GĂ„ til innhold

Rich-splainingđŸ€ŠđŸŒâ€â™€ïž

Anbefalte innlegg

Skrevet

NÄ er jeg heldigvis ikke av dem som sliter Þkonomisk. Men jeg blir likevel provosert av denne typen «rÄd»! 

«har bilen slitte dekk og kan ikke brukes? Og sÄ har du ikke rÄd til nye dekk? Ikke noe problem, bare bruk den andre bilen!»

»har du ikke rÄd til Ä sende barna pÄ dyre skoleturer? Din egen feil, du mÄ jo bare spare!»

Dersom Ă„rsaken til pengemangelen er dĂ„rlig planlegging, sĂ„ vil selvsagt dette funke. Men er du sĂ„ dum at du ikke skjĂžnner det selv sĂ„ burde du vel nesten hatt verge. De som sliter har ikke flere biler Ă„ bytte pĂ„, eller penger til overs som kan spares. Heller ikke om de trekkes umiddelbart etter at de kom inn pĂ„ kontođŸ„”

https://www.nrk.no/osloogviken/mange-har-pengetrobbel-i-jula-_-maria-har-funnet-en-losning_-1.15764645?fbclid=IwAR3x20ridCkD1fBI6705mj1opQFOkf52EEblSlymDAHO-XsQ1-O2Oj-_MeU

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har man ikke opplevd Ä stÄ i butikken mens man mÄ velge mellom melk eller brÞd, fordi en ikke har rÄd til begge deler, forstÄr man heller aldri hvordan det er. 

Like nyttig som klimatipsene til Stein Erik Hagen det her đŸ€“ Har jo tross alt flere elbiler 🙈

Anonymkode: 3b726...32f

Skrevet

"La dem spise kake!"

Jada, jeg vet at det er en myte at hun sa dette, men det understreker jo ogsÄ ditt poeng. De som aldri har hatt lite penger, klarer ikke alltid Ä forstÄ hvordan det er. NÄr det er sagt, sÄ er det jo ogsÄ en del folk der ute med lav impulskontroll som ikke klarer Ä disponere pengene sine godt nok.

Da jeg var student, f.eks. jobbet en venninne og jeg pÄ samme sted og tjente nÞyaktig like mye og hadde nÞyaktig samme sum i stipend og lÄn. Utgiftene vÄre var ogsÄ tilnÊrmet identiske (jeg betalte noen hundrelapper mer). Likevel endte hun opp som blakk noen uker fÞr lÞnn og levde pÄ havregryn og pasta, mens jeg alltid hadde nok igjen og i tillegg litt tilovers som jeg sparte. Hun "mÄtte bare" unne seg kule sko og klÊr, kino osv., mens jeg innsÄ at jeg ikke hadde rÄd til den luksusen. Hun var, og er, ikke noe dÄrligere menneske enn meg av den grunn, men hun hadde veldig dÄrlig impulskontroll (viste seg Ä ha adhd). Jeg tenkte faktisk en del ganger at hun burde hatt hjelp. Det kom seg med Ärene da, nÄ er hun ganske flink med pengene. 

Anonymkode: 9b4e8...367

Skrevet

Det er faktisk helt vanvittig hva folk lirer av seg av "gode rÄd" til de som sliter med Ä fÄ pengene til Ä strekke til bÄde strÞmregning og mat: Installer varmepumpe, installerer vedovn, dusj pÄ treningssenteret (har man penger som sÄ vidt holder, sÄ har man nok ikke medlemskap pÄ treningssenter), spis pÄ restaurant istedenfor Ä lage mat mens strÞmmen er dyrest. Visste ikke om jeg skulle le eller grine da jeg leste. "Slik sparer Anette tusenvis av kroner pÄ strÞmregningen". LÞsningen? Jo, borettslaget hun bodde i hadde egen fyringssentral. Det er jo ikke akkurat gjort i en hÄndvending Ä opprette for folk flest.

Skrevet
Himmel og hav skrev (8 minutter siden):

Det er faktisk helt vanvittig hva folk lirer av seg av "gode rÄd" til de som sliter med Ä fÄ pengene til Ä strekke til bÄde strÞmregning og mat: Installer varmepumpe, installerer vedovn, dusj pÄ treningssenteret (har man penger som sÄ vidt holder, sÄ har man nok ikke medlemskap pÄ treningssenter), spis pÄ restaurant istedenfor Ä lage mat mens strÞmmen er dyrest. Visste ikke om jeg skulle le eller grine da jeg leste. "Slik sparer Anette tusenvis av kroner pÄ strÞmregningen". LÞsningen? Jo, borettslaget hun bodde i hadde egen fyringssentral. Det er jo ikke akkurat gjort i en hÄndvending Ä opprette for folk flest.

Enova er jo ett kapittel for seg selv, alle betaler for at de med penger pĂ„ bok kan fĂ„ tilskudd til miljĂžvennlige valg 😳

Skrevet

Det er krevende for mange Ä forstÄ at det er dyrt Ä vÊre fattig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det kom seg med Ärene da, nÄ er hun ganske flink med pengene. 

Anonymkode: 9b4e8...367

Det er fordi hun har lÊrt seg konsekvensene av Ä la penger sitte for lÞst. Enkelte mÄ falle i bakken for Ä lÊre seg at den er der. Enkelte andre mÄ falle flere ganger for Ä lÊre seg at bakken er der. Noen lÊrer seg aldri at bakken er der. Noen andre igjen skjÞnner at bakken er der uten Ä trenge Ä falle.

Anonymkode: 55d8a...f00

Skrevet

Et godt sitat om dette:

"The reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they managed to spend less money.

Take boots, for example. He earned thirty-eight dollars a month plus allowances. A really good pair of leather boots cost fifty dollars. But an affordable pair of boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like hell when the cardboard gave out, cost about ten dollars. Those were the kind of boots Vimes always bought, and wore until the soles were so thin that he could tell where he was in Ankh-Morpork on a foggy night by the feel of the cobbles.

But the thing was that good boots lasted for years and years. A man who could afford fifty dollars had a pair of boots that'd still be keeping his feet dry in ten years' time, while the poor man who could only afford cheap boots would have spent a hundred dollars on boots in the same time and would still have wet feet.

This was the Captain Samuel Vimes 'Boots' theory of socioeconomic unfairness.”

Man mÄ ha mye Ä ta av for Ä kunne ta lure valg. Dersom man aldri kommer opp i investeringssummen, fÄr man aldri innsparingen heller. Det er bittert. Det koster f eks mye mer Ä leie leilighet et helt liv enn Ä kjÞpe et hus. Men ikke alle mennesker fÄr lÄn eller kausjon til Ä kjÞpe, og da er de stuck i samme myra som han her med stÞvlene: en evig utgift, aldri noen investering.

― Terry Pratchett, Men at Arms: The Play

Anonymkode: a4561...0b6

Skrevet

Presisjon:
Det engelske sitatet var av Terry Arms, ikke min norske kommentar

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nÄ):

Presisjon:
Det engelske sitatet var av Terry Arms, ikke min norske kommentar

*Terry Pratchett!

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Enova er jo ett kapittel for seg selv, alle betaler for at de med penger pĂ„ bok kan fĂ„ tilskudd til miljĂžvennlige valg 😳

Enig, og det er vel grunnen til at de pengene stÄr ubrukt ogsÄ! Folk mÄ faktisk fÞrst ha rÄd til selve tiltaket, helt uten stÞtte, og sÄ kan de etterpÄ sÞke om 1/10 av summen dekket, under forutsetning av at de fyller inn ei hel papirmÞlle med dokumentasjon... det er jo sprÞtt. 

Skrevet

Eller hun er inne som mente at folk bare kunne kjĂžpe julegaver med betaling pĂ„ Klarna for da trengte man jo ikke betale fĂžr januar.. 🙈Oppskrift pĂ„ katastrofe.

Anonymkode: 732ff...825

Skrevet
sug lut skrev (1 time siden):

Det er krevende for mange Ä forstÄ at det er dyrt Ä vÊre fattig. 

Dette hadde jeg tenkt Ä skrive ogsÄ, men nÄ sier jeg heller: Det Sug lut sier! 

Anonymkode: 84ba1...ec0

Skrevet
Den perfekte mor, pÄan igjen skrev (2 timer siden):

Dersom Ă„rsaken til pengemangelen er dĂ„rlig planlegging, sĂ„ vil selvsagt dette funke. Men er du sĂ„ dum at du ikke skjĂžnner det selv sĂ„ burde du vel nesten hatt verge. De som sliter har ikke flere biler Ă„ bytte pĂ„, eller penger til overs som kan spares. Heller ikke om de trekkes umiddelbart etter at de kom inn pĂ„ kontođŸ„”

https://www.nrk.no/osloogviken/mange-har-pengetrobbel-i-jula-_-maria-har-funnet-en-losning_-1.15764645?fbclid=IwAR3x20ridCkD1fBI6705mj1opQFOkf52EEblSlymDAHO-XsQ1-O2Oj-_MeU

Egentlig helt enig med deg, men disse folka finnes faktisk, utrolig nok. Vi har ikke noe til overs Ä spare hver mÄned, men vi setter av alle "ekstra" penger som kommer inn, som skattepenger, etterbetalinger, betaling for ekstrajobb o.l. Mens noen vi kjenner i omtrent samme Þkonomiske situasjon som oss, de skrur opp forbruket med en gang de fÄr ekstra penger mellom hendene. Kommer det 10 000 ekstra inn i november, sÄ kjÞper de seg ny iphone liksom (selv om de har en fullt fungerende fra fÞr), uten tanke for at jula kommer en mÄned senere. Men ja, de burde absolutt hatt verge...

Anonymkode: 63995...fa6

Skrevet

Leste artikkel i en av riksdekkende aviser om en mann som hadde strĂžmregning pĂ„ litt over 100 kroner per mĂ„ned. Han har jo investert i solcellepaneler til 100 000 kroner, med hĂžye vedlikeholdsutgifter hvert 5. Ă„r. Derfor betaler han ikke noe for strĂžm nĂ„... 🙈

Skrevet

NÄr man lever fra hÄnd til munn er det vanskelig Ä spare noe som helst. NÄr man mÄ regne ut hva alt koster fÞr man handler for Ä se om man har rÄd til Ä bli mett, sÄ er det vanskelig Ä spare. Jeg har noen mÄneder jeg kan spare 500 i mnd, men de blir brukt neste mnd eller mnd etter det, for da er det en elendig mÄned igjen, eller barna trenger nye klÊr eller sko. 

Man fÄr ofte tips som 

- en 50-lapp til klassekassen har alle rÄd til. Det er hi bare ti ganger i Äret. Spar 10kr i mnd, sÄ klarer du det

- begynn Ä spare til konfirmasjon nÄr barna er 5 Är. Sparer du 200 i mnd sÄ fÄr du rÄd til det

- handle nÄr det er salg, da koster det mindre.

Men den 10’eren kommer jo bare i tillegg til det andre man skal spare til. Klassekassen mĂ„ da nedprioriteres til fordel for andre ting barna trenger, nĂ„r det ikke finnes 200 Ă„ spare hver mnd, sĂ„ kan man ikke hente pengene fra lĂžse luften og sette de inn pĂ„ konto, og har man ikke penger nĂ„r det er salg, sĂ„ er det vanskelig Ă„ handle pĂ„ salg.

Anonymkode: 0fa23...8ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Lett Ä leke fattig nÄr man har millioner i formue og nedbetalt bolig. 

Anonymkode: 6bebb...a72

Ikke sant? Og som @Milfy Way nevnte over her, lett Ä spare pÄ strÞmmen nÄr en har kjÞpt strÞmanlegg til hundretusen kroner. 

Anonymkode: 55d8a...f00

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

NÄr man lever fra hÄnd til munn er det vanskelig Ä spare noe som helst. NÄr man mÄ regne ut hva alt koster fÞr man handler for Ä se om man har rÄd til Ä bli mett, sÄ er det vanskelig Ä spare. Jeg har noen mÄneder jeg kan spare 500 i mnd, men de blir brukt neste mnd eller mnd etter det, for da er det en elendig mÄned igjen, eller barna trenger nye klÊr eller sko. 

Man fÄr ofte tips som 

- en 50-lapp til klassekassen har alle rÄd til. Det er hi bare ti ganger i Äret. Spar 10kr i mnd, sÄ klarer du det

- begynn Ä spare til konfirmasjon nÄr barna er 5 Är. Sparer du 200 i mnd sÄ fÄr du rÄd til det

- handle nÄr det er salg, da koster det mindre.

Men den 10’eren kommer jo bare i tillegg til det andre man skal spare til. Klassekassen mĂ„ da nedprioriteres til fordel for andre ting barna trenger, nĂ„r det ikke finnes 200 Ă„ spare hver mnd, sĂ„ kan man ikke hente pengene fra lĂžse luften og sette de inn pĂ„ konto, og har man ikke penger nĂ„r det er salg, sĂ„ er det vanskelig Ă„ handle pĂ„ salg.

Anonymkode: 0fa23...8ad

Det er mange som klager pÄ dÄrlig rÄd og sier de vil slite med strÞmregningen, men som har hÞy inntekt og hÞyt forbruk. Jeg har for eksempel en venninne som er sykepleier. Hun har inntekt pÄ oer 900.000, er gift med en mann som tjener nesten like mye og har ikke barn. Likevell lever de fra mÄned til mÄned uten at hun fÞler de har noe "Ä gÄ pÄ". De har leilighet i Oslo, 2 hytter, 4 biler, en bÄt og sÄ mye utstyr av alle slag at de kjÞper nytt hver sesong forde de ikke finner det de har. Begge e medlem pÄ treningsstudio.

De fleste av de teite rÄdene er ting hun kunne gjort om hun hadde prioritert det, men hun vil for eksempel ikke skru ned temperaturen noe sÊrlig pÄ hytta pÄ fjellet nÄr de ikke er der. Da er det for kaldt nÄr de kommer opp og hun "har ikke rÄd" til automatikk sÄ hun kan sette opp varmen noen timer fÞr de kommer. Hun vil ikke dusje pÄ treningssenteret fordi hun ikke vil ha vÄtt hÄr i bilen hjem osv. 

De som e virkelig fattige kan nok ha grunn til Ä bli irtitert over sÄnne rÄd, men noen blir bare irritert fordi de det setterfokus pÄ et forbruk de egentlig bare har lyst til Ä fortsette med.

Anonymkode: 4ab2e...e8c

Skrevet

Jeg syns da ikke at hun som det lenkes til i NRK artikkelen rich-splainer noen som helst? Hun tipser om Ä starte sparingen i januar, og hun sier ogsÄ at hun fÞler med dem som ikke har noe Ä sette til sides. At hun har funnet en mÄte Ä spare pÄ som fungerer for hennes familie er da pÄ ingen mÄte negativt? 

Ellers sÄ er det dyrt Ä vÊre fattig. Har man knapt fra mÄned til mÄned sÄ kan man ikke kjÞpe inn i stort, sette av penger eller benytte seg av tilbud. 

Anonymkode: 440c0...813

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Denne mannen forstÄr ikkje skilnaden pÄ Ä velge Ä leve sparsommeleg og Ä mÄtte gjere det. Skilnaden pÄ Ä ligge vÄken om natta fordi det kom ein ulyd frÄ vaskemaskina og Ä kunne sove godt fordi ein ikkje mÄ sette seg i gjeld til fanden sjÞlv om maskina ryk. Skilnaden pÄ Ä bekymre seg over at huseigar kanskje vil ta i bruk sokkelleiligheta sjÞlv, fordi ein neppe finn nytt husvÊre i samne skulekrets og Ä eige bustaden sin.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg syns da ikke at hun som det lenkes til i NRK artikkelen rich-splainer noen som helst? Hun tipser om Ä starte sparingen i januar, og hun sier ogsÄ at hun fÞler med dem som ikke har noe Ä sette til sides. At hun har funnet en mÄte Ä spare pÄ som fungerer for hennes familie er da pÄ ingen mÄte negativt? 

Ellers sÄ er det dyrt Ä vÊre fattig. Har man knapt fra mÄned til mÄned sÄ kan man ikke kjÞpe inn i stort, sette av penger eller benytte seg av tilbud. 

Anonymkode: 440c0...813

Eg synes ho i artikkelen gir eit godt rÄd til dei som har nok, men som kan oppleve at desember blir trong. Det er vinklinga til NRK om tips mot pengeproblemer som gjer at ho framstÄr som idiot. Dette er prioriteringshjelp, ikkje til hjelp for dei som slit.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er pinlig at en voksen mann fremstiller seg selv som sÄ arrogant og, vel, rett og slett kunnskapslÞs om det samfunnet han lever i.

Han har nedbetalt bolig som er verdt 10 millioner, hytte og bil. De bruker hytten, dvs. at de reiser stadig vekk mellom Oslo og OnsĂžya ved Fredrikstad.

De som faktisk er fattige er gjerne de som leier i kjelleren i hus som hans, til en sÄ svinedyr leie at de betaler boliglÄnet, eller store deler av det. Men slike som han, som sitter pÄ en mer eller mindre nedbetalt bolig, har det jo som ekstrainntekt de kan sylte rett inn pÄ sparekontoen eller fÄ enda mer penger av ved investeringer. De med lavest inntekt og de fattige som leier, de har aldri stabilitet i tilvÊrelsen, for de vet at de kan mÄtte flytte nÄr som helst. Og da har leieprisene Þkt enda mer, kanskje mÄ de ut med langt mer i depositum ogsÄ, i tillegg til alle utgiftene det er hver gang man skal flytte. Disse ville ikke hatt penger til Ä reise til Fredrikstad en gang, og hadde de rÄd til Ä reise dit en gang om Äret med tog, sÄ ville det trolig vÊrt Ärets ferie - sÄsant de da hadde familie som lot dem fÄ bo der gratis mens de var der. Og likevel ville de trolig slite pga. de ekstra, unÞdvendige utgiftene som togreisen ville vÊrt.

Og reparasjon av kjÞleskapet. Joda, supert det, men han glemmer igjen at han har et hus og trolig en garasje eller bod full av redskaper fra fÞr, noe som gjÞr at han slipper Ä bruke hundrevis eller tusenvis av kroner pÄ redskap fÞr han begynner Ä reparere, i tillegg til ev. ekstradeler som mÄ kjÞpes til reparasjonen.

KjÞpe mat som gÄr ut pÄ dato - velkommen etter, det har fattige gjort i Ärevis allerede. Det er bare det at det er blitt vanskeligere Ä fÄ kjÞpt etter at slike som han, som sitter pÄ millionverdier og lave utgifter, kaprer de nedsatte varene fÞrst, gjerne hamstrer ogsÄ og legger i sine store frysere, for de har jo mer enn nok penger til Ä kjÞpe inn store kvanta nÄr de kommer over et kupp. SÄ blir det mindre datovarer igjen til de som faktisk trenger det, noe han ikke gjÞr.

Men slÄ seg pÄ brystet og snakke om "fattigdomslykke", det greie han. Det er en hÄn mot alle som har sliter og faktisk er fattige eller har sÄ lave inntekter at de aldri kommer seg inn pÄ boligmarkedet. Ikke har noe valg.

Han, med sin nedbetalte 10-millioners bolig, bil og hytte, han velger Ä leve nÞkternt. Fordi han har et valg. Skulle likt Ä se ham forsÞke Ä bo i Oslo eller andre byer i landet, egentlig, i leid bolig i noen Är, uten bil, uten hytte, uten ekstra i banken. Da kunne han kommet tilbake og snakket om hvordan det er Ä leve med "fattigdomslykke", men da burde han ogsÄ fÞrst gÄ mer ned i inntekt ogsÄ, slik at han kunne kjent pÄ hvordan de fattige faktisk har det. Han burde i samme slengen fratas alt redskap, slik at han mÄtte kjÞpe inn nytt om han Þnsket Ä reparere noe "gratis". Og siden han ikke skulle ha noe ekstra i banken kan vi likevel vÊre sÄ godhjertet at vi gir ham f.eks. 8 000 han kan bruke til depositum pÄ sin leide bolig - sÄ kan han starte med Ä finne ut hvordan han skal finne de titalls tusen kronene han da mangler for 3 eller 6 mÄneders depositum. I tillegg kunne han ikke fÄtt med seg alle sine klÊr, men kun hatt vintersko som allerede er gÄtt hull i sÄlen pÄ. Og kanskje vi kan slenge pÄ en fysisk diagnose som gjÞr at han ikke har mulighet til Ä jobbe ekstra heller. Og med beskjed om at dette er fremtiden hans. Da har han en fin start som fattig, tenker jeg. Gleder meg til nytt intervju med ham etter 3-5 Är slik...

Anonymkode: a34b3...441

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...