Gå til innhold

Min datter er knust.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger må man jobbe for å få det som man ønsker. Vår eldste hadde et klart ønske om hva hun ville studere. Hun så allerede på vgs at karakterene ikke var helt der oppe de burde være så hele siste året på vgs hadde hun ekstra lærer hver uke i et fag som vi betalte for. Hun kom opp i dette faget på eksamen og da hjalp det godt å ha et bedre grunnlag. Hun kom ikke direkte inn etter vgs og tok etårig studie på høyskole for å få mer poeng. Året etterpå kom hun inn på det hun ønsket og stortrives. Med litt jobb går det meste.

Anonymkode: e4e97...3c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hun skal være glad hun ikke blir det. Jeg har møtt en mann som var utslitt i jobben. Dette trass at han hadde tjenestegjort i Libanon. Han hadde jobbet i en større by (ikke Oslo), og var lei av det å dra ut til tilfeller som ungdom som hadde tatt sin nte overdose, da det hadde vært bedre å la pasienten dø enn å hjelpe, slik at de som faktisk trengte hjelp kunne få det når ambulansen ble tilkalt, heller enn at de var opptatt med å forsøke å få liv i en narkoman ungdom som hadde overdoset med vilje.

Anonymkode: 6685d...e35

Du har møtt en mann som var utslitt? Ta en liten titt på hvordan dette «rusmiljøet» er i stedet, snakk om utdaterte holdinger. Flere overdoser skyldes faktisk ett relativt uskyldig utgangspunkt som viser seg å være dyppet i eller sprayet med fentanyl av en idiot som ikke vet hvor sterkt det er og vips gikk det helt galt. Kan være syntetisk cannabis, cannabis i seg selv ville ikke endt i overdose. I og med denne businessen begynner i bli profesjonelle innen markedsføring, ser produktene dessverre ut som det er helt legitimt. 

Anyway, som svar til trådstarter, jeg skjønner godt skuffelsen. Det er lov å være lei seg når slikt skjer. Ville sjekket muligheten om noen av karakterene kan heves ved å ta opp fag, kanskje ikke drømmen er knust, bare midlertidig utsatt. Lykke til. Jeg heier på alle som virkelig vil, ikke gir opp og gjør så godt de kan. Håper det går veien. 

Anonymkode: 0b61f...c58

Skrevet

Hun bør virkelig ikke ta ambulansefag på videregående. Om få år vil ambulansefagarbeidere være overflødige og aldri få jobb på en ambulanse. Det nye studiet paramedic tar nå over alle fremtidige stillinger i ambulansen, de gamle fagarbeiderne vil til nød få forefallende oppgaver som å fylle opp bilen mellom oppdrag. 

Det hun bør gjøre er å søke vg2 helseservicefag og deretter vg3 helsesekretær. Hun vil etter 3 år videregående få autorisasjon og en masse kunnskap og ferdigheter som hun får bruk for på studiet. I tillegg kan hun jobbe som autorisert helsesekretær ved siden av studiene og både tjene penger og få masse erfaring med helsevesenet! Etter 3. året på videregående, helsesekretær, tar hun påbygging, ca 20 uketimer (god tid å jobbe ved siden av), for så å søke paramedic.

Dette er den lureste veien å gå om hun ønsker å jobbe i ambulanse. 

Hilsen lærer på helse- og oppvekstfag 

Anonymkode: 9a626...3ed

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

For jævlig?? Få det perspektiv. Livet hennes er knapt i gang. Da får hun jobbe hardere og så blir hun ambulansearbeider. Det meste innen utdannelse er oppnåelig, kanskje ikke på første forsøk. Skjønner man blir lei seg over slike, men ærlig talt. For jævlig??

Dere har åpenbart ikke hatt mye motstand i livet om dette er for jævlig. 
Og hvis hun har hatt så lyst på dette, hvorfor har hun ikke jobbet hardere fra første dag? Åpenbart rom for forbedring her.   

Anonymkode: 33dc4...ca3

Hun er en tenåring med følelsene utenpå kroppen sin. Selvsagt er dette for j..... for henne. Slik som følelsen av at man skal dø av kjærlighetssorg eller når bestevenninnen ikke snakker til deg lenger.

Hun kan jobbe hardere? Hva vet du egentlig om det? Hva om hun har jobbet så hardt Hun bare kan - og enda litt til - under denne allerede pressede situasjonen de fleste studenter er i nå? Sønnen min falt i snitt i nesten alle karakterer på vgs da de stengte, han klarte seg ikke bra under hjemmeskole. (Er lærling nå, heldigvis!)

Jeg håper dine barn får mer støtte fra deg enn det du her gir nå ❤

Til HI.

Før var det lettere å bli ambulansearbeider, da var det ikke så mange søkere.

Nå er det MANGE søkere og alle ønsker selvsagt jobben etter endt skolegang. Det kan absolutt hende hun må flytte for å få jobb, bare så hun er klar over det. Kjenner to ambulansearbeidere som har møtt flytte mange, mange mil unna.

Og fetteren til mannen min er politi, han måtte flytte fra sør til nord for å få jobb... Bare så dere har det i bakhodet 😊

Anonymkode: 3e175...f12

Skrevet

Min kom heller ikke inn på det han ønsket på ntnu. Tok opp fag og jobbet i 1 år. Da kom han inn på nettstudier. Sånn er bare livet...

Anonymkode: 66bba...394

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hun skal være glad hun ikke blir det. Jeg har møtt en mann som var utslitt i jobben. Dette trass at han hadde tjenestegjort i Libanon. Han hadde jobbet i en større by (ikke Oslo), og var lei av det å dra ut til tilfeller som ungdom som hadde tatt sin nte overdose, da det hadde vært bedre å la pasienten dø enn å hjelpe, slik at de som faktisk trengte hjelp kunne få det når ambulansen ble tilkalt, heller enn at de var opptatt med å forsøke å få liv i en narkoman ungdom som hadde overdoset med vilje.

Dette kan jo være nettopp årsaken til at han ikke takler jobben, de pasientene han møter og så blir utslitt av det selv.

Jeg kjenner flere som har vært i Libanon og på andre utenlandsoppdrag som unge. Uten unntak er alle blitt preget av det i større eller mindre grad. Selv den ene som nok er den som har sluppet unna uten å bli preget av det sier selv at han aldri blir den samme han var før han tok sine to utenlandsoppdrag, selv om han aldri var i kamp, aldri hadde noen spesielt utfordrende opplevelser fysisk/mentalt. Men selv han er veldig reflektert rundt hva dette gjør med de som er på slike oppdrag.

Når han du kjenner sier han "er lei", da tenker jeg det er på tide å selv innse at det er på tide å bytte jobb, at han ikke lenger har riktig innstilling til jobben og de han skal hjelpe.

Den ungdommen som "overdoset med vilje" - hvorfor tror du egentlig den ungdommen gjorde det? Mest trolig fordi den ikke har fått den oppfølgingen den burde hatt av helsevesen og ev. skole/foreldre.

Anonymkode: 612ae...709

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Hun har altid drømt om åbli ambulansearbeider. 

Går derfor helse og oppvekst.  Vg1.

Men snittet går vg2 ambulansearbeider er 5,4....

Min datter har 5 å alle fag unntatt kjøkken, der har hun 4, og gym der har hun 4.......... 

Forjævlig asså. Hun kunne blitt en flott ambulansearbeider.......

Sykt høyt snitt.... og linja hun kan søke på er e ten Ålesund  eller en privat skole i Trondheim.....hun kan jo ikke søke hvor hun vil....

Mye tårer i heimen i kveld. Etter at de fikk karakterkort...skolene se på jule karakterer, ikke sommerkarskterer hvist nok.....

Anonymkode: 41966...29a

Sånn er det bare. 

Anonymkode: de17f...7fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Dette kan jo være nettopp årsaken til at han ikke takler jobben, de pasientene han møter og så blir utslitt av det selv.

Jeg kjenner flere som har vært i Libanon og på andre utenlandsoppdrag som unge. Uten unntak er alle blitt preget av det i større eller mindre grad. Selv den ene som nok er den som har sluppet unna uten å bli preget av det sier selv at han aldri blir den samme han var før han tok sine to utenlandsoppdrag, selv om han aldri var i kamp, aldri hadde noen spesielt utfordrende opplevelser fysisk/mentalt. Men selv han er veldig reflektert rundt hva dette gjør med de som er på slike oppdrag.

Når han du kjenner sier han "er lei", da tenker jeg det er på tide å selv innse at det er på tide å bytte jobb, at han ikke lenger har riktig innstilling til jobben og de han skal hjelpe.

Den ungdommen som "overdoset med vilje" - hvorfor tror du egentlig den ungdommen gjorde det? Mest trolig fordi den ikke har fått den oppfølgingen den burde hatt av helsevesen og ev. skole/foreldre.

Anonymkode: 612ae...709

Han er håndverker i dag. Så dere som vil at han skal slutte, det gjorde han tidlig 2000-tall. Og han er preget ja, han kan våkne midt på natten med mareritt. Men han har aldri villet fortelle noen, ikke en gang hun han er gift med, hva han har vært med på eller sett i Libanon. Men han har fortalt noe om det han har sett som ambulansearbeider, da han ikke ville at datteren hans (ikke meg, men jeg kjenner henne), skulle bli ambulansearbeider.

Skrevet

Hva i alle dager er det du ønsker å formidle med 6000 punktum etter hver setning? 

Anonymkode: 4fe04...6ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Hva i alle dager er det du ønsker å formidle med 6000 punktum etter hver setning? 

Anonymkode: 4fe04...6ff

Mangel på skriveforståelse... 

Anonymkode: de17f...7fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hun er en tenåring med følelsene utenpå kroppen sin. Selvsagt er dette for j..... for henne. Slik som følelsen av at man skal dø av kjærlighetssorg eller når bestevenninnen ikke snakker til deg lenger.

Hun kan jobbe hardere? Hva vet du egentlig om det? Hva om hun har jobbet så hardt Hun bare kan - og enda litt til - under denne allerede pressede situasjonen de fleste studenter er i nå? Sønnen min falt i snitt i nesten alle karakterer på vgs da de stengte, han klarte seg ikke bra under hjemmeskole. (Er lærling nå, heldigvis!)

Jeg håper dine barn får mer støtte fra deg enn det du her gir nå ❤

Til HI.

Før var det lettere å bli ambulansearbeider, da var det ikke så mange søkere.

Nå er det MANGE søkere og alle ønsker selvsagt jobben etter endt skolegang. Det kan absolutt hende hun må flytte for å få jobb, bare så hun er klar over det. Kjenner to ambulansearbeidere som har møtt flytte mange, mange mil unna.

Og fetteren til mannen min er politi, han måtte flytte fra sør til nord for å få jobb... Bare så dere har det i bakhodet 😊

Anonymkode: 3e175...f12

Som jeg sa. Jeg snakket til HI. Hun sier, hun kunne blitt en bra ambulansesjåfør…, altså sier hun at dette nå ikke er mulig. Selvsagt er det fortsatt mulig. Dette er jo tullete av hi å si. 

Anonymkode: 33dc4...ca3

Skrevet

Må vi virkelig bruke ressurser på de narkomane? Hva bidrar de med som gjør de så viktige for samfunnet?

Anonymkode: 7a6f4...8a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Hun har altid drømt om åbli ambulansearbeider. 

Går derfor helse og oppvekst.  Vg1.

Men snittet går vg2 ambulansearbeider er 5,4....

Min datter har 5 å alle fag unntatt kjøkken, der har hun 4, og gym der har hun 4.......... 

Forjævlig asså. Hun kunne blitt en flott ambulansearbeider.......

Sykt høyt snitt.... og linja hun kan søke på er e ten Ålesund  eller en privat skole i Trondheim.....hun kan jo ikke søke hvor hun vil....

Mye tårer i heimen i kveld. Etter at de fikk karakterkort...skolene se på jule karakterer, ikke sommerkarskterer hvist nok.....

Anonymkode: 41966...29a

Kjære vene, jenta er 16 år, fyller vel 17 i løpet av året, og har knapt begynt på livet, og knapt begynt på et utdanningsløp. Hun har fått en realitycheck. Greit nok. 

La henne grine ferdig. Så kan hun starte på resten av utdanningen. Gå helsefag videre på vgs, ta gjerne læretida. Da får hun et mer modent grunnlag. Ta påbygg, gå videre i høyskolesystemet, ta paramedic. 

Det er også sånn at de aller, aller fleste faktisk må jobbe for karakterene i videregående, de kommer ikke helt gratis. 

Det er dessuten sant at de som "bare" har ambulansefag fra vgs ikke lenger er voldsomt attraktive. Det er ikke lett å få lærlingplass som ambulansefag som 17-åring, altså! Ikke er jeg særlig sikker på at de er så innmari egnet, heller. Man bør nok helst være litt mer rusta for å møte alle de utfordringer en ambulansearbeider kan møte. 

Anonymkode: 04d9c...8ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...