Gå til innhold

Fjernet livmor?


Leonesse

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i tankeboksen om å fjerne livmoren. Prøver å få med meg så mye info som mulig. Men føler nettet er mettet av standarsvar og overglorifisering av temaet. Veldig lite info rundt psykisk og fysisk helse i etterkant. Jeg har fått de barna jeg trengte føler jeg. Litt sårt med tanken, men overlever. Men det jeg ikke kan overleve er om sexlivet blir dårligere. Altså snart 40år og har slitt med både intimitet og orgasme. Først nå har jeg begynt å kjenne gleden av et samliv med samleie. Men selvfølgelig skal jeg da ha mens lignende smerter i tide og utide og selvfølgelig under seggs. Ikke alltid heldigvis. Men jeg er livredd for at mangelen på livmor fjerner den dype orgasme følelsen eller at tanken på at det ikke er "for å skape barn" Sammen skal fjerne "tettheten" mellom meg og partner, til tross for at vi begge i grunn ikke ønsker flere barn og han er sterilisert... I know, høres helt koko ut nå, men følelsen er reel til tross for at jeg vet det ikke blir flere barn. One never know U know. 😵😅 Så jeg lurer på om noen av dere som har fjernet livmoren har erfaring rundt samliv å dele med meg. Forskere er også lei seg for at det ikke er nok forskningsmateriale å gå etter. (Jeg håper jenter og damer tørr være mer åpen om sin helse og tanker og åpen for andre kvinners historier) pinkey swear, fordi vi fortjener å ha like gode helse forutsetninger uansett alder og kjønn ❤️ btw jeg skulle ønske jeg var utdannet og kunne ta dette mer på banen enn mitt eget bias. Og takk på forhånd. 

Endret av Leonesse
Autokorrekt av ordet dette ble til dere. Endret til dette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

  • 3 uker senere...
Anonym bruker skrev (På 1/30/2022 den 19.53):

Merker ingen forskjell på sexlivet etter fjerning av livmoren.

Anonymkode: b9abf...b6f

Takk for svar. Kan jeg spørre om det er lenge siden du opererte? Om du har barn fra før event alder. Ble noe anderledes etter operasjon?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Leonesse skrev (På 15.2.2022 den 0.24):

Takk for svar. Kan jeg spørre om det er lenge siden du opererte? Om du har barn fra før event alder. Ble noe anderledes etter operasjon?

 

Fjernet for ca 2 år siden, da var de yngste 10 år. Merker ingen forskjell annet enn at det er deilig å slippe å blø 3 uker hver mnd.

Anonymkode: b9abf...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet livmor og en eggstokk for åtte år siden. Ikke hatt noen bivirkninger verken psykisk, fysisk/seksuelt overhodet. Fantastisk å slippe blødning og medfølgende smertehelvete, bare. 

Operasjonen var relativt lett, sykemeldt en drøy uke i etterkant (laparoskopisk fjerning, ved vaginal fjerning forventes enda mindre plager). 

Anonymkode: b6c0d...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Anonym bruker skrev (På 4/7/2022 den 16.58):

Fjernet livmor og en eggstokk for åtte år siden. Ikke hatt noen bivirkninger verken psykisk, fysisk/seksuelt overhodet. Fantastisk å slippe blødning og medfølgende smertehelvete, bare. 

Operasjonen var relativt lett, sykemeldt en drøy uke i etterkant (laparoskopisk fjerning, ved vaginal fjerning forventes enda mindre plager). 

Anonymkode: b6c0d...c7a

Takk for svar. 😊

Merker jeg blir veldig i tankeboksen, syns det virker så skummelt. Er så lite å finne av info sånn rundt akkurat samlivs delen, så takk for åpenheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fjernet livmor for litt over 3 år siden. Da var yngste 8 år. Har vært en befrielse🤩 Har ikke slitt med noe som helst i etterkant . 

Anonymkode: 08e7e...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fjernet livmor for litt over 3 år siden. Da var yngste 8 år. Har vært en befrielse🤩 Har ikke slitt med noe som helst i etterkant . 

Anonymkode: 08e7e...0ff

Godt å høre🥰 en side av meg har veldig lyst å bli fri for smerter og verking, en annen side skriker ikke gjør det. 🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...