Gå til innhold

Dårlig oppførsel på foreldremøte

Anbefalte innlegg

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

Hva med å rett å slett følge regelen om at i deres hus gjelder deres regler og i pers hus gjelder pers regler?  

Det er jo det jeg gjør. 

Anonymkode: 767a7...23f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo det jeg gjør. 

Jeg hentydet til at felles kjøreregler ikke er veien å gå. 

Skrevet
*Miss Marple* skrev (5 minutter siden):

Nei, man kan jo ikke pålegge noen å ha felles kjøreregler. Man får respekter de reglene som er i huset og så avgjør om man kan sende barna der eller ikke. 

Det gjør jeg. Men resultatet for denne gutten er jo at ingen barn får besøke han. Og foreldrene sutrer om dette om og om igjen. Hvis de hadde endret på noen få regler, så hadde sønnen deres fått besøk. De velger jo selv om baret deres skal være utenfor eller ikke. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Da får sønnen deres fortsette å være utenfor gjengen. Jeg sier ikke at dette er noe de må, men at det kan være lurt for å ikke selv være skyld i at sønnen ikke har venner fordi «ingen skal bestemme over oss!»

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da får sønnen deres fortsette å være utenfor gjengen. Jeg sier ikke at dette er noe de må, men at det kan være lurt for å ikke selv være skyld i at sønnen ikke har venner fordi «ingen skal bestemme over oss!»

Han kan da fortsatt være i gjengen ved å komme på besøk til vennene sine. Hadde det vært en gutt i mine gutters krets så hadde jeg vært ekstra påpasselig med å invitere hjem hit. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Han kan da fortsatt være i gjengen ved å komme på besøk til vennene sine. Hadde det vært en gutt i mine gutters krets så hadde jeg vært ekstra påpasselig med å invitere hjem hit. 

Nei, han får ikke komme til meg heller. Han laster ned spill på andre barns spillkonsoller eller spiller GTA på telefonen. Altså respekteres ikke mine regler i mitt hus. Og sånn er det ofte med de barna som har lite regler hjemme. De er dårlig på å omstille seg ved besøk

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden):

Hvis min datter skal ut i båt med en venninne for eksempel krever jeg at de har en del felles kjøreregler for at hun skal få lov. I mange tilfeller må man bli enige om kjørereglene eller nekte barna å være med de andre.

Anonymkode: a090c...5d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvis min datter skal ut i båt med en venninne for eksempel krever jeg at de har en del felles kjøreregler for at hun skal få lov. I mange tilfeller må man bli enige om kjørereglene eller nekte barna å være med de andre.

Det blir noe helt annet enn innetider.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Jeg beskrev jo mer enn innetider

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei, han får ikke komme til meg heller. Han laster ned spill på andre barns spillkonsoller eller spiller GTA på telefonen. Altså respekteres ikke mine regler i mitt hus. Og sånn er det ofte med de barna som har lite regler hjemme. De er dårlig på å omstille seg ved besøk

Men det er noe helt annet enn at man har forskjellige regler i forskjellige hjem. Det er ingen grunn til å tro at han hadde fulgt reglene i høyere grad om de hadde blitt vedtatt på foreldremøte.

Det er også naturlig at barn har forskjellig leggetid, ettersom de vitterlig har forskjellig søvnbehov. Det burde ikke være noe problem heller, hvis du sier at din sønn må hjem klokka åtte, spiller det ingen rolle om den andre gutten legger seg halv ni eller halv elleve, da er jo din hjemme uansett. 

For å være ærlig høres det mest ut som om du ikke vil at dine barn skal være sammen med denne gutten mest fordi du ser på ham som en vanskelig type. Det kan være andre barn med like slække regler som du ikke merker noe på.

Anonymkode: 01a97...4ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Men når noen skal overnatte eller være på besøk, så har det jo en viss betydning? Hvis Per og Ole er bestevenner, Per får legge seg 22.00 og spille GTA, Ole legger seg 20.30 og får ikke spille GTA, så blir det vanskelig for foreldrene til Ole å sende han hjem til Per. Noen felles kjøreregler ved besøk i vennegjengen bør man ha. Sønnen min får ikle besøke en gutt i klassen. Han får spille GTA og har ingen fast leggetid. De er 10/11 år og jeg synes ikke det er greit. Denne gutten har aldri besøk av noen på grunn av det regelløse huset. 

Selvsagt må ikke alt være likt, men noen felles kjøreregler er jo helt innafor

Jeg avtaler direkte med foreldre ved overnatting, ikke hele klassen. Så får det være opptil hver enkelt om de finner det innafor eller ikke. 

Anonymkode: f4a61...b4c

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Men det er noe helt annet enn at man har forskjellige regler i forskjellige hjem. Det er ingen grunn til å tro at han hadde fulgt reglene i høyere grad om de hadde blitt vedtatt på foreldremøte.

Det er også naturlig at barn har forskjellig leggetid, ettersom de vitterlig har forskjellig søvnbehov. Det burde ikke være noe problem heller, hvis du sier at din sønn må hjem klokka åtte, spiller det ingen rolle om den andre gutten legger seg halv ni eller halv elleve, da er jo din hjemme uansett. 

For å være ærlig høres det mest ut som om du ikke vil at dine barn skal være sammen med denne gutten mest fordi du ser på ham som en vanskelig type. Det kan være andre barn med like slække regler som du ikke merker noe på.

Det er ikle noe man trenger å vedta på foreldremøte, men hadde foreldrene hatt litt strammere regler for barnet, så hadde det vært enklere med å ha/gå på besøk til andre. Det er en gutt til som har slække regler, men der respekterer foreldrene andres regler og dropper feks GTA-spilling når de har besøk. Da er det selvsagt helt ok. Og barnet respekterer andres regler også. Fordi foreldrene har felles kjøreregler når det kommer til å ha/få besøk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg avtaler direkte med foreldre ved overnatting, ikke hele klassen. Så får det være opptil hver enkelt om de finner det innafor eller ikke. 

Jeg sier ikke at det er noe som skal vedtas på foreldremøte, men at det kan være lurt å ha noen få felles kjøreregler for besøk. Det gjør det litt lettere for barna som kan ende opp venneløse fordi foreldrene ikke vil endre på noe

Skrevet

Vi blir jo oppfordret på skolen til å ha gode foreldrenettverk, det samme av forebyggingsenheten i politiet. Ifølge damene inne på denne tråden så har ingen felles kjøreregler noe for seg. 

vi kan selvfølgelig ikke gjøre noe med de foreldrene som gir faen i aldersgrenser. Men det sier bare noe om foreldre at regler of grenser er til for å brytes. 

det som forbauser meg på foreldremøter er alltid den ene som skal skryte over alt den unge håpende får lov til å gjøre. Det er helt greit når man er 9 år å få elsparkesykkel som går 60km/t spesielt når andre foreldre tar opp hvor farlig det er og en annen i klassen ble kjørt på en av de og havnet på sykehuset med brukket bein. 

Syns det er mange foreldre som er blinde på ting. 

Anonymkode: 15fb4...fe6

Skrevet

Vi hadde en mor som pratet i 30 min i ett foreldremøte om at det 1 gang ble servert hamburger med dressing på sfo. Hovedproblemet var at det var dressing på burgeren. Både lærer og rektor prøvde å forklare at den ene ansatte som laget burgeren til barna ikke hadde muligheten til å ta ønsker på hva de ville ha på. Det er en 1 ansatt som lager til alle barna. Hun gav seg ikke begynte igjen og igjen å prate om det. Til slutt reiste en far seg , mens hun pratet og sa nå orker jeg ikke høre mere på deg. Ingen blir tjukk av en burger med dressing . Da må du gå hjem og se hva du har i kjøleskapet ditt. 
Tror alle vi andre som satt der hadde lyst til å applaudere 

Anonymkode: 77d2d...fc5

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (37 minutter siden):

Nei. Det blir det ikke.

Hvus de i stedenfor å skulle ut i båt skulle ut og sykle på kvelden vil det også være nesten nøfvendig med samme regler for innetider.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sier ikke at det er noe som skal vedtas på foreldremøte, men at det kan være lurt å ha noen få felles kjøreregler for besøk. Det gjør det litt lettere for barna som kan ende opp venneløse fordi foreldrene ikke vil endre på noe

Ungene ender ikke opp som venneløse bare fordi en får se 15-års aldersgrense på film og andre 12. Hvilke felles kjøreregler fungerer egentlig for besøk, som ikke kan avtales direkte? Ungene her har venner både i klassen og utenom, mange forskjellige regler. 

Jeg legger ikke opp reglene fordi foreldrene til Lise, som uansett aldri er på besøk, blir redd av skrekkfilm. Hvis ungen her og venninnen synes det er kjempegøy og foreldrene til venninnen ga tommel opp for å se en film, da ser vi på den uavhengig hva resten i klassen får lov til. 

Skrevet

Ungene ender ikke opp som venneløse bare fordi en får se 15-års aldersgrense på film og andre 12. Hvilke felles kjøreregler fungerer egentlig for besøk, som ikke kan avtales direkte? Ungene her har venner både i klassen og utenom, mange forskjellige regler. 

Jeg legger ikke opp reglene fordi foreldrene til Lise, som uansett aldri er på besøk, blir redd av skrekkfilm. Hvis ungen her og venninnen synes det er kjempegøy og foreldrene til venninnen ga tommel opp for å se en film, da ser vi på den uavhengig hva resten i klassen får lov til. 

Den gutten jeg snakker om er på vei til å bli venneløs fordi foreldrene ikke respekterer de andre foreldrenes grenser og regler. Hadde de respektert mine regler hos meg, så hadde det vært greit, for da kunne han vært her, men når de ikke gjør det, så får ikke barn bli med han hjem og han får ikke bli med andre

Skrevet

Den gutten jeg snakker om er på vei til å bli venneløs fordi foreldrene ikke respekterer de andre foreldrenes grenser og regler. Hadde de respektert mine regler hos meg, så hadde det vært greit, for da kunne han vært her, men når de ikke gjør det, så får ikke barn bli med han hjem og han får ikke bli med andre

Gutten er i ferd med å bli venneløs pga fravær av oppdragelse, ikke fravær av felles regler for klassen. Man blir ikke automatisk veloppdragen ved å detaljestyre resten av foreldrene i klassen. Du sier det jo selv, han respekterer ikke reglene i ditt hus. Han kommer ikke til å respektere kjøreregler heller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Gutten er i ferd med å bli venneløs pga fravær av oppdragelse, ikke fravær av felles regler for klassen. Man blir ikke automatisk veloppdragen ved å detaljestyre resten av foreldrene i klassen. Du sier det jo selv, han respekterer ikke reglene i ditt hus. Han kommer ikke til å respektere kjøreregler heller. 

Jeg har heller ikke snakket om detaljstyring i det hele tatt. Jeg sier at noen felles kjøreregler kan være lurt

Skrevet

Denne tråden fikk meg til å huske et gammelt innlegg, her eller på KG. Der hadde det blitt enige om å vedta felles regler på foreldremøte, men uheldigvis var det de slække foreldrene som vant avstemningen om hva reglene egentlig skulle være. Så dermed måtte alle barna ha leggetid kl. 22.30, spille GTA, ha nugatti i matpakka og sykle uten hjelm 😁

(Jeg antar det var et trolleinnlegg, men moro var det lell.)

Skrevet

Mye rart fra folk som mangler sosiale antenner, men det jeg har reagert mest på var en far som ba de voksne i barnehagen «ta hardt i» barn på småbarnsavdelingen som ikke oppførte seg. Ikke uventet var hans barn ett av de som prøvde seg på ting bak de ansattes rygg, som lugging, ta fra andre barn leker etc. Når andre barn tok igjen spilte barnet helt uskyldig. 

Anonymkode: a5d2c...738

Skrevet

Det blir mindre konflikter ved fellesregler/-retningslinjer. Eksempel på regler jeg synes det er kjekt å ha er ca pris/ramme på gaver i bursdag og at man hører med foreldre til de barna som er på besøk om man har tenkt å vise dem filmer med høyere aldersgrense eller la dem spille spill med høyere aldersgrense. 

Vi bor i et område med store forskjeller i økonomi og med fellesregel for hva gaver skal ligge på (altså makspris ikke minimumspris) reduserer presset på familier med lav inntekt og gjør at flere barn kommer i bursdagene. Det med å høre med de andre foreldrene angående aldersgrense burde egentlig være en selvfølge, men det er en del foreldre med en holdning om at "det jeg vil, det gjør jeg". Noen av disse vil selvsagt kjøre på likevel, men da er det enklere for de som er på besøk å gå hjem. De kan da skylle på at dette er regler, fremfor at de må kjempe for at de selv ikke vil se. 

Det merkeligste jeg har hørt på et foreldremøte var en forelder som klaget over at barna alltid ville være inne hos dem. De hadde da fri flyt av godteri, spill og TV. Ingen oppmuntring om å gå ut på fine dager, ingen spørsmål om lekser var gjort  osv. I tillegg ville de andre barna ofte ut etter en stund, men barnet der ville aldri bli med ut. Så da de ville gå fikk de beskjed av moren at det var slemt å gå om ikke alle ville være med så da ble de inne de også...

Anonymkode: 337e2...fc9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har heller ikke snakket om detaljstyring i det hele tatt. Jeg sier at noen felles kjøreregler kan være lurt

Eneste felles kjøreregel jeg synes er fornuftig, er makspris på gaver. Innetid og når de får telefon får være opptil hver enkelt familie. Litt usikker på hvorfor du siterte videre på mitt innlegg egentlig. 

Skrevet

Eneste felles kjøreregel jeg synes er fornuftig, er makspris på gaver. Innetid og når de får telefon får være opptil hver enkelt familie. Litt usikker på hvorfor du siterte videre på mitt innlegg egentlig. 

Dette. Man kan godt bli enige om makspris på gaver, men utover det må folk få bestemme ting selv.

Anonymkode: e1777...1c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...