Gå til innhold

Er det uansvarlig av meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært arbeidsledig i flere måneder nå å har endelig fått tilbud om jobb. Problemet er at jeg er alenemor å jeg må da rekke 5.30 bussen om morgenen,ettersom det er ca 1.5 time hver vei å reise.

Barnet mitt er 10 år. Er det uansvarlig å dra så tidlig fra han mens han sover? Hadde eventuelt laget mat klar til skole og frokost,å lagt frem klærene han skal bruke. Å tenkte å sende en melding/ringe når han må gå til bussen. Arbeidsdagene er bare til 13.00 heldigvis,så blir ikke sen hjem om dagene.

Anonymkode: 535aa...13a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er vant til at jeg vekker han før jeg går,å passer på at han er påkledd før jeg må gå til bussen. Men han er ikke vant til at jeg må gå så tidlig og at han må klare seg helt selv om morgenen. 

Skrevet

Det klarer en tiåring, hvis alternativet er at dere begge står opp klokka 05.00, liksom. 

Anonymkode: b45db...39d

Skrevet

For en kortere periode under tvil, om barnet er ok med dette selv. Men jeg synes ikke det er en bra ordning.

Jeg ville i hvert fall fortsatt å søke jobber nærmere. Å reise tre timer tilsammen til/fra jobb hver dag vil bli veldig slitsomt, og du vil også være langt unna hjemmet hvis noe akutt skulle skje med barnet eller hjemmet.

Men det er ofte letter å få jobb om man allerede har en jobb, så kanskje er det verdt det for en periode.

Anonymkode: ccf03...682

Skrevet

1,5 times reisevei? Det er jo ikke mulig? Da må man flytte til der jobben er. Jeg kjenner ingen som har så lang reisevei uten å være helgependlere. 

Anonymkode: cf487...744

Skrevet

Synes det innafor siden du slutter kl 13.00 da er du hjemme rundt 14.30 tiden. Hadde du sluttet kl 15 og ikke vært hjemme før 16.30 tiden så hadde det ikke vært greit siden ungen hadde vært alene store deler av dagen

Anonymkode: 618eb...807

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

1,5 times reisevei? Det er jo ikke mulig? Da må man flytte til der jobben er. Jeg kjenner ingen som har så lang reisevei uten å være helgependlere. 

Det har jeg hørt om, særlig når folk ikke har bil selv. Ofte kan en distanse med buss, bussbytte, ventetid, margin for å komme tidsnok osv ta 1,5 time, mens man ville greid det på 45 min. i egen bil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Synes det innafor siden du slutter kl 13.00 da er du hjemme rundt 14.30 tiden. Hadde du sluttet kl 15 og ikke vært hjemme før 16.30 tiden så hadde det ikke vært greit siden ungen hadde vært alene store deler av dagen

Enig i denne. En tiåring klarer seg også helt fint selv om morgenen

Anonymkode: d073b...5c9

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

For en kortere periode under tvil, om barnet er ok med dette selv. Men jeg synes ikke det er en bra ordning.

Jeg ville i hvert fall fortsatt å søke jobber nærmere. Å reise tre timer tilsammen til/fra jobb hver dag vil bli veldig slitsomt, og du vil også være langt unna hjemmet hvis noe akutt skulle skje med barnet eller hjemmet.

Men det er ofte letter å få jobb om man allerede har en jobb, så kanskje er det verdt det for en periode.

Anonymkode: ccf03...682

Jeg har stortsett alltid jobbet så langt unna ettersom vi bor på ett mindre sted der det ikke er like mange jobber. Skulle det skje noe akutt så bor både besteforeldrene,tante og barnefaren i nærheten av der vi bor. Barnefaren er ikke intressert i mer enn annenhver helg;men han hadde stillet opp om det skjedde noe akutt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Der jeg jobbet sist var det 2 timer hver vei,gikk greit det. Men da måtte jeg ikke reise før 7,så da rakk jeg å vekke sønnen min og passe på at han var påkledd før jeg måtte gå.

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Heldigvis er jeg hjemme i grei tid ja :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det har jeg hørt om, særlig når folk ikke har bil selv. Ofte kan en distanse med buss, bussbytte, ventetid, margin for å komme tidsnok osv ta 1,5 time, mens man ville greid det på 45 min. i egen bil. 

Jeg må ta to ulike busser ja,så blir litt venting også ja,derfor det blir ca 1.5 time hver vei.

Skrevet

Det er en god grunn til at han må klare seg alene om morgenen, og ikke tror jeg bare at han klarer det, men også at det kan være fin læring. Det er også viktig at dere får ettermiddager og kvelder sammen, så dette vil nok gå helt bra. 

Anonymkode: c7352...162

Skrevet

Vår hadde klart det, han er året yngre. 

Anonymkode: 84a1d...3d4

Skrevet

Barn er forskjellige, men for de fleste 10-åringer går dette helt fint ☺️. Ikke uansvarlig. Gratulerer med jobb!

Skrevet
Polly-Esther skrev (1 time siden):

Barn er forskjellige, men for de fleste 10-åringer går dette helt fint ☺️. Ikke uansvarlig. Gratulerer med jobb!

Takk for det :)

Skrevet

Du kjenner ditt barn om det klarer det. Uansvarlig er det ikke. Min elleveåring har kommet seg på skolen selv ee dagene jeg har dagvakt og pappa er på jobbreise. Nå er hun snart tolv og hun tar nå med seg lillesøster på syv på kino og greier. 
Gratulerer med jobb forresten. 👍

Anonymkode: 269ee...19d

Skrevet

Fin trening til 10 åringen. Dette gjorde vi også da vi var barn. Sto som regel opp etter at mine foreldre hadde dratt på jobb.

Anonymkode: 7d132...b5b

Skrevet

Så lenge du får barnet opp, og barnet ikke sovner igjen, så er vel ikke det et problem

Anonymkode: 6d581...57d

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Så lenge du får barnet opp, og barnet ikke sovner igjen, så er vel ikke det et problem

Jeg må dra 5.30 så hadde ikke tenkt å vekke han før jeg drar. Sønnen min liker å sove lenge så hadde hvertfall blitt sure miner om jeg vekket han mye tidligere han må. Han må stå opp 7 på hverdager.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg må dra 5.30 så hadde ikke tenkt å vekke han før jeg drar. Sønnen min liker å sove lenge så hadde hvertfall blitt sure miner om jeg vekket han mye tidligere han må. Han må stå opp 7 på hverdager.

Hva gjør du hvis han sovner igjen? Våkner han av telefon? Har du snakket med barnet om dette? Laget avtaler og funnet løsninger sammen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Heh joda det er vanlig. Det er for eksempel mange som bor i Tønsberg og jobber i Oslo. Om det er lurt å være så langt borte når man er alenemor er en annen sak. 

Anonymkode: dc79d...d0b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Heh joda det er vanlig. Det er for eksempel mange som bor i Tønsberg og jobber i Oslo. Om det er lurt å være så langt borte når man er alenemor er en annen sak. 

Anonymkode: dc79d...d0b

Der barnet mitt går på skole,bor også besteforeldrene som er pensjonert,en tante,en onkel og barnefaren. Så skal nok ikke bli noe problem om noe skulle skje. Har stortsett alltid jobbet så langt unna,for det er lettere å få jobb der. Har mer betenkligheter på om han kommer seg opp på egenhånd å blir ferdig i tide så han rekker bussen. Det gikk som sagt fint før når jeg vekket han og passet på at han var påkledd før jeg gikk fra han. Men nå må han seg helt alene om morgenen.

Skrevet

Synes ikke det er uforsvarlig, 10 åringen klarer seg nok selv på morgenen 🙂. Og du er jo hjemme tidlig, slik at dere har tid sammen på ettermiddagen. Men ikke slit deg ut, høres tidlig ut å stå opp så tidlig hver dag. 

Anonymkode: b1fbf...924

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Synes ikke det er uforsvarlig, 10 åringen klarer seg nok selv på morgenen 🙂. Og du er jo hjemme tidlig, slik at dere har tid sammen på ettermiddagen. Men ikke slit deg ut, høres tidlig ut å stå opp så tidlig hver dag. 

Anonymkode: b1fbf...924

Ja det høres slitsomt ut å stå så tidlig opp,men kommer til å søke på andre jobber samtidig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...