Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #51 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Eneste felles kjøreregel jeg synes er fornuftig, er makspris på gaver. Innetid og når de får telefon får være opptil hver enkelt familie. Litt usikker på hvorfor du siterte videre på mitt innlegg egentlig. Anonymkode: f4a61...b4c Men felles kjøreregler når barna er sammen er ikke en uting heller. Og å ta det opp på foreldremøte er innafor da man der treffer de fleste foreldrene Anonymkode: 767a7...23f
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #52 Skrevet 24. oktober 2021 Max pris på gaver og Max antall bursdagsbarn. Helt galskap når 4-5 feirer sammen. Vet flere da som må velge bort bursdagen for det blir for dyrt. Anonymkode: 77d2d...fc5
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #53 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Max pris på gaver og Max antall bursdagsbarn. Helt galskap når 4-5 feirer sammen. Vet flere da som må velge bort bursdagen for det blir for dyrt. Anonymkode: 77d2d...fc5 Jeg må innrømme at logikken svikter litt for meg rundt dette argumentet. La oss si at det er en "regel" om å invitere alle av samme kjønn i bursdag, ev. hele klassen og en gavepris på ca 100 kr. Nå er det sånn at både Per, Pål, Espen og Ola har bursdag i september/starten av oktober og alle ønsker selvfølgelig å feire bursdagen sin. Da blir det enten fire bursdager fordelt på fire uker, som "koster" 400 kr, eller det blir én bursdag på én dag som fortsatt "koster" 400 kr. Altså, summen blir jo lik? Anonymkode: e1777...1c7
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. oktober 2021 #54 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg må innrømme at logikken svikter litt for meg rundt dette argumentet. La oss si at det er en "regel" om å invitere alle av samme kjønn i bursdag, ev. hele klassen og en gavepris på ca 100 kr. Nå er det sånn at både Per, Pål, Espen og Ola har bursdag i september/starten av oktober og alle ønsker selvfølgelig å feire bursdagen sin. Da blir det enten fire bursdager fordelt på fire uker, som "koster" 400 kr, eller det blir én bursdag på én dag som fortsatt "koster" 400 kr. Altså, summen blir jo lik? Anonymkode: e1777...1c7 Dette! På barneskolen hadde 5 av guttene bursdag i mai og de feiret stort sett sammen. Mai er en travel måned og det er ofte langhelger hvor folk reiser bort . De aller fleste satte derfor pris på at ungene feiret sammen . Slik var det også med jentene . Der hadde flere av dem bursdag i mai og juni .
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #55 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg må innrømme at logikken svikter litt for meg rundt dette argumentet. La oss si at det er en "regel" om å invitere alle av samme kjønn i bursdag, ev. hele klassen og en gavepris på ca 100 kr. Nå er det sånn at både Per, Pål, Espen og Ola har bursdag i september/starten av oktober og alle ønsker selvfølgelig å feire bursdagen sin. Da blir det enten fire bursdager fordelt på fire uker, som "koster" 400 kr, eller det blir én bursdag på én dag som fortsatt "koster" 400 kr. Altså, summen blir jo lik? Anonymkode: e1777...1c7 400,- i én bursdag hadde vært veldig mye for enkelt jeg kjenner. Som regel er det ca 15 gutter eller jenter i en klasse. Selv om det kan klumpe seg noe når man har bursdag er det som regel uker mellom. Da er det letter å spare litt nå og da enn å ta 400,- ut av budsjettet på en dag. I tillegg. Når man sliter med økonomien så kan det føles bedre å få to eller fire bursdager/kjekke treff med klassen enn ett. Foreldre med trang økonomi har gjerne ikke mange andre aktiviteter eller opplevelser for barna og da er bursdager ekstra kjekke høydepunkt. Anonymkode: 337e2...fc9
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #56 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): 400,- i én bursdag hadde vært veldig mye for enkelt jeg kjenner. Som regel er det ca 15 gutter eller jenter i en klasse. Selv om det kan klumpe seg noe når man har bursdag er det som regel uker mellom. Da er det letter å spare litt nå og da enn å ta 400,- ut av budsjettet på en dag. I tillegg. Når man sliter med økonomien så kan det føles bedre å få to eller fire bursdager/kjekke treff med klassen enn ett. Foreldre med trang økonomi har gjerne ikke mange andre aktiviteter eller opplevelser for barna og da er bursdager ekstra kjekke høydepunkt. Anonymkode: 337e2...fc9 Men man vet jo om alle 15 bursdagene som kommer uansett? Og for de med stram økonomi må jo sammenslåtte bursdager være genialt fordi man da sparer penger ved å slippe alle utgiftene selv. Anonymkode: e1777...1c7
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #57 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Men man vet jo om alle 15 bursdagene som kommer uansett? Og for de med stram økonomi må jo sammenslåtte bursdager være genialt fordi man da sparer penger ved å slippe alle utgiftene selv. Anonymkode: e1777...1c7 De jeg kjenner låner gymsalen eller fellesrom i borettslaget. De serverer pølser til mat og saft til drikke og baker en kake. De får gjerne kaken i gave fra naboer. Da blir det ikke så dyrt og de sparer ikke så mye på å slå sammen bursdagen. De går gjerne sammen to og to, men ikke flere. De synes som sagt gaver til bursdager er vanskelig og flere enn to pr. bursdag føles omtrent uoverkommelig å få få til og da må de gjerne takk nei til disse bursdagene. Det er nok litt psykisk også. Er kontoen skrapt er det vanskeligere å ta ut 400 i en engang til bursdager. Anonymkode: 337e2...fc9
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #58 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Max pris på gaver og Max antall bursdagsbarn. Helt galskap når 4-5 feirer sammen. Vet flere da som må velge bort bursdagen for det blir for dyrt. Anonymkode: 77d2d...fc5 Her har vi en regel på det. Når flere feirer sammen, så sendes det kun med en gave. Vi hadde 5 barn som feiret sammen. Alle ble bedt om å ta med en anonym konvolutt med valgt pengebeløp i. Da festen var over, talte vi opp beløpet og delte det på 5. Så ble det faktisk mulig for alle å delta, selv de med dårlig råd (noen av konvoluttene var tomme) i 5 bursdager. Etter dette, ble det vanlig å feire på denne måten i klassen. Billigere for foreldrene også, og man kan invitere alle. Anonymkode: 767a7...23f
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #59 Skrevet 24. oktober 2021 Et ekstraordinært foreldremøte i 5. klasse ang. klassemiljø ble en kostelig affære. En mor kuppa møtet for hun ville ta opp en hendelse hun mente burde føre til politianmeldelse av klasselærere og rektor. Hennes datter hadde nemlig blitt beskyldt for å konspirere mot, fryse ut og forsøke å gjøre det sånn at en elev ville havne i knipa. Hun sto midt i klasserommet og fresa og spytta og skjønte antagelig ikke hvorfor ingen ble opprørte på hennes vegne. Grunnen var vel at de fleste ungene hadde på et eller annet tidspunkt blitt utsatt for datterens oppførsel uten at hun hadde blitt tatt på det. Når ingen støttet mor vendte hun raseriet sitt mot oss andre og begynte å ta for seg en og en og skjelle de ut etter noter, kaste kjeks og tomme pappkrus. Det endte med at læreren og rektor måtte eskortere henne ut. Episoden det ble referert til var det min sønn som ble utsatt for, og den ble avslørt av en assistent som både hørte og så alt uten at jenta fikk det med seg, så det var absolutt ikke lærerne som hadde gjort noe feil. Tvert i mot. Synd på jenta. Hun fikk antagelig bare støtte hjemme på at hun var god som gull og aldri gjorde feil, og så smalt det veldig hardt da hun ble tatt på fersken. Anonymkode: 3ba3e...fbe
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #60 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Her har vi en regel på det. Når flere feirer sammen, så sendes det kun med en gave. Vi hadde 5 barn som feiret sammen. Alle ble bedt om å ta med en anonym konvolutt med valgt pengebeløp i. Da festen var over, talte vi opp beløpet og delte det på 5. Så ble det faktisk mulig for alle å delta, selv de med dårlig råd (noen av konvoluttene var tomme) i 5 bursdager. Etter dette, ble det vanlig å feire på denne måten i klassen. Billigere for foreldrene også, og man kan invitere alle. Anonymkode: 767a7...23f Det er jo bare lamt og døvt at dere er villige til å administrere ungen deres ut av å få feire dagen sin. Ikke får de eget selskap, ikke får de egen gave, og ikke får de invitere hvem de vil. Mens dere klapper hverandre på skulderen og føler dere flinke og ansvarlige er dere bare feige og bruker billige symbolsaker som ikke gjør en forskjell for noen. Annet enn for barnet som ikke får ha bursdag, selvsagt. Anonymkode: befac...fec
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #61 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Det er jo bare lamt og døvt at dere er villige til å administrere ungen deres ut av å få feire dagen sin. Ikke får de eget selskap, ikke får de egen gave, og ikke får de invitere hvem de vil. Mens dere klapper hverandre på skulderen og føler dere flinke og ansvarlige er dere bare feige og bruker billige symbolsaker som ikke gjør en forskjell for noen. Annet enn for barnet som ikke får ha bursdag, selvsagt. Anonymkode: befac...fec Barnet mitt var strålende fornøyd og ba selv om å gjøre det på samme måte året etter. Noen barn synes det er helt ok å feire sammen med venner. Og noen barn ser ikke gaven som det viktigste. Noen barn har empati, og i denne klassen var det veldig mange av dem. Anonymkode: 767a7...23f
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #62 Skrevet 24. oktober 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Dette! På barneskolen hadde 5 av guttene bursdag i mai og de feiret stort sett sammen. Mai er en travel måned og det er ofte langhelger hvor folk reiser bort . De aller fleste satte derfor pris på at ungene feiret sammen . Slik var det også med jentene . Der hadde flere av dem bursdag i mai og juni . Det er i hvertfall en veldig lettvint og billig løsning for foreldrene. Ungene får full pott med gaver, men gjestene får bare en fest, ikke 5. Anonymkode: a090c...5d5
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. oktober 2021 #63 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er i hvertfall en veldig lettvint og billig løsning for foreldrene. Ungene får full pott med gaver, men gjestene får bare en fest, ikke 5. Anonymkode: a090c...5d5 Det var klin umulig å ha så mange fester i mai/juni. Mange ba hele klassen og da måtte man hele tiden prøve å finne helger det ikke var andre bursdager, langhelger hvor folk reiste bort, konfirmasjoner , avslutninger og lignende . Mai og juni er travle bursdags måneder. Det ble vitterlig nok fester for ungene 😊
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #64 Skrevet 24. oktober 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden): Det var klin umulig å ha så mange fester i mai/juni. Mange ba hele klassen og da måtte man hele tiden prøve å finne helger det ikke var andre bursdager, langhelger hvor folk reiste bort, konfirmasjoner , avslutninger og lignende . Mai og juni er travle bursdags måneder. Det ble vitterlig nok fester for ungene 😊 Mai og juni er til sammen 61 dager, nesten 9 uker. Det er mange dager det kunne vært bursdag om dere hadde ønsket det, men som sakt. Lettvint og billig for dere. Anonymkode: a090c...5d5
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #65 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men felles kjøreregler når barna er sammen er ikke en uting heller. Og å ta det opp på foreldremøte er innafor da man der treffer de fleste foreldrene Anonymkode: 767a7...23f Man avtaler jo seg i mellom når ungene skal på noe, man kan virkelig ikke forvente at 30 foreldrepar skal ha samme holdning til innetider, telefoner og what not! Anonymkode: 7b1ba...daa
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #66 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Man avtaler jo seg i mellom når ungene skal på noe, man kan virkelig ikke forvente at 30 foreldrepar skal ha samme holdning til innetider, telefoner og what not! Anonymkode: 7b1ba...daa Det har jeg heller ikke skrevet. Anonymkode: 767a7...23f
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #67 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det har jeg heller ikke skrevet. Anonymkode: 767a7...23f Hvilke felles kjøreregler er det du mener da? Anonymkode: 7b1ba...daa
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #68 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men felles kjøreregler når barna er sammen er ikke en uting heller. Og å ta det opp på foreldremøte er innafor da man der treffer de fleste foreldrene Anonymkode: 767a7...23f Hva slags kjøreregler sikter du til da? Jeg sliter litt med å forstå hva du egentlig diskuterer. Anonymkode: f4a61...b4c
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #69 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hva slags kjøreregler sikter du til da? Jeg sliter litt med å forstå hva du egentlig diskuterer. Anonymkode: f4a61...b4c Ja, du har det nok litt tungt for det. Regler man kan ha felles når barna er sammen på fritiden. For eksempel at man ikke spiller GTA hos per, fordi det får ikke de andre barna lov til. At de ikke er ute og herjer ved butikken når de er hos Ole, for det får ikke de andre lov til. At de ikke reiser med buss til nabobygda når de er hos Arne, for det får ikke de andre lov til. Ellers, når det ikke er besøk, så kan foreldrene til per, Ole og Arne ja hvilke regler de vil Anonymkode: 767a7...23f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. oktober 2021 #70 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ja, du har det nok litt tungt for det. Regler man kan ha felles når barna er sammen på fritiden. For eksempel at man ikke spiller GTA hos per, fordi det får ikke de andre barna lov til. At de ikke er ute og herjer ved butikken når de er hos Ole, for det får ikke de andre lov til. At de ikke reiser med buss til nabobygda når de er hos Arne, for det får ikke de andre lov til. Ellers, når det ikke er besøk, så kan foreldrene til per, Ole og Arne ja hvilke regler de vil Anonymkode: 767a7...23f Greit nok , men det som ofte tas opp på slike møter er innetider, skjermtid og leggetider . Slike ting er slitsomt å diskutere for de fleste forstår at disse tingene er forskjellige i forskjellige hjem.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #71 Skrevet 24. oktober 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden): Greit nok , men det som ofte tas opp på slike møter er innetider, skjermtid og leggetider . Slike ting er slitsomt å diskutere for de fleste forstår at disse tingene er forskjellige i forskjellige hjem. Og det har jeg ikke sagt noe som helst på. Jeg skrev bare en kommentar om at av og til kan det være lurt å ha felles kjøreregler og så kom jeg med et par eksempler på hva jeg mente bør være felles- når barna er sammen på fritiden Anonymkode: 767a7...23f
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #72 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, du har det nok litt tungt for det. Regler man kan ha felles når barna er sammen på fritiden. For eksempel at man ikke spiller GTA hos per, fordi det får ikke de andre barna lov til. At de ikke er ute og herjer ved butikken når de er hos Ole, for det får ikke de andre lov til. At de ikke reiser med buss til nabobygda når de er hos Arne, for det får ikke de andre lov til. Ellers, når det ikke er besøk, så kan foreldrene til per, Ole og Arne ja hvilke regler de vil Anonymkode: 767a7...23f Trivelig du er da. Høres ut som ungene i klassen hos dere er helt ut av kontroll hvis det er behov for kjøreregler som å ikke ta bussen til nabobygda. Aldri tenkt på som en problemstilling, normal oppdragelse pleier å holde langt her. Hvilke spill de får lov til å spille avtaler jeg med foreldrene til de som er på besøk, trenger ikke tommel opp fra resten av foreldrene i klassen. Ser fremdeles ingen nødvendige kjøreregler i det du skriver her, annet enn at du er veldig irritert på foreldrene til Per. Kanskje du bør ta en prat med de i stedet for å bli ufin mot folk du ikke kjenner på et forum. Bare en tanke. Anonymkode: f4a61...b4c
*Miss Marple* Skrevet 24. oktober 2021 #73 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, du har det nok litt tungt for det. Regler man kan ha felles når barna er sammen på fritiden. For eksempel at man ikke spiller GTA hos per, fordi det får ikke de andre barna lov til. At de ikke er ute og herjer ved butikken når de er hos Ole, for det får ikke de andre lov til. At de ikke reiser med buss til nabobygda når de er hos Arne, for det får ikke de andre lov til. Ellers, når det ikke er besøk, så kan foreldrene til per, Ole og Arne ja hvilke regler de vil Anonymkode: 767a7...23f Dette er da ikke ting man tar opp på foreldremøter? Om det er sånne saker som blir diskutert så skjønner jeg hatet mot foreldremøter som man kan lese om. Jeg har vært heldig og stort sett hatt foreldre som virker i klassene til mine barn, skjønner jeg.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2021 #74 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Trivelig du er da. Høres ut som ungene i klassen hos dere er helt ut av kontroll hvis det er behov for kjøreregler som å ikke ta bussen til nabobygda. Aldri tenkt på som en problemstilling, normal oppdragelse pleier å holde langt her. Hvilke spill de får lov til å spille avtaler jeg med foreldrene til de som er på besøk, trenger ikke tommel opp fra resten av foreldrene i klassen. Ser fremdeles ingen nødvendige kjøreregler i det du skriver her, annet enn at du er veldig irritert på foreldrene til Per. Kanskje du bør ta en prat med de i stedet for å bli ufin mot folk du ikke kjenner på et forum. Bare en tanke. Anonymkode: f4a61...b4c Jeg kjenner foreldrene til Per. Jeg bare liker de ikke. De har ikke noen regler og forholder seg ikke til noe som blir sagt en til en. De hører på plenum, så da er det en mulighet på foreldremøte. Og ja, oppdragelsen til Per er ute av kontroll og det preger både skolemiljø og plager andre barn. Da kan det være lurt å ha noen felles regler slik at skoledagen og fritiden blir lettere for Per. Hvis ikke blir Per venneløs til slutt Anonymkode: 767a7...23f
sug lut Skrevet 24. oktober 2021 #75 Skrevet 24. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, du har det nok litt tungt for det. Regler man kan ha felles når barna er sammen på fritiden. For eksempel at man ikke spiller GTA hos per, fordi det får ikke de andre barna lov til. At de ikke er ute og herjer ved butikken når de er hos Ole, for det får ikke de andre lov til. At de ikke reiser med buss til nabobygda når de er hos Arne, for det får ikke de andre lov til. Ellers, når det ikke er besøk, så kan foreldrene til per, Ole og Arne ja hvilke regler de vil Anonymkode: 767a7...23f Jeg har ALLTID de reglene jeg selv ønsker i mitt hus. Det er ikke et felles hus, der fellesregler kan ha noe for seg - det er mitt hus hvor dine barn er på besøk. Det er frivillig å sende ungene dine hit. Men du gjør det merkelig nok hele tiden, så det funker fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå