Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #51 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei, å forsvare voldtektsmannen er å si at han ikke kunne noe for det, hans oppvekst var så fæl, han var full og skjønte ikke bedre. Å angripe voldtektsofferet hjelper jo ikke voldtektsmannen? Anonymkode: 28c14...1c9 Hæh? Tuller du? Altså. En forsvarer skal forsvare gjerningsmannen. For å gjøre det så er et av virkemidlene å stille offeret i et dårlig lys. Han/hun (altså forsvareren) kan da bruke offerets oppførsel mot han/henne. Altså, hvorfor gikk du der/hvorfor hadde du på så kort skjørt/hvorfor provoserte du osv osv. Skjønner? Anonymkode: 38514...649
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #52 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hæh? Tuller du? Altså. En forsvarer skal forsvare gjerningsmannen. For å gjøre det så er et av virkemidlene å stille offeret i et dårlig lys. Han/hun (altså forsvareren) kan da bruke offerets oppførsel mot han/henne. Altså, hvorfor gikk du der/hvorfor hadde du på så kort skjørt/hvorfor provoserte du osv osv. Skjønner? Anonymkode: 38514...649 Nei? De spør jo ikke en mann som har vært utsatt for innbrudd om han virkelig er sikker på at det var innbrudd og ikke han selv som bare ga bort ting. De spør ikke en mann som har vært utsatt for vold om han bare falt og slo seg eller om han virkelig ble slått. Det er bare voldtektsofre som skal behandles slik. Nei, det skjønner jeg ikke? Anonymkode: 28c14...1c9
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #53 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei? De spør jo ikke en mann som har vært utsatt for innbrudd om han virkelig er sikker på at det var innbrudd og ikke han selv som bare ga bort ting. De spør ikke en mann som har vært utsatt for vold om han bare falt og slo seg eller om han virkelig ble slått. Det er bare voldtektsofre som skal behandles slik. Nei, det skjønner jeg ikke? Anonymkode: 28c14...1c9 Og DET er essensen i hele diskusjonen her. Velkommen etter. Anonymkode: 38514...649
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #54 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nei? De spør jo ikke en mann som har vært utsatt for innbrudd om han virkelig er sikker på at det var innbrudd og ikke han selv som bare ga bort ting. De spør ikke en mann som har vært utsatt for vold om han bare falt og slo seg eller om han virkelig ble slått. Det er bare voldtektsofre som skal behandles slik. Nei, det skjønner jeg ikke? Anonymkode: 28c14...1c9 Joda. Det spør de nien ganger om. I pressen kan det også omtales som "det antatte overfallet" eller "det antatte tyveriet". Pressen må være forsiktig med å konkludere før det gar falt en dom. Anonymkode: 19dd1...523
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #55 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Joda. Det spør de nien ganger om. I pressen kan det også omtales som "det antatte overfallet" eller "det antatte tyveriet". Pressen må være forsiktig med å konkludere før det gar falt en dom. Anonymkode: 19dd1...523 Aldri hørt om. Noen ganger = når kvinne er offeret? Anonymkode: 28c14...1c9
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #56 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Aldri hørt om. Noen ganger = når kvinne er offeret? Anonymkode: 28c14...1c9 Nei mannen min og jeg sammen fikk i hvertfall et sånt dpørsmål i forbindelse med innbrudd. Anonymkode: 19dd1...523
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #57 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg har aldri opplevd fester hvor dette har vært tilfellet. Aldri opplevd venner som er slik. Og ingen venner eller bekjente som har opplevd lignende. Henger ikke med slike folk. Så får advare døtrene mine, når den tid kommer. Og at de har venner som backer de og at de ikke drar alene på fester/nachspiel. Forhåpentligvis blir de som meg og kan ha det gøy uten så mye festing. Anonymkode: edf07...9af Men så bra for deg, da. Tror du at siden du ikke har opplevd det, så kan det ikke skje? Og hvorfor mener du kvinner skal endre atferd, og gi avkall på fest, bare fordi menn ikke klarer å respektere loven? Det er jo å starte i helt feil ende. Anonymkode: 0b747...0c0
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #58 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Beklager altså. Da er kvinner litt dumme. Man drar vel ikke hjem til et mannfolk eller guttegjeng alene, uten å være flere venninner med ihvertfall. Jeg ble med en fyr hjem fra byen (et engangstilfelle). Og jeg var ikke så dum at jeg ikke skjønte hva tanken hans var. Jeg var med på det. Har man klint litt på byen og blir med han hjem, så er det jo gjerne fordi man vil fortsette hjemme. Anonymkode: edf07...9af Å ha klint på byen er ingen blankofullmakt til å voldta. Selv å kle seg naken med en mann, tillater ikke ham å voldta. Anonymkode: 0b747...0c0
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #59 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg har nok oppdatert meg lite i voldtektssaker i media. Jeg har forståelse for overgreps voldtekter. Fordi de kan ikke forutse på forhånd. På fester/nachspiel kan en ha forhåndsregler. Ha med venninner som en er trygge på. Ikke legg deg i samme seng som er mannfolk, om en ikke har planer om sex. Ha foreldre/venner en kan ringe til, om det oppstår noe. Være tydelig på grensesetting. Ikke kle seg for utfordrende. Det betyr ikke at jeg synes voldtekt er greit uansett. Men at det er lurt å sende tydelige signaler på hva man vil og ikke. Partnervoldtekt er jo ikke bra. Har heldigvis noen år til, før barna mine er i den alderen. Anonymkode: edf07...9af Du er skremmende dårlig oppdatert hvis dette faktisk er hva du tror, at det liksom kommer an på kvinnens atferd om hun voldtas eller ikke. Gamle bestemødre med håndveske blir voldtatt. Nonner i full habitt blir voldtatt. Og hvilken alder er det barna dine ennå ikke er i? Den alderen man kan voldtas i? Det er alle aldre det… Anonymkode: 0b747...0c0
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #60 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Dessverre så har det også vært endel falske anklager mot menn fra kvinner. Her hvor jeg bor, så har det det de seineste årene vært tilfeller av kvinner som har "påstått" at de har blitt voldtatt, men som er rent oppspinn. To av tilfellene var kvinner som var i et forhold hjemme men som hadde det hyggelig" på byen i seine kvelder 😮 og angret seg i etterkant. Anonymkode: 53a8a...53d Det kan jo ikke du vite. Det kan like godt være at voldtektene fant sted, men siden det ikke kan bevises, avfeier fyrene det med at hun ville selv, og du tror på dem. Det er nå det ene. Det andre er at også hvis du er mann, så er den statistiske risikoen for å bli voldtatt selv, større enn for å bli utsatt for falsk anklage… Anonymkode: 0b747...0c0
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #61 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Joda. Det spør de nien ganger om. I pressen kan det også omtales som "det antatte overfallet" eller "det antatte tyveriet". Pressen må være forsiktig med å konkludere før det gar falt en dom. Anonymkode: 19dd1...523 Pressen og domstolen er to meget ulike ting. Pressen må ta forbehold hvis de skriver om en sak der rettskraftig dom ikke har falt ennå. Da kan de tilsløre det litt med «angivelig» eller «skal ha skjedd». Derifra til at retten setter søkelys på offerets tidligere livsførsel er det ingen link, altså. Anonymkode: 0b747...0c0
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #62 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (18 timer siden): I forbindelse med etterforskning av en voldtekt i Bergen nylig ser jeg denne formuleringen, både i avisene og i politiets uttalelser. Er man i tvil om voldtekten i det hele tatt har funnet sted? Syns ofte jeg ser denne formuleringen når det er snakk om voldtekt og andre seksualforbrytelser, men sjelden i forbindelse med andre lovbrudd. Da er det mer «mannen i 20-årene ble slått ned…» e.l. Jeg forstår at det noen ganger kan være tvil om skyldspørsmålet, men jeg syns det er provoserende at dette forbeholdet tilsynelatende er normen i møte med seksualforbrytelser. Tar jeg feil? Hva mener du? Anonymkode: c675b...55e Ja, det er jo synd. Men så ser man jo at det ofte er damer som bare ombestemte seg eller angret når de ble edru da. Og de ødelegger jo troverdigheten til de som faktisk har blitt utsatt for overgrep. Synd. Det blir jo ord mot ord, ingen vet jo om det var samtykke. Vold er jo litt lettere å bevise sånn sett, veldig få lar seg banke frivillig liksom. Og da blir det jo fysiske bevis. Anonymkode: 375ad...5ea
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #63 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Hvordan vet vi at den som ble slått i en voldssak ikke ville det selv? Det er jo ikke noe lettere eller vanskeligere å bevise en voldtekt enn en voldssak. Anonymkode: 28c14...1c9 Hvor mange lar noen slå seg frivillig?? Anonymkode: 375ad...5ea
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #64 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hæh? Tuller du? Altså. En forsvarer skal forsvare gjerningsmannen. For å gjøre det så er et av virkemidlene å stille offeret i et dårlig lys. Han/hun (altså forsvareren) kan da bruke offerets oppførsel mot han/henne. Altså, hvorfor gikk du der/hvorfor hadde du på så kort skjørt/hvorfor provoserte du osv osv. Skjønner? Anonymkode: 38514...649 Det du beskriver er ikke forsvar av person A, men angrep på person B. Men person B (fornærmede) er ikke under anklage her. Hun har egentlig kun status som vitne. Du skjønner visst ikke så mye av lov og rett… Anonymkode: 0b747...0c0
Luksusdyret Skrevet 30. desember 2021 #65 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Ja, det er jo synd. Men så ser man jo at det ofte er damer som bare ombestemte seg eller angret når de ble edru da. Og de ødelegger jo troverdigheten til de som faktisk har blitt utsatt for overgrep. Synd. Det blir jo ord mot ord, ingen vet jo om det var samtykke. Vold er jo litt lettere å bevise sånn sett, veldig få lar seg banke frivillig liksom. Og da blir det jo fysiske bevis. Anonymkode: 375ad...5ea Det er ikke ofte.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #66 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Hvor mange lar noen slå seg frivillig?? Anonymkode: 375ad...5ea Boksere og kickboksere. Ungdommer som avtaler beefing/avtaler slåsskamper. Folk som bruker dette i seksuell lek. Folk som trener ulike kampsporter sammen. Anonymkode: 0b747...0c0
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #67 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Ja, det er jo synd. Men så ser man jo at det ofte er damer som bare ombestemte seg eller angret når de ble edru da. Og de ødelegger jo troverdigheten til de som faktisk har blitt utsatt for overgrep. Synd. Det blir jo ord mot ord, ingen vet jo om det var samtykke. Vold er jo litt lettere å bevise sånn sett, veldig få lar seg banke frivillig liksom. Og da blir det jo fysiske bevis. Anonymkode: 375ad...5ea Man kan fint anmelde vold lenge etter at de fysiske skadene er grodd. Man kan også anmelde vold som ikke har satt spor, f eks lugging, kvelningsforsøk med pute osv. Trusler om vold dømmes for øvrig som vold. Og da er der ingen fysiske spor. Anonymkode: 0b747...0c0
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #68 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Jeg har aldri opplevd fester hvor dette har vært tilfellet. Aldri opplevd venner som er slik. Og ingen venner eller bekjente som har opplevd lignende. Henger ikke med slike folk. Anonymkode: edf07...9af Oj, så naive kan da ikke voksne mennesker være? Kan garantere deg at du har mennesker i omgangskretsen din som både har blitt utsatt for overgrep og som har utført dem. «Slike folk» er det nemlig overalt i alle miljøer. Anonymkode: 8414c...0da
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #69 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Jeg har aldri opplevd fester hvor dette har vært tilfellet. Aldri opplevd venner som er slik. Og ingen venner eller bekjente som har opplevd lignende. Henger ikke med slike folk. Så får advare døtrene mine, når den tid kommer. Og at de har venner som backer de og at de ikke drar alene på fester/nachspiel. Forhåpentligvis blir de som meg og kan ha det gøy uten så mye festing. Anonymkode: edf07...9af Jeg synes oppriktig synd i deg som er så uopplyst og at barna dine må vokse opp med en så uopplyst mor. Det kan dessverre føre til at barna dine enten voldtar eller blir voldtatt. "Når den tid kommer" vil mest trolig være for sent. Når du sier at du "ikke henger med slike folk", så setter du deg selv over andre, dvs. over de som blir voldtatt og de som voldtar. Om du oppriktig tror at ingen i din omgangskrets har opplevd voldtekt eller voldtatt, så er du i beste fall naiv. Minst 10 % av norske kvinner er blitt voldtatt (mørketallene antas å være betydelige), de fleste voldtekter begås av partner, ekspartner eller en man tror man står nært. Hele 86 % av voldtatte er blitt voldtatt av en person de kjenner, som partner, ekspartner, venner, kolleger, nabo eller andre kjente. Halvparten av kvinnene som oppgir å ha blitt voldtatt har blitt voldtatt før de ble 18 år. En tredjedel av de som er blitt voldtatt forteller aldri noen at de er blitt voldtatt... Bare 10 % av alle voldtekter blir anmeldt til politiet, og bare 10 % av disse fører til dom. Dvs. det er 99 % sannsynlighet for at en voldtektsmann aldri blir dømt for voldtekt, selv om han har voldtatt. Men selvsagt, du "henger ikke med slike folk"... Jeg var selv heldig som var i en gjeng i oppveksten hvor alle passet på hverandre innad i gjengen. Og likevel ble en av jentene utsatt for voldtekt en gang av det vi trodde var en god venn av en i vår gjeng. En annen jente ble utsatt for voldtekt på et utested da hun skulle på toalettet - fikk vi vite mange år etterpå. Hun drakk ikke alkohol og ingen av oss andre var særlig beruset heller, flere var edru den kvelden. En annen fortalte enda flere år senere at hun var blitt utsatt for en overfallsvoldtekt første året etter at hun begynte å studere. En annen innrømmet at en hun ble sammen med rett etter studiene hadde utsatt henne for vold og voldtekt. En jeg ble kjent med gjennom jobb fortalte at hun bodde i et lite, rolig kollektiv da hun studerte, med personer hun hadde kjent i mange år. De hadde en hyggelig kveld sammen og det var et par personer til der den kvelden som hun også hadde kjent flere år og anså som gode venner, hun gikk og la seg litt før de andre fordi hun var så trøtt. Våknet av at hun ble voldtatt, av en "venn" i sin egen seng i sitt eget hjem, ingen fremmede i hus. En annen jeg er blitt kjent med som voksen innrømmet en gang at hun var blitt voldtatt av tillitspersoner i en menighet og også forsøkt voldtatt av en forfyllet fosterfar. Dette er alle flotte, oppegående kvinner som enten har høy utdannelse, er selvstendig næringsdrivende eller har andre faste, gode jobber. De har aldri provosert noen med påkledning, de har aldri drukket mye alkohol, de har ikke hatt noen såkalt risikoadferd. Likevel er de alle blitt voldtatte... Det at du tror man må være i et bestemt miljø av folk for å bli utsatt for voldtekt, det viser bare hvor utrolig lite du følger med i det som skjer i det samfunnet du burde være en del av. Men jeg antar at det er enklere å late som om slikt ikke skjer, at det bare skjer alle andre, bare med "...slike folk...". Det burde ikke vært lov å være kvinne av i dag og i tillegg ha barn og være så totalt uopplyst! Du bør virkelig skjerpe deg! Anonym bruker skrev (13 timer siden): Jeg har nok oppdatert meg lite i voldtektssaker i media. Jeg har forståelse for overgreps voldtekter. Fordi de kan ikke forutse på forhånd. På fester/nachspiel kan en ha forhåndsregler. Ha med venninner som en er trygge på. Ikke legg deg i samme seng som er mannfolk, om en ikke har planer om sex. Ha foreldre/venner en kan ringe til, om det oppstår noe. Være tydelig på grensesetting. Ikke kle seg for utfordrende. Det betyr ikke at jeg synes voldtekt er greit uansett. Men at det er lurt å sende tydelige signaler på hva man vil og ikke. Partnervoldtekt er jo ikke bra. Har heldigvis noen år til, før barna mine er i den alderen. Anonymkode: edf07...9af Her viser du bare alle fordommene din i tillegg til dine manglende kunnskaper om voldtekter og hvem som voldtar. Trist. Anonymkode: 36001...d73
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #70 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det du beskriver er ikke forsvar av person A, men angrep på person B. Men person B (fornærmede) er ikke under anklage her. Hun har egentlig kun status som vitne. Du skjønner visst ikke så mye av lov og rett… Anonymkode: 0b747...0c0 Du må tulle?! Anonymkode: 38514...649
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #71 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg synes oppriktig synd i deg som er så uopplyst og at barna dine må vokse opp med en så uopplyst mor. Det kan dessverre føre til at barna dine enten voldtar eller blir voldtatt. "Når den tid kommer" vil mest trolig være for sent. Når du sier at du "ikke henger med slike folk", så setter du deg selv over andre, dvs. over de som blir voldtatt og de som voldtar. Om du oppriktig tror at ingen i din omgangskrets har opplevd voldtekt eller voldtatt, så er du i beste fall naiv. Minst 10 % av norske kvinner er blitt voldtatt (mørketallene antas å være betydelige), de fleste voldtekter begås av partner, ekspartner eller en man tror man står nært. Hele 86 % av voldtatte er blitt voldtatt av en person de kjenner, som partner, ekspartner, venner, kolleger, nabo eller andre kjente. Halvparten av kvinnene som oppgir å ha blitt voldtatt har blitt voldtatt før de ble 18 år. En tredjedel av de som er blitt voldtatt forteller aldri noen at de er blitt voldtatt... Bare 10 % av alle voldtekter blir anmeldt til politiet, og bare 10 % av disse fører til dom. Dvs. det er 99 % sannsynlighet for at en voldtektsmann aldri blir dømt for voldtekt, selv om han har voldtatt. Men selvsagt, du "henger ikke med slike folk"... Jeg var selv heldig som var i en gjeng i oppveksten hvor alle passet på hverandre innad i gjengen. Og likevel ble en av jentene utsatt for voldtekt en gang av det vi trodde var en god venn av en i vår gjeng. En annen jente ble utsatt for voldtekt på et utested da hun skulle på toalettet - fikk vi vite mange år etterpå. Hun drakk ikke alkohol og ingen av oss andre var særlig beruset heller, flere var edru den kvelden. En annen fortalte enda flere år senere at hun var blitt utsatt for en overfallsvoldtekt første året etter at hun begynte å studere. En annen innrømmet at en hun ble sammen med rett etter studiene hadde utsatt henne for vold og voldtekt. En jeg ble kjent med gjennom jobb fortalte at hun bodde i et lite, rolig kollektiv da hun studerte, med personer hun hadde kjent i mange år. De hadde en hyggelig kveld sammen og det var et par personer til der den kvelden som hun også hadde kjent flere år og anså som gode venner, hun gikk og la seg litt før de andre fordi hun var så trøtt. Våknet av at hun ble voldtatt, av en "venn" i sin egen seng i sitt eget hjem, ingen fremmede i hus. En annen jeg er blitt kjent med som voksen innrømmet en gang at hun var blitt voldtatt av tillitspersoner i en menighet og også forsøkt voldtatt av en forfyllet fosterfar. Dette er alle flotte, oppegående kvinner som enten har høy utdannelse, er selvstendig næringsdrivende eller har andre faste, gode jobber. De har aldri provosert noen med påkledning, de har aldri drukket mye alkohol, de har ikke hatt noen såkalt risikoadferd. Likevel er de alle blitt voldtatte... Det at du tror man må være i et bestemt miljø av folk for å bli utsatt for voldtekt, det viser bare hvor utrolig lite du følger med i det som skjer i det samfunnet du burde være en del av. Men jeg antar at det er enklere å late som om slikt ikke skjer, at det bare skjer alle andre, bare med "...slike folk...". Det burde ikke vært lov å være kvinne av i dag og i tillegg ha barn og være så totalt uopplyst! Du bør virkelig skjerpe deg! Her viser du bare alle fordommene din i tillegg til dine manglende kunnskaper om voldtekter og hvem som voldtar. Trist. Anonymkode: 36001...d73 Takk. For at du gidder! Anonymkode: 0b747...0c0
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #72 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Du må tulle?! Anonymkode: 38514...649 Nei. Å angripe offeret i en straffesak er ikke «forsvar». Anonymkode: 0b747...0c0
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #73 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei. Å angripe offeret i en straffesak er ikke «forsvar». Anonymkode: 0b747...0c0 Takk! Helt enig! Anonymkode: 28c14...1c9
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #74 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei. Å angripe offeret i en straffesak er ikke «forsvar». Anonymkode: 0b747...0c0 Selvsagt er det ikke det. Likevel er det dessverre det som skjer i voldtektssaker. Offeret må bevise sin uskyld. Det er jo det hele diskusjonen her handler om, hvor feil det er. Anonymkode: 38514...649
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #75 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Selvsagt er det ikke det. Likevel er det dessverre det som skjer i voldtektssaker. Offeret må bevise sin uskyld. Det er jo det hele diskusjonen her handler om, hvor feil det er. Anonymkode: 38514...649 Og du mener jeg tuller når jeg sier det er feil? Hva vil du egentlig med dine innlegg her? Anonymkode: 0b747...0c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå