Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #1 Skrevet 17. oktober 2021 Unge jenter i dag tror at de er hekser. De tror at steiner/krystaller har en spesiell kraft. De snakker setninger som består av halvparten norsk og halvparten engelsk. De er opptatt av tiktok og andre sosiale medier. De er "binære" og vil bli kalt "hen" - de kan selv velge hvilket kjønn de vil være, og dette kan plutselig endre seg. De er vegetarianere og veganere og miljøaktivister på den hippe måten. Og dette er bare toppen av isberget. Og jeg... jeg blir bare dødssliten av hele greia. Jeg lengter tilbake til oppveksten på 80-tallet da alt var enklere. Har mest lyst til å gi opp og bare legge meg ned for å dø, for jeg orker ikke alt dette greiene. Anonymkode: ddd7a...901
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 17. oktober 2021 #2 Skrevet 17. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Unge jenter i dag tror at de er hekser. De tror at steiner/krystaller har en spesiell kraft. De snakker setninger som består av halvparten norsk og halvparten engelsk. De er opptatt av tiktok og andre sosiale medier. De er "binære" og vil bli kalt "hen" - de kan selv velge hvilket kjønn de vil være, og dette kan plutselig endre seg. De er vegetarianere og veganere og miljøaktivister på den hippe måten. Og dette er bare toppen av isberget. Og jeg... jeg blir bare dødssliten av hele greia. Jeg lengter tilbake til oppveksten på 80-tallet da alt var enklere. Har mest lyst til å gi opp og bare legge meg ned for å dø, for jeg orker ikke alt dette greiene. Anonymkode: ddd7a...901 Jeg må si at jeg er veldig glad det har skjedd mye siden 80 tallet jeg da. Spesielt med tanke på at det er mye lettere og akseptert å være akkurat den man er . Uavhengig av kjønn .
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #3 Skrevet 17. oktober 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (11 minutter siden): . Spesielt med tanke på at det er mye lettere og akseptert å være akkurat den man er . Uavhengig av kjønn . Tja, er det egentlig det? Jeg er ikke så sikker på at jeg er enig i det. Anonymkode: 55d31...27d
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2021 #4 Skrevet 17. oktober 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (11 minutter siden): Jeg må si at jeg er veldig glad det har skjedd mye siden 80 tallet jeg da. Spesielt med tanke på at det er mye lettere og akseptert å være akkurat den man er . Uavhengig av kjønn . Kanskje jeg er heldig med hvor jeg vokste opp. Men har da vokst opp med homofile, innvandrere, og personer med diagnoser, og alle var da akseptert. Ingen ble mobbet, eller ertet for noe sånt. Og vi var alle venner. Anonymkode: 25e34...ce5
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #5 Skrevet 18. oktober 2021 Og dagens ungdommer når de skriver norsk, det er ikke mye pent å lese, dårlig grammatikk men det er kanskje ikke så viktig å skrive rett i dagens samfunn. Anonymkode: df1eb...61f
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #6 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Og dagens ungdommer når de skriver norsk, det er ikke mye pent å lese, dårlig grammatikk men det er kanskje ikke så viktig å skrive rett i dagens samfunn. Anonymkode: df1eb...61f Stein. Glasshus. Anonymkode: b19c9...1c5
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. oktober 2021 #7 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Og dagens ungdommer når de skriver norsk, det er ikke mye pent å lese, dårlig grammatikk men det er kanskje ikke så viktig å skrive rett i dagens samfunn. Anonymkode: df1eb...61f Når man er voksen så er dårlig grammatikk innafor ?
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #8 Skrevet 18. oktober 2021 Aldri opplevd at noen tror de er hekser, men hvis de tror krystaller kan hjelpe dem, så har det kanskje en placeboeffekt, og det er jo ikke der verste. Ungdommer i dag er vant til å være hjemme bare de hoster et par ganger og sier de har vondt i halsen (korona gikk fort å venne seg til, men ikke venne seg av med). Miljø er det bra at de er opptatt av. De færreste er slik du beskriver. Men jaggu bør de skrike høyere, for de som vokste opp på 80-tallet hører ikke etter og er ikke interessert. Jeg har en datter som kaller seg selv panfil. Jeg kaller henne datteren min og driter i hvem hun tar med hjem så lenge den personen gjør henne lykkelig. På 90-tallet var det forresten in å være bifil, så alle definerte seg som bifil, men ingen hadde kjæreste av samme kjønn. Ellers er verden litt som før. Ungdommer tåler mye mindre enn oss, men de tør også å vise følelser i stedet for å holde de inne slik vi gjorde. Jeg bet ikke hva som er best, men jeg tenker i alle fall ikke at dagens ungdommer er faliure Anonymkode: 5f376...0ff
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #9 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Aldri opplevd at noen tror de er hekser, men hvis de tror krystaller kan hjelpe dem, så har det kanskje en placeboeffekt, og det er jo ikke der verste. Ungdommer i dag er vant til å være hjemme bare de hoster et par ganger og sier de har vondt i halsen (korona gikk fort å venne seg til, men ikke venne seg av med). Miljø er det bra at de er opptatt av. De færreste er slik du beskriver. Men jaggu bør de skrike høyere, for de som vokste opp på 80-tallet hører ikke etter og er ikke interessert. Jeg har en datter som kaller seg selv panfil. Jeg kaller henne datteren min og driter i hvem hun tar med hjem så lenge den personen gjør henne lykkelig. På 90-tallet var det forresten in å være bifil, så alle definerte seg som bifil, men ingen hadde kjæreste av samme kjønn. Ellers er verden litt som før. Ungdommer tåler mye mindre enn oss, men de tør også å vise følelser i stedet for å holde de inne slik vi gjorde. Jeg bet ikke hva som er best, men jeg tenker i alle fall ikke at dagens ungdommer er faliure Anonymkode: 5f376...0ff Jeg tenker at følelser kan holdes litt mer inne enn hva dagens unge gjør. De vet ikke forskjellen på at noe er tabu og at det bare er privat. Jeg driter også i hvem barna mine tar med hjem, og følte det helt likt da jeg var ungdom. Men at så mange virkelig er "binære" har jeg vanskelig for å tro. Anonymkode: ddd7a...901
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #10 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Jeg tenker at følelser kan holdes litt mer inne enn hva dagens unge gjør. De vet ikke forskjellen på at noe er tabu og at det bare er privat. Jeg driter også i hvem barna mine tar med hjem, og følte det helt likt da jeg var ungdom. Men at så mange virkelig er "binære" har jeg vanskelig for å tro. Anonymkode: ddd7a...901 Hva du tror er jo irrelevant. Hva de selv mener er relevant. Det roer seg når de blir mer voksne. Alle ungdommer har behov for å finne en identitet, og når de har så mye å prøve ut, så tar det lenger tid. Vi hadde homofil, bifil og hetrofil. De har minst dobbelt så mange alternativ å plassere seg i. Vi hadde veganer, vegetarianer og kjøttspiser. De har tusen forskjellige å velge i. Det tar lenger tid. Hvorfor kan de ikke føle offentlig? Fordi du blir flau? Det er ikke grunn god nok Anonymkode: 5f376...0ff
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #11 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Hva du tror er jo irrelevant. Hva de selv mener er relevant. Det roer seg når de blir mer voksne. Alle ungdommer har behov for å finne en identitet, og når de har så mye å prøve ut, så tar det lenger tid. Vi hadde homofil, bifil og hetrofil. De har minst dobbelt så mange alternativ å plassere seg i. Vi hadde veganer, vegetarianer og kjøttspiser. De har tusen forskjellige å velge i. Det tar lenger tid. Hvorfor kan de ikke føle offentlig? Fordi du blir flau? Det er ikke grunn god nok Anonymkode: 5f376...0ff Problemet er at de kan angre på erfaringer de gjorde seg for å tekkes majoriteten og for å bli akseptert. Og samtidig som hår gror ut igjen, tatoveringer og piercinger kan fjernes, klærne kan kastes, så vil ikke seksuelle erfaringer man egentlig ikke ønsket, bli fjernet fra hukommelsen. Anonymkode: f6dc5...1c2
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #12 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Hva du tror er jo irrelevant. Hva de selv mener er relevant. Det roer seg når de blir mer voksne. Alle ungdommer har behov for å finne en identitet, og når de har så mye å prøve ut, så tar det lenger tid. Vi hadde homofil, bifil og hetrofil. De har minst dobbelt så mange alternativ å plassere seg i. Vi hadde veganer, vegetarianer og kjøttspiser. De har tusen forskjellige å velge i. Det tar lenger tid. Hvorfor kan de ikke føle offentlig? Fordi du blir flau? Det er ikke grunn god nok Anonymkode: 5f376...0ff Og problemet er også at det blir kjedelig å være "normal" eller "a4". Man MÅ liksom være et eller annet for å bli akseptert. Føler man seg det kjønnet man er født med, liker bare personer av motsatt kjønn, har balansert kosthold og avstår fra å være klimahysteriker, så er man kjedelig, uhipp og gammeldags. Anonymkode: f6dc5...1c2
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #13 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hva du tror er jo irrelevant. Hva de selv mener er relevant. Det roer seg når de blir mer voksne. Alle ungdommer har behov for å finne en identitet, og når de har så mye å prøve ut, så tar det lenger tid. Vi hadde homofil, bifil og hetrofil. De har minst dobbelt så mange alternativ å plassere seg i. Vi hadde veganer, vegetarianer og kjøttspiser. De har tusen forskjellige å velge i. Det tar lenger tid. Hvorfor kan de ikke føle offentlig? Fordi du blir flau? Det er ikke grunn god nok Anonymkode: 5f376...0ff Jeg blir ikke flau på fremmede ungdommers vegne nei. Jeg bare synes det tar for stor plass. De kan gjerne gå og føle høylytt på skolen sin, men det bør ikke gis spalteplass i aviser, og jeg ønsker død over sosiale medier. Anonymkode: ddd7a...901
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #14 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg synes stort sett ungdomen er grei, men pensjonistene har blitt noen late egoister og dagens 30-50-åringer noen sytepaver. Anonymkode: f67d0...c51
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #15 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg er ikke så bekymret over at ungdommen gjør seg ulike seksuelle erfaringer. Samtykke og lyst er jo det essensielle her. (Her er jeg kanskje noe farget av at jeg selv er gift med en mann, men hadde flere lesbiske erfaringer i ungdomstiden, noe jeg mildt sagt ikke angrer på, selv om ungdomstid og identitet tidvis var/er komplisert også for oss som er født på 80-tallet.) Problemet er ikke hvem man ligger med, eller i og for seg hva man identifiserer seg som. Det som gjør meg bekymret er kanskje i større grad det økende antallet unge som tar hormoner eller gjør irreversible endringer med kroppen sin, uten at man vet sikkert om det er det rette for dem. Puberteten er en sårbar tid der mye er i endring. For meg hadde det vært helt utenkelig at jeg i dag skulle være gift med en mann. (Jeg kunne nok ha vært lykkelig med en kvinne også.) Fordelen med seksuell praksis (og i og for seg med identitet) er at man alltids kan treffe et nytt valg. Det er verre når man begynner å tukle med kroppen (selv om det for noen sikkert er riktig og nødvendig). Anonymkode: c5a5b...c04
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #16 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg synes stort sett ungdomen er grei, men pensjonistene har blitt noen late egoister og dagens 30-50-åringer noen sytepaver. Anonymkode: f67d0...c51 Enig i at pensjonistene er late egoister. Selv er jeg 50 år og ser ikke helt dette med syting. Kjenner heller ikke vennene mine som sytete. Mulig vi er trangsynte 😁 Anonymkode: 1ccc1...12c
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #17 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke så bekymret over at ungdommen gjør seg ulike seksuelle erfaringer. Samtykke og lyst er jo det essensielle her. (Her er jeg kanskje noe farget av at jeg selv er gift med en mann, men hadde flere lesbiske erfaringer i ungdomstiden, noe jeg mildt sagt ikke angrer på, selv om ungdomstid og identitet tidvis var/er komplisert også for oss som er født på 80-tallet.) Problemet er ikke hvem man ligger med, eller i og for seg hva man identifiserer seg som. Det som gjør meg bekymret er kanskje i større grad det økende antallet unge som tar hormoner eller gjør irreversible endringer med kroppen sin, uten at man vet sikkert om det er det rette for dem. Puberteten er en sårbar tid der mye er i endring. For meg hadde det vært helt utenkelig at jeg i dag skulle være gift med en mann. (Jeg kunne nok ha vært lykkelig med en kvinne også.) Fordelen med seksuell praksis (og i og for seg med identitet) er at man alltids kan treffe et nytt valg. Det er verre når man begynner å tukle med kroppen (selv om det for noen sikkert er riktig og nødvendig). Anonymkode: c5a5b...c04 Men du skriver jo selv at du kunne ha blitt lykkelig som kvinne, og at du ikke angrer på dine erfaringer. Det tyder jo på at du faktisk ER biseksuell. Mens mange ikke er det, men gjør disse erfaringer som følge av gruppepress. Anonymkode: f6dc5...1c2
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #18 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Enig i at pensjonistene er late egoister. Selv er jeg 50 år og ser ikke helt dette med syting. Kjenner heller ikke vennene mine som sytete. Mulig vi er trangsynte 😁 Anonymkode: 1ccc1...12c Kjenner meg heller ikke igjen. Det er heller ungdommer som er late, som ikke lenger gidder å plukke jordbær eller andre "lavstatusjobber" ved siden av skolen for å tjene penger og kjøpe seg ting. De får jo alt servert av foreldrene. Anonymkode: f6dc5...1c2
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #19 Skrevet 18. oktober 2021 Hvor våken var du på 80- og 90 tallet egentlig. Buffy, charmed og sagaen om isfolket i en skjønn forening. Det var da en god andel på den tiden også som gikk med talisman rundt halsen og spilte quidi board. Jeg har vært med på min andel av messer med aura og tarotkort på 90-tallet. Det er gøy når du er ung, de vokser det av seg. Å legge seg ned å synes syndt på seg selv fordi unge mennesker er som unge mennesker flest, da kommer livet til å bli tøft for deg. Anonymkode: 0902d...6ac
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #20 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Men du skriver jo selv at du kunne ha blitt lykkelig som kvinne, og at du ikke angrer på dine erfaringer. Det tyder jo på at du faktisk ER biseksuell. Mens mange ikke er det, men gjør disse erfaringer som følge av gruppepress. Anonymkode: f6dc5...1c2 Da er problemet at folk har sex av feil grunner. Men det er et problem uansett om ei jente har sex med en mann fordi hun ikke klarer å si nei eller om hun har sex med en kvinne eller en "ikke binær-person" av samme grunn. Jeg er usikker på om det stemmer at ungdommer føler seg presset til å gjøre seksuelle erfaringer utenfor heteroseksualitetens rammer. Jeg tror at man stort sett gjør ting man har lyst til eller ihvertfall er nysgjerrig på. Men det kan sikkert forekomme, og budskapet vårt til ungdommene må vel være - uansett hvem de har sx med - at det er viktig å kjenne etter hva man faktisk ønsker, være ærlig mot seg selv og kommunisere tydelig. Anonymkode: c5a5b...c04
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #21 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kjenner meg heller ikke igjen. Det er heller ungdommer som er late, som ikke lenger gidder å plukke jordbær eller andre "lavstatusjobber" ved siden av skolen for å tjene penger og kjøpe seg ting. De får jo alt servert av foreldrene. Anonymkode: f6dc5...1c2 Som om de boksne gidder å plukke jordbær ol. Anonymkode: f67d0...c51
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #22 Skrevet 18. oktober 2021 Håper nettet slukker permanent. Da hadde mange fått det bedre. Anonymkode: 89912...6f0
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #23 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Som om de boksne gidder å plukke jordbær ol. Anonymkode: f67d0...c51 De gidder ikke fordi slik jobb ikke betaler regninger. Men ungdom som trenger jobberfaring og lommepenger burde jobbe for disse pengene. Anonymkode: f6dc5...1c2
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #24 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Som om de boksne gidder å plukke jordbær ol. Anonymkode: f67d0...c51 Nei, men det har vi da gjort da vi var små! Man må nesten begynne et sted, man kan ikke gå direkte til toppsjef i næringslivet liksom. Og vi voksne har et økonomisk ansvar for barna våre, vi må skaffe tak over hodet, mat og klær. Da er det ikke nok å plukke jordbær. Anonymkode: ddd7a...901
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #25 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Håper nettet slukker permanent. Da hadde mange fått det bedre. Anonymkode: 89912...6f0 Definitivt. Anonymkode: c5a5b...c04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå