Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #26 Skrevet 20. desember 2021 âââ skrev (1 time siden): Eg synes ho i artikkelen gir eit godt rĂ„d til dei som har nok, men som kan oppleve at desember blir trong. Det er vinklinga til NRK om tips mot pengeproblemer som gjer at ho framstĂ„r som idiot. Dette er prioriteringshjelp, ikkje til hjelp for dei som slit. Enig. RĂ„dene hennes er gode til de som har nok og litt til, men ikke flust. Ser at den som har skrevet saken er helt ny i nrk og ikke har journalistutdanning, sĂ„ det forklarer kanskje noe av vinklingen. Her har journalisten gjort en dĂ„rlig jobb og viser lite forstĂ„else for de som faktisk har stĂžrre problemer Ăžkonomisk og som av den grunn fĂ„r enda stĂžrre problemer pga. julen. Slett "journalistikk" fra nrk! Anonymkode: a34b3...441
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #27 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): https://www.aftenposten.no/kultur/i/1kp3KJ/martin-nygaard-jeg-foeler-meg-rik-selv-om-jeg-lever-paa-fattigdomsgre  Rich-splaining de luxe. Anonymkode: 55d8a...f00 Herregud, sÄ kvalmt. Det er en skam at han i det hele tatt gis spalteplass, han aner jo ikke det dugg om det Ä vÊre fattig, og artikkelen er et hÄn mot de som er fattige pÄ ordentlig. Anonymkode: c9f0b...a32
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #28 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): https://www.aftenposten.no/kultur/i/1kp3KJ/martin-nygaard-jeg-foeler-meg-rik-selv-om-jeg-lever-paa-fattigdomsgre  Rich-splaining de luxe. Anonymkode: 55d8a...f00 à vÊre fattig er Ä ha mindre penger enn man Þnsker seg? Om man bruker det begrepet sÄ er jo hoveddelen av befolkningen fattige, de fleste av oss kunne vel Þnsket oss mer penger.  à vÊre fattig er Ä ha mindre penger enn man trenger for Ä leve et godt liv. à vÊre fattig er Ä ikke vite om man klarer Ä betale for strÞm, husleie, mat, klÊr, utstyr, bursdagsgaver +++. Han der mÄsadotten fremstÄr jo som en idiot. Har han ikke innlagt vann pÄ hytta, stakkar? Jeg skjÞnner at livet er hardt der pÄ beste vestkant. Anonymkode: 440c0...813
Spurvugla Skrevet 20. desember 2021 #29 Skrevet 20. desember 2021 Flere gullkorn: "En forutsetning for Ă„ oppleve fattigdomslykke er Ă„ vĂŠre praktisk, nevenyttig og ha godt verktĂžy og gjerne en velutstyrt kjeller eller bod" . đ
Luksusdyret Skrevet 20. desember 2021 #30 Skrevet 20. desember 2021 Spurvugla skrev (20 minutter siden): Flere gullkorn: "En forutsetning for Ă„ oppleve fattigdomslykke er Ă„ vĂŠre praktisk, nevenyttig og ha godt verktĂžy og gjerne en velutstyrt kjeller eller bod" . đ Jepp, altsĂ„ eie eller leie hus. đ€Šââïž
Spurvugla Skrevet 20. desember 2021 #31 Skrevet 20. desember 2021 Milfy Way skrev (Akkurat nĂ„): Jepp, altsĂ„ eie eller leie hus. đ€Šââïž Jepp, den beste mĂ„ten Ă„ oppleve fattigdomslykken pĂ„ er Ă„ ikke vĂŠre fattig.Â
Himmel og hav Skrevet 20. desember 2021 #32 Skrevet 20. desember 2021 Spurvugla skrev (57 minutter siden): Jepp, den beste mĂ„ten Ă„ oppleve fattigdomslykken pĂ„ er Ă„ ikke vĂŠre fattig. Knakende godt oppsummert.Â
the amazing spidermamma Skrevet 20. desember 2021 #33 Skrevet 20. desember 2021 Vi husker vel alle Erna Solbergs lÞsning pÄ fattigdom; at flere fattige burde kjÞpe aksjer og investere i fond (eller "La dem spise aksjer", som noen omformulerte det til!)
NyttĂ„rs barn Skrevet 21. desember 2021 #34 Skrevet 21. desember 2021 Det er helt Ă„penbart slik at de som allerede har fordeler, lettere vil kunne fĂ„ flere. Det er dyrt Ă„ vĂŠre fattig fordi det blir brannslukking hele tiden. Likevel sĂ„ har de fleste som er fĂždt og oppvokst i  Norge mange muligheter til Ă„ unngĂ„ fattigdom. NĂ„r jeg hĂžrer om folk som sliter eller det er noen jeg kjenner selv, sĂ„ har de nesten uten unntak tatt flere uheldige valg. Se ogsĂ„ denne dokumentaren Dokumentar: SĂ„ er spĂžrsmĂ„let: Hadde de rĂ„d til det fĂžr og? (aftenposten.no) Â
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #35 Skrevet 21. desember 2021 NyttÄrs barn skrev (1 time siden): Det er helt Äpenbart slik at de som allerede har fordeler, lettere vil kunne fÄ flere. Det er dyrt Ä vÊre fattig fordi det blir brannslukking hele tiden. Likevel sÄ har de fleste som er fÞdt og oppvokst i  Norge mange muligheter til Ä unngÄ fattigdom. NÄr jeg hÞrer om folk som sliter eller det er noen jeg kjenner selv, sÄ har de nesten uten unntak tatt flere uheldige valg. Se ogsÄ denne dokumentaren Dokumentar: SÄ er spÞrsmÄlet: Hadde de rÄd til det fÞr og? (aftenposten.no)  Jeg har motsatt erfaring. SÄ godt som alle jeg vet om, og har vÊrt borti gjennom mitt yrke, som sliter med fattigdom sliter av Ärsaker som oppvekst med foreldre uten god nok omsorgsevne, vold, mishandling, sykdom eller skader etter ulykker, eller lÊreproblemer som har gjort at de ikke har kommet seg gjennom skolegang, fÄtt jobb osv. Ofte er det ogsÄ en kombinasjon av flere av disse underliggende faktorene. Dokumentaren du linker til er bak betalingsmur... som ironisk nok ikke alle har rÄd til Ä lese. Anonymkode: a34b3...441
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #36 Skrevet 21. desember 2021 NyttÄrs barn skrev (3 timer siden): Det er helt Äpenbart slik at de som allerede har fordeler, lettere vil kunne fÄ flere. Det er dyrt Ä vÊre fattig fordi det blir brannslukking hele tiden. Likevel sÄ har de fleste som er fÞdt og oppvokst i  Norge mange muligheter til Ä unngÄ fattigdom. NÄr jeg hÞrer om folk som sliter eller det er noen jeg kjenner selv, sÄ har de nesten uten unntak tatt flere uheldige valg. Se ogsÄ denne dokumentaren Dokumentar: SÄ er spÞrsmÄlet: Hadde de rÄd til det fÞr og? (aftenposten.no)  Det var rart, for nÄr JEG hÞrer om noen som sliter, eller noen jeg kjenner gjÞr det, sÄ har de nesten uten unntak hatt uhell med helsa eller blitt pÄvirka av andres valg. Typ foreldre eller ektefelle, som har latt ting gÄ ut over andre. Anonymkode: a4561...0b6
NyttÄrs barn Skrevet 21. desember 2021 #37 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det var rart, for nÄr JEG hÞrer om noen som sliter, eller noen jeg kjenner gjÞr det, sÄ har de nesten uten unntak hatt uhell med helsa eller blitt pÄvirka av andres valg. Typ foreldre eller ektefelle, som har latt ting gÄ ut over andre. Anonymkode: a4561...0b6 Vi blir alle pÄvirket av andres valg. De som er uheldige med foreldrene sine "viderefÞrer" gjerne den sosiale arven. Som feks fattigdom.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #38 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (PÄ 20.12.2021 den 12.48): Det er mange som klager pÄ dÄrlig rÄd og sier de vil slite med strÞmregningen, men som har hÞy inntekt og hÞyt forbruk. Jeg har for eksempel en venninne som er sykepleier. Hun har inntekt pÄ oer 900.000, er gift med en mann som tjener nesten like mye og har ikke barn. Likevell lever de fra mÄned til mÄned uten at hun fÞler de har noe "Ä gÄ pÄ". De har leilighet i Oslo, 2 hytter, 4 biler, en bÄt og sÄ mye utstyr av alle slag at de kjÞper nytt hver sesong forde de ikke finner det de har. Begge e medlem pÄ treningsstudio. De fleste av de teite rÄdene er ting hun kunne gjort om hun hadde prioritert det, men hun vil for eksempel ikke skru ned temperaturen noe sÊrlig pÄ hytta pÄ fjellet nÄr de ikke er der. Da er det for kaldt nÄr de kommer opp og hun "har ikke rÄd" til automatikk sÄ hun kan sette opp varmen noen timer fÞr de kommer. Hun vil ikke dusje pÄ treningssenteret fordi hun ikke vil ha vÄtt hÄr i bilen hjem osv. De som e virkelig fattige kan nok ha grunn til Ä bli irtitert over sÄnne rÄd, men noen blir bare irritert fordi de det setterfokus pÄ et forbruk de egentlig bare har lyst til Ä fortsette med. Anonymkode: 4ab2e...e8c Det der gjelder pÄ mange andre arenaer ogsÄ. Jeg er ernÊringsfysiolog. En venninne ba om rÄd for vektnedgang. Jeg gav enkle konkrete tips, erstatt tÞmme med lettrÞmme, helmelk med skummetmelk. Heeeeelt basis og viste henne forskjellene i kalorier pÄ enkle basisprodukter. Neeeeei. Hun likte ikke lettrÞmme sÄ rÞmme mÄtte hun ha, kaffelatte var best med helmelk. SÄnn gikk det da. Til slutt hadde hun en «god grunn» for Ä fortsette slik hun gjorde. SÄ jeg sier du vil ned i vekt men ikke gjÞre jobben selv? Hun ble dritsur. Folk som klager men ikke er villig til Ä gjÞre noe for Ä endre det er det mange av. Kjenner selv en som sliter Þkonomisk. Hun tar ny tatovering hvert Är, har falske vipper og negler. Hun bruker vel 50-60 000,- pÄ utseendet i Äret. Da har du ikke dÄrlig rÄd. Anonymkode: 06e66...72a
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #39 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg har motsatt erfaring. SÄ godt som alle jeg vet om, og har vÊrt borti gjennom mitt yrke, som sliter med fattigdom sliter av Ärsaker som oppvekst med foreldre uten god nok omsorgsevne, vold, mishandling, sykdom eller skader etter ulykker, eller lÊreproblemer som har gjort at de ikke har kommet seg gjennom skolegang, fÄtt jobb osv. Ofte er det ogsÄ en kombinasjon av flere av disse underliggende faktorene. Dokumentaren du linker til er bak betalingsmur... som ironisk nok ikke alle har rÄd til Ä lese. Anonymkode: a34b3...441 Men de kan vel gjÞre dumme valg selvom dette har skjedd? Det er jo faktum at trygd ofte gÄr i arv da. Arv eller miljÞ?? Det store spÞrsmÄlet. Anonymkode: 06e66...72a
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #40 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det der gjelder pÄ mange andre arenaer ogsÄ. Jeg er ernÊringsfysiolog. En venninne ba om rÄd for vektnedgang. Jeg gav enkle konkrete tips, erstatt tÞmme med lettrÞmme, helmelk med skummetmelk. Heeeeelt basis og viste henne forskjellene i kalorier pÄ enkle basisprodukter. Neeeeei. Hun likte ikke lettrÞmme sÄ rÞmme mÄtte hun ha, kaffelatte var best med helmelk. SÄnn gikk det da. Til slutt hadde hun en «god grunn» for Ä fortsette slik hun gjorde. SÄ jeg sier du vil ned i vekt men ikke gjÞre jobben selv? Hun ble dritsur. Folk som klager men ikke er villig til Ä gjÞre noe for Ä endre det er det mange av. Kjenner selv en som sliter Þkonomisk. Hun tar ny tatovering hvert Är, har falske vipper og negler. Hun bruker vel 50-60 000,- pÄ utseendet i Äret. Da har du ikke dÄrlig rÄd. Anonymkode: 06e66...72a Hun du snakker om sliter ikke Þkonomisk. Hun sliter med disponeringer og det er en helt annen problemstilling. Jeg kjenner nemlig en som sliter Þkonomisk. Hun ble alvorlig syk kort etter at hun var ferdig med studier og hadde sÄ vidt startet Ä jobbe. Hun var samboer og de hadde et barn sammen. Hun ble ufÞr, han stakk. Hun har ingen mulighet til Ä Þke inntekten sin. Leier nÄ en sokkelleilighet, men Þnsker seg et fast sted Ä bo. Hun fikk innvilget startlÄn, men ikke nok til Ä kjÞpe noe med to soverom i samme skolekrets. Det eneste omrÄdet hun har rÄd til leilighet er der de bodde fÞr og der barnet ble mobbet pÄ skolen, sÄ de kan ikke tilbake dit. Hun er lÄst til Ä leie, har ikke mulighet til Ä spare seg opp nok til Ä kunne kjÞpe noe annet sted og hun har ingen rike foreldre som kan hjelpe henne Þkonomisk. Anonymkode: 6bebb...a72
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2021 #41 Skrevet 22. desember 2021 NyttÄrs barn skrev (14 timer siden): Vi blir alle pÄvirket av andres valg. De som er uheldige med foreldrene sine "viderefÞrer" gjerne den sosiale arven. Som feks fattigdom. Din pÄstand var at de tok uheldige valg. Men hvis vi ikke bedÞmmer foreldrenes valg, eller den spilleavhengige ektefellens, og kun ser pÄ personen selv, sÄ ser jeg nok noe annet enn du. Eksempel: De som er uheldige med foreldre (typ dÄrlig rÄd) kan f eks ikke fÄ Þkonomisk hjelp under utdanning og tar derfor kortere utdanninger enn deres jevnaldrende. De som er uheldige med foreldre (igjen dÄrlig rÄd) kan ikke fÄ Þkonomisk hjelp eller kausjon til huskjÞp, og kommer derfor ikke inn pÄ boligmarkedet. De som er uheldige med foreldre (typ vold) fÄr flere SOMATISKE sykdommer enn andre - faktisk! Og blir dermed skadelidende i arbeidslivet. De som er uheldige med foreldre (typ vold og rus) fÄr flere psykiske lidelser enn andre, i tillegg til at de blir rammet av medavhengighet og kan komme til Ä ende med Ä gi penger til den avhengige. Og sÄ videre og sÄ bortetter. Dette er ikke «uheldige valg» de selv tar. De som har vÊrt uheldige med helsa kjenner jeg flere titall av. Fall fra hest og hjerneskade. Bilulykke og nakkeskade. BÄtulykke og brukken rygg med pÄfÞlgende avhengighet av smertestillende. Kroniske sykdommer som gir ufÞrhet. Kroniske sykdommer kombinert med skilsmisse pÄ verst tenkelig tidspunkt (etter flere barselpermisjoner) og dermed ingen opptjente dagpenger. Sykdommer som man blir frisk av, men som gir senskader og vedkommende mÄ dermed jobbe redusert resten av livet. Og sÄ videre. Ingen VELGER dette! Anonymkode: a4561...0b6
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2021 #42 Skrevet 22. desember 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Men de kan vel gjÞre dumme valg selvom dette har skjedd? Det er jo faktum at trygd ofte gÄr i arv da. Arv eller miljÞ?? Det store spÞrsmÄlet. Anonymkode: 06e66...72a Fattigdom fÞrer til sykdom. Anonymkode: a4561...0b6
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2021 #43 Skrevet 22. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Din pÄstand var at de tok uheldige valg. Men hvis vi ikke bedÞmmer foreldrenes valg, eller den spilleavhengige ektefellens, og kun ser pÄ personen selv, sÄ ser jeg nok noe annet enn du. Eksempel: De som er uheldige med foreldre (typ dÄrlig rÄd) kan f eks ikke fÄ Þkonomisk hjelp under utdanning og tar derfor kortere utdanninger enn deres jevnaldrende. De som er uheldige med foreldre (igjen dÄrlig rÄd) kan ikke fÄ Þkonomisk hjelp eller kausjon til huskjÞp, og kommer derfor ikke inn pÄ boligmarkedet. De som er uheldige med foreldre (typ vold) fÄr flere SOMATISKE sykdommer enn andre - faktisk! Og blir dermed skadelidende i arbeidslivet. De som er uheldige med foreldre (typ vold og rus) fÄr flere psykiske lidelser enn andre, i tillegg til at de blir rammet av medavhengighet og kan komme til Ä ende med Ä gi penger til den avhengige. Og sÄ videre og sÄ bortetter. Dette er ikke «uheldige valg» de selv tar. De som har vÊrt uheldige med helsa kjenner jeg flere titall av. Fall fra hest og hjerneskade. Bilulykke og nakkeskade. BÄtulykke og brukken rygg med pÄfÞlgende avhengighet av smertestillende. Kroniske sykdommer som gir ufÞrhet. Kroniske sykdommer kombinert med skilsmisse pÄ verst tenkelig tidspunkt (etter flere barselpermisjoner) og dermed ingen opptjente dagpenger. Sykdommer som man blir frisk av, men som gir senskader og vedkommende mÄ dermed jobbe redusert resten av livet. Og sÄ videre. Ingen VELGER dette! Anonymkode: a4561...0b6 Man trenger ikke Ä vÊre uheldige med foreldre for verken Ä fÄ hjelp til utdannelse eller bolig. SÄ det er ingen unnskyldning til Ä ikke kunne ta seg en skikkelig utdannelse eller tenke Þkonomisk ift til Ä spare opp til egen bolig. Er du utsatt for vold/rus/overgrep gjennom oppveksten sÄ er sjansen stÞrre for bÄde somatiske sykdommer og psykiske lidelser. Men, det er ikke pÄ langt nÊr alle som havner der. Dessuten sÄ er ikke en psykisk lidelse eller somatisk sykdom synonymt med Ä mÄtte leve i fattigdom. Det gÄr an Ä ta noen gode valg der ogsÄ. Hvor man havner i livet vil jeg i stor grad pÄstÄ avhenger av personligheten til folk. Du kan vokse opp i den stÞrste elendighet og ende opp som den suksehistorien, eller du kan vokse opp med sÞlvskje i munnen og ende blant de laveste av de lave. Dette ser man i veldig mange sÞskenflokker at med samme oppvekst, samme muligheter og samme miljÞ, sÄ kan man havne ut helt pÄ forskjellige nivÄ i livet. NÄr det er sagt, sÄ er jeg fullstendig klar over at mye gÄr pÄ uflaks over. Vi ser mange av de skjebnene nÄ under pandemien. Dette gjelder ogsÄ de som ber om hjelp og som systemet ikke klarer Ä fange opp eller som faller utenfor. Og jeg er redd det ikke blir noe bedre fremover bÄde med drivstoffprisene, strÞmprisene og renteendringer. Dette er ting som direkte innvirker pÄ privat Þkonomien. I tillegg vil varer bli dyrere pga Þkte kostnader med transport, produksjon og lokaler. Anonymkode: 87fd5...417
NyttĂ„rs barn Skrevet 22. desember 2021 #44 Skrevet 22. desember 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Din pĂ„stand var at de tok uheldige valg. Men hvis vi ikke bedĂžmmer foreldrenes valg, eller den spilleavhengige ektefellens, og kun ser pĂ„ personen selv, sĂ„ ser jeg nok noe annet enn du. Eksempel: De som er uheldige med foreldre (typ dĂ„rlig rĂ„d) kan f eks ikke fĂ„ Ăžkonomisk hjelp under utdanning og tar derfor kortere utdanninger enn deres jevnaldrende. De som er uheldige med foreldre (igjen dĂ„rlig rĂ„d) kan ikke fĂ„ Ăžkonomisk hjelp eller kausjon til huskjĂžp, og kommer derfor ikke inn pĂ„ boligmarkedet. De som er uheldige med foreldre (typ vold) fĂ„r flere SOMATISKE sykdommer enn andre - faktisk! Og blir dermed skadelidende i arbeidslivet. De som er uheldige med foreldre (typ vold og rus) fĂ„r flere psykiske lidelser enn andre, i tillegg til at de blir rammet av medavhengighet og kan komme til Ă„ ende med Ă„ gi penger til den avhengige. Og sĂ„ videre og sĂ„ bortetter. Dette er ikke «uheldige valg» de selv tar. De som har vĂŠrt uheldige med helsa kjenner jeg flere titall av. Fall fra hest og hjerneskade. Bilulykke og nakkeskade. BĂ„tulykke og brukken rygg med pĂ„fĂžlgende avhengighet av smertestillende. Kroniske sykdommer som gir ufĂžrhet. Kroniske sykdommer kombinert med skilsmisse pĂ„ verst tenkelig tidspunkt (etter flere barselpermisjoner) og dermed ingen opptjente dagpenger. Sykdommer som man blir frisk av, men som gir senskader og vedkommende mĂ„ dermed jobbe redusert resten av livet. Og sĂ„ videre. Ingen VELGER dette! Anonymkode: a4561...0b6 Du har selvsagt rett i veldig mye av dette, jeg er fullstendig klar over at folk som er "uheldige" i utgangspunktet ofte fĂ„r mer uhell gjennom livet. Men jeg tror at hvor vi ender opp ofte ogsĂ„ er et resultat av egne valg og prioriteringer. Jeg har selv ikke fĂ„tt noe hjelp hverken under studier eller til boligkjĂžp. Likevel har jeg tatt en lang utdannelse og greide pĂ„ tross av aldri Ă„ ha hatt fast jobb Ă„ fĂ„ kjĂžpt meg leilighet som singel(den gang) Hvordan? Jo ved Ă„ spare i BSU, og bosette meg i et litt rimeligere strĂžk enn det jeg helst Ăžnsket. Utdannelse i Norge er gratis, det betyr ikke at skolen er "lik" for alle for de sosiale forskjellene reproduseres i skolen og ikke minst i hĂžyere utdanning. Men har du lyst til Ă„ ta utdanning sĂ„ er det faktisk mulig og det er billetten ut av fattigdom. Ta en utdanning sĂ„ du fĂ„r deg jobb med grei lĂžnn, ikke fĂ„ barn tidlig med en partner som du ikke har et solid forhold til. GjĂžr du dette sĂ„ vil de aller fleste ikke havne i fattigdomsfella.  Â
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ