Anonym bruker Skrevet 12. januar 2022 #1 Skrevet 12. januar 2022 En ansatt er ikke godt likt. Vedkommende gjør ikke noe galt, men har en væremåte som ikke er så lett å like. Noe av det kan lett korrigeres. Skal leder gi den ansatte noen tips til hvordan endre seg for å bli bedre likt? Eller ligger det helt utenfor hva arbeidsgiver kan/skal blande seg opp i så lenge jobben utføres og ingen utsettes for annet enn irritasjon? Anonymkode: 67509...66e
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2022 #2 Skrevet 12. januar 2022 Om personen har hatt det som tema med si leder, og det er avklart at han/hun ønsker tilbakemeldinger så ok, men ikke foran andre! Er likevel usikker på om jeg som leder, på tross av en «konkret bestilling» faktisk hadde gjenomført det.. Lett å såre!! Anonymkode: 4b30f...960
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2022 #3 Skrevet 12. januar 2022 Selvsagt ikke foran andre. Vedkommende har ikke bedt om tilbakemelding og ser nok ikke selv hvorfor vedkommende ikke er en likt kollega. Anonymkode: 67509...66e
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2022 #4 Skrevet 12. januar 2022 Jeg ville nok tatt det opp, dog noe forsiktig. F.eks. «Om du gjør sånn og sånn så kan noen misforstå/ta det på feil måte. Hva tenker du om det?» Dette kommer helt an på hva det er med vedkommende som gjør at hen er mislikt. Anonymkode: 1e5af...528
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2022 #5 Skrevet 12. januar 2022 Hvordan kan det lett korrigeres, og det er vanskelig å svare på når en ikke vet hva det handler om. Som regel er det de som blir irriterte sitt problem, og en må trå varsomt når en vil råde noen som ikke har spurt. Eller bare la det være. Anonymkode: 083a3...3b3
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #6 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): En ansatt er ikke godt likt. Vedkommende gjør ikke noe galt, men har en væremåte som ikke er så lett å like. Noe av det kan lett korrigeres. Skal leder gi den ansatte noen tips til hvordan endre seg for å bli bedre likt? Eller ligger det helt utenfor hva arbeidsgiver kan/skal blande seg opp i så lenge jobben utføres og ingen utsettes for annet enn irritasjon? Anonymkode: 67509...66e Er det noe du oppfatter som legitim grunn til at andre synes det er vanskelig å samarbeide med eller forholde seg til vedkommende, så kan det være klokt å ta opp med den ansatte og ha dialog med ham/henne om det. Er det derimot mest bagateller og en eller flere ansatte som hyppig lufter sin irritasjon og baktaler vedkommende, så bør du være obs på at det kan handle om mobbing. Og da er det ikke slik at du skal fortelle den ansatte hvordan han/hun kan bli bedre likt, da skal du være tydelig mot ansatte som driver med dette at det ikke er akseptert og informere om at man på en arbeidsplass må ha noe takhøyde for at folk er forskjellige. Anonymkode: 9fcf0...928
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #7 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Selvsagt ikke foran andre. Vedkommende har ikke bedt om tilbakemelding og ser nok ikke selv hvorfor vedkommende ikke er en likt kollega. Anonymkode: 67509...66e Men må man være en likt kollega? Hvis man gjør jobben sin bra nok , og ikke plager noen? Ikke alle er interessert i at arbeidsplassen skal være venneklubb. Anonymkode: 75302...430
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #8 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Men må man være en likt kollega? Hvis man gjør jobben sin bra nok , og ikke plager noen? Ikke alle er interessert i at arbeidsplassen skal være venneklubb. Anonymkode: 75302...430 Det jobbes jo bedre sammen med folk som ikke er sosialt ubrukelige. Det er de man inviterer på samarbeid også. Anonymkode: 1a2f0...840
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #9 Skrevet 13. januar 2022 Takk for gode innspill. Jeg tenker det er legitim grunn å irritere seg over vedkommende. Kjenner det også selv. Men det går ikke utover utførelsen av jobben med unntak av mangel på samarbeidslyst fra andre. De er profesjonelle, men man ser det. Det er ikke noen som har sagt det til meg direkte, det er mine observasjoner. Interessant det spørsmålet om man behøver være likt. Jeg tenker jo at det er en klar fordel, men kanskje jeg overvurderer betydningen. hi Anonymkode: 67509...66e
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #10 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Men må man være en likt kollega? Hvis man gjør jobben sin bra nok , og ikke plager noen? Ikke alle er interessert i at arbeidsplassen skal være venneklubb. Anonymkode: 75302...430 Dette. Jeg er ikke likt, men de andre digger å jobbe i team med meg. Så samarbeid trenger ikke nødvendigvis å være lik perlevenner. Jeg omgås ikke kollegene mine på fritiden, jeg deltar svært sjeldent i kaffeslabberas og spiser ofte lunsj alene på kontoret mitt. Likevel hagler det inn innkallinger til møter, folk kommer innom og spør og sånt. Anonymkode: 2e6e0...5d4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #11 Skrevet 13. januar 2022 Man er vel på jobb for å gjøre en jobb, ikke for å bli godt likt. Hvis personen ikke har noen problemer med det, så ser jeg ikke hvorfor en leder skal ta det opp med personen. Anonymkode: 58220...291
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #12 Skrevet 13. januar 2022 Vi har en sånn kollega, og hun har stadig samtaler med sjefen for å bli korrigert. Det funker i korte perioder før det sklir ut igjen. Anonymkode: 78e1f...217
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #13 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vi har en sånn kollega, og hun har stadig samtaler med sjefen for å bli korrigert. Det funker i korte perioder før det sklir ut igjen. Anonymkode: 78e1f...217 Da synes jeg at hun burde få sparken i stedet, og finne seg en jobb der hun ikke blir "korrigert" hele tiden. Dere liker henne ikke, så bare bli kvitt henne. Slik seigpining og konstant belæring på sjefens kontor fremstår for meg som ren mobbing. Anonymkode: 2e6e0...5d4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #14 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Da synes jeg at hun burde få sparken i stedet, og finne seg en jobb der hun ikke blir "korrigert" hele tiden. Dere liker henne ikke, så bare bli kvitt henne. Slik seigpining og konstant belæring på sjefens kontor fremstår for meg som ren mobbing. Anonymkode: 2e6e0...5d4 Det er ikke mobbing å bli gjort oppmerksom på ulidelig oppførsel og sosialt uakseptabel adferd. Anonymkode: 1a2f0...840
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #15 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Da synes jeg at hun burde få sparken i stedet, og finne seg en jobb der hun ikke blir "korrigert" hele tiden. Dere liker henne ikke, så bare bli kvitt henne. Slik seigpining og konstant belæring på sjefens kontor fremstår for meg som ren mobbing. Anonymkode: 2e6e0...5d4 Det er det overhodet ikke. Hun er drivende dyktig i jobben sin, men eier ikke sosiale antenner og "plager" kollegaer på fritiden. Jeg (med fler) mistenker at hun muligens kan ha aspergers. Hun sliter ut oss som jobber administrativt med 10.000 spørsmål i uka, og bombaderer oss med mail. Nå jobber vi ikke privat så å bare sparke noen er ikke mulig... Anonymkode: 78e1f...217
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #16 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke mobbing å bli gjort oppmerksom på ulidelig oppførsel og sosialt uakseptabel adferd. Anonymkode: 1a2f0...840 Hvis man gjør det hele tiden, grenser det mot mobbing. Hvis hun ikke endrer seg etter x antall ganger med "korrigering", vil hun aldri endre seg. Da er det ikke noe vits i å fortsette med det dere driver med. Anonymkode: 2e6e0...5d4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #17 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er det overhodet ikke. Hun er drivende dyktig i jobben sin, men eier ikke sosiale antenner og "plager" kollegaer på fritiden. Jeg (med fler) mistenker at hun muligens kan ha aspergers. Hun sliter ut oss som jobber administrativt med 10.000 spørsmål i uka, og bombaderer oss med mail. Nå jobber vi ikke privat så å bare sparke noen er ikke mulig... Anonymkode: 78e1f...217 Og hvis hun har en diagnose, hjelper det ikke å irettesette henne. Hun kan ikke kontrollere diagnosen sin ved å "skjerpe seg". Anonymkode: 2e6e0...5d4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #18 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Og hvis hun har en diagnose, hjelper det ikke å irettesette henne. Hun kan ikke kontrollere diagnosen sin ved å "skjerpe seg". Anonymkode: 2e6e0...5d4 Det vet vi jo ikke, vi bare antar, basert på hvordan hun er. Hun har selv hintet til at det kanskje feiler henne noe, fordi hun er et "sosialt utskudd". Egentlig ei dame som bare er verdens herligste, men hun er for mye. For ofte. For lenge. Og når det går utover trivselen til andre ansatte så må leder ta grep. Anonymkode: 78e1f...217
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #19 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Det vet vi jo ikke, vi bare antar, basert på hvordan hun er. Hun har selv hintet til at det kanskje feiler henne noe, fordi hun er et "sosialt utskudd". Egentlig ei dame som bare er verdens herligste, men hun er for mye. For ofte. For lenge. Og når det går utover trivselen til andre ansatte så må leder ta grep. Anonymkode: 78e1f...217 Men disse grepene hjelper jo ikke? Anonymkode: 2e6e0...5d4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #20 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men disse grepene hjelper jo ikke? Anonymkode: 2e6e0...5d4 Nei, bare i en liten periode. Poenget var jo at dersom det er nødvendig tenker vi at det må gjøres. Og det tenker jeg bør gjelde overalt Anonymkode: 78e1f...217
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #21 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nei, bare i en liten periode. Poenget var jo at dersom det er nødvendig tenker vi at det må gjøres. Og det tenker jeg bør gjelde overalt Anonymkode: 78e1f...217 Men siden grepene ikke virker på sikt, hvorfor gjøre akkurat de samme grep som ikke virker? Er det ikke bedre å la personen være i fred i stedet for å terrorisere henne med jevne mellomrom? Anonymkode: 2e6e0...5d4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #22 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Men siden grepene ikke virker på sikt, hvorfor gjøre akkurat de samme grep som ikke virker? Er det ikke bedre å la personen være i fred i stedet for å terrorisere henne med jevne mellomrom? Anonymkode: 2e6e0...5d4 Bare svarte på innlegget. Er leder som har disse møtene, ikke jeg. Men jeg setter pris på at han snakker med henne med ujevne mellomrom, så jeg slipper å få telefoner og mail og sms og snap ørten tusen ganger i lløpet av en uke. Og det vet jeg medkollegaene mine syns og Anonymkode: 78e1f...217
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #23 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Bare svarte på innlegget. Er leder som har disse møtene, ikke jeg. Men jeg setter pris på at han snakker med henne med ujevne mellomrom, så jeg slipper å få telefoner og mail og sms og snap ørten tusen ganger i lløpet av en uke. Og det vet jeg medkollegaene mine syns og Anonymkode: 78e1f...217 Problemet er at hun til slutt får nok og sier opp uansett. Anonymkode: 2e6e0...5d4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #24 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Problemet er at hun til slutt får nok og sier opp uansett. Anonymkode: 2e6e0...5d4 Ja, og det vil være synd for henne. Ikke oss. Desverre Anonymkode: 78e1f...217
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #25 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Ja, og det vil være synd for henne. Ikke oss. Desverre Anonymkode: 78e1f...217 Men hvis det ikke vil være synd på dere, hvorfor ikke si henne opp nå? Anonymkode: 2e6e0...5d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå