Gå til innhold

Har barna deres blitt veid på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har barna deres blitt veid på skolen? Her blir barna veid og får vite sitt vekttall. Høres ikke så pedagogisk riktig ut mtp hva det kan føre til.. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går i fjerde klasse og har enda ikke blitt veid. Får de vite vekten selv gjør det vel ikke så mye?

Anonymkode: 4af3a...74d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Går i fjerde klasse og har enda ikke blitt veid. Får de vite vekten selv gjør det vel ikke så mye?

Det kan jo potensielt bli ganske problematisk - «hva veide duuu?» Dette kan bli tema for samtaler som er unødvendige hos små barn.

Anonymkode: df973...dbc

Skrevet

Nei. Har ei i 6. og ei i 7.klasse. Glad de har slutta med veiing på skolen. 
Den ene datteren min er veldig tynn og spiser lite. Jeg ønsker minst mulig fokus på vekt og kropp. 

Anonymkode: f493c...7ae

Skrevet

Mine ble veid i 3.klasse, men de fikk ikke vite tallet. Vi foreldre fikk kun beskjed hvis det var et avik. 

Anonymkode: d9666...f65

Skrevet

Ja det ble de. Både på barneskolen og ungdomsskolen . Flott at det følges med på da barns vekt går stadig oppover. Ved store avvik fra normalen kontaktes foreldre for veiledning .

Skrevet

Ja,  og etter at min datter kom hjem og sa at hun er tykk og skal slanke seg,  sa jeg at nå blir det slutt på veiing hos helsesøster.

Anonymkode: 8ea21...a73

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke. Uansett så er neppe dette et problem. De fleste familier har badevekt hjemme, og barna veier gjerne seg selv. I tillegg snakker de. Mine har nevnt dette hjemme innimellom, for plutselig kan det komme et "Mia veier bare 30 kg, hun!" eller liknende. For meg er det ikke et problem at et barn vet hva det veier, men det kan bli et problem hvis ikke foresatte og andre voksne, som helsesøster, er flink til å fortelle ting som at vekt er avhengig av høyde, kroppsform, at man vokser i rykk og napp, at muskler veier en del osv. De må rett og slett lære seg at det er en selvfølge at lille, spedbygde Mia bare veier 30 kg, men muskuløse, bredskuldrede og høye Per like selvfølgelig veier 60 kg, enda de er like gamle. Begge er like perfekte. 

Anonymkode: 2eb26...5fd

Skrevet

Ja, de har blitt veid et par ganger. Om de ar fått vite tallet vet jeg ikke, men jeg tror ikke det. Vi foreldre fikk i hvertfall ikle vite det og jentene nevnte ikke noe om det.

Anonymkode: addc0...f5c

Skrevet

Jeg har gitt beskjed at slik offentlig gapestokk kan de glemme. Slik oppfølging får gjøres hos legen. Jeg er totalt motstander av å dra helsevesenet inn i skolen. Tatt det opp med FAU og det er nå til drøfting. 

Anonymkode: 452df...c12

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg vet faktisk ikke. Uansett så er neppe dette et problem. De fleste familier har badevekt hjemme, og barna veier gjerne seg selv. I tillegg snakker de. Mine har nevnt dette hjemme innimellom, for plutselig kan det komme et "Mia veier bare 30 kg, hun!" eller liknende. For meg er det ikke et problem at et barn vet hva det veier, men det kan bli et problem hvis ikke foresatte og andre voksne, som helsesøster, er flink til å fortelle ting som at vekt er avhengig av høyde, kroppsform, at man vokser i rykk og napp, at muskler veier en del osv. De må rett og slett lære seg at det er en selvfølge at lille, spedbygde Mia bare veier 30 kg, men muskuløse, bredskuldrede og høye Per like selvfølgelig veier 60 kg, enda de er like gamle. Begge er like perfekte. 

Det er jo der det svikter. Fordi barna sammenligner tallene etterpå. De høyeste barna veier mest og da er de i deres øyne tykkest. Hadde det vært et profesjonelt opplegg rundt det, men det er det ikke her. Masse prat etterpå om hvem som er tykkest. Nytter ikke hva man snakker om hjemme når skolen veier og ungene får vite tallet. 

Skrevet

Jeg har gitt beskjed at slik offentlig gapestokk kan de glemme. Slik oppfølging får gjøres hos legen. Jeg er totalt motstander av å dra helsevesenet inn i skolen. Tatt det opp med FAU og det er nå til drøfting. 

Jeg vil påstå at det er svært viktig å ha helsevesenet tilknyttet skoler. Det er mange elever som har enormt utbytte av å snakke med både helsesøster, skolelege og skolepsykolog. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Ja det ble de. Både på barneskolen og ungdomsskolen . Flott at det følges med på da barns vekt går stadig oppover. Ved store avvik fra normalen kontaktes foreldre for veiledning .

Men trenger en helsesøster å veie et barn for å se om det er overvektig? Er det store avvik trenger man neppe en vekt for å adressere bekymringen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Er du mot skolehelsetjenesten? Og å bli veid er vel neppe en offentlig gapestokk?

Skrevet

Det er jo der det svikter. Fordi barna sammenligner tallene etterpå. De høyeste barna veier mest og da er de i deres øyne tykkest. Hadde det vært et profesjonelt opplegg rundt det, men det er det ikke her. Masse prat etterpå om hvem som er tykkest. Nytter ikke hva man snakker om hjemme når skolen veier og ungene får vite tallet. 

Men barna sammenlikner jo uansett. Det er mulig at det blir stort fokus på skolen akkurat på veiedagen, men det er ellers ikke uvanlig at barn vet hva de veier og opplyser hverandre om det. Og barn som er godt opplyst, skjønner da at vekt hører sammen med andre faktorer også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men trenger en helsesøster å veie et barn for å se om det er overvektig? Er det store avvik trenger man neppe en vekt for å adressere bekymringen. 

Det er nok av strutseforeldre der ute, så der er en fordel at noen følger litt med. Det vesentlige er vel at helsesøster ikke kommenterer vekten overfor barnet, men foreldrene. 

Skrevet

Synes det er idiotisk. Jeg har ei lita jente som fint kunne veid noen kg til. Jeg er jo ikke blind. Og det regner jeg med at foreldrene til de overvektige barna heller ikke er. Heller ikke helsesykepleier eller lærerne. 

Synes at de som ser under/overvektige ut kan kontrolleres uten at barna får beskjed om tallet. Resten kan de la være i fred. Det er ingen barn som spør "hva viste vekta?" På samme måte som ingen spør "hvor mange cm" når de måler høyden. Det kan fint måles,veies, syn, hørsel etc uten at ungene trenger info om resultatet. Det kan foreldrene til de som avviker få beskjed om. 

Og ja, jeg vet at mange ikke ser at barna deres er feite. 

Anonymkode: 0568d...f91

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil påstå at det er svært viktig å ha helsevesenet tilknyttet skoler. Det er mange elever som har enormt utbytte av å snakke med både helsesøster, skolelege og skolepsykolog. 

Ikke denne type helsevesen. ALLE kan bruke øynene og se om det er bekymring. Både på tykk og tynn. Å veie alle er idiotisk. Om alarmklokka går kun basert på tallet på vekta så er det noe galt. Selvsagt skal det offentlige følge opp ungene i skolen. Å veie og måle for å plassere ungen på en strek etter en mal er jeg motstander av. Min eldste har alltid tippet over på vekt. Han har ikke et gram fett for mye. Han er en tvers gjennomtrent fotballgutt som er raskest i klassen og er sunn på alle måter. På papiret har han vær i klasse overvekt. Det er helt feil. 

Skrevet

Ble veid i 4. Klasse. Veit ikke om barna fikk vite tallet vekta viste. Men fikk en telf fra helsesøster om at gutten min er litt for tynn. Han har masse energi, sover det han trenger og litt vanskelig i matveien. Syns det er en uting at vi skal plasseres i en A4 mal fra vi er små. Nå ble ikke jeg veldig bekymret etter samtalen, men regner med at mange foreldre hadde blitt stresset av noe sånt muligens. Forøvrig veit gutten min at han er litt tynn, og liker ikke at andre skal påpeke det. 

Anonymkode: e0c8a...c5e

Skrevet

Men barna sammenlikner jo uansett. Det er mulig at det blir stort fokus på skolen akkurat på veiedagen, men det er ellers ikke uvanlig at barn vet hva de veier og opplyser hverandre om det. Og barn som er godt opplyst, skjønner da at vekt hører sammen med andre faktorer også.

Poenget er at det ene barnet som kanskje ikke tåler dette pratet og sammenligningen. Barnet som utvikler spiseforstyrrelse før det er ti år. Disse barna finnes. Og det er unødvendig å ha offentlig veiedag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Synes det er idiotisk. Jeg har ei lita jente som fint kunne veid noen kg til. Jeg er jo ikke blind. Og det regner jeg med at foreldrene til de overvektige barna heller ikke er. Heller ikke helsesykepleier eller lærerne. 

Synes at de som ser under/overvektige ut kan kontrolleres uten at barna får beskjed om tallet. Resten kan de la være i fred. Det er ingen barn som spør "hva viste vekta?" På samme måte som ingen spør "hvor mange cm" når de måler høyden. Det kan fint måles,veies, syn, hørsel etc uten at ungene trenger info om resultatet. Det kan foreldrene til de som avviker få beskjed om. 

Og ja, jeg vet at mange ikke ser at barna deres er feite. 

Anonymkode: 0568d...f91

Seriøst? De fleste unger jeg vet om, inkludert mine fire, er veldig nysgjerrig på egen høyde og vekt. De hadde garantert spurt.

Skrevet

Ble veid i 4. Klasse. Veit ikke om barna fikk vite tallet vekta viste. Men fikk en telf fra helsesøster om at gutten min er litt for tynn. Han har masse energi, sover det han trenger og litt vanskelig i matveien. Syns det er en uting at vi skal plasseres i en A4 mal fra vi er små. Nå ble ikke jeg veldig bekymret etter samtalen, men regner med at mange foreldre hadde blitt stresset av noe sånt muligens. Forøvrig veit gutten min at han er litt tynn, og liker ikke at andre skal påpeke det. 

Anonymkode: e0c8a...c5e

Nettopp. Denne malen alle skal inn i. Over og under normalen. Det er en forbanna uting. Veldig tynne og veldig tykke fanger man opp. Så har du alle variasjoner i mellom. Jeg var den radmagre ungen. Ble satt på et drikketilskudd som smakte pyton. Var kvalm to/tre timer hver morgen pga den, og noen ganger kastet jeg opp. Fikk et skikkelig ugreit forhold til mat. Rundt 16 begynte jeg å legge på meg og har vært normalvektig resten av livet. 
Tullete å sette meg på slikt tilskudd. Jeg var sunn, frisk og trente. Hadde overskudd til alt jeg ville. 

Skrevet

Ikke denne type helsevesen. ALLE kan bruke øynene og se om det er bekymring. Både på tykk og tynn. Å veie alle er idiotisk. Om alarmklokka går kun basert på tallet på vekta så er det noe galt. Selvsagt skal det offentlige følge opp ungene i skolen. Å veie og måle for å plassere ungen på en strek etter en mal er jeg motstander av. Min eldste har alltid tippet over på vekt. Han har ikke et gram fett for mye. Han er en tvers gjennomtrent fotballgutt som er raskest i klassen og er sunn på alle måter. På papiret har han vær i klasse overvekt. Det er helt feil. 

Du skrev at du var motstander av å dra helsevesenet inn i skolen, derav svarer mitt, men det du egentlig er imot er bare veiing? Det er jo helt greit, men da er det jo ikke helsevesenet som er problemet ditt.

Skrevet

Det er jo for å fange opp de som er alt for tynne eller det motsatte. Og ja foreldre vet det gjerne, men ikke alle er like ressurssterke og ikke alle bryr seg.

Det er jo eksempler på barn som har sultet ihjel, og vi hadde en på barneskolen som veide dobbelt så mye som oss andre. Så det er for å fange opp de det kan gå galt med.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Poenget er at det ene barnet som kanskje ikke tåler dette pratet og sammenligningen. Barnet som utvikler spiseforstyrrelse før det er ti år. Disse barna finnes. Og det er unødvendig å ha offentlig veiedag. 

Ja, jeg har ikke behov for veiedag jeg heller, altså, men jeg ville påpeke at jeg mener at det trengs mer og bedre snakking om hvorfor vi veier ulikt. Til og med her inne finnes det jo folk som oppriktig mener at alle kvinner over 65-70 kg er feite, og da er det noe alvorlig galt med synet på vekt i utgangspunktet. Om disse formidler dette til sine barn, eller aldri forklarer selvfølgen av at en på 1.50 veier mer enn en på 1.30, så oppstår det problemer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...