Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #1 Skrevet 6. desember 2021 Kan jeg be foreldrene vippse meg? Saken er den at mini snart fyller år og jeg er så lei av ræl til hundre kroner fra 18-19 unger. Men hvis de samme 19 ungene vippser meg 100 kroner hver, blir jo det nesten 2000 kroner jeg kan kjøpe noe skikkelig for. Kan jeg det? Be de vippse meg istedet? Anonymkode: 5b20e...830
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #2 Skrevet 6. desember 2021 Tenkt samme tanken, men jeg ville kanskje sagt at man kan vippse et lite beløp OM man vil isteden for gave. Ikke bedt om 100 kr, det er litt for frekt etter min mening. Jeg hater alt skrotet vi får på sånne bursdager, som bare ligger og tar opp plass, og aldri blir brukt. Man kan jo ta opp på foreldremøte eller foreldregruppa at man kutter ut gaver, og gir kun 50-100 kr isteden. Husk at 50 kroner er mye for mange i disse dager. Anonymkode: 06e47...703
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #3 Skrevet 6. desember 2021 Her er det bare vanlig å gi 50 kr Anonymkode: e5bfc...93b
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #4 Skrevet 6. desember 2021 Jeg er helt enig med deg, har vært mye ræl med de to eldste. I klassen til minste har de en annen ordning. Foreldrene til barnet som har bursdag kjøper en gave fra klassen til maks kr 500,-, og barna som kommer har kun med seg et kort. Mye enklere, man slipper å tenke på gave hver eneste gang man barnet skal i bursdag, og barnet får noe ordentlig det faktisk ønsker seg Anonymkode: 88bdf...e9b
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #5 Skrevet 6. desember 2021 Klart du kan, men ikke be om et gitt beløp. Da blir det rart. Kunne være lurt å ta det opp i klassen, altså medforeldrene. Vi kjører denne løsningen i klassene til våre. Det er avtalt blant de voksne. Anonymkode: 09e42...f6c
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #6 Skrevet 6. desember 2021 For meg virker det som et forsøk på å perfeksjonere. De fleste barn jeg kjenner elsker å pakke opp de smårare gavene fra klassekameratene og i alle fall mine barn var glade i å kjøpe gaver til vennene. Nå var de fleste kjøpene her litt styrt av foreldrene slik at det ikke bare ble tøys og irrelevant, men barna mine har fått gaver som jeg regner med du synes er ræl. Jeg synes de har sin sjarme. Vi bor også i et strøk der mange ikke har så god råd. De går gjerne på tilbud hele året og kjøper inn gaver som de kan gi i bursdag. Da kan du gi en gave som opprinnelig kostet 100 kroner, men som de selv brukte 20 kroner på. Etterhvert som barna blir eldre blir det mer og mer vanlig at de bare kommer med en konvolutt med penger. Litt fordi foreldrene prioriterer den tiden til noe annet, litt fordi alle andre gjør det og litt pga. rettselen for å ikke treffe med gaven ettersom barn blir eldre og får mer spesifikke interesser. Mine barn savnet de små, rare gavene fra vennene sine (som ofte traff veldig godt på interessen de hadde akkurat da). Synes ideen om å gi gave til eget barn var et godt alternativ. Da med tanken på at de med dårlig råd lettere kan gå i bursdag. Både fordi de ikke trenger å tenke på gave til de andre og hva de andre synes, men også fordi de da selv kan kjøpe gave til sitt barn som de trenger eller har ønsket seg (i stedet for at barnet får mange små gaver). Men det å be om overføring av penger fordi de små gavene man får er ræl synes jeg er helt feil fokus. Anonymkode: d5959...d33
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #7 Skrevet 6. desember 2021 Nei, virkelig bare nei. Anonymkode: 41564...d1d
the amazing spidermamma Skrevet 6. desember 2021 #8 Skrevet 6. desember 2021 Vi har innført klassegave. Tanken er at det ikke skal være noen som ikke går i bursdag pga dårlig råd, noe som er en reell problemstilling for noen (og flere enn man kanskje skulle tro). Hvis alle vippser det de selv ønsker (50 kr er vanlig her, men det er valgfritt, og det er også greit å ikke gi noe), kan bursdagsbarnet kjøpe seg noe ordentlig.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #9 Skrevet 6. desember 2021 Nei, det kan du selvsagt ikke gjøre uten å ha tatt det opp i klassen først. Du fremstår jo som en frekk kontrollfreak om du sender en slik sms. Barn elsker gaver og dilldall, og ikke minst er det god øving for småbarn å kjøpe og gi bort gaver. Jeg hadde virkelig himlet med øynene over en slik melding. Anonymkode: 794b8...c49
sug lut Skrevet 6. desember 2021 #10 Skrevet 6. desember 2021 Det er absolutt bunnpunkt av oppførsel og innstilling. Du hadde havnet på lista mi prompte.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #11 Skrevet 6. desember 2021 Nei. Det kan du ikke, eller, du kan jo. Juridisk er det ikke forbudt, men du kan like godt gi beskjed til gjestene om at de ikke skal ha med gave og at ditt barn kommer til å komme uten gave i selskap til deres barn. Anonymkode: a69ef...15c
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #12 Skrevet 6. desember 2021 Jeg er også på nei-siden her, altså! Hadde syntes du var kjempefrekk om jeg hadde fått en sånn melding. Har hatt barnebursdager i maaange år og ikke egentlig opplevd så mye ræl. Noen har gitt litt underlige gaver, men det er som regel en årsak til det og da er det en fin anledning til å snakke om at folk er forskjellige og har forskjellige ressurser. I tillegg har mine unger elsket å handle gaver til sine venner, å jakte på noe som skal treffe godt. Kunne ikke ramlet meg inn å tatt fra de den gleden og erfaringen. Jeg hadde også stemt nei til forslag i foreldregruppa om felles gave. Anonymkode: 37886...666
☆☆☆ Skrevet 6. desember 2021 #13 Skrevet 6. desember 2021 Nei! Men du kan foreslå at ein lagar ei ordning der foreldre kjøper fellesgåve til sitt eige barn "frå klassa". Då unngår du ræl, og unngår å skulle kjøpe x antall smågåver i løpet av året. Ulempa er at det tek frå ungane gleda over å kjøpe gåve til vennane sine.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #14 Skrevet 6. desember 2021 Ikke slik du foreslår det, men det finnes alternative løsninger. Hos oss ble det sendt ut beskjed i forkant av en sammenslått bursdag (tre barn) om at de vet at det fort kan bli dyrt med så mange på én gang, så de ønsket at alle barna som kom tok med en hvit konvolutt uten navn på og som kunne være tom, eller ønsket sum oppi. De voksne samlet dem inn og fordelte deretter summen på de tre bursdagsbarna. Dette synes jeg var en fin måte å løse det på. Anonymkode: bd08b...8f2
Mrs Remington Skrevet 6. desember 2021 #15 Skrevet 6. desember 2021 ☆☆☆ skrev (1 minutt siden): Nei! Men du kan foreslå at ein lagar ei ordning der foreldre kjøper fellesgåve til sitt eige barn "frå klassa". Då unngår du ræl, og unngår å skulle kjøpe x antall smågåver i løpet av året. Ulempa er at det tek frå ungane gleda over å kjøpe gåve til vennane sine. De kan lage et fint kort til bursdagsbarnet istedenfor.
☆☆☆ Skrevet 6. desember 2021 #16 Skrevet 6. desember 2021 Mrs Remington skrev (Akkurat nå): De kan lage et fint kort til bursdagsbarnet istedenfor. Joda, og det har mine gjort når det av logistiske årsaker har blitt pengegåver.
amandine Skrevet 6. desember 2021 #17 Skrevet 6. desember 2021 Nei det kan du faktisk ikke gjøre. Det er så hinsides frekt at jeg synes det er tatt at du i det hele tatt tenker det høyt.
Mrs Remington Skrevet 6. desember 2021 #18 Skrevet 6. desember 2021 amandine skrev (3 minutter siden): Nei det kan du faktisk ikke gjøre. Det er så hinsides frekt at jeg synes det er tatt at du i det hele tatt tenker det høyt. Det er ikke frekt og det er lov å spørre. Veldig mange lurer på dette! Det har til og med vært omtalt i aviser, det er tatt opp på utallige foreldremøter. Følg med i timen før du svarer!
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. desember 2021 #19 Skrevet 6. desember 2021 Mrs Remington skrev (Akkurat nå): Det er ikke frekt og det er lov å spørre. Veldig mange lurer på dette! Det har til og med vært omtalt i aviser, det er tatt opp på utallige foreldremøter. Følg med i timen før du svarer! Det er ikke frekt å ta opp alternative ordninger angående bursdager på foreldremøte . Det er frekt å be foreldrene direkte om å vipse. STOR forskjell.
☆☆☆ Skrevet 6. desember 2021 #20 Skrevet 6. desember 2021 Mrs Remington skrev (1 minutt siden): Det er ikke frekt og det er lov å spørre. Veldig mange lurer på dette! Det har til og med vært omtalt i aviser, det er tatt opp på utallige foreldremøter. Følg med i timen før du svarer! Ein skal etterforske kva andre har meint og tilpasse seg dette før ein ytrar si meining? Det er notert.
Mrs Remington Skrevet 6. desember 2021 #21 Skrevet 6. desember 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Det er ikke frekt å ta opp alternative ordninger angående bursdager på foreldremøte . Det er frekt å be foreldrene direkte om å vipse. STOR forskjell. Er jo enklere enn å be om kontanter. Jeg hadde satt stoooor pris på om jeg kunne ha vippset fremfor å løpe til butikken for å kjøpe noe som gjorde at jeg etterpå fikk kontanter, for så å veksle disse til feks 50 lapper.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. desember 2021 #22 Skrevet 6. desember 2021 Mrs Remington skrev (Akkurat nå): Er jo enklere enn å be om kontanter. Jeg hadde satt stoooor pris på om jeg kunne ha vippset fremfor å løpe til butikken for å kjøpe noe som gjorde at jeg etterpå fikk kontanter, for så å veksle disse til feks 50 lapper. Igjen … ta det gjerne opp på foreldremøte.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #23 Skrevet 6. desember 2021 Det er helt normalt her jeg bor. Men du kan ikke be folk om å vippse deg 100 kr, altså. Den vanlige formuleringen i invitasjoner her er f.eks.: "De som vil kan gjerne vippse max 50 kr til XXX, så ordner vi en felles gave fra alle." Og gaven er da fra alle, uansett om de har vippset eller ikke, så skjermer man de med dårlig råd e.l. Anonymkode: 85c22...4a4
*Miss Marple* Skrevet 6. desember 2021 #24 Skrevet 6. desember 2021 Du kan ikke be noen vippse deg 100 kr, nei. Du kan, som mange sier, ta det opp på et foreldremøte. Det er tatt opp, og nedstemt, flere ganger i mine barn sine klasser. De fleste ser verdien i å lære barna å gi bort gaver, og ikke minst gleden bursdagsbarnet får når de åpner gavene. Når de blir eldre og det i hovedsak blir gitt mest penger, kan en fellesgave (med valgfritt beløp) være en god løsning.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #25 Skrevet 6. desember 2021 Er det noen i denne saken som er ufin? Eller noe annet dere snakker om? Anonymkode: 7e47c...d2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå