Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Jeg forstår at også folk med tics ønsker å gå på kino, men må alle de andre betalende gjestene finne seg i hva som helst av oppførsel på kino, teater, konsert ol? Hvor mye skal enkeltpersoner få lov til å ødelegge opplevelsen for flertallet? https://www.nrk.no/sorlandet/sprengningsuhell-i-arendal-skadet-bygninger-og-biler-1.15734637 Anonymkode: 5d854...abe
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 Ufrivillige tics er noe jeg mener vi må tåle, man skjønner relativt fort at det er tics og ikke dårlig oppførsel. Det er en større belastning for de som har denne sykdommen og er veldig klar over at de ticser enn deg og meg som en sjelden gang får høre/oppleve det. Da sliter jeg mer med å høre på slafsing av godteri og popcorn på kino… Anonymkode: 0b2a3...a4e
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 Søtt forsøk på å provosere. Så blåst er det nemlig svært få som er, og kvoten ble nok fylt opp med den kjerringa som kjeftet på han. Man skal selvsagt har rom for at alle, med alle funksjonshemminger eller ikke, skal få benytte seg av div tilbud. Snakk heller til alle de foreldrene som sitter og scroller på telefonen gjennom hele filmen! Anonymkode: e1fe0...0ce
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #4 Skrevet 18. november 2021 Du sliter med at de sprenger i Arendal? Flytt da. Anonymkode: c02e5...2a0
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #5 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Søtt forsøk på å provosere. Så blåst er det nemlig svært få som er, og kvoten ble nok fylt opp med den kjerringa som kjeftet på han. Man skal selvsagt har rom for at alle, med alle funksjonshemminger eller ikke, skal få benytte seg av div tilbud. Snakk heller til alle de foreldrene som sitter og scroller på telefonen gjennom hele filmen! Anonymkode: e1fe0...0ce Man vet jo ikke om de som svroller har en gd grunn heller, akkurat som de andre gjestene ikke vet at denne gutten har ticks. Kanskje "scrolleforeldrene" har adhd og skrollingen er nødvendig for at de skal klate å sitte stille gjennom filmen. Kanskje "kjeftedama" har autisme og mangler filter for hva hun sier. Da må jo de ha like stor rett til å gå på kino på sine premisser som gutten med tics. Jeg ble en gang sittende forran en sansynlig vis psykisk utviklingshemmed på kino. Hun bråkte, kastet poppcorn på meg og blåste brus utover med sugerør. Er det noe jeg bsre måtte godta uten å si noe? Anonymkode: 5d854...abe
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #6 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Du sliter med at de sprenger i Arendal? Flytt da. Anonymkode: c02e5...2a0 Det var rart. Det var ikke den saken jeg forsøkte å linke til. https://www.nrk.no/sorlandet/milian-fikk-kjeft-pa-kino-pa-grunn-av-tics-1.15731644 Dette er forhåpentlig vis den rette linken. Anonymkode: 5d854...abe
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #7 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ufrivillige tics er noe jeg mener vi må tåle, man skjønner relativt fort at det er tics og ikke dårlig oppførsel. Det er en større belastning for de som har denne sykdommen og er veldig klar over at de ticser enn deg og meg som en sjelden gang får høre/oppleve det. Da sliter jeg mer med å høre på slafsing av godteri og popcorn på kino… Anonymkode: 0b2a3...a4e Enig, eller som sist jeg var på kino, en som sovnet og snorket seg gjennom hele filmen 🤯 Anonymkode: 8f3a3...fef
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #8 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det var rart. Det var ikke den saken jeg forsøkte å linke til. https://www.nrk.no/sorlandet/milian-fikk-kjeft-pa-kino-pa-grunn-av-tics-1.15731644 Dette er forhåpentlig vis den rette linken. Anonymkode: 5d854...abe At et voksent menneske kan få seg til å kommentere det til et barn er utrolig trist. Anonymkode: 4606a...d18
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #9 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): At et voksent menneske kan få seg til å kommentere det til et barn er utrolig trist. Anonymkode: 4606a...d18 Hun kunne jo ikke vite at det var sykdom som gjorde det. Vi kan jo ikke bare annta at hvercgang noen oppfører seg plagsomt, frekt eller stygt skyldes det en diagnose de ikke kan noe for. Hvis det var tilfellet måtte det jo gjelde dama også. Hun kan også ha en usynlig diagnose. Anonymkode: 5d854...abe
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #10 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Hun kunne jo ikke vite at det var sykdom som gjorde det. Vi kan jo ikke bare annta at hvercgang noen oppfører seg plagsomt, frekt eller stygt skyldes det en diagnose de ikke kan noe for. Hvis det var tilfellet måtte det jo gjelde dama også. Hun kan også ha en usynlig diagnose. Anonymkode: 5d854...abe Voksne bør i det minste ha nok kontroll på seg selv til å ikke gå løs på barn. Og har voksne ikke det, da bør de ha følge når de skal ut i sosiale situasjoner. Anonymkode: 775d5...414
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #11 Skrevet 18. november 2021 Hadde ikke hatt problemer å være på kino samtidig med den gutten Har langt større problem med de alle de som er langt mer opptatt av å være på sosiale medier, med lysende skjermer i den mørke kinosalen, og å sitte og kommentere det som skjer på sosiale medier og også ta bilder av seg selv i kinosalen. Og nei, alle disse har ikke diagnoser, trolig ingen av dem. Lydnivået på kinoene i dag er imidlertid blitt så høyt at jeg av den grunn sjelden går dit, får vondt i ørene og øresus etterpå, noe jeg ellers ikke har. Spesielt ille på filmer med action. Anonymkode: 775d5...414
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #12 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Voksne bør i det minste ha nok kontroll på seg selv til å ikke gå løs på barn. Og har voksne ikke det, da bør de ha følge når de skal ut i sosiale situasjoner. Anonymkode: 775d5...414 Går jo ikke løs på barn når hun forteller at han ødela hennes kino opplevelse. Hun kunne heller ikke vite om at gutten hadde tics. Anonymkode: 67784...9e8
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #13 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Hadde ikke hatt problemer å være på kino samtidig med den gutten Har langt større problem med de alle de som er langt mer opptatt av å være på sosiale medier, med lysende skjermer i den mørke kinosalen, og å sitte og kommentere det som skjer på sosiale medier og også ta bilder av seg selv i kinosalen. Og nei, alle disse har ikke diagnoser, trolig ingen av dem. Lydnivået på kinoene i dag er imidlertid blitt så høyt at jeg av den grunn sjelden går dit, får vondt i ørene og øresus etterpå, noe jeg ellers ikke har. Spesielt ille på filmer med action. Anonymkode: 775d5...414 Jeg har aldri blitt forstyrret av folk som er på sosiale medier, men det kan sikkert skje det også. Uansett hva som forstyrrer deg vet du jo ikke hvilke diagnoser noen kan ha. De fleste, både de som bråker og de som forstyrrer på andre måter, er friske og bare uoppdragne. Det er helt umulig å vite hvem defå som har en god grunn til å fordtyrre er, og strengt tatt synes jeg ikke det betyr noe. Hvis du ødelegger for andre kan du ikke gjøre den aktiviteten. Anonymkode: 5d854...abe
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #14 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Går jo ikke løs på barn når hun forteller at han ødela hennes kino opplevelse. Hun kunne heller ikke vite om at gutten hadde tics. Anonymkode: 67784...9e8 Det er vel faktisk en definisjon på å gå løs på noen det? Og det er lov til å ikke anta det verste også. På engelsk heter "anta" "assume", man kan dele det opp slik: Ass u me, eller for å lage en setning av det "Making an ass out of you and me". Og det er nettopp det denne damen gjorde. Kommentaren hennes rammet barnet, men jammen framstår hun som en drittsekk selv! Anonymkode: 4011f...f74
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #15 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det er vel faktisk en definisjon på å gå løs på noen det? Og det er lov til å ikke anta det verste også. På engelsk heter "anta" "assume", man kan dele det opp slik: Ass u me, eller for å lage en setning av det "Making an ass out of you and me". Og det er nettopp det denne damen gjorde. Kommentaren hennes rammet barnet, men jammen framstår hun som en drittsekk selv! Anonymkode: 4011f...f74 Og alle anntar at hun er en drittsekk som angrep et uskyldig barn. Ingen tar med i betraktningen at hun sikkert hadde en god grunn. Ser dere ikke ironien? Anonymkode: 5d854...abe
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #16 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Jeg forstår at også folk med tics ønsker å gå på kino, men må alle de andre betalende gjestene finne seg i hva som helst av oppførsel på kino, teater, konsert ol? Hvor mye skal enkeltpersoner få lov til å ødelegge opplevelsen for flertallet? https://www.nrk.no/sorlandet/sprengningsuhell-i-arendal-skadet-bygninger-og-biler-1.15734637 Anonymkode: 5d854...abe Det er uansett ikke noe å kjefte på et lite barn for!! I verste fall får man ta det med kinoens administrasjon og be om ny billett. Man skjeller ikke ut en guttunge som ikke kan hjelpe for det, hva skal liksom bli bedre av det? Anonymkode: 7188a...7db
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #17 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Og alle anntar at hun er en drittsekk som angrep et uskyldig barn. Ingen tar med i betraktningen at hun sikkert hadde en god grunn. Ser dere ikke ironien? Anonymkode: 5d854...abe Det fins ikke gode grunner til å angripe barn. Anonymkode: 7188a...7db
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #18 Skrevet 19. november 2021 Men altså. Jeg er enig i at man ikke skal kjefte på barn og at denne kjeftedamen gjorde noe galt. Og en kinofilm er kanskje ikke det verste stedet å bli forstyrret. Men jeg mener bestemt at dersom man ikke kan klare å være stille (helt og aldeles uavhengig av grunn - det kan være så uforskyldt det bare vil!), kan man faktisk ikke gå gå feks korkonserter, orkesterkonserter, konserter med folk som synger eller spiller osv. Jeg har vært med på at en med tics ødela en kirkekonsert jeg var på for alle tilstedeværende. Det er faktisk ikke greit. En enkelt persons rettighet til å delta i samfunnet trumfer ikke alle andres rettigheter. Noen ting er man forhindret fra å delta på dersom man har bestemte funksjonshemminger, rett og slett. Anonymkode: de92d...718
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #19 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men altså. Jeg er enig i at man ikke skal kjefte på barn og at denne kjeftedamen gjorde noe galt. Og en kinofilm er kanskje ikke det verste stedet å bli forstyrret. Men jeg mener bestemt at dersom man ikke kan klare å være stille (helt og aldeles uavhengig av grunn - det kan være så uforskyldt det bare vil!), kan man faktisk ikke gå gå feks korkonserter, orkesterkonserter, konserter med folk som synger eller spiller osv. Jeg har vært med på at en med tics ødela en kirkekonsert jeg var på for alle tilstedeværende. Det er faktisk ikke greit. En enkelt persons rettighet til å delta i samfunnet trumfer ikke alle andres rettigheter. Noen ting er man forhindret fra å delta på dersom man har bestemte funksjonshemminger, rett og slett. Anonymkode: de92d...718 Men altså. Her er det ikke snakk om konsert, det er snakk om et barn som var på en barnefilm på kino. Hvorfor diskuterer du ikke det tråden omhandler? Anonymkode: e1fe0...0ce
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #20 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men altså. Her er det ikke snakk om konsert, det er snakk om et barn som var på en barnefilm på kino. Hvorfor diskuterer du ikke det tråden omhandler? Anonymkode: e1fe0...0ce Fordi hovedinnlegget sa kino, teater, konsert ol? Og brukte kinosaken som eksempel? Anonymkode: de92d...718
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #21 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Jeg forstår at også folk med tics ønsker å gå på kino, men må alle de andre betalende gjestene finne seg i hva som helst av oppførsel på kino, teater, konsert ol? Hvor mye skal enkeltpersoner få lov til å ødelegge opplevelsen for flertallet? https://www.nrk.no/sorlandet/sprengningsuhell-i-arendal-skadet-bygninger-og-biler-1.15734637 Anonymkode: 5d854...abe Hånden opp for folk med tics eller andre ting skal gå på kino. Vært på kino hvor det var Harry Potter med engelsk tale hvor mor satt ved siden av barnet sitt og oversatt hele filmen..,den synes jeg var drøy!!! Anonymkode: ed359...e58
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #22 Skrevet 19. november 2021 Husker jeg var på kino engang, fullsatt sal. På første rad satt en gutt på ca 10 år sammen med moren sin. Skjønte at det var noe. Han løp rundt og rundt klaska på skjermen, hyla, gapa gråt, med mora på slep. Jeg hadde selvfølgelig forståelse. Stor empati for dem. Men! Det ødela faktisk for alle sammen. Vi fikk ikke med oss store deler av filmen. Barna ble bekymret for han også. Skal det være en god opplevelse for 200 eller én? Måtte de dra når det var fullsatt sal? Jeg hadde nok dratt en dag det ikke var premiere. For vår egen del og andres. Når ett barn utagerer i ett klasserom, påvirker det jo alle feks. Anonymkode: e05cb...03d
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #23 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Søtt forsøk på å provosere. Så blåst er det nemlig svært få som er, og kvoten ble nok fylt opp med den kjerringa som kjeftet på han. Man skal selvsagt har rom for at alle, med alle funksjonshemminger eller ikke, skal få benytte seg av div tilbud. Snakk heller til alle de foreldrene som sitter og scroller på telefonen gjennom hele filmen! Anonymkode: e1fe0...0ce Jeg pleier å prikke på skulderen til foreldre som scroller i kinosalen. 😁 Det der er en skikkelig uting. Skjønner meg ikke på slike folk. Anonymkode: e05cb...03d
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #24 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det fins ikke gode grunner til å angripe barn. Anonymkode: 7188a...7db Hvor gammel skal man være før sykdom ikke er en unskyldning lengre og hvor gamle må ungdomer være før det er greit å snakkectil dem mår de oppfører seg plagsomt? Anonymkode: 5d854...abe
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #25 Skrevet 19. november 2021 Jeg har en nevø med alvorlig tourettes, store tics, både verbale og fysiske. Det da ikke noe problem å se at det er tics. Er det veldig annerledes for andre? Når han plutselig roper "hoho, hoho, hoho" også blir stille og flau, eller kommer med høye kysselyder, eller et banneord, man skjønner at det er tics. Han er rolig og grei, ikke noen rabagast som lager masse leven hele tiden og ler av det, han kommer med spontane utbrudd og blir flau av det. Han slår, lugger, tar tak i ting, og sier unnskyld, unnskyld etterpå. Hadde jeg havnet i samme sal som en som min nevø hadde jeg sett at det var tics altså. Det hadde vært helt greit. Men forrige gang jeg var på kino var det tre jenter som skravlet og fniste i salen, og jeg hadde et ledig sete ved siden av meg som han bak bare la føttene sine over stolryggen og ned i mens han som satt rett bak meg sparket i seteryggen. Sånne ting synes jeg faktisk er irriterende. Har du "mark" kan du se film hjemme i sofaen og ikke på kino... Anonymkode: 9ac43...d48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå