Gå til innhold

Med fare for å virke utakknemlig

Anbefalte innlegg

Skrevet
*Miss Marple* skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke be noen vippse deg 100 kr, nei. Du kan, som mange sier, ta det opp på et foreldremøte. Det er tatt opp, og nedstemt, flere ganger i mine barn sine klasser. De fleste ser verdien i å lære barna å gi bort gaver, og ikke minst gleden bursdagsbarnet får når de åpner gavene. 

Når de blir eldre og det i hovedsak blir gitt mest penger, kan en fellesgave (med valgfritt beløp) være en god løsning. 

Enig. Det er verdi i seg selv å velge en gave på butikken, pakke den inn og gi den til vennen sin. En slik fremgangsmåte er både personlig og lærer barnet noe. 

Anonymkode: 5bdac...a6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungene elsker jo alt det billige rælet ee får. Du kan gjerne skrive på invitasjonen at de gjerne må gi penger også, men ikke forvent at du får det. Mine elsker også å kjøpe disse jallagavene og den gleden skal de få ha. 

Anonymkode: 9a879...c84

Skrevet

Ræl for oss voksne kanskje, men her elsker ungene smågavene.

Anonymkode: 4b5cf...3af

Skrevet

Du kommer aldri til å klare å unngå det du ser på som ræl. Men barn er jo litt sånn at de kjøper til andre det de ønsker seg selv, så rælet har omtanke i alle fall. Du kan jo skrive i invitasjonen at barnet ønsker seg penger, men jeg synes det er litt frekt å legge ved ønskeliste til en invitasjon om det ikke er bryllup

Anonymkode: e8bdc...b1a

Skrevet

Du vil fremstå som sykt frekk om du ber om noe sånt. Hadde holdt barnet mitt hjemme om jeg fikk en sånn melding.

Anonymkode: dce8c...8eb

Skrevet

Du kan ikke be om det nei, det er sosialt selvmord. 

Du kan heller spørre om det er flere foreldre som kunne tenke seg å bli med på en felles ordning ved bursdager. At man gir f.eks 50kr  som barnet kan kjøpe noe fint for etterpå. Med 18-19 unger blir det ett fint beløp i lekebutikken . 100kr er mye for noen så 50kr gir rom for at de fleste kan komme i bursdager. Vi har denne ordningen å det fungerer fint. Barna gir ett selvlaget kort, og noen har med små gaver som f.eks perler, selvlagde smykker, tegninger ol i tillegg (småbarn barneskole). Barna syntes det er stor stas å handle seg en stor ting på lekebutikken for bursdagspengene i etterkant. Barna var godt forberedt på at det ikke ble pakker i barnebursdagen, men at man kjøpte en gave etter bursdagen. De ble også vant til at slik var det i alle sin bursdag. De får jo mye gaver uansett fra foreldre, søsken og voksenbursdag med familien, så jeg opplevde ikke dette med pakker som ett savn fra barna. 

Anonymkode: ca7bb...914

Skrevet

Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt og avsporinger.

Admin

Skrevet

Det er jo ikke du som skal like gavene, det er barnet!

Her elsket ungene disse smågavene med allverdens "ræl" fra klassekamerater, det er jo et av høydepunktene ved å ha bursdag.

Etterhvert som de ble eldre ble det mer vanlig å gi penger i bursdagsgave, og da gav de 50 kr.

Nå er yngste her 12 år, og hun synes fremdeles disse smågavene er stas. Er du helt sikker på at barnet ditt ikke vil ha disse gavene?

Barnet kan i tilfelle helt klart si til vennene sine at han/hun ønsker seg penger fordi det spares til noe spesielt, men du kan ikke be foreldrene vipse deg 100 kr. For det første er det frekt å sette et beløp, og for det andre mister jo ungene helt følelsen av både å gi og å få gave.

Det å gi en gave er også veldig koselig, mine har ofte gitt penger, men da pakket inn sammen med f.eks en liten sjokolade eller noe så de har gitt en gave likevel. 

Anonymkode: beb81...034

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke du som skal like gavene, det er barnet!

Her elsket ungene disse smågavene med allverdens "ræl" fra klassekamerater, det er jo et av høydepunktene ved å ha bursdag.

Etterhvert som de ble eldre ble det mer vanlig å gi penger i bursdagsgave, og da gav de 50 kr.

Nå er yngste her 12 år, og hun synes fremdeles disse smågavene er stas. Er du helt sikker på at barnet ditt ikke vil ha disse gavene?

Barnet kan i tilfelle helt klart si til vennene sine at han/hun ønsker seg penger fordi det spares til noe spesielt, men du kan ikke be foreldrene vipse deg 100 kr. For det første er det frekt å sette et beløp, og for det andre mister jo ungene helt følelsen av både å gi og å få gave.

Det å gi en gave er også veldig koselig, mine har ofte gitt penger, men da pakket inn sammen med f.eks en liten sjokolade eller noe så de har gitt en gave likevel. 

Anonymkode: beb81...034

Her ga vi ofte en 100 lapp inni en oppblåst ballong . Vi blåste opp antall ballonger tilsvarende år barnet fylte . Lagde en bukett av ballonger og dette ble vårt varemerke og det ble veldig populært . 

Anonymkode: 5a5d3...b62

Skrevet

Men.. Hva med barna som kommer? De gleder seg til å gi. Er det ikke fly for barnet ditt å få gaver? Vi har ALDRI fått ræl. Kan barnet si at det ønsker seg penger? Mange her som gir en hundrelapp. Eller har dere foreldre en Facebook side? Der kan du jo skrive at alle kan gå sammen og kjøpe én ting som barnet ønsker seg? 

Hvis noen foreldre hadde spurt om å få vipps, hadde jeg stusset. Den jeg vet gjør dette, kjøpe en billig ting og tar pengene selv. 

Anonymkode: 12a44...19f

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg er helt enig med deg, har vært mye ræl med de to eldste.

I klassen til minste har de en annen ordning.
Foreldrene til barnet som har bursdag kjøper en gave fra klassen til maks kr 500,-, og barna som kommer har kun med seg et kort.
Mye enklere, man slipper å tenke på gave hver eneste gang man barnet skal i bursdag, og barnet får noe ordentlig det faktisk ønsker seg

Anonymkode: 88bdf...e9b

De gjorde vi også, med den lille forskjellen at gaven ikke skulle koste mer enn 150 kroner. 

Anonymkode: 1f38f...9f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Her ga vi ofte en 100 lapp inni en oppblåst ballong . Vi blåste opp antall ballonger tilsvarende år barnet fylte . Lagde en bukett av ballonger og dette ble vårt varemerke og det ble veldig populært . 

Anonymkode: 5a5d3...b62

Det er jo en artig gave da. Kanskje jeg skal adoptere den. 😊

Anonymkode: 9a879...c84

Skrevet

Hadde en slik her i år. Skrev noe sånt som "Hei. Vi tenkte å prøve fellesgave i år da X ønsker seg y. Hvis dere vil være med kan dere vippse 50 kr". 

Null stress og virkelig ikke frekt. De fleste vippset, men det var frivillig. Skjønner ikke de som tenker dette er heeelt uhørt. Så lenge man kan velge er det helt innafor. Vi synes det var topp. Både liten og stor.

Anonymkode: ec5d6...eec

Skrevet (endret)
Mrs Remington skrev (8 timer siden):

Det er ikke frekt og det er lov å spørre. Veldig mange lurer på dette! Det har til og med vært omtalt i aviser, det er tatt opp på utallige foreldremøter. Følg med i timen før du svarer!

Jeg følger med i timen, så jeg kan garantere deg at det blir oppfattet som frekt. At du ikke er au courant med vanlig skikk og bruk og høflighet er ikke mitt problem.

Det å be om å få vippset 100 kr er 1) frekt, fordi man indikerer at gave kun handler om beløp, 2) utidig fordi man ekskluderer de som ikke har råd eller ønsker å gi det beløpet denne mammaen tenker er ønskelig, 3) kjipt å frata gjestene mulighet til å gi en gave, til å se verdi i en gave og ikke kun  i kroner og øre og sist men ikke minst 4) det utrolig smakløse i å anta at gjestene man inviterer er av så lav standard at de kun gir bort ræl. 

Det er selvfølgelig lov å spørre, men da bør man være klar over at spørsmålet vil oppfattes frekt av mange. 

Spør gjerne, men da får du ta det pent når folk himler med øynene bak ryggen din.

Endret av amandine
Skrevet

Du er et fritt menneske og kan gjøre som du vil, men jeg ville nok ha ristet på hodet og tenkt at du var en noe merkelig person. Selv om jeg har stor sans for å gi penger sånn at bursdagsbarnet kan kjøpe seg noe hun eller han virkelig ønsker seg. Hos oss har det alltid vært en avtale mellom foreldrene i klassene ungene har gått at at de har gitt 50 kr eller en gave. Og de aller fleste har gitt 50 kroner. Det har vært kjempekjekt. 12 jenter i klassen har da betydd 550 kr i bursdagsgave, for de fleste gav penger. Jeg er helt enig i at det kan bli mye "Ræl", og det er ikke spesielt miljøvennlig. Synes heller du skal ta det opp på foreldremøte, og høre om dere kan bli enige om noe der.

Anonymkode: 98341...fea

Skrevet

Jeg synes det er dritfrekt. Noe så trasig at ungene skal gi hverandre penger fordi foreldrene symes gavene ikke er bra nok. Storforlangende foreldre er det verste som finnes.

Anonymkode: fe4bc...8d8

Skrevet
Mrs Remington skrev (9 timer siden):

Det er ikke frekt og det er lov å spørre. Veldig mange lurer på dette! Det har til og med vært omtalt i aviser, det er tatt opp på utallige foreldremøter. Følg med i timen før du svarer!

Det og lov å synes det er frekt. Så kanskje du skal følge med selv før du  kommer med sleivspårk.

Skrevet

Nei virkelig ikke. 
Jeg  skrev spesifikt i de to  siste bursdagene til min datter ( i 5 og 6 klasse) at  vi ikke ønsket gaver men  en kort og tegning fra barnet. Om de ønsket kunne de vipse valgfritt beløp til Sykehus klovnene. 

dette er jo selvfølgelig ikke løsning for de minste barna. Gaver er viktig for de miste barna. 

Anonymkode: 7b4b5...dcb

Skrevet

Då ville eg heller sagt at barnet ikkje skal få gåver.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Nei virkelig ikke. 
Jeg  skrev spesifikt i de to  siste bursdagene til min datter ( i 5 og 6 klasse) at  vi ikke ønsket gaver men  en kort og tegning fra barnet. Om de ønsket kunne de vipse valgfritt beløp til Sykehus klovnene. 

dette er jo selvfølgelig ikke løsning for de minste barna. Gaver er viktig for de miste barna. 

Anonymkode: 7b4b5...dcb

Syngensang skrev (16 minutter siden):

Då ville eg heller sagt at barnet ikkje skal få gåver.. 

Så selv på bursdagen skal små barn (man er fremdeles barn når man er 10 og 11 år) være politisk korrekte og gi bursdagsgaven sin til sykehusklovner eller takke nei til gaver generelt? Det er jo helt horribelt.  

Anonymkode: 794b8...c49

Skrevet

Vi har klassegave, avtalt sum er ca 400, og det er jo veldig kjekt for oss voksne. Derimot synes jeg faktisk vi fratar ungene noe ved at de ikke får velge ut gaver og lære seg gleden ved å gi den bort.

Greit nok på småtrinnet, men nå som de er store nok til å gå på nærsenteret alene syntes jeg vi kunne hatt et par år med pakker før de er så store at de uansett begynner å gi penger. Det har vært lite med feiringer nå under corona, så det spiller vel ikke så stor rolle for tiden.

Min liker ikke store selskap og velger vekk barneselskap siden vi ikke kan invitere bare noen få. Det er nok langt enklere å velge vekk når hun uansett ikke går glipp av «masse» gaver. Den ene fra oss bryr hun seg ikke om, det er de små gavene med «ræl» fra venner som er stas. Hun gikk i en annen klasse før og var vant til at alle ga en liten ting, spilte ingen rolle om det var for 20 eller 200 kr.

Anonymkode: 330eb...ff7

Skrevet
amandine skrev (4 timer siden):

Jeg følger med i timen, så jeg kan garantere deg at det blir oppfattet som frekt. At du ikke er au courant med vanlig skikk og bruk og høflighet er ikke mitt problem.

Det å be om å få vippset 100 kr er 1) frekt, fordi man indikerer at gave kun handler om beløp, 2) utidig fordi man ekskluderer de som ikke har råd eller ønsker å gi det beløpet denne mammaen tenker er ønskelig, 3) kjipt å frata gjestene mulighet til å gi en gave, til å se verdi i en gave og ikke kun  i kroner og øre og sist men ikke minst 4) det utrolig smakløse i å anta at gjestene man inviterer er av så lav standard at de kun gir bort ræl. 

Det er selvfølgelig lov å spørre, men da bør man være klar over at spørsmålet vil oppfattes frekt av mange. 

Spør gjerne, men da får du ta det pent når folk himler med øynene bak ryggen din.

Enig i at det er frekt å be spesifikt om kr 100 men det er lov å ta poengene her inne, noe det ikke virker som om saueflokken har gjort. Hvorfor bruker du ordet au courant, er du fransk?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi har klassegave, avtalt sum er ca 400, og det er jo veldig kjekt for oss voksne. Derimot synes jeg faktisk vi fratar ungene noe ved at de ikke får velge ut gaver og lære seg gleden ved å gi den bort.

Greit nok på småtrinnet, men nå som de er store nok til å gå på nærsenteret alene syntes jeg vi kunne hatt et par år med pakker før de er så store at de uansett begynner å gi penger. Det har vært lite med feiringer nå under corona, så det spiller vel ikke så stor rolle for tiden.

Min liker ikke store selskap og velger vekk barneselskap siden vi ikke kan invitere bare noen få. Det er nok langt enklere å velge vekk når hun uansett ikke går glipp av «masse» gaver. Den ene fra oss bryr hun seg ikke om, det er de små gavene med «ræl» fra venner som er stas. Hun gikk i en annen klasse før og var vant til at alle ga en liten ting, spilte ingen rolle om det var for 20 eller 200 kr.

Anonymkode: 330eb...ff7

I lands problem!

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så selv på bursdagen skal små barn (man er fremdeles barn når man er 10 og 11 år) være politisk korrekte og gi bursdagsgaven sin til sykehusklovner eller takke nei til gaver generelt? Det er jo helt horribelt.  

Anonymkode: 794b8...c49

Nei, eg syns ungane skal få gje gåver innpakka i papir og utvalt, evt pengar i eit kort. Å få pengar av småborn på vipps høyrest meiningslaust ut for meg. 

Skrevet
Mrs Remington skrev (3 minutter siden):

Enig i at det er frekt å be spesifikt om kr 100 men det er lov å ta poengene her inne, noe det ikke virker som om saueflokken har gjort. Hvorfor bruker du ordet au courant, er du fransk?

Når man begynner å kalle folk for saueflokk, da har man jammen meg ikke mye vettugt å komme med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...