Juliea Ruler Skrevet 19. november 2021 #26 Skrevet 19. november 2021 (endret) Anonym bruker skrev (1 time siden): Men altså. Jeg er enig i at man ikke skal kjefte på barn og at denne kjeftedamen gjorde noe galt. Og en kinofilm er kanskje ikke det verste stedet å bli forstyrret. Men jeg mener bestemt at dersom man ikke kan klare å være stille (helt og aldeles uavhengig av grunn - det kan være så uforskyldt det bare vil!), kan man faktisk ikke gå gå feks korkonserter, orkesterkonserter, konserter med folk som synger eller spiller osv. Jeg har vært med på at en med tics ødela en kirkekonsert jeg var på for alle tilstedeværende. Det er faktisk ikke greit. En enkelt persons rettighet til å delta i samfunnet trumfer ikke alle andres rettigheter. Noen ting er man forhindret fra å delta på dersom man har bestemte funksjonshemminger, rett og slett. Anonymkode: de92d...718 De med Tourettes Syndrom (som er en nevrologisk lidelse og ikke en sykdom btw) Har like rettigheter som alle andre. mange med TS fungerer helt fint og kan kontrollere sine tics i perioder. Jeg har selv TS. Lite merkbart for andre. Jeg kan «samle opp» og tisse fra meg alene. dette med kino og konserter er et stort og sårt tena for mange med TS. Mange he gode perioder og tenker en tur på kino vil gå bra. Så er man der på kino eller konsert og nettopp fordi det er forventet totalt stillhet kan den forventningen i seg selv trigge tics og det må ut. Helt uten at personen visste eller trodde dette skulle skje. Hvis vi starter med mer raushet og inkludering skal vi ikke se bort ifra at mennesker med diverse lidelser og diagnoser merker denne aksepten og dermed ikke opplever like mange triggere og dermed ticser mindre i slike settinger. Endret 19. november 2021 av Juliea Ruler
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #27 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg har en nevø med alvorlig tourettes, store tics, både verbale og fysiske. Det da ikke noe problem å se at det er tics. Er det veldig annerledes for andre? Når han plutselig roper "hoho, hoho, hoho" også blir stille og flau, eller kommer med høye kysselyder, eller et banneord, man skjønner at det er tics. Han er rolig og grei, ikke noen rabagast som lager masse leven hele tiden og ler av det, han kommer med spontane utbrudd og blir flau av det. Han slår, lugger, tar tak i ting, og sier unnskyld, unnskyld etterpå. Hadde jeg havnet i samme sal som en som min nevø hadde jeg sett at det var tics altså. Det hadde vært helt greit. Men forrige gang jeg var på kino var det tre jenter som skravlet og fniste i salen, og jeg hadde et ledig sete ved siden av meg som han bak bare la føttene sine over stolryggen og ned i mens han som satt rett bak meg sparket i seteryggen. Sånne ting synes jeg faktisk er irriterende. Har du "mark" kan du se film hjemme i sofaen og ikke på kino... Anonymkode: 9ac43...d48 Og de med "Mark" kan ha adhd. Anonymkode: 67784...9e8
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #28 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Og de med "Mark" kan ha adhd. Anonymkode: 67784...9e8 ADHD unnskylder verken å ha bena over stolryggen, fnise og le gjennom filmen eller sparke andre i ryggen. Det kan være vanskelig å sitte rolig, og normalt utrustede voksne skjønner fort når det er div diagnoser i bildet og ikke bare fantaskap. Jeg blir helt kvalm av at det faktisk finnes så usympatiske og egoistiske folk som man ser i denne tråden! Jeg har ikke barn med diagnoser selv, men det skal da virkelig ikke mye til å forestille seg hvor tungt det er for både barnet og familien rundt når barnet ikke klarer å oppføre seg aldersadekvat i enhver sammenheng? Anonymkode: e1fe0...0ce
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #29 Skrevet 19. november 2021 Dette er et godt spørsmål, i grunnen. Har vi et ansvar? Hva er vårt ansvar i så fall? Hvis vi går inn i en kinosal, har vi da et ansvar for å være stille? Hvis tre jenter, som er "neurotypiske", altså, "ikke feiler noe", "er friske", eller hvordan en enn skal forklare det, sitter og hvisker med hverandre, fniser, hviske hviske, fnis thihihi, så skjønner de fleste av oss at disse jentene, de påtar seg ikke det ansvar de har i en kinosal. Ansvaret er å ikke være forstyrrende for andre som forsøker å se filmen. Hvis det er ansvaret, den plikt vi har, når vi går inn i en kinosal, så ødelegger faktisk de som ikke kan oppfylle dette ansvar, for andre. Hvis det er greit å forstyrre for andre hvis en har et handikapp, hva da med 10 barn som ikke klarer å la være men må opp på scenen under en teaterforestilling? De må opp og løpe rundt. Skal de andre ta hensyn til disse barna, eller skal foreldrene ta ansvar og la være å ta med sine barn på noe som faktisk forstyrrer for andre? Ja, det er urettferdig. Ja, livet er urettferdig. En person med cerebral parese kan nektes førerkort fordi vedkommende kan få et anfall på veien. Men hva hvis den personen virkelig ønsker å kjøre, virkelig finner glede i å slappe av bak rattet? Vi skjønner at "har lyst på" ikke trumfer det ansvar en har overfor hverandre. Hvis et barn har lyst på godteri midt i butikken så skjønner vi at det likevel er galt å la barnet ta for seg. Samme hva barnet har for diagnose. For vi har et ansvar. Samtidig er det urettferdig at noen barn kan få ofte, mens andre har så dårlig råd at de sjelden har råd. Ja, det er urettferdig. Ja, livet er urettferdig. Dette er barn vars foreldre har betalt for at barna skal få en bestemt opplevelse. Å bråka, selv om det er utilsiktet, ikke med vilje, er å ta fra disse barna den opplevelse de har betalt for. På samme måte som det å ta godteri uten å betale for det er å ta fra noen. Anonymkode: f2fd6...7b7
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #30 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Og de med "Mark" kan ha adhd. Anonymkode: 67784...9e8 Jeg har barn med både ADHD og Tourettes syndrom, og det er ikke ofte vi er på kino. Men at det er vanskelig å sitte helt i ro pga adhd-en, lar jeg ikke gå utover andre, altså! De får ikke sparke i setet, ha føttene på andre sine seter eller løpe rundt. Derimot har de, eller hadde da de var yngre, en tendens til å skli ned av eget sete, skifte stilling ofte og gjerne ha behov for "å gå på do" 1-3 ganger under en forestilling. Dette vet vi jo, så vi booker alltid seter ytters på en rad for å forstyrre minst mulig. Ene barnet har munndiaré og klarer ikke helt å la være å hviske en del underveis, men igjen, der er veldig lav hvisking i mitt øre så det burde ikke forstyrre så mange. Ticsene er heldigvis ikke til sjenanse for andre, men det er jo bare flaks, og jeg hadde ikke brydd meg om det om andre hadde hatt tics. Anonymkode: 4011f...f74
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #31 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Husker jeg var på kino engang, fullsatt sal. På første rad satt en gutt på ca 10 år sammen med moren sin. Skjønte at det var noe. Han løp rundt og rundt klaska på skjermen, hyla, gapa gråt, med mora på slep. Jeg hadde selvfølgelig forståelse. Stor empati for dem. Men! Det ødela faktisk for alle sammen. Vi fikk ikke med oss store deler av filmen. Barna ble bekymret for han også. Skal det være en god opplevelse for 200 eller én? Måtte de dra når det var fullsatt sal? Jeg hadde nok dratt en dag det ikke var premiere. For vår egen del og andres. Når ett barn utagerer i ett klasserom, påvirker det jo alle feks. Anonymkode: e05cb...03d Hvis han løp, hylte og gråt med mora på slep, burde jo hun ha sett sin begrensning og fått med seg barnet hjem. Han hadde åpenbart ingen nytelse av opplevelsen han heller. Men det er jo en balansegang. Generelt har jeg mye større toleranse på kino enn på steder der det er levende mennesker som spiller teater eller spiller musikk. De kan faktisk bli så distrahert av støyen fra salen at de ikke greier å gjennomføre. De må få respekt for at det de gjør er krevende. På kino kan man forstyrre de andre tilskuerne, noe som kanskje er dumt nok i seg selv. Men dersom man vil stoppe folk med tics fra å gå på kino, så må man også stoppe innførselen av godteri og popcorn i salen! For DET bråker, det! Anonymkode: 7188a...7db
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #32 Skrevet 19. november 2021 Juliea Ruler skrev (9 timer siden): De med Tourettes Syndrom (som er en nevrologisk lidelse og ikke en sykdom btw) Har like rettigheter som alle andre. mange med TS fungerer helt fint og kan kontrollere sine tics i perioder. Jeg har selv TS. Lite merkbart for andre. Jeg kan «samle opp» og tisse fra meg alene. dette med kino og konserter er et stort og sårt tena for mange med TS. Mange he gode perioder og tenker en tur på kino vil gå bra. Så er man der på kino eller konsert og nettopp fordi det er forventet totalt stillhet kan den forventningen i seg selv trigge tics og det må ut. Helt uten at personen visste eller trodde dette skulle skje. Hvis vi starter med mer raushet og inkludering skal vi ikke se bort ifra at mennesker med diverse lidelser og diagnoser merker denne aksepten og dermed ikke opplever like mange triggere og dermed ticser mindre i slike settinger. Jeg har full forståelse for at det er vanskelig. Men det forandrer ikke på det faktum at en konsert eller et teaterstykke kan bli ødelagt for alle de andre som er tilstede. Det hjelper ikke at den som forstyrrer gjør det uten å ville det - forstyrrelsen er faktisk akkurat den samme. Så det å ha like rettigheter innebærer ikke å ha rett til å ødelegge for andre. Sånn er det bare, rett og slett. Uansett hvor vanskelig det måtte være for den det gjelder. Det gjør meg ikke til et ufølsomt og lite raust menneske. Det handler om at ikke all opplevelse er forenlig med støy. Og da kan ikke en enkelt persons ønske om å oppleve en konsert trumfe alle andres ønske om å oppleve den samme konserten. Anonymkode: de92d...718
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #33 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (På 18.11.2021 den 15.53): Går jo ikke løs på barn når hun forteller at han ødela hennes kino opplevelse. Hun kunne heller ikke vite om at gutten hadde tics. Anonymkode: 67784...9e8 Hun kunne ordlagt seg på en helt annen måte, ikke fortelle et barn at han har ødelagt for henne. Man bør forvente at voksne tenker seg om litt. Hun kunne f.eks. også bedt om to ord med guttens foreldre alene og sagt hvordan de opplevde det - og da sikkert fått vite hvorfor. Anonymkode: 775d5...414
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #34 Skrevet 19. november 2021 Juliea Ruler skrev (10 timer siden): De med Tourettes Syndrom (som er en nevrologisk lidelse og ikke en sykdom btw) Har like rettigheter som alle andre. mange med TS fungerer helt fint og kan kontrollere sine tics i perioder. Jeg har selv TS. Lite merkbart for andre. Jeg kan «samle opp» og tisse fra meg alene. dette med kino og konserter er et stort og sårt tena for mange med TS. Mange he gode perioder og tenker en tur på kino vil gå bra. Så er man der på kino eller konsert og nettopp fordi det er forventet totalt stillhet kan den forventningen i seg selv trigge tics og det må ut. Helt uten at personen visste eller trodde dette skulle skje. Hvis vi starter med mer raushet og inkludering skal vi ikke se bort ifra at mennesker med diverse lidelser og diagnoser merker denne aksepten og dermed ikke opplever like mange triggere og dermed ticser mindre i slike settinger. Men hvis man kommer inn i kinosalen og merker at man ikke klarer å slutte med ticsene og det blir veldig mye, så får man vel gå ut da, og prøve på nytt en annen gang. Raushet.. bak deg i kinosalen kan det sitte en familie som lever på fattigdomsgrensen og ALDRI tar seg råd til kino, og som får sin ene kinotur ødelagt fordi du anser at dine rettigheter til å delta på lik linje som andre står over deres rett til å få en god opplevelse for pengene sine. Anonymkode: c66a0...df7
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #35 Skrevet 20. november 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Men hvis man kommer inn i kinosalen og merker at man ikke klarer å slutte med ticsene og det blir veldig mye, så får man vel gå ut da, og prøve på nytt en annen gang. Raushet.. bak deg i kinosalen kan det sitte en familie som lever på fattigdomsgrensen og ALDRI tar seg råd til kino, og som får sin ene kinotur ødelagt fordi du anser at dine rettigheter til å delta på lik linje som andre står over deres rett til å få en god opplevelse for pengene sine. Anonymkode: c66a0...df7 Det er da man sier fra til kinoen at man vil ha ny billett. Man sier ikke til tiåringen at han ødela. Anonymkode: 7188a...7db
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #36 Skrevet 20. november 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Hun kunne ordlagt seg på en helt annen måte, ikke fortelle et barn at han har ødelagt for henne. Man bør forvente at voksne tenker seg om litt. Hun kunne f.eks. også bedt om to ord med guttens foreldre alene og sagt hvordan de opplevde det - og da sikkert fått vite hvorfor. Anonymkode: 775d5...414 Foreldrene hadde sendt gutten alene (med venner) på kino selv om de viste at han var i en periode med mye tiks. Anonymkode: 5d854...abe
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #37 Skrevet 20. november 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er da man sier fra til kinoen at man vil ha ny billett. Man sier ikke til tiåringen at han ødela. Anonymkode: 7188a...7db Så kinoen skal betale ut nye biletter til alle som ber om det hvis en bråker, men ingen skal snakke til den sm forstyrrer? Anonymkode: 5d854...abe
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #38 Skrevet 20. november 2021 Nei. Man kan ikke forvente ro på kino. Man setter seg i en sal sammen med 70 ukjente mennesker med 70 forskjellige, ukjente vaner. Så er det ditt ansvar å ikke irritere deg over at andre ler høyt, er urolig, legger beina over en ledig stol, scroller på tlf eller har tics. Det er virkelig ikke andres ansvar at du får en fin opplevelse, det er ditt eget ansvar. Folk tåler så ekstremt lite fra andre mennesker og tar ikke ansvar for å få en fin opplevelse selv. Anonymkode: 1e16d...e6c
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #39 Skrevet 20. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei. Man kan ikke forvente ro på kino. Man setter seg i en sal sammen med 70 ukjente mennesker med 70 forskjellige, ukjente vaner. Så er det ditt ansvar å ikke irritere deg over at andre ler høyt, er urolig, legger beina over en ledig stol, scroller på tlf eller har tics. Det er virkelig ikke andres ansvar at du får en fin opplevelse, det er ditt eget ansvar. Folk tåler så ekstremt lite fra andre mennesker og tar ikke ansvar for å få en fin opplevelse selv. Anonymkode: 1e16d...e6c Det er noe ganske annet med høylytte, verbale tics enn med vanlig latter i ny og ne altså. Anonymkode: c66a0...df7
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #40 Skrevet 20. november 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Så kinoen skal betale ut nye biletter til alle som ber om det hvis en bråker, men ingen skal snakke til den sm forstyrrer? Anonymkode: 5d854...abe Men hvis forstyrrelsene er utenfor hans makt; hva skal det tjene til å kjefte på ham? Anonymkode: 7188a...7db
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #41 Skrevet 20. november 2021 Jeg tenker man skal være åpen og inkluderende for alle - også ovenfor de med ulike funksjonshemninger. Det betyr likevel ikke at funksjonshemmede og deres foresatte/partnere/verger etc ikke skal behøve å ta hensyn til andre. Enkelte ganger er det ikke passende med noen som bråker, roper eller utagerer verbalt. Kino, konserter, lesesaler, teater, framføringer osv er eksempler på steder og aktiviteter dette ikke bør forekomme. Vi skal selvsagt være inkluderende ovenfor barn med ticks. Allikevel betyr ikke det at de funksjonshemmede skal slippe å ta hensyn til andre. vi har feks vært på barneforestillinger hvor en person med verbale ticks har ropt «hore»,«fittefaen», « hold kjeft» osv. Ikke spesielt hyggelig ovenfor barn som prøver å framføre et skuespill. Og etter min vurdering trumfer ikke denne personens rett til å være tilstede det at barna på scenen skal ha en god opplevelse. Anonymkode: 0b5d4...80e
Anonym bruker Skrevet 21. november 2021 #42 Skrevet 21. november 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Men hvis forstyrrelsene er utenfor hans makt; hva skal det tjene til å kjefte på ham? Anonymkode: 7188a...7db En av de kan kontrollere seg, men gidder ikke Anonymkode: 1e16d...e6c
Anonym bruker Skrevet 21. november 2021 #43 Skrevet 21. november 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Men hvis forstyrrelsene er utenfor hans makt; hva skal det tjene til å kjefte på ham? Anonymkode: 7188a...7db Hun kjeftet vel ikke, men sa fra at ticksene ødela opplevelsen hennes. Anonymkode: c66a0...df7
Anonym bruker Skrevet 21. november 2021 #44 Skrevet 21. november 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Hun kjeftet vel ikke, men sa fra at ticksene ødela opplevelsen hennes. Anonymkode: c66a0...df7 Det er definisjonen på å kjefte ja. Anonymkode: aed4c...519
Anonym bruker Skrevet 21. november 2021 #45 Skrevet 21. november 2021 Det er en ganske stor forskjell på kino og teater ol. Man kan ikke forvente fullstendig ro på en barnekino, og jeg syns det er helt greit at barn med forskjellige utfordringer får se film. Arrangement hvor ticks og andre utageringer forstyrrer utøvere, som konsert og teater er dessverre ikke for alle. Anonymkode: e1fe0...0ce
Anonym bruker Skrevet 21. november 2021 #46 Skrevet 21. november 2021 Juliea Ruler skrev (På 19.11.2021 den 8.36): De med Tourettes Syndrom (som er en nevrologisk lidelse og ikke en sykdom btw) Har like rettigheter som alle andre. mange med TS fungerer helt fint og kan kontrollere sine tics i perioder. Jeg har selv TS. Lite merkbart for andre. Jeg kan «samle opp» og tisse fra meg alene. dette med kino og konserter er et stort og sårt tena for mange med TS. Mange he gode perioder og tenker en tur på kino vil gå bra. Så er man der på kino eller konsert og nettopp fordi det er forventet totalt stillhet kan den forventningen i seg selv trigge tics og det må ut. Helt uten at personen visste eller trodde dette skulle skje. Hvis vi starter med mer raushet og inkludering skal vi ikke se bort ifra at mennesker med diverse lidelser og diagnoser merker denne aksepten og dermed ikke opplever like mange triggere og dermed ticser mindre i slike settinger. Siden du kan samle opp, hvor lenge greier du det? Kommer det bare om du venter for lenge? Anonymkode: 5cf6d...744
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #47 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (På 21.11.2021 den 8.46): Hun kjeftet vel ikke, men sa fra at ticksene ødela opplevelsen hennes. Anonymkode: c66a0...df7 På hvilken måte ble kinoopplevelsen bedre av at hun sa det etterpå, og på hvilken måte korrigerte det hans tics? Anonymkode: 7188a...7db
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #48 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): På hvilken måte ble kinoopplevelsen bedre av at hun sa det etterpå, og på hvilken måte korrigerte det hans tics? Anonymkode: 7188a...7db Der gjorde kanskje at han tenker seg om neste gang han er i en slik situasjon og har mye tics, slik at ikke andre får sin opplevelse ødelagt. Det hadde en oppdragende effekt. Anonymkode: c66a0...df7
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #49 Skrevet 24. november 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Der gjorde kanskje at han tenker seg om neste gang han er i en slik situasjon og har mye tics, slik at ikke andre får sin opplevelse ødelagt. Det hadde en oppdragende effekt. Anonymkode: c66a0...df7 Hvis du leser artikkelen så ser du vel at det ikke er tilfelle... For øvrig er det det vi kaller "å slå på skjækene når han mener på merra" - det er ikke gutten som skal høre dette, i så fall, det er foreldrene. En tiåring tar ikke disse avgjørelsene selv. Anonymkode: 7188a...7db
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #50 Skrevet 24. november 2021 Jeg blir mer irritert av fnisende tenåringer og eldre som insisterer på å spise godis med celofan papir på…. Det er enda verre fordi er bare hensynsløse🤣 Uansett når jeg drar på kino regner jeg ikke med at det blir som i min egen stue. Det er 100 andre der med ymse lyder/toalett besøk osv. Er filmen bra forstyrres jeg ikke. Anonymkode: 813b6...29f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå