Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #51 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Neivel? Hva var det da? Så små barn endrer rutinen flere ganger før den ‘sitter’. Eller det er min erfaring med mine fire barn. Poenget er at det er liten vits i å ta den store kampen og tvinge småbarn til å være våken i sengen. Det går seg til, er rett og slett min erfaring. Uten at jeg trengte å vise hvem som bestemte. Med større barn som i hi må man selvsagt ha andre krav. Enten må barna være roligere eller så må de voksne stå opp med dem. Det er ikke greit å vekke hele huset. Anonymkode: 61361...372 «Ta den store kampen» «Tvinge småbarn» Altså - hender det at du LEGGER småbarn? Er det «tvang»? På samme måte kan du hindre dem i å stå opp, det er ikke mer «tvang» det, enn å bestemme når de skal i seng. Anonymkode: 93e3b...af2
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #52 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): «Ta den store kampen» «Tvinge småbarn» Altså - hender det at du LEGGER småbarn? Er det «tvang»? På samme måte kan du hindre dem i å stå opp, det er ikke mer «tvang» det, enn å bestemme når de skal i seng. Anonymkode: 93e3b...af2 Jeg tvinger ikke barn som ikke er trette å være i sengen, enten det er kveld eller morgen. Noen ganger kan barn bli overtrøtte og trenge hjelp til å finne roen, men det er noe helt annet enn å nekte en ett-to åring å stå opp når de våkner av seg selv grytidlig morgen. Tar man ikke barnet opp da, så er det nødt til å bli mye gråt? Lar du barnet ditt gråte for å vise at det er du som bestemmer? Den kampen har vi aldri tatt, og det har gått seg til helt av seg selv. Anonymkode: 61361...372
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #53 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Jeg tvinger ikke barn som ikke er trette å være i sengen, enten det er kveld eller morgen. Noen ganger kan barn bli overtrøtte og trenge hjelp til å finne roen, men det er noe helt annet enn å nekte en ett-to åring å stå opp når de våkner av seg selv grytidlig morgen. Tar man ikke barnet opp da, så er det nødt til å bli mye gråt? Lar du barnet ditt gråte for å vise at det er du som bestemmer? Den kampen har vi aldri tatt, og det har gått seg til helt av seg selv. Anonymkode: 61361...372 Barn trenger faste rutiner som fast leggetid! Anonymkode: 11128...325
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #54 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Barn trenger faste rutiner som fast leggetid! Anonymkode: 11128...325 Selvsagt. Det har jeg ikke protestert på. Men den leggetiden må jo være når barnet er trett. Anonymkode: 61361...372
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #55 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tvinger ikke barn som ikke er trette å være i sengen, enten det er kveld eller morgen. Noen ganger kan barn bli overtrøtte og trenge hjelp til å finne roen, men det er noe helt annet enn å nekte en ett-to åring å stå opp når de våkner av seg selv grytidlig morgen. Tar man ikke barnet opp da, så er det nødt til å bli mye gråt? Lar du barnet ditt gråte for å vise at det er du som bestemmer? Den kampen har vi aldri tatt, og det har gått seg til helt av seg selv. Anonymkode: 61361...372 Noen ganger kan barn trenge hjelp til å roe seg også om morgenen. Søvn avler søvn, så hvis man starter dagen lenge før det er dagen, innøver man jo et mønster som er uhensiktsmessig. (At dere ikke har «tatt kampen» betyr jo ikke at deres barn er noen mal.) Anonymkode: 93e3b...af2
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #56 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Selvsagt. Det har jeg ikke protestert på. Men den leggetiden må jo være når barnet er trett. Anonymkode: 61361...372 Hvis barnet ikke er trett på et klokkeslett som passer resten av verden? F eks det vil legge seg 0200 og stå opp 1400? Småbarn kan ikke klokka, ingen kan regulere sitt liv inn etter hvordan babyer og småunger sover. Man må regulere ungene inn. Ikke familien. Anonymkode: 93e3b...af2
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #57 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Tar man ikke barnet opp da, så er det nødt til å bli mye gråt? Lar du barnet ditt gråte for å vise at det er du som bestemmer? Har du ikke andre metoder å velge mellom enn enten å stå opp selv, eller å la barnet gråte? Det har i alle fall jeg. Anonymkode: 93e3b...af2
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #58 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hvis barnet ikke er trett på et klokkeslett som passer resten av verden? F eks det vil legge seg 0200 og stå opp 1400? Småbarn kan ikke klokka, ingen kan regulere sitt liv inn etter hvordan babyer og småunger sover. Man må regulere ungene inn. Ikke familien. Anonymkode: 93e3b...af2 Helt enig! Hadde selv ett barn som ville stå opp lenge før det var greit. Han fikk ikke stå opp før klokken var 7 så da sovnet han igjen å sov gjerne til 8-8.30. Sto han opp før 7 så var han blid om morgenen men veldig sur og grinete pga for lite søvn senare på dagen. Da må jo jeg som voksen regulere når han kan stå opp. Anonymkode: 11128...325
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #59 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Helt enig! Hadde selv ett barn som ville stå opp lenge før det var greit. Han fikk ikke stå opp før klokken var 7 så da sovnet han igjen å sov gjerne til 8-8.30. Sto han opp før 7 så var han blid om morgenen men veldig sur og grinete pga for lite søvn senare på dagen. Da må jo jeg som voksen regulere når han kan stå opp. Anonymkode: 11128...325 Pass deg nå, du driver med «tvang», husk! Anonymkode: 93e3b...af2
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #60 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Pass deg nå, du driver med «tvang», husk! Anonymkode: 93e3b...af2 Å du tvinger ikke barnet til å pusse tennene om han/hun ikke vil det? Regner med du også tvinger barnet til å ha på bilbelte selv om de ikke alltid vil ha det på. Å har du ett barn som er syk så må du gjerne tvinge barnet til å ta en coronatest. Anonymkode: 11128...325
Pobie Skrevet 31. desember 2021 #61 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Jeg tvinger ikke barn som ikke er trette å være i sengen, enten det er kveld eller morgen. Noen ganger kan barn bli overtrøtte og trenge hjelp til å finne roen, men det er noe helt annet enn å nekte en ett-to åring å stå opp når de våkner av seg selv grytidlig morgen. Tar man ikke barnet opp da, så er det nødt til å bli mye gråt? Lar du barnet ditt gråte for å vise at det er du som bestemmer? Den kampen har vi aldri tatt, og det har gått seg til helt av seg selv. Anonymkode: 61361...372 Nei, det blir da ikke nødvendigvis mye gråt av at man oppfører seg som om det er natt når det er natt. Man oppfører seg likeledes når barnet våkner klokka 0530 som når det våkner rett etter midnatt. Man holder rommet mørkt og prater minimalt med barnet. Man kan bysse eller sitte ved siden av senga og holde dem i hånden osv. Hvis man skrur på lys og lar dem stå opp og begynner å styre, vil de jo tro at det faktisk er morgen og få for vane å våkne altfor tidlig. Ved å oppføre seg som om det er natt og gjøre det kjedelig for dem lærer de raskt å sove lenger.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #62 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Noen ganger kan barn trenge hjelp til å roe seg også om morgenen. Søvn avler søvn, så hvis man starter dagen lenge før det er dagen, innøver man jo et mønster som er uhensiktsmessig. (At dere ikke har «tatt kampen» betyr jo ikke at deres barn er noen mal.) Anonymkode: 93e3b...af2 Å følge barnets rytme er ikke å innøve et mønster. Jeg har ikke fasiten på andres barn, men alle min fire har hatt perioder med tidlig morgen som vi har taklet på vår måte. Det har gått seg til av seg selv rimelig fort helt uten kamp. Anonym bruker skrev (17 timer siden): Hvis barnet ikke er trett på et klokkeslett som passer resten av verden? F eks det vil legge seg 0200 og stå opp 1400? Småbarn kan ikke klokka, ingen kan regulere sitt liv inn etter hvordan babyer og småunger sover. Man må regulere ungene inn. Ikke familien. Anonymkode: 93e3b...af2 Jeg har ikke hørt om småbarn som holder seg våkne til kl 02. Skal vi prøve å holde diskusjonen litt edruelig? Anonym bruker skrev (17 timer siden): Har du ikke andre metoder å velge mellom enn enten å stå opp selv, eller å la barnet gråte? Det har i alle fall jeg. Anonymkode: 93e3b...af2 Da må du nesten fortelle meg hvordan du får en lysvåken ettåring til å ligge i sengen uten å gråte? Anonym bruker skrev (1 time siden): Å du tvinger ikke barnet til å pusse tennene om han/hun ikke vil det? Regner med du også tvinger barnet til å ha på bilbelte selv om de ikke alltid vil ha det på. Å har du ett barn som er syk så må du gjerne tvinge barnet til å ta en coronatest. Anonymkode: 11128...325 Å ligge våken i sengen fordi det ikke passer foreldrene å stå opp kan selvsagt ikke sammenlignes med (livs)viktige ting som det du nevner her. Ærlig talt! Pobie skrev (17 minutter siden): Nei, det blir da ikke nødvendigvis mye gråt av at man oppfører seg som om det er natt når det er natt. Man oppfører seg likeledes når barnet våkner klokka 0530 som når det våkner rett etter midnatt. Man holder rommet mørkt og prater minimalt med barnet. Man kan bysse eller sitte ved siden av senga og holde dem i hånden osv. Hvis man skrur på lys og lar dem stå opp og begynner å styre, vil de jo tro at det faktisk er morgen og få for vane å våkne altfor tidlig. Ved å oppføre seg som om det er natt og gjøre det kjedelig for dem lærer de raskt å sove lenger. Men det nytter ikke å snakke lavt og bysse et lys våkent og utsovet barn. De fikk jo nok søvn iom at de ofte fikk en ekstra lur rundt kl 8-9. Jeg snakker altså om småbarn på 1-2 år, ikke eldre barn som er ferdig med dagsoving. Det var svært som det provoserte at noen setter barnas behov først og ikke legger makten sin i å tvinge frem et søvnmønster som passer foreldrene bedre enn barna. Anonymkode: 61361...372
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #63 Skrevet 31. desember 2021 Våkne barn må da få stå opp. I perioder var det en lettelse å se 05-tallet på klokka. Og vipps, så sov de lengre igjen. En våken og blid baby er verdt litt kaffe. Jeg tror mange ville fått en bedre småbarnstid hvis de i større grad hadde akseptert at vi voksne får noen dårlige år med søvn. Jeg har så mange venner som har prøvd "alt". Og stresset og jobbet med å endre døgnrytmer. Både om kveldene og morgenen. Også trur jeg biologien til slutt har ordnet det. Og bare for å ha sagt det. Ingen sovebabyer her. Minste sov ikke igjennom natta før 1.5 år? Anonymkode: 2d05b...405
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #64 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Våkne barn må da få stå opp. I perioder var det en lettelse å se 05-tallet på klokka. Og vipps, så sov de lengre igjen. En våken og blid baby er verdt litt kaffe. Jeg tror mange ville fått en bedre småbarnstid hvis de i større grad hadde akseptert at vi voksne får noen dårlige år med søvn. Jeg har så mange venner som har prøvd "alt". Og stresset og jobbet med å endre døgnrytmer. Både om kveldene og morgenen. Også trur jeg biologien til slutt har ordnet det. Og bare for å ha sagt det. Ingen sovebabyer her. Minste sov ikke igjennom natta før 1.5 år? Anonymkode: 2d05b...405 Akkurat! Både barn og foreldre får det så mye bedre om de slutter å stresse og la biologien ordne opp selv. Anonymkode: 61361...372
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #65 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Akkurat! Både barn og foreldre får det så mye bedre om de slutter å stresse og la biologien ordne opp selv. Anonymkode: 61361...372 Ehh nei! Jeg fikk det mye bedre når småen begynte å sove lengre,med å være streng på at det er natt frem til 7 så fikk barnet nok søvn og mor fikk det bedre. Anonymkode: 11128...325
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #66 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (På 29.12.2021 den 0.42): I min enfoldighet trodde jeg at en forelder står opp sammen med en syvåring. Anonymkode: c44b5...479 Min yngste er syv og tror jeg slutta og stå opp med henne i fjor. Hun elsker å få stå opp selv. Se på tv eller brett. Leke og ordne. Men jeg blir ofte vekket både en og tre ganger fordi hun lurer på noe eller fordi hun og storebror krangler. Tenker det er prisen man må betale når man ikke orker å stå opp med barna. Kan ikke forvente at unger fungerer som voksne heller. Anonymkode: f7b93...d5b
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #67 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Å følge barnets rytme er ikke å innøve et mønster. Jeg har ikke fasiten på andres barn, men alle min fire har hatt perioder med tidlig morgen som vi har taklet på vår måte. Det har gått seg til av seg selv rimelig fort helt uten kamp. Ja vel? Og det er relevant for hovedinnlegger på hvilken måte? Hun skriver jo ikke for å høre hvem som har sluppet å løse dette. Hun vil vite hvordan man løser det. Jeg har ikke hørt om småbarn som holder seg våkne til kl 02. Skal vi prøve å holde diskusjonen litt edruelig? Det har jeg. Faktisk så er der en hel business bygd opp rundt det å hjelp barn og familier med søvn. «Sovekarin» kalles den ene, Karin Naphaug, som gir hjelp og råd i disse sammenhengene. Men der fins andre. Noen bruker psykolog, til og med. At du ikke kjenner til noe, betyr ikke at det ikke fins… Da må du nesten fortelle meg hvordan du får en lysvåken ettåring til å ligge i sengen uten å gråte? Nei, det trenger jeg da slett ikke 😂 Du betaler faktisk ikke godt nok! Spør Sovekarin! (Pobie var ellers inne på noe her.) Men metodene fins, de. Det er derfor jeg trekker sammenligningen med leggetid. For man ville jo ikke laget frokost til et barn som ikke sovna ved leggetid, vel…? Å ligge våken i sengen fordi det ikke passer foreldrene å stå opp kan selvsagt ikke sammenlignes med (livs)viktige ting som det du nevner her. Ærlig talt! Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men det nytter ikke å snakke lavt og bysse et lys våkent og utsovet barn. De fikk jo nok søvn iom at de ofte fikk en ekstra lur rundt kl 8-9. Jeg snakker altså om småbarn på 1-2 år, ikke eldre barn som er ferdig med dagsoving. Dette er jo kun relevant du insisterer på premisset om at et barn er «utsovet» kl 04.30. Dersom ungen ikke la seg kl 1500 forrige ettermiddag, så ER hun ikke utsovet da. Min femåring sov 13 timer i natt. Og han er ikke unik. Det var svært som det provoserte at noen setter barnas behov først og ikke legger makten sin i å tvinge frem et søvnmønster som passer foreldrene bedre enn barna. Du, ikke forveksle hva barn VIL med hva barn TRENGER. Det er to ulike ting… Anonymkode: 61361...372 Håpløst å svare på mange siterte småbiter, så jeg svarer i kursiv. Anonymkode: 93e3b...af2
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #68 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg har så mange venner som har prøvd "alt". Og stresset og jobbet med å endre døgnrytmer. Både om kveldene og morgenen. Også trur jeg biologien til slutt har ordnet det. Eller kanskje de klarte å ordne det selv…. Anonymkode: 93e3b...af2
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #69 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Håpløst å svare på mange siterte småbiter, så jeg svarer i kursiv. Anonymkode: 93e3b...af2 Jeg orker ikke gå inn på hvert punkt, men jeg betaler ikke nok?? Mine barn er vel over soveproblematikken for mange år siden og du får aldri overbevist meg om at vår metode med å la barnet finne sin egen rytme uten maktmisbruk fra foreldrene er feil. Jeg snakker om friske barn uten søvnproblemer, så hvorfor du trekker inn Sove-Karin skjønner jeg ikke. Selvsagt skal man hjelpe barn med søvnvansker, men det er altså ikke det vi diskuterer her. Jeg skjlnner at det føles provoserende at noen klarer dette uten å bruke ‘makt’. Anonymkode: 61361...372
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #70 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg orker ikke gå inn på hvert punkt, men jeg betaler ikke nok?? Mine barn er vel over soveproblematikken for mange år siden og du får aldri overbevist meg om at vår metode med å la barnet finne sin egen rytme uten maktmisbruk fra foreldrene er feil. Jeg snakker om friske barn uten søvnproblemer, så hvorfor du trekker inn Sove-Karin skjønner jeg ikke. Selvsagt skal man hjelpe barn med søvnvansker, men det er altså ikke det vi diskuterer her. Jeg skjlnner at det føles provoserende at noen klarer dette uten å bruke ‘makt’. Anonymkode: 61361...372 Nei, jeg brukte aldri makt. Så jeg vet ikke hvem du sikter til. Du ser visst ikke ut til å skjønne hva du svarer på, f eks dette sitatet ditt: «du får aldri overbevist meg om at vår metode med å la barnet finne sin egen rytme uten maktmisbruk fra foreldrene er feil.» Ingen har vel sagt at den metoden var feil heller? If it’s stoopid an it works it aint stoopid, tenker nå jeg, men ditt bidrag her er jo bare verdiløst egentlig. «Dette gikk fint hos oss uten anstrengelser» er en ok påstand, bristen skjer når du fortsetter setningen slik at den lyder «…og de som har måttet anstrenge seg, de driver med maktmisbruk!» Du ser ikke ut til å godta et premiss der man BÅDE klarer å styre barns døgnrytme inn i familiens, OG i tillegg greier det uten verken gråt eller tvang. Men det går altså an, uten at jeg gidder å beskrive mine metoder til deg. (Jeg mater ikke voksne folk med teskje når de starter måltidet med å lange ut etter skjeen…) Anonymkode: 93e3b...af2
Pobie Skrevet 31. desember 2021 #71 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Å følge barnets rytme er ikke å innøve et mønster. Jeg har ikke fasiten på andres barn, men alle min fire har hatt perioder med tidlig morgen som vi har taklet på vår måte. Det har gått seg til av seg selv rimelig fort helt uten kamp. Jeg har ikke hørt om småbarn som holder seg våkne til kl 02. Skal vi prøve å holde diskusjonen litt edruelig? Da må du nesten fortelle meg hvordan du får en lysvåken ettåring til å ligge i sengen uten å gråte? Å ligge våken i sengen fordi det ikke passer foreldrene å stå opp kan selvsagt ikke sammenlignes med (livs)viktige ting som det du nevner her. Ærlig talt! Men det nytter ikke å snakke lavt og bysse et lys våkent og utsovet barn. De fikk jo nok søvn iom at de ofte fikk en ekstra lur rundt kl 8-9. Jeg snakker altså om småbarn på 1-2 år, ikke eldre barn som er ferdig med dagsoving. Det var svært som det provoserte at noen setter barnas behov først og ikke legger makten sin i å tvinge frem et søvnmønster som passer foreldrene bedre enn barna. Anonymkode: 61361...372 Det er jo noe annet når du har en plan som innebærer at barnet har sovet nok kl 0430 om morgenen og du planla å stå opp så tidlig fordi barnet var utsovet. Det er vel de færreste som har en slik plan, og når man har et ønske om at barnet skal sove lenge vil man jo ikke la dem sove så lenge på dagtid at de er utsovet midt på natta. F eks hvis min ettåring hadde vært våken for dagen kl 0430 og ikke sovnet igjen til tross for all verdens byssing, hadde jeg latt han sove 10-20 minutter rundt kl 07, og så fulgt den vanlige rutinen resten av dagen. Man kommer inn i en ond sirkel når barnet våkner grytidlig og derfor må sove mange timer på dagtid, og som resultat er det ikke trøtt nok til å sove hele neste natt.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #72 Skrevet 31. desember 2021 Pobie skrev (2 timer siden): Det er jo noe annet når du har en plan som innebærer at barnet har sovet nok kl 0430 om morgenen og du planla å stå opp så tidlig fordi barnet var utsovet. Det er vel de færreste som har en slik plan, og når man har et ønske om at barnet skal sove lenge vil man jo ikke la dem sove så lenge på dagtid at de er utsovet midt på natta. F eks hvis min ettåring hadde vært våken for dagen kl 0430 og ikke sovnet igjen til tross for all verdens byssing, hadde jeg latt han sove 10-20 minutter rundt kl 07, og så fulgt den vanlige rutinen resten av dagen. Man kommer inn i en ond sirkel når barnet våkner grytidlig og derfor må sove mange timer på dagtid, og som resultat er det ikke trøtt nok til å sove hele neste natt. Jeg vekker aldri spedbarn. Aldri. Anonymkode: 61361...372
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2022 #73 Skrevet 1. januar 2022 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Jeg vekker aldri spedbarn. Aldri. Anonymkode: 61361...372 Ååå, du må være veldig veldig snill. Alt det som andre folk gjør, det er vold. Anonymkode: 93e3b...af2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå