Gå til innhold

Jeg blir så deprimert av det moderne samfunnet

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

De gidder ikke fordi slik jobb ikke betaler regninger. Men ungdom som trenger jobberfaring og lommepenger burde jobbe for disse pengene.

Anonymkode: f6dc5...1c2

Voksne får penger fra nav, ungdom får penger fra foreldrene. En veldig stor anndel av ungdom har jobb ved siden av skole eller studier. De har høyt forbruk i forhold til hva som var vanlig for 30 år siden, men ikke på langt nær så høyt som dagens femtiårlinger.

Anonymkode: f67d0...c51

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Voksne får penger fra nav, ungdom får penger fra foreldrene. En veldig stor anndel av ungdom har jobb ved siden av skole eller studier. De har høyt forbruk i forhold til hva som var vanlig for 30 år siden, men ikke på langt nær så høyt som dagens femtiårlinger.

Eller vi kan faktisk legge skylden der den hører hjemme. Vår egen generasjon og generasjonen før, som oppdro og la til rette for bransjer med sosial dumping fordi vi ikke er interessert i å betale hva det faktisk koster. Vi kan jo bare importere billig arbeidskraft i stedet. 

Det er ikke dagens ungdom som har lagt opp den veien. Det er oss. 

Anonymkode: 0902d...6ac

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Håper nettet slukker permanent. Da hadde mange fått det bedre.

Anonymkode: 89912...6f0

Ja, det ville vært en fantastisk løsning. Alt nede, vann, strøm, betalingsmidler, informasjon, sykehus, vannverk. Tror neppe det er noe man burde ønske seg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Eller vi kan faktisk legge skylden der den hører hjemme. Vår egen generasjon og generasjonen før, som oppdro og la til rette for bransjer med sosial dumping fordi vi ikke er interessert i å betale hva det faktisk koster. Vi kan jo bare importere billig arbeidskraft i stedet. 

Nettopp og ingen vil gi slipp på en millimeter av sitt gode liv selv om det er bygget på utbyttong av andre. Sett hjerter ved et innlegg eller to på fb og stem på partier som bygger politikken på fortsatt sosial dumping, men fordømmer det på overflaten.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Unge jenter i dag tror at de er hekser. De tror at steiner/krystaller har en spesiell kraft. De snakker setninger som består av halvparten norsk og halvparten engelsk. De er opptatt av tiktok og andre sosiale medier. De er "binære" og vil bli kalt "hen" - de kan selv velge hvilket kjønn de vil være, og dette kan plutselig endre seg. De er vegetarianere og veganere og miljøaktivister på den hippe måten. Og dette er bare toppen av isberget.

Og jeg... jeg blir bare dødssliten av hele greia. Jeg lengter tilbake til oppveksten på 80-tallet da alt var enklere. Har mest lyst til å gi opp og bare legge meg ned for å dø, for jeg orker ikke alt dette greiene. 

Anonymkode: ddd7a...901

Jeg blander også engelsk og norsk. Liker krystaller og er mye på tiktok. Det finnes verre ting. Ikke legg deg å dø over noe så smått da.

Anonymkode: aa364...bc8

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Ja, det ville vært en fantastisk løsning. Alt nede, vann, strøm, betalingsmidler, informasjon, sykehus, vannverk. Tror neppe det er noe man burde ønske seg. 

Nåja, det fungerte godt kun få år tilbake. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg klarer ikke ta deg seriøst, for så blåst er det faktisk ikke mulig å være. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Mener du på fullt alvor at det hadde vært en god løsning å kutte ut alt internett? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg klarer ikke ta deg seriøst, for så blåst er det faktisk ikke mulig å være. 

Ikke meg du kaller blåst, og jeg tror ikke løsningen er å kutte alt av internett.

Det er imidlertid sterkt bekymringsverdig hvor ekstremt sårbart vi har gjort samfunnet vårt. F.eks. det at sykehus ikke har fulle journaler på papir lenger, i tilfelle det skulle bli et langvarig problem med nettilgang.

Samme med bank - det er helt horribelt at mange foreslår å slutte med penger. Hva skjer den dagen vi ikke kan betale med kort?

Alle de funksjonene som du nevnte tidligere, de er vi helt avhengige av for å få de mest grunnleggende elementene i samfunnet til å gå rundt. Og de står i konstant fare for hacking, enten for løsepenger eller for andre nasjoner som ønsker å ramme oss. De som jobber med forsvar av landet er jo ganske tydelige på at skulle landet bli forsøkt invadert av en fiende så ville de først av alt rammet alle disse funksjonene som du nevner og noen andre. Det ville lammet oss fullstendig, det ville gjort at vi ikke fikk informasjon ut til alle som trenger det, heller ikke befolkningen.

Selv om det også er utrolig mye bra med internett, så gjør også det oss mer sårbare, siden det er så enkelt for få aktører å styre informasjonen vi får. Det skjer hele tiden, hver eneste gang vi er på nett.

Og for ungdom - det er dessverre bare et faktum at internett også bidrar til ekstremt press på mange måter, langt sterkere enn hva man f.eks. på 80-tallet opplevde. Man bombarderes av hvordan man "bør" se ut, og følger man ikke malen bør man operere seg til å få det samme utseendet som er fasiten. Problemet med det er jo at moter skifter, og det som kanskje gjorde at noen etter operasjoner, giftinnsprøytninger og fyllmaterialer sprøytet inn i kroppen, følte de passet bedre til "idealet" - det vil også gjøre at de samme risikerer å føle seg like uperfekte når ulike bransjer har brukt sin påvirkningskraft for å endre motebildet slik at de kan tjene enda mer og få mer makt - og da kommer neste runde med utseendeendringer. Man risikerer at det blir en evig søken etter "idealet", noe som aldri vil være oppnåelig om man går etter det som til enhver tid er motebildet.

Og da har vi ikke en gang begynt å snakke om alt det negative ved sosiale medier.

Så den anonyme som du kaller blåst, hun har faktisk et poeng. Jeg tror vi som samfunn kunne trengt at nettet ble satt ut av spill en periode, akkurat lenge nok til å få politikerne til å fullt ut ta til seg hva følgene kan bli, at vi kan settes tilbake til før telefonens tid, om nettet forsvant. Og forhåpentligvis lenge nok til at de ble enda mer motiverte til å gjøre det som skal til for å sikre befolkningen og landet for fremtiden. Forrige regjering med Erna i spissen gikk til valg for åtte år siden på at de skulle sørge for å styrke beredskapen vesentlig. Vi så jo at det bare var tomme ord, selv på et så lite område (relativt sett) som innen helse når det kom til pandemi. Erna og co valgte tvert om å bygge ned FHI og Helsedirektoratet med flere hundre stillinger, og ikke sørge for å styrke intensivbehandlingskapasiteten ved sykehusene. Vi trenger en oppvåkning, politikerne trenger en oppvåkning, og det tror jeg ikke kommer fullt ut før vi ser i praksis hva følgene vil være når vi gjør det meste av samfunnet vårt helt avhengig av internett.

Anonymkode: b3757...745

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Kjenner meg heller ikke igjen. Det er heller ungdommer som er late, som ikke lenger gidder å plukke jordbær eller andre "lavstatusjobber" ved siden av skolen for å tjene penger og kjøpe seg ting. De får jo alt servert av foreldrene.

Det var da en utrolig negativt holdning til ungdommer generelt? Min erfaring er at det er absolutt mest fin ungdom. Høflig, arbeidsom og sporty. De har et enormt press ved å hele tiden være på, velger de en hjemmekveld strømmer det på med snap om alt som skjer andre steder osv. 

Jeg må jo si at du selv gir et svært negativt inntrykk her ved å kun fokusere på alt DU syns er ‘teit’.  

Anonymkode: ed971...0cd

Skrevet

Eg trur at om vi hadde gjort ein innsats for å utvide kjønnsrollene istaden for å krympe dei ville fleire unge følt seg heime i det kjønnet dei faktisk har, og ikke følt at dei måtte definere seg inn og ut av han og ho. Då eg voks opp hadde mange jenter kort hår og kle var like for gutar og jenter. Og vi hadde ikkje Instagram og filter som gjorde oss usikre på oss sjølve. Mykje er kome lenger enn då, men vi har i altfor stor grad dyrka fram glansbilete som ingen kan leve opp til, det blir difor eit poeng for mange og definere seg utanfor desse rammene og glansbilete for å føle seg gode nok. Og det burde vere unødvendig. 

Skrevet

MEGET spesiell problemstilling. Du vil legge deg ned og dø fordi noen i samfunnet åpner for andre legninger og erfaringer, selv når disse ikke involverer noen endring på DIN legning eller seksuelle preferanser? 

At unge jenter gjør seg lesbiske erfaringer de angrer på, er vel et atskillig mindre samfunnsproblem enn alle de uønskede HETEROFILE erfaringene de blir utsatt for. Den generasjonen som er voksne i dag, ble jo opplært til at det nærmest var synd på en gutt med ståpikk hvis han ikke fikk tømt den et sted. Da måtte jentene kjenne sin besøkelsestid og stille opp. Hele metoo-oppgjøret har vel vist at det ikke hovedsakelig er overdreven lesbisk eksperimentering som gir unge kvinner seksuelle problemer! 

Anonymkode: 5bb76...eb3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Problemet er at de kan angre på erfaringer de gjorde seg for å tekkes majoriteten og for å bli akseptert. Og samtidig som hår gror ut igjen, tatoveringer og piercinger kan fjernes, klærne kan kastes, så vil ikke seksuelle erfaringer man egentlig ikke ønsket, bli fjernet fra hukommelsen. 

Og uønskede seksuelle erfaringer får man ikke med det motsatte kjønn, altså…? Hvilken stein bor du under? 

Skrevet

Ikke meg du kaller blåst, og jeg tror ikke løsningen er å kutte alt av internett.

Det er imidlertid sterkt bekymringsverdig hvor ekstremt sårbart vi har gjort samfunnet vårt. F.eks. det at sykehus ikke har fulle journaler på papir lenger, i tilfelle det skulle bli et langvarig problem med nettilgang.

Samme med bank - det er helt horribelt at mange foreslår å slutte med penger. Hva skjer den dagen vi ikke kan betale med kort?

Alle de funksjonene som du nevnte tidligere, de er vi helt avhengige av for å få de mest grunnleggende elementene i samfunnet til å gå rundt. Og de står i konstant fare for hacking, enten for løsepenger eller for andre nasjoner som ønsker å ramme oss. De som jobber med forsvar av landet er jo ganske tydelige på at skulle landet bli forsøkt invadert av en fiende så ville de først av alt rammet alle disse funksjonene som du nevner og noen andre. Det ville lammet oss fullstendig, det ville gjort at vi ikke fikk informasjon ut til alle som trenger det, heller ikke befolkningen.

Selv om det også er utrolig mye bra med internett, så gjør også det oss mer sårbare, siden det er så enkelt for få aktører å styre informasjonen vi får. Det skjer hele tiden, hver eneste gang vi er på nett.

Og for ungdom - det er dessverre bare et faktum at internett også bidrar til ekstremt press på mange måter, langt sterkere enn hva man f.eks. på 80-tallet opplevde. Man bombarderes av hvordan man "bør" se ut, og følger man ikke malen bør man operere seg til å få det samme utseendet som er fasiten. Problemet med det er jo at moter skifter, og det som kanskje gjorde at noen etter operasjoner, giftinnsprøytninger og fyllmaterialer sprøytet inn i kroppen, følte de passet bedre til "idealet" - det vil også gjøre at de samme risikerer å føle seg like uperfekte når ulike bransjer har brukt sin påvirkningskraft for å endre motebildet slik at de kan tjene enda mer og få mer makt - og da kommer neste runde med utseendeendringer. Man risikerer at det blir en evig søken etter "idealet", noe som aldri vil være oppnåelig om man går etter det som til enhver tid er motebildet.

Og da har vi ikke en gang begynt å snakke om alt det negative ved sosiale medier.

Så den anonyme som du kaller blåst, hun har faktisk et poeng. Jeg tror vi som samfunn kunne trengt at nettet ble satt ut av spill en periode, akkurat lenge nok til å få politikerne til å fullt ut ta til seg hva følgene kan bli, at vi kan settes tilbake til før telefonens tid, om nettet forsvant. Og forhåpentligvis lenge nok til at de ble enda mer motiverte til å gjøre det som skal til for å sikre befolkningen og landet for fremtiden. Forrige regjering med Erna i spissen gikk til valg for åtte år siden på at de skulle sørge for å styrke beredskapen vesentlig. Vi så jo at det bare var tomme ord, selv på et så lite område (relativt sett) som innen helse når det kom til pandemi. Erna og co valgte tvert om å bygge ned FHI og Helsedirektoratet med flere hundre stillinger, og ikke sørge for å styrke intensivbehandlingskapasiteten ved sykehusene. Vi trenger en oppvåkning, politikerne trenger en oppvåkning, og det tror jeg ikke kommer fullt ut før vi ser i praksis hva følgene vil være når vi gjør det meste av samfunnet vårt helt avhengig av internett.

Anonym har ikke ett poeng når en tror ungdommen får det bedre ved at hele verden går i svart, fordi man skal lappe på dårlig innvirkning fra sosiale medier. Beredskapen er jeg ikke uenig med deg i, det er jo nettopp derfor det er en fullstendig blåst ide. Ideen er på nivå «tenne på huset for å se om brannvarsleren virker». 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Og dagens ungdommer når de skriver norsk, det er ikke mye pent å lese, dårlig grammatikk men det er kanskje ikke så viktig å skrive rett i dagens samfunn.

Anonymkode: df1eb...61f

Kast ikke stein i glasshus.

Anonymkode: 2e587...71c

Skrevet

Veldig godt skrevet!

Skrevet

MEGET spesiell problemstilling. Du vil legge deg ned og dø fordi noen i samfunnet åpner for andre legninger og erfaringer, selv når disse ikke involverer noen endring på DIN legning eller seksuelle preferanser? 

At unge jenter gjør seg lesbiske erfaringer de angrer på, er vel et atskillig mindre samfunnsproblem enn alle de uønskede HETEROFILE erfaringene de blir utsatt for. Den generasjonen som er voksne i dag, ble jo opplært til at det nærmest var synd på en gutt med ståpikk hvis han ikke fikk tømt den et sted. Da måtte jentene kjenne sin besøkelsestid og stille opp. Hele metoo-oppgjøret har vel vist at det ikke hovedsakelig er overdreven lesbisk eksperimentering som gir unge kvinner seksuelle problemer! 

Hvor i HI har jeg gjort dette til et tema om seksuelle erfaringer og preferanser? ?

Skrevet

Godt poeng.

Anonymkode: c5a5b...c04

Skrevet

På 90 tallet var jeg veldig opptatt av krystaller.  Og flere av mine venninner trodde de var bifile, noe de fleste av de ikke var. 

Så ting er ikke så anderledes enn det var. 

Anonymkode: 81aaf...172

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Snakk for deg sjølv! Alle i slekta her har stemt Senterpartiet som gikk imot både EU, EØS  og Schengenavtalen. Dette var ikke folkets vilje.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Du har tydeligvis ikke vokst opp under normale forhold. Da bør du holde deg for god å delta i samtalen - dette er virkelig ikke det gutter har levd med, hverken før eller nå, og heller ikke jenter. At sex for deg har blitt så ufattelig stygt er ditt problem.

Anonymkode: e7abe...873

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.10.2021 den 21.23):

Unge jenter i dag tror at de er hekser. De tror at steiner/krystaller har en spesiell kraft. De snakker setninger som består av halvparten norsk og halvparten engelsk. De er opptatt av tiktok og andre sosiale medier. De er "binære" og vil bli kalt "hen" - de kan selv velge hvilket kjønn de vil være, og dette kan plutselig endre seg. De er vegetarianere og veganere og miljøaktivister på den hippe måten. Og dette er bare toppen av isberget.

Og jeg... jeg blir bare dødssliten av hele greia. Jeg lengter tilbake til oppveksten på 80-tallet da alt var enklere. Har mest lyst til å gi opp og bare legge meg ned for å dø, for jeg orker ikke alt dette greiene. 

Det var mye sært på 80-tallet, altså. Det var vel vare at du ikke hadde innpass i de miljøene. Ikke alle fikk det i fleisen på samme måte, men subkulturene florerte. 

Og jeg syns at det på mange måter er bra slik det er i dag, med fokus på at man kan være som man er allerede fra tidlig alder. Det trengs, med så mye hets av annerledeshet som skjer i klasserommet og i skolegården. 

Men jeg er også betenkt over den påvirkningen sosiale medier har på barn og unge. 

Anonymkode: fb038...324

Skrevet

Snakk for deg sjølv! Alle i slekta her har stemt Senterpartiet som gikk imot både EU, EØS  og Schengenavtalen. Dette var ikke folkets vilje.

Snakk for deg sjøl faktisk, ingenting å bli personlig fornærmet over, her handler skillet om det er ungdommen i dag som har skylden for hvordan samfunnet har blitt eller faktisk de generasjonene som har hatt ansvaret mens det har blitt sånn. Bestående selvfølgelig av helt forskjellige mennesker de også, som alle grupper gjør. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.10.2021 den 21.40):

Kanskje jeg er heldig med hvor jeg vokste opp. Men har da vokst opp med homofile, innvandrere, og personer med diagnoser, og alle var da akseptert. Ingen ble mobbet, eller ertet for noe sånt. Og vi var alle venner.

Anonymkode: 25e34...ce5

La meg gjette.. du er hvit, heterofil cis-kvinne?  😂

Anonymkode: 754b9...bb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...