Gå til innhold

Har barna deres blitt veid på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du skrev at du var motstander av å dra helsevesenet inn i skolen, derav svarer mitt, men det du egentlig er imot er bare veiing? Det er jo helt greit, men da er det jo ikke helsevesenet som er problemet ditt.

Anonymkode: 2eb26...5fd

Helsevesenet skal inn når det er grunn til bekymring. Det er helsesøster på skolen, de følger med, prater med både foreldre og barn, da er det rom for å ta samtaler (med foreldre) om barna har synlig avvikende kroppsvekt. Enten er foreldrene enige og de kan bli enige om å oppsøke lege (om de ikke alt har gjort det) Eller de er ikke enig og da må jo bekymring meldes. 

Anonymkode: 452df...c12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. De blir ofte veiet målt i forbindelse med vaksinering. 

Anonymkode: 52f72...802

Skrevet

Ja, jeg har ikke behov for veiedag jeg heller, altså, men jeg ville påpeke at jeg mener at det trengs mer og bedre snakking om hvorfor vi veier ulikt. Til og med her inne finnes det jo folk som oppriktig mener at alle kvinner over 65-70 kg er feite, og da er det noe alvorlig galt med synet på vekt i utgangspunktet. Om disse formidler dette til sine barn, eller aldri forklarer selvfølgen av at en på 1.50 veier mer enn en på 1.30, så oppstår det problemer. 

Selvsagt snakker man med barna om at alle er forskjellig. Noen er lange andre er korte, noen har store føtter andre har små, noen bruker briller, noen må ha regulering, noen har mage som vises, andre har helt flat mage, noen har lys hud andre har brun hud. Mangfold og likeverd. Innpakning er ikke det viktigste, men den vi er. Vi har hatt fokus på dette siden de var små. Svart på alle spørsmål om kropp. 
Lagt merke til fenomenet her inne. Det er ikke representativt for befolkningen tror jeg. Mine barn sier, kropp er topp og mener det. Det viktigste er å ta vare på egen kropp, være glad i den og være glad for å ha en kropp som virker slik den skal. 
Så får jeg håpe at vi klarer å bevare kroppspositivismen. 

Skrevet

Selvsagt snakker man med barna om at alle er forskjellig. Noen er lange andre er korte, noen har store føtter andre har små, noen bruker briller, noen må ha regulering, noen har mage som vises, andre har helt flat mage, noen har lys hud andre har brun hud. Mangfold og likeverd. Innpakning er ikke det viktigste, men den vi er. Vi har hatt fokus på dette siden de var små. Svart på alle spørsmål om kropp. 
Lagt merke til fenomenet her inne. Det er ikke representativt for befolkningen tror jeg. Mine barn sier, kropp er topp og mener det. Det viktigste er å ta vare på egen kropp, være glad i den og være glad for å ha en kropp som virker slik den skal. 
Så får jeg håpe at vi klarer å bevare kroppspositivismen. 

Ja, jeg kjenner meg heller ikke igjen her inne. Med fire ungdommer på 19, 17, 14 og 12 år kan man trygt si at vi er i, og har vært gjennom, den mest sårbare tiden med tanke på kropp. Likevel har jeg opplevd at barna mine har mer fokus på å være sunn og sterk enn å være tynn f.eks. Datteren min på 14 år er helt på snittet på vekt, men har litt mer former enn venninnene sine, og er faktisk opptatt av at hun ikke vil gå ned i vekt i hvert fall. Hun går på medisiner som reduserer matlysten og veier seg derfor jevnlig for å følge med (altså lege følger med). Jeg liker å tro at oppdragelsen vår i hvert fall har hatt litt å si her. 

Skrevet

Ja, her ble de veid i høst (3.klasse). 

Min sønn ville ikke veies på skolen. Han har ingen vektproblemer, men er veldig privat av seg. Jeg sendte bare mail til helsesykepleier om at han ikke skulle veies/måles på skolen og at det ville bli gjort hos fastlege ved behov. Det var ikke noe problem. 

Anonymkode: 11e5e...473

Skrevet

Herre Jemini. De veies ikke for at helsesøster skal henge dem ut, men for å fange opp alvorlige avvik, samt at det gir anledning til å følge vektutviktling til eks barn i fjerde klasse over tid, som igjen er viktig i folkehelseøyemed. 

Skrevet

Begge mine ble veid på barneskolen flere ganger. Førstegang var vi voksne med siden det var i kombinasjon med en sprøyte og helsesøster ville bli litt kjent. Fikk informasjon at de ble veid og mål noen ganger iløpet av barneskolen, men ungene fikk ikke vite vekta. Var de utenfor på en eller annen måte tok helsesøster kontakt. Vi fikk også med reglene de skulle følge ang dette, helt greit syns jeg.

Mitt yngste barn gikk under alle grafer, men hun fikk det ikke til å stemme så hun tuslet litt rundt i ganger og friminutt for å se på denne. Hun skjønte raskt at all maten hun fikk i seg ble forbrent nesten før den kom inn. Hun tok denne samtalen når jeg var hos henne iforbindelse med storesøster (ikke med storesøster på samme rom) Da kunne jeg bare si det samme som hun hadde sett, ungen spiser som en hest, er høyt og lavt konstant så ikke noe som legger seg på hu. Men hun er frisk og rask, så ikke noe galt på noen måter. 

Såfremt dette blir gjort skikkelig er dette bra, for de barna som burde bli fanget opp blir ikke fanget opp uten at noen faktisk gjør dette. 

Anonymkode: 52405...0e3

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ikke denne type helsevesen. ALLE kan bruke øynene og se om det er bekymring. Både på tykk og tynn. Å veie alle er idiotisk. Om alarmklokka går kun basert på tallet på vekta så er det noe galt. Selvsagt skal det offentlige følge opp ungene i skolen. Å veie og måle for å plassere ungen på en strek etter en mal er jeg motstander av. Min eldste har alltid tippet over på vekt. Han har ikke et gram fett for mye. Han er en tvers gjennomtrent fotballgutt som er raskest i klassen og er sunn på alle måter. På papiret har han vær i klasse overvekt. Det er helt feil. 

Men det er jo du som har svikta grovt som forelder om du ikke klarer å gjøre ham klar for livet - og det inkluderer å bygge ham opp til å tåle akkurat det. Kanskje det trengs en bekymringsmelding om deg både på den ene og den andre måten.

Anonymkode: f816e...dd4

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er jo der det svikter. Fordi barna sammenligner tallene etterpå. De høyeste barna veier mest og da er de i deres øyne tykkest. Hadde det vært et profesjonelt opplegg rundt det, men det er det ikke her. Masse prat etterpå om hvem som er tykkest. Nytter ikke hva man snakker om hjemme når skolen veier og ungene får vite tallet. 

Hvis barna går rundt og snakker om hvem som veier mest og er tykkest så et det vel ikke veiingen på skolen som et et problem, men hva som har skjedd eller ikke skjedd i forkant. Fokuset på vekt og hvem som veier mest er jo da åpenbart allerede etablert før veiingen.

Anonymkode: 67a89...f25

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Men det er jo du som har svikta grovt som forelder om du ikke klarer å gjøre ham klar for livet - og det inkluderer å bygge ham opp til å tåle akkurat det. Kanskje det trengs en bekymringsmelding om deg både på den ene og den andre måten.

Noe så hinsides stygt å skrive. 

Skrevet

https://sykepleien.no/meninger/2021/07/hoyde-og-vektkontroll-er-mye-mer-enn-tall

Ja de er veid. Vi er heldige som har et såpass bra forebyggende helsesystem i Norge. Når det er sagt så tror jeg det er enkelte helsesykepleiere som gjør dette litt mindre grasiøst enn det som er beskrevet i artikkelen. Er fantastisk fornøyd med helsesykepleiertjenesten her vi bor nå. Men jeg måtte klage til kommunen på helsesykepleier på forrige bosted. Hun var svært lite profesjonell. Så det er nok store forskjeller ute og går...

Anonymkode: ee5c4...983

Skrevet

https://sykepleien.no/meninger/2021/07/hoyde-og-vektkontroll-er-mye-mer-enn-tall

Ja de er veid. Vi er heldige som har et såpass bra forebyggende helsesystem i Norge. Når det er sagt så tror jeg det er enkelte helsesykepleiere som gjør dette litt mindre grasiøst enn det som er beskrevet i artikkelen. Er fantastisk fornøyd med helsesykepleiertjenesten her vi bor nå. Men jeg måtte klage til kommunen på helsesykepleier på forrige bosted. Hun var svært lite profesjonell. Så det er nok store forskjeller ute og går...

Det er store forskjeller på foreldre der ute også. Det er ikke sånn at du, eller en hvilken som helst annen tilfeldig mor, nødvendigvis har kompetansen til å avgjøre hvorvidt en helsesykepleier er tilstrekkelig profesjonell eller ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Så alle foreldre som får barn som utvikler spiseforstyrrelse har svikta som forelder? Du må ha det utrolig godt i den naive bobla di. 

Skrevet
Milfy Way skrev (6 timer siden):

Noe så hinsides stygt å skrive. 

Det sier bare mer om den som skriver enn meg altså. Her er det snakk om svikt i tankevirksomheten, så hvem man skal bekymre seg mest for kan diskuteres. 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

At det var?

Anonymkode: 4af3a...74d

Skrevet

Hvis en unge skal skjermes for alt, ender man på sikt opp med unger som skjermer seg mot alt. Å bli veiet, hvis det på noe tidspunkt er et problem, er en typisk ting en unge kan øve seg å takle livet på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Synes det er idiotisk. Jeg har ei lita jente som fint kunne veid noen kg til. Jeg er jo ikke blind. Og det regner jeg med at foreldrene til de overvektige barna heller ikke er. Heller ikke helsesykepleier eller lærerne. 

Synes at de som ser under/overvektige ut kan kontrolleres uten at barna får beskjed om tallet. Resten kan de la være i fred. Det er ingen barn som spør "hva viste vekta?" På samme måte som ingen spør "hvor mange cm" når de måler høyden. Det kan fint måles,veies, syn, hørsel etc uten at ungene trenger info om resultatet. Det kan foreldrene til de som avviker få beskjed om. 

Og ja, jeg vet at mange ikke ser at barna deres er feite. 

Anonymkode: 0568d...f91

Du regner med?

Litt av problemet med overvektige barn er at foreldrene faktisk ikke ser det.

Utover det, barna her fikk ikke vite tallet på vekta. Men helsesøster tok en prat en og en om vekt generelt, at vi alle er forskjellige og at utover helse så betyr ikke vekta noe.

Mine er lett undervektige, jeg fikk beskjed om at det ikke er grunn til bekymring så lenge de følger lengdekurven sin, men at de dermed må følges opp mtp høyde. Det er grei kunnskap å få.

Anonymkode: a8afe...64c

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det er store forskjeller på foreldre der ute også. Det er ikke sånn at du, eller en hvilken som helst annen tilfeldig mor, nødvendigvis har kompetansen til å avgjøre hvorvidt en helsesykepleier er tilstrekkelig profesjonell eller ikke.

Nei det er sant. Ikke nødvendigvis. Men akkurat jeg har faktisk det. Jobber blant annet med av helsesykepleiertjenesten.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei det er sant. Ikke nødvendigvis. Men akkurat jeg har faktisk det. Jobber blant annet med av helsesykepleiertjenesten.

*veiledning 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det kan jo hende du er en av dem i helsesykepleietjenesten som ikke er profesjonell, og/eller som andre mener ikke er det?

Folk er veldig flinke til å være kritiske til andre. Man kan neppe utføre en jobb uten at NOEN synes du gjør jobben din dårlig. Det betyr derimot ikke at du nødvendigvis gjør en dårlig jobb. Det var poenget mitt.

Skrevet

Takk for svar. Jeg er bekymret for barn som allerede prater om at de er tjukke, skamfulle over kroppen sin. At de kan trigges av at vekt blir en snakkis når det blir veiedag på skolen. Plutselig er det en elev som snakker mye om vekt og påvirker de andre. Eller at de må følges opp pga undervekt/overvekt og får plutselig et stort fokus på dette. 

Skrevet
Bellafin skrev (39 minutter siden):

Eller at de må følges opp pga undervekt/overvekt og får plutselig et stort fokus på dette. 

Og hvis barna IKKE følges opp om de er over- eller undervektige så er jaggu meg det galt og. Da kryper folket frem fra under steinene sine og syter over det forferdelige helsevesenet og/eller den grusomme skolen i verdens rikeste land som ikke engang klarer å ta barnas eksisterende eller potensielle vektrelaterte helseproblemer på alvor.

Klassisk «damned if you do, damned if you don’t»-tilfelle.

Skrevet

Datteren min i 8. skulle veie seg i forrige uke, men gav beskjed om at hun ikke ønsket det. Hun er slank, og jeg støttet henne i den avgjørelsen. Hadde hun vert  overvektig hadde vi selvsagt tatt grep.

Anonymkode: c6594...deb

Skrevet

Regner med det kun er hos helsesøster i så fall, slik at det blir mellom de to? 

Yngste har ikke blitt veid, går i 7. klasse. Det er mulig hun slipper av personlige grunner, men har ikke hørt noe snakk om at det har vært ett tema på skolen heller. 

Anonymkode: 7a5b8...cd7

Skrevet

Ja i 1 klasse. I tillegg hadde de hørsel- og synsundersøkelse. 

Jeg er også motstander av å veie barna i denne settingen. Hadde vært mye bedre å gjort dette hos fastlege.

Jeg hadde hatet å hatt veiedag med kollegaene mine på jobben🙈

Anonymkode: c7b1b...655

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...