Gå til innhold

Hyttetur med annen familie


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eg må lufte mine tankar i natten!

 

Mi familie har leid hytte neste helg, vi skal ha med oss en familie til. Vi har planlagt helga som skal innehelde alt fra utekos og innekos. Grilling- aking- natursti- god mat og drikke. 

Handlelista er blitt lang! Min familie er færre medlemmer og yngra og langt mindre i matveia. Eg kjinne på ein redsela for at vi ska betala for mer ein vi må,  her er det snakk om tredobbel matbudsjett enn vanlig hos oss,  også er dens families med eldre barn så de logisk sett spiser mer og oftere. Jeg er redd all maten blir spist opp før frokost og at vi må på kjøre langt til butikk for å handle inn mer. 
 

På hytta vi har leid, er det to boenheter, den eldste fra den andre familien har kjæreste og skal ha med seg den. Og har spurt om de spesifikt kan bo der. Eg som har leid hyttane mener dei tre eldste kan sove der saman, da det er sengeplasser til tre, og vi andre 8 i hoved hytta der det er 8 sengeplasser. Men den andre familien meinar kjæresteparet må ha noe for seg selv og da sover heller mora på sofa. Eg kjinne på dette  som eit stort irritasjonsobjekt i meg. 
 

Hva gjør eg som er rett i en slik situasjon? Det er kommet så mange små bagateller. Dei drikker bl.a ikkje melk- men gjer lov til max eit glass juice til måltida bl a. Mine barn kan fint få i seg to glass juice og eit halvt polarbrød til frokost. Vi har ikkje begrensningar på slekt. Eg er ikkje så interessert i å betala for mykje når eg veit dei hadde nekta å betala mer enn dei må. Men virker på meg at dei nå skal ha ditt og datt, for dei har noen å deile utgiftane med og tror vi er stinn av gryn. 
 

Satt det på spissen men..eller er eg en overtankar??

 

 

Anonymkode: db907...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor drar du på tur med disse? Virker ikke som et nært forhold mellim familiene.

Hvis dette MÅ gjennomføres, ville jeg sagt at hver familie kjøper egen mat og drikke til frokost, lunsj og kvelds, og lager middag til alle hver sin dag. Kveldskos spleises på. Da slipper du å være redd for å gå tom for mat. Om mor velger å sove på sofaen, får det være hennes problem. Hun blir da sist i seng, og blir vekt når førstemann står opp.

Anonymkode: 0fcc7...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Eg må lufte mine tankar i natten!

 

Mi familie har leid hytte neste helg, vi skal ha med oss en familie til. Vi har planlagt helga som skal innehelde alt fra utekos og innekos. Grilling- aking- natursti- god mat og drikke. 

Handlelista er blitt lang! Min familie er færre medlemmer og yngra og langt mindre i matveia. Eg kjinne på ein redsela for at vi ska betala for mer ein vi må,  her er det snakk om tredobbel matbudsjett enn vanlig hos oss,  også er dens families med eldre barn så de logisk sett spiser mer og oftere. Jeg er redd all maten blir spist opp før frokost og at vi må på kjøre langt til butikk for å handle inn mer. 
 

På hytta vi har leid, er det to boenheter, den eldste fra den andre familien har kjæreste og skal ha med seg den. Og har spurt om de spesifikt kan bo der. Eg som har leid hyttane mener dei tre eldste kan sove der saman, da det er sengeplasser til tre, og vi andre 8 i hoved hytta der det er 8 sengeplasser. Men den andre familien meinar kjæresteparet må ha noe for seg selv og da sover heller mora på sofa. Eg kjinne på dette  som eit stort irritasjonsobjekt i meg. 
 

Hva gjør eg som er rett i en slik situasjon? Det er kommet så mange små bagateller. Dei drikker bl.a ikkje melk- men gjer lov til max eit glass juice til måltida bl a. Mine barn kan fint få i seg to glass juice og eit halvt polarbrød til frokost. Vi har ikkje begrensningar på slekt. Eg er ikkje så interessert i å betala for mykje når eg veit dei hadde nekta å betala mer enn dei må. Men virker på meg at dei nå skal ha ditt og datt, for dei har noen å deile utgiftane med og tror vi er stinn av gryn. 
 

Satt det på spissen men..eller er eg en overtankar??

 

 

Anonymkode: db907...7cf

Jeg synes du overdramstiserer og leter etter problemer. Er det venner du drar sammen med? Har du engang lyst til å dra? 

Stress ned. Når du drar på tur med andre, må du nesten bare tåle at det koster ekstra. Gi barna dine 3 glass juice. Gled deg til turen. Og ungdommen, de 2,kan sove alene. 

Anonymkode: 9c28a...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som de andre - å dra på hyttetur med en annen familie er ikke for alle. Og trolig ikke for dere. 

Skal dette fungere må du ha en stor dæsj pytt-pytt-holdning. Kanskje blir utgiftene litt ujevnt fordelt, kanskje blir ikke romløsningen helt slik du hadde sett for deg, drikk så mye jus dere har lyst til - bare kjøp litt ekstra. Og innrett deg på at dette blir en litt annerledes tur. 

Så får du vurdere om plussiden overveier ulempene. Hadde barna det gøy? Var det hyggelig for dere voksne? Er dette noe vi vil gjøre igjen?

Anonymkode: dfa96...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier som de andre ; dropp det eller del utgiftene i 2. folk må få drikke og spise det de vil på en slik hyttetur og bare at det snakkes om antall glass juice gjør meg svett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kjøper egen mat. Dere blir enig om hva dere skal ha til middag og lager enten en dag hver, eller kjøper inn det dere selv bruker til den middagen og lager det samme. 

Har dere egen juice, er der jo dere som bestemmer hvor mange glass dere kan drikke i gangen. 

Sørg for å ha nok til dere selv (noe kan kanskje ligge i bilen eller på rommet som kriselager), og da blir det deres problem om de går tom og må langt avsted for å handle. 

Vi gjør det alltid på denne måten (lager middag hver vår dag) Vi tillater å smake pålegg av hverandre, og alle kan ta av chipsen, men da vet vi sånn ca. hva som er vårt og deres. Og vi setter frem det vi vil. 

Anonymkode: e3c9c...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare si at det er bedre å gjøre det slik for da får alle det de er vant med (folk liker forskjellige brød, pålegg, snop, drikke, pølser osv.) Det blir lettere å beregne mengder, for du vet ca hvor mye dere bruker, og de kjenner sine egne mengder, og det er bedre i forhold til å få plass i bagasjerommet. Dere har ikke plass til all maten i tillegg til all baggasjen. 

Anonymkode: e3c9c...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper jo ikke sin egen mat når man drar på hyttetur samme! Og man teller ikke antall juiceglass. 
 

Om ikke de har antenner nok til å forslå at de betaler litt mer på fellesutgiftene, får dere enten foreslå det selv eller la det fare. Å sitte hele helgen og telle antall skiver og melkeglass kan umulig være gøy. Og om mor vil ligge på sofaen så får det være hennes valg.
 

Jeg hadde nok ikke orket å reise på hyttetur med noen av dere, for å være ærlig. Det virker ikke som dere er villige til å innrette dere nok til at det blir en hyggelig helg for noen. 

Anonymkode: 47c10...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Man kjøper jo ikke sin egen mat når man drar på hyttetur samme! Og man teller ikke antall juiceglass. 
 

Om ikke de har antenner nok til å forslå at de betaler litt mer på fellesutgiftene, får dere enten foreslå det selv eller la det fare. Å sitte hele helgen og telle antall skiver og melkeglass kan umulig være gøy. Og om mor vil ligge på sofaen så får det være hennes valg.
 

Jeg hadde nok ikke orket å reise på hyttetur med noen av dere, for å være ærlig. Det virker ikke som dere er villige til å innrette dere nok til at det blir en hyggelig helg for noen. 

Anonymkode: 47c10...4f0

Dette. Man deler regningen i to og deler alt. Jeg hadde aldri giddet noe annet . Samme søren om noen spiser mer enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er problemet med å kjøpe egen mat. Om ene familien skal ha grovbrød med sirup, og den andre familien bare liker fullkornbrød. Om en familie bruker nugatti og syltetøy og den andre bare spiser spekemat og egg. Må da være mye meir praktisk å ta med den en foretrekker selv, og heller la hverandre smake av sitt. 

Vil du være den som handler og fyller halve bagasjerommet med matvarene? 

 

Anonymkode: e3c9c...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
mamma til adhd gutt<3 skrev (På 11/20/2021 den 13.12):

Dette. Man deler regningen i to og deler alt. Jeg hadde aldri giddet noe annet . Samme søren om noen spiser mer enn andre.

Nei! Det riktige blir å handle inn, dele på antall personer, og så betale for antall personer i hver familie. Aldri om jeg hadde betalt for kjærester og flere antall fam.medlemmer. Dette burde den familien som skal ha med kjærester og alt foreslå. I det hele tatt frekt av den familien som krever egne sengeplasser for kjærestepar.

Jeg hadde droppa familien og reist alene. Dette blir neppe noe kosetur

Anonymkode: 2cd3b...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Vi har ett vennepar som vi har reist på ferier og hytteturer sammen med, de er helt ekstremt opptatt av penger og når vi handler inn går de gjennom hele handlelisten for å finne ut hvem som skal betale for hva. De stresser veldig med pengene, at alt skal være rett, men vi ønsker bare og dele alt på to familier, selv om de er flere enn oss. 

Anonymkode: bcc55...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi har ett vennepar som vi har reist på ferier og hytteturer sammen med, de er helt ekstremt opptatt av penger og når vi handler inn går de gjennom hele handlelisten for å finne ut hvem som skal betale for hva. De stresser veldig med pengene, at alt skal være rett, men vi ønsker bare og dele alt på to familier, selv om de er flere enn oss. 

Anonymkode: bcc55...b7f

De kjenner nok på det de fleste hadde kjent på, at de er flere, og da at dere selvfølgelig ikke skal "sponse" dem med noe. 

 

Jeg hadde bare sagt fra at vi dessverre ikke har råd til å betale for mat til alle, så det beste er om vi kan handle inn middag til hver vår dag, og ellers ta med pålegg/brødet hver familie er vant til å spise. Hvis alle da samtidig tar med snacks som kan stå på bordet til alle så får man spise til det evt er tomt, ferdig med det. 

 

 

Anonymkode: f68e6...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...