Anonym bruker Skrevet 28. desember 2021 #26 Skrevet 28. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jo, selvsagt. Men tenker at de bør lære seg å ta hensyn og være rolig og at ein ikke treng å stå opp selv med så store barn. Anonymkode: 31b5f...d4e Ja, det bør de, og nei, det burde man ikke trenge. Nå er det likevel slik at dere ikke har lykkes helt her enda, og da må dere øve enda mer - sammen med dem. Dessuten er det litt vel tidelig leggetid dere har, spesielt for eldstemann, og du kan ikke bare se bort ifra dette med adhd. Jeg har selv to av fire barn med adhd, og det å huske på å være stille og i det hele tatt ha et skikkelig tidsperspektiv, det er ekstra vanskelig da. Deres jobb som foreldre er å hjelpe barna med gode strategier, og inneha nok kunnskap om diagnosen til å tilpasse riktig. Mange med adhd klarer i langt større grad å sitte i ro med et spennende spill på nettbrett/PC, enn bare å se på tv eller skulle leke selv. Anonymkode: 55e86...d64
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2021 #27 Skrevet 28. desember 2021 ADHD har jeg for lite erfaring med til å mene noe, men en 7-åring uten diagnoser bør kunne være oppe om morgenen uten å vekke hele huset. Handler ikke om å tvinge barna til å bli liggende, men om å ta hensyn. Anonymkode: f9e69...aad
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2021 #28 Skrevet 28. desember 2021 Jeg skjønner problemet ditt, HI. Har selv 3 barn og mine er 6, 10 og 14 år, og min 10 åring har, i likhet med din, ADHD. Mine 2 yngste står også opp før oss, leker og holder på. 14 åringen har tidligere klaget over deres bråk. Vår 10 åring legger seg også tidlig, også når det er fri, barn med ADHD blir trøtte tidlig, og få de ikke legge seg da blir de overtrøtte og vil ikke klare å finne roen når de er i seng. Våkner fremdeles like tidlig. Dette er veldig normalt for barn med ADHD. Det at HI legger sitt barn på samme tid som når det er hverdag når det er helg er det beste for barnet. Det som snudde det for oss var å passe på at barnet fikk seg ordentlig frokost når det stod opp. Det du kan prøve å gjøre er å lage en matpakke med noe barnet liker kvelden før og sette i kjøleskapet barnet kan spise om morgenen. Og jo, barn på den alderen kan helt fint stå opp selv om foreldrene fremdeles er i seng. Vi er i seng også etter at barna er oppe, riktig nok så har vi døren til soverommet på gløtt, dormer og følger med med et halvt øre. Anonymkode: 236b7...2ae
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2021 #29 Skrevet 28. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hva er det du mener med ‘her på DIB’? At alle som er her inne mener dette som du påstår? Du er ikke så kort? Anonymkode: 61361...372 Jeg har vært på DIB siden før du fikk barn. Og jo, dersom noen våger å klage på at barn våkner for tidlig, så får de et overveldende flertall av motstemmer som sier at det ikke går an å forlange eller tilvenne at barna sover lengre på morgenen. Men på direkte spørsmål om dette gjelder kvelden også - altså at foreldre ikke «kan» eller «har lov» til å forskyve leggetiden sånn at den passer med familiens døgnrytme ellers, da er det plutselig en annen sak. Selvsagt kan vi voksne bestemme leggetida. Det er bare våknetida vi ikke har lov å mene noe om. Det har vært flere titalls tråder på emnet «hva gjør man med barn som våkner veldig tidlig» gjennom årene (jeg kom vel i 2004) og ca 75-80% av brukersvarene forfekter det jeg gjengir her. Anonymkode: 93e3b...af2
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2021 #30 Skrevet 28. desember 2021 Anonym bruker skrev (På 2021-12-27 den 14.18): Jada. Vil man ha ungene selvstendige og hengende i skjørtet på mor held tiden, så kan man stå opp med dem. Ellers prøver vi å få ungene til å bli selvstendige voksne etterhvert så de må prøve seg litt selv. Anonymkode: d41ca...65a 😬 Anonymkode: b8191...6e6
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2021 #31 Skrevet 28. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har vært på DIB siden før du fikk barn. Og jo, dersom noen våger å klage på at barn våkner for tidlig, så får de et overveldende flertall av motstemmer som sier at det ikke går an å forlange eller tilvenne at barna sover lengre på morgenen. Men på direkte spørsmål om dette gjelder kvelden også - altså at foreldre ikke «kan» eller «har lov» til å forskyve leggetiden sånn at den passer med familiens døgnrytme ellers, da er det plutselig en annen sak. Selvsagt kan vi voksne bestemme leggetida. Det er bare våknetida vi ikke har lov å mene noe om. Det har vært flere titalls tråder på emnet «hva gjør man med barn som våkner veldig tidlig» gjennom årene (jeg kom vel i 2004) og ca 75-80% av brukersvarene forfekter det jeg gjengir her. Anonymkode: 93e3b...af2 Min eldste blir 30 i mars, så da har du god fartstid her inne! Jeg erfarer ikke det du skriver. Jeg har fire barn og med dem alle, og alle jeg kjenner, så følger man rytmen til små barn når det gjelder leggetid. Alle mine har vært enkle å legge, men har hatt en periode rundt ettårsalderen hvor det har vært morgen mellom 4 og 5. Vi lagde ikke noe styr om det og vet du hva, det gikk over helt av seg selv, uten noe stress for noen av oss. Leggetid om kvelden er jo enda enklere, man legger selvsagt barnet når det er trøtt. Anonymkode: 61361...372
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2021 #32 Skrevet 28. desember 2021 Anonym bruker skrev (På 12/27/2021 den 12.06): Kl 20 er da veldig tidlig å legge en 10 åring i ferien? Hva med å la de ligge og se litt på nettbrett om kvelden? Høre på lydbok e.l.? Om dere "trenger ro" om kvelden får dere stelle dem og følge de til rommet, men la de ligge i sengene med stilleaktivitet en times tid før de legger seg. Samme om morgenen, når de våkner kan de se på en film før de står opp, så er de stille. Anonymkode: 43e69...51a Prøver egentlig å ta vekk skjerm en time før leggetid. Mye av dagene foregår med among us og diverse serier på telefon og TV, ihvertfall 10 åringen bruker mye tid på skjerm. HI Anonymkode: 31b5f...d4e
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2021 #33 Skrevet 28. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Prøver egentlig å ta vekk skjerm en time før leggetid. Mye av dagene foregår med among us og diverse serier på telefon og TV, ihvertfall 10 åringen bruker mye tid på skjerm. HI Anonymkode: 31b5f...d4e Har dere ikke skjermtid for 10 åringen? Så ikke han/hun sitter mange timer hver dag med skjerm. Det er ikke bra! Anonymkode: 11128...325
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2021 #34 Skrevet 28. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Min eldste blir 30 i mars, så da har du god fartstid her inne! Jeg erfarer ikke det du skriver. Jeg har fire barn og med dem alle, og alle jeg kjenner, så følger man rytmen til små barn når det gjelder leggetid. Alle mine har vært enkle å legge, men har hatt en periode rundt ettårsalderen hvor det har vært morgen mellom 4 og 5. Vi lagde ikke noe styr om det og vet du hva, det gikk over helt av seg selv, uten noe stress for noen av oss. Leggetid om kvelden er jo enda enklere, man legger selvsagt barnet når det er trøtt. Anonymkode: 61361...372 Men det er jo fint at det funker for deg. For meg funker det også, og jeg har tillatt meg å tilpasse ungenes leggetid til hvordan jeg vil at døgnrytmen i familien skal være. F eks hvis skolen starter 0900, så tillater jeg ikke barnet å stå opp 0430. Jeg venner dem av med det, og benytter min foreldreautoritet i å bestemme når det er natta for unger. Men her på DIB vil du kunne erfare at veldig mange syns det er skikkelig dårlig gjort. Hvis de våkner må de få være oppe, liksom. Og vi voksne må bare bli med på bølgen. Mens når jeg spør "gjelder det om kvelden også? Vil du unnlate å legge barn som sier de er pigge ved midnatt?" - da får pipen en annen tone. Man er skikkelig dårlig forelder hvis man lar dem være oppe for seint, men ikke hvis man lar dem stå opp for tidlig. Den logikken skjønner ikke jeg, men forumet her er fullt av folk som prediker dette. Anonymkode: 93e3b...af2
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2021 #35 Skrevet 28. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men det er jo fint at det funker for deg. For meg funker det også, og jeg har tillatt meg å tilpasse ungenes leggetid til hvordan jeg vil at døgnrytmen i familien skal være. F eks hvis skolen starter 0900, så tillater jeg ikke barnet å stå opp 0430. Jeg venner dem av med det, og benytter min foreldreautoritet i å bestemme når det er natta for unger. Men her på DIB vil du kunne erfare at veldig mange syns det er skikkelig dårlig gjort. Hvis de våkner må de få være oppe, liksom. Og vi voksne må bare bli med på bølgen. Mens når jeg spør "gjelder det om kvelden også? Vil du unnlate å legge barn som sier de er pigge ved midnatt?" - da får pipen en annen tone. Man er skikkelig dårlig forelder hvis man lar dem være oppe for seint, men ikke hvis man lar dem stå opp for tidlig. Den logikken skjønner ikke jeg, men forumet her er fullt av folk som prediker dette. Anonymkode: 93e3b...af2 Det kommer jo helt an på alderen til barnet hva som er akseptabelt å både stå opp og legge seg. En ettåring som er utsovet kl 4.30 skal ikke straffes for det ved å nektes å stå opp, mens en tiåring som ikke vil legge seg innen rimelig tid (slik at hn får nok søvn) tåler å få beskjed om å legge seg selv om hn påstår å være helt våken. Nyanser, vet du. Det kommer man langt med. Anonymkode: 61361...372
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2021 #36 Skrevet 28. desember 2021 I min enfoldighet trodde jeg at en forelder står opp sammen med en syvåring. Anonymkode: c44b5...479
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #37 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Det kommer jo helt an på alderen til barnet hva som er akseptabelt å både stå opp og legge seg. En ettåring som er utsovet kl 4.30 skal ikke straffes for det ved å nektes å stå opp, mens en tiåring som ikke vil legge seg innen rimelig tid (slik at hn får nok søvn) tåler å få beskjed om å legge seg selv om hn påstår å være helt våken. Nyanser, vet du. Det kommer man langt med. Anonymkode: 61361...372 INGEN skal opp klokka 04.30. Verken barn eller voksen. På lik linje med at ingen barn skal forbli våkne til ett bare fordi de ikke føler seg trøtte. På de klokkeslettene er det natt, og der fins ingen nyanser eller kompromisser på det hjemme hos meg. Se for deg at toåringen vil være våken til 01.00, mens ettåringen «er utsovet» klokka 04.30 - når er det tenkt at foreldrene skal sove da? Mellom ett og halv fem? Og hvorfor er det da akseptabelt å hindre barnet som er B-menneske i å dra den ut i det ekstreme, mens de ekstreme A-menneskene skal vennes til at det er «normalt» å stå opp før fanden har sko på? (For øvrig er ingen ettåring «utsovet» klokka 04.30, med mindre du legger ham tre på ettermiddagen. Ett eller annet er gått feil i den ene enden for å bli så feil i den andre, og da skal de voksne være voksne og rette på det. Ellers er de jo uansvarlige.) Anonymkode: 93e3b...af2
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #38 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): INGEN skal opp klokka 04.30. Verken barn eller voksen. På lik linje med at ingen barn skal forbli våkne til ett bare fordi de ikke føler seg trøtte. På de klokkeslettene er det natt, og der fins ingen nyanser eller kompromisser på det hjemme hos meg. Se for deg at toåringen vil være våken til 01.00, mens ettåringen «er utsovet» klokka 04.30 - når er det tenkt at foreldrene skal sove da? Mellom ett og halv fem? Og hvorfor er det da akseptabelt å hindre barnet som er B-menneske i å dra den ut i det ekstreme, mens de ekstreme A-menneskene skal vennes til at det er «normalt» å stå opp før fanden har sko på? (For øvrig er ingen ettåring «utsovet» klokka 04.30, med mindre du legger ham tre på ettermiddagen. Ett eller annet er gått feil i den ene enden for å bli så feil i den andre, og da skal de voksne være voksne og rette på det. Ellers er de jo uansvarlige.) Anonymkode: 93e3b...af2 Men hvor tidlig er det lov å stå opp ifølge deg da? Er bare nygjerrig siden du ikke hadde stått 4.30 med ett barn. Anonymkode: 11128...325
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #39 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men hvor tidlig er det lov å stå opp ifølge deg da? Er bare nygjerrig siden du ikke hadde stått 4.30 med ett barn. Anonymkode: 11128...325 Feil konklusjon. Jeg hadde ikke tillatt BARNET å stå opp. Stor forskjell. Da jeg hadde spebarn/ettåring: alt før kl 06.00 er NATT. Svarte natta. Også kl. 05.55. Med 3-4-5-åringer: tidligste mulighet til å stå opp er 06.30. Men da var de tilvent vår rytme og våkna sjelden før rundt 07.00 Anonymkode: 93e3b...af2
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #40 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Har alle nettbrett? Anonymkode: 0f9bf...2eb Ja Anonymkode: ebdbf...2e5
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #41 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): INGEN skal opp klokka 04.30. Verken barn eller voksen. På lik linje med at ingen barn skal forbli våkne til ett bare fordi de ikke føler seg trøtte. På de klokkeslettene er det natt, og der fins ingen nyanser eller kompromisser på det hjemme hos meg. Se for deg at toåringen vil være våken til 01.00, mens ettåringen «er utsovet» klokka 04.30 - når er det tenkt at foreldrene skal sove da? Mellom ett og halv fem? Og hvorfor er det da akseptabelt å hindre barnet som er B-menneske i å dra den ut i det ekstreme, mens de ekstreme A-menneskene skal vennes til at det er «normalt» å stå opp før fanden har sko på? (For øvrig er ingen ettåring «utsovet» klokka 04.30, med mindre du legger ham tre på ettermiddagen. Ett eller annet er gått feil i den ene enden for å bli så feil i den andre, og da skal de voksne være voksne og rette på det. Ellers er de jo uansvarlige.) Anonymkode: 93e3b...af2 Som sagt var det en kamp vi valgte å ikke ta, og det gikk seg til helt av seg selv etter noen uker. Fornøyd barn og fornøyde voksne uten kamp og gråt. Jeg har ikke behov for å vise barna hvem som er sjefen ved å tvinge dem til ting som strider mot deres naturlige rytme, så lenge det ikke er til skade for dem. Stråmennene dine med ‘hva om’ gjaldt ikke for oss, så de gidder jeg ikke å forholde meg til. Anonymkode: 61361...372
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #42 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): I min enfoldighet trodde jeg at en forelder står opp sammen med en syvåring. Anonymkode: c44b5...479 Nei, det er da helt unødvendig. De fleste barn klarer seg selv en liten stund om morgenen fra de er rundt 4 år gamle (i hvertfallrundt en halvtimes tid). En 7-åring burde klare seg selv et par timer. Anonymkode: 55e86...d64
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #43 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Min eldste blir 30 i mars, så da har du god fartstid her inne! Jeg erfarer ikke det du skriver. Jeg har fire barn og med dem alle, og alle jeg kjenner, så følger man rytmen til små barn når det gjelder leggetid. Alle mine har vært enkle å legge, men har hatt en periode rundt ettårsalderen hvor det har vært morgen mellom 4 og 5. Vi lagde ikke noe styr om det og vet du hva, det gikk over helt av seg selv, uten noe stress for noen av oss. Leggetid om kvelden er jo enda enklere, man legger selvsagt barnet når det er trøtt. Anonymkode: 61361...372 Har du barn med adhd også? Det har jeg. To av fire. De har langt større behov for reguleringshjelp enn andre barn og er avhengig av at foresatte lager gode rutiner for dem. Mitt ene barn med adhd har hatt stort behov for søvnregulering, det andre et mindre behov. Min erfaring er forøvrig motsatt av det en annen skriver om at barn med adhd blir kveldstrøtte, det er gjerne tvert imot, de sliter med å sovne om kvelden, men våkner likevel tidelig. Anonymkode: 55e86...d64
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #44 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Har du barn med adhd også? Det har jeg. To av fire. De har langt større behov for reguleringshjelp enn andre barn og er avhengig av at foresatte lager gode rutiner for dem. Mitt ene barn med adhd har hatt stort behov for søvnregulering, det andre et mindre behov. Min erfaring er forøvrig motsatt av det en annen skriver om at barn med adhd blir kveldstrøtte, det er gjerne tvert imot, de sliter med å sovne om kvelden, men våkner likevel tidelig. Anonymkode: 55e86...d64 Nei, det har jeg ikke. Det nevnte ikke den jeg svarte at hn hadde heller. Jeg kan jo ikke ta høyde for alle eventualiteter når jeg skriver et svar. Anonymkode: 61361...372
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #45 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei, det har jeg ikke. Det nevnte ikke den jeg svarte at hn hadde heller. Jeg kan jo ikke ta høyde for alle eventualiteter når jeg skriver et svar. Anonymkode: 61361...372 Nå er det vel HI sin tråd og utfordringer vi egentlig diskuterer, og HI sitt barn har adhd. Derfor er det faktisk ganske relevant. Anonymkode: 55e86...d64
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #46 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nå er det vel HI sin tråd og utfordringer vi egentlig diskuterer, og HI sitt barn har adhd. Derfor er det faktisk ganske relevant. Anonymkode: 55e86...d64 Det stemmer, men det utviklet seg en diskusjon på siden av hi sitt hovedinnlegg. Jeg skjønner selvsagt at barn med diagnoser trenger andre rammer. Når det er sagt så er min niårig under utredning for adhd og har aldri hatt utfordring med søvnen, sett bort fra den perioden rundt ettårsalderen hvor det altså var morgen kl 04.30. Men den perioden har de tre eldre barna også hatt, helt uten mistanke om diagnose. Anonymkode: 61361...372
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #47 Skrevet 29. desember 2021 On 12/27/2021 at 10:38 AM, Anonym bruker said: De våkner mellom 06.30 og 07.00.De bråker rundt, diskuterer, leker, springer rundt. Har prøvd så lenge å få de til å forstå at det må være stille fordi søster på 12 og foreldre vil sove litt lenger. Hva gjør vi? De er 7 , og 10 år, 10 åringen har ADHD. De er synlig trøtte på kveld og legges egentlig til samme tid som vanleg ( ca 20.00), både foreldre og søster treng litt avslapning på kveld. Anonymkode: 31b5f...d4e altså de kan ikke stå opp alene, hvis de maser sånn, da må dere bytte på og stå opp Anonymkode: 5bf87...b08
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #48 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Som sagt var det en kamp vi valgte å ikke ta, og det gikk seg til helt av seg selv etter noen uker. Fornøyd barn og fornøyde voksne uten kamp og gråt. Jeg har ikke behov for å vise barna hvem som er sjefen ved å tvinge dem til ting som strider mot deres naturlige rytme, så lenge det ikke er til skade for dem. Stråmennene dine med ‘hva om’ gjaldt ikke for oss, så de gidder jeg ikke å forholde meg til. Anonymkode: 61361...372 Hvis rytmen snudde seg innafor noen uker, så var den neppe «deres naturlige rytme»… Anonymkode: 93e3b...af2
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #49 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hvis rytmen snudde seg innafor noen uker, så var den neppe «deres naturlige rytme»… Anonymkode: 93e3b...af2 Neivel? Hva var det da? Så små barn endrer rutinen flere ganger før den ‘sitter’. Eller det er min erfaring med mine fire barn. Poenget er at det er liten vits i å ta den store kampen og tvinge småbarn til å være våken i sengen. Det går seg til, er rett og slett min erfaring. Uten at jeg trengte å vise hvem som bestemte. Med større barn som i hi må man selvsagt ha andre krav. Enten må barna være roligere eller så må de voksne stå opp med dem. Det er ikke greit å vekke hele huset. Anonymkode: 61361...372
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #50 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (På 28.12.2021 den 21.49): Min eldste blir 30 i mars, så da har du god fartstid her inne! Jeg erfarer ikke det du skriver. Jeg har fire barn og med dem alle, og alle jeg kjenner, så følger man rytmen til små barn når det gjelder leggetid. Alle mine har vært enkle å legge, men har hatt en periode rundt ettårsalderen hvor det har vært morgen mellom 4 og 5. Vi lagde ikke noe styr om det og vet du hva, det gikk over helt av seg selv, uten noe stress for noen av oss. Leggetid om kvelden er jo enda enklere, man legger selvsagt barnet når det er trøtt. Anonymkode: 61361...372 Enig med deg. Anonymkode: 2e5bb...a8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå