Gå til innhold

Hvor mye trening er ok når man er 13?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner at jeg ikke helt blir enig med meg selv her. Vanlig trening er 3 ganger i uken ( 1 time og 50 min) . I tillegg er det frivillig styrke/kondisjon . Nå har han blitt tilbudt en hospitering som betyr fra en trening ekstra til 3 treninger ekstra. Den ekstra treningen vil da være rett etter den vanlige treningen så det blir da dagens trening ganger 2. Det skal vurderes av trenere , foreldre og ungdommen . Vi vet ikke helt hva som blir for mye… 

Dere med ungdom i lignende situasjoner .. hvor mye synes dere er nok? 
I tillegg til dette så trener han regionalt med 25 andre en gang i mnd . 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på intensitet. Med så mye trening bør en god del være på lav intensitet.

Anonymkode: 3c980...6e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kommer an på intensitet. Med så mye trening bør en god del være på lav intensitet.

Anonymkode: 3c980...6e0

Hm… ja… det vil jo ikke bli så mye av det. Treningen med det andre laget blir jo i tillegg til laget han tilhører. Det vil nesten bli høyere intensitet vil jeg tro. I tillegg kommer det kamper med begge lag. Det er heller ikke mulig å velge trening med det nye laget i stedet for det opprinnelige . Så det må alltid bli i tillegg til . 

Skrevet

Her har 11-åringen trening 4 dager i uken på 2 timer. 13-åringen har 3 treninger og en skadeforebyggende trening. Synes ikke det er mye når interessen er stor. Hospitering er jo bare for en periode, men har ikke helt forstått vitsen med det. 11-åringen her spiller kamper med de som er både 1 og 2 år eldre og deltar da på en trening eller to sammen med dem i halvåret som hospitering

Anonymkode: 5d5d1...61e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Her har 11-åringen trening 4 dager i uken på 2 timer. 13-åringen har 3 treninger og en skadeforebyggende trening. Synes ikke det er mye når interessen er stor. Hospitering er jo bare for en periode, men har ikke helt forstått vitsen med det. 11-åringen her spiller kamper med de som er både 1 og 2 år eldre og deltar da på en trening eller to sammen med dem i halvåret som hospitering

Her skal de primært kun spille med eget årstrinn . Jeg synes hospitering er bra tiltak da laget er litt ujevnt og noen trenger litt større utfordringer . Det er store forskjeller på ungdommene i overgangen fra barneskolen til ungdomsidrett . 

Skrevet

Min på fjorten trener fem dager i uken. Tre med laget og to egne. I tillegg kommer kamper og cuper. Dette må hun få bestemme selv tenker jeg. Hun satser seriøst. Så lenge hun fikser skolen og ikke minst tar vare på seg selv, spiser nok og får nok hvile er det greit. Det jeg er mest opptatt av er inntak av mat og nok mat. Livredd spiseforstyrrelse da dette skjer mye i hennes idrett. Til nå er hun en sunn og sprek jente som elsker idretten sin og prioriterer den før det meste. Jeg legger tilrette for denne idretten med å kjøre og hente og delta i støtteapparat. Det er dette hun vil p forsøke å begrense henne vil ikke fungere. Da får jeg heller passe på og følge med så hun ikke får for mye. Vi har en avtale om at jeg har vetorett når jeg mener det er for stor belastning på henne. Ikke brukt den ennå. 

Anonymkode: 2af05...b81

Skrevet

20 timer i uken kan være helt greit hvis treningen er helhetlig og fornuftig lagt opp og ungdome  liker det. Det forutsetter likevell at familien følger opp mye og legger opp alt annet etter ungdomens timeplan. Dere kan ikke forvente at han hjelper til mye hjemme, middage  bør lages så det passer .ed treningstidene og han ikke stadig blir sittende med oppvarmet mat alene, dere kan sjelden reise bort i helger osv. 

Mye trening vil nesten nødvendig vis gå ut over tid til venner og familie og dere må lage en klar plan for hvordan skolearbeidet skal bli gjort. Det er sansynlig at det ofte må gjøres i helger.

Anonymkode: 29c2d...6f7

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (35 minutter siden):

Her skal de primært kun spille med eget årstrinn . Jeg synes hospitering er bra tiltak da laget er litt ujevnt og noen trenger litt større utfordringer . Det er store forskjeller på ungdommene i overgangen fra barneskolen til ungdomsidrett . 

Det er ingen som bestemmer hvem de skal eller ikke skal trene med. 
Hospitering er bra om det er i perioder, ikke hele tiden. At lag er ujevne ser man jo i eliteserien også, og det å bli proff er ikke noe som skjer ved å hospitere eller være flinkere, men regner ikke med proff er målet heller. En ekstra trening per uke skader ikke i det hele tatt da han allerede trener sjelden for alderen han er

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Kjenner at jeg ikke helt blir enig med meg selv her. Vanlig trening er 3 ganger i uken ( 1 time og 50 min) . I tillegg er det frivillig styrke/kondisjon . Nå har han blitt tilbudt en hospitering som betyr fra en trening ekstra til 3 treninger ekstra. Den ekstra treningen vil da være rett etter den vanlige treningen så det blir da dagens trening ganger 2. Det skal vurderes av trenere , foreldre og ungdommen . Vi vet ikke helt hva som blir for mye… 

Oser fotball av dette. Det er stor fare for skader med så mye ensidig trening. Men er en av øktene bevegelighet, en yoga og en svømming, i tillegg til fotball er det ok. I tillegg må intensiteten styres av kompetente voksne. 

Anonymkode: 033ca...b43

Skrevet

Min trente 6 ganger i uken ved 13 års alder. Svømming.

Anonymkode: 7c8c8...5c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det er ingen som bestemmer hvem de skal eller ikke skal trene med. 
Hospitering er bra om det er i perioder, ikke hele tiden. At lag er ujevne ser man jo i eliteserien også, og det å bli proff er ikke noe som skjer ved å hospitere eller være flinkere, men regner ikke med proff er målet heller. En ekstra trening per uke skader ikke i det hele tatt da han allerede trener sjelden for alderen han er

Det er nedfelt i klubbens vedtekter😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

20 timer i uken kan være helt greit hvis treningen er helhetlig og fornuftig lagt opp og ungdome  liker det. Det forutsetter likevell at familien følger opp mye og legger opp alt annet etter ungdomens timeplan. Dere kan ikke forvente at han hjelper til mye hjemme, middage  bør lages så det passer .ed treningstidene og han ikke stadig blir sittende med oppvarmet mat alene, dere kan sjelden reise bort i helger osv. 

Mye trening vil nesten nødvendig vis gå ut over tid til venner og familie og dere må lage en klar plan for hvordan skolearbeidet skal bli gjort. Det er sansynlig at det ofte må gjøres i helger.

Anonymkode: 29c2d...6f7

Alt dette er ting vi diskuterer og tenker over😊. Takk for tips! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Oser fotball av dette. Det er stor fare for skader med så mye ensidig trening. Men er en av øktene bevegelighet, en yoga og en svømming, i tillegg til fotball er det ok. I tillegg må intensiteten styres av kompetente voksne. 

Anonymkode: 033ca...b43

Det er både styrke , bevegelighet og skadeforebyggende trening i flere av øktene . Særlig den frivillige treningen i tillegg. Det styres av gode og kompetente trenere ja😊

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (15 minutter siden):

Det er nedfelt i klubbens vedtekter😊

Det har jo alle klubber. Det er ikke dermed sagt at man ikke kan avvike 

Skrevet

Det har jo alle klubber. Det er ikke dermed sagt at man ikke kan avvike 

Jeg tenker det er flott at slikt ordnes etter gitt regelverk .

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker det er flott at slikt ordnes etter gitt regelverk .

Da får du droppe hospiteringen og forholde deg til klubbens vedtekter da

Skrevet

Da får du droppe hospiteringen og forholde deg til klubbens vedtekter da

Klubben har jo tilbudt hospitering . Det er jo i tråd med klubbens regler .

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Klubben har jo tilbudt hospitering . Det er jo i tråd med klubbens regler .

Altså. Sønnen din trener mindre enn det som er vanlig for ungdommer på hans alder. Her, i ei lita bygd trener 11-åringer likt som han. Noen få trener også elitetrening annenhver uke. Så kommer kamper og cuper i tillegg. Altså trener ikke sønnen din mye og kan godt trene minst en eller to ganger til per uke så lenge han klarer å følge opp skole og skolearbeid.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Altså. Sønnen din trener mindre enn det som er vanlig for ungdommer på hans alder. Her, i ei lita bygd trener 11-åringer likt som han. Noen få trener også elitetrening annenhver uke. Så kommer kamper og cuper i tillegg. Altså trener ikke sønnen din mye og kan godt trene minst en eller to ganger til per uke så lenge han klarer å følge opp skole og skolearbeid.

Nå er ikke jeg trener , men her er det da altså klubb og trener som er nøye på hva som er nok/for mye trening . De tilbyr fra 1-3 dager ekstra , men det handler om at det ikke skal bli for mye totalt sett. Derfor må det bestemmes av begge lags trenere , ungdommen og oss. Hva som er vanlig for hans alder; jeg tror ikke han trener vesentlig mindre enn andre på hans alder fordi 11 åringer der du bor trener mer. 

Heldigvis er det gode folk i klubben og jeg regner med at vi felles kommer frem til passende mengde😊

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (22 minutter siden):

Nå er ikke jeg trener , men her er det da altså klubb og trener som er nøye på hva som er nok/for mye trening . De tilbyr fra 1-3 dager ekstra , men det handler om at det ikke skal bli for mye totalt sett. Derfor må det bestemmes av begge lags trenere , ungdommen og oss. Hva som er vanlig for hans alder; jeg tror ikke han trener vesentlig mindre enn andre på hans alder fordi 11 åringer der du bor trener mer. 

Heldigvis er det gode folk i klubben og jeg regner med at vi felles kommer frem til passende mengde😊

Hvorfor spurte du da om råd her om du likevel skal gjøre det som trenere, gutten selv og dere blir enige om? 11-åringen min trener ikke uvanlig mye

Skrevet

Hvorfor spurte du da om råd her om du likevel skal gjøre det som trenere, gutten selv og dere blir enige om? 11-åringen min trener ikke uvanlig mye

Jeg ville høre andres innspill . Jeg har også fått mange gode innspill og det var akkurat det jeg var ute etter. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (21 minutter siden):

Jeg ville høre andres innspill . Jeg har også fått mange gode innspill og det var akkurat det jeg var ute etter. 

De fleste innspillene sier vel det samme. At sønnen din ikke trener spesielt mye og at det ikke er fare om han trener mer

Skrevet

Min erfaring er at de får kjøre på så lenge de har lyst og de holder seg skadefrie og gjør skolearbeid. Akkurat i den alderen har mine trent mye, fordi det har vært to idretter og det har vært vanskelig å velge bort én av dem. I løpet av omtrent  9./10. trinn har de valgt én idrett og fortsatt med den. 

Når det blir flere timer daglig må du også ha i bakhodet at ernæring og restitusjon betyr mye, og minst like viktig er også det sosiale. Er det i idretten han har venner er jo det en viktig faktor også. 

Alt må lande på lyst hos utøveren. Det er alt for mange ambisiøse foreldre der ute.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

7 økter i uka er i seg selv ikke galt eller for mye.

derimot er 6 fotballtreninger, hvorav noen etterhverandre på samme dag, ikke forsvarlig. Det er altfor mye tid i fotballsko, på hardt underlag. Og vi mangedoble sjansen for skader og belastningslidelser i spesielt knær og ankler. 

minst en trening i uka bør være ren skadeforebyggende trening. En til to treninger bør være styrke og spenst. 
ren kondisjonstrening bør foregå på mykt underlag uten fotballsko, feks på sti/i skog.

Anonymkode: 06eaf...516

Skrevet
amandine skrev (1 minutt siden):

Min erfaring er at de får kjøre på så lenge de har lyst og de holder seg skadefrie og gjør skolearbeid. Akkurat i den alderen har mine trent mye, fordi det har vært to idretter og det har vært vanskelig å velge bort én av dem. I løpet av omtrent  9./10. trinn har de valgt én idrett og fortsatt med den. 

Når det blir flere timer daglig må du også ha i bakhodet at ernæring og restitusjon betyr mye, og minst like viktig er også det sosiale. Er det i idretten han har venner er jo det en viktig faktor også. 

Alt må lande på lyst hos utøveren. Det er alt for mange ambisiøse foreldre der ute.

Det er i idretten han har sine nærmeste venner så du er inne på noe der. Det betyr mye. På den måten er det lett å la han holde på. Jeg tror det bare er det at jeg gjerne vil være sikker på at totalbelastningen ikke blir for stor. Akkurat det er treneren også opptatt av så jeg tror og regner med at det vil bli bra😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...