Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg lar meg inspirere av pizzatrådene og lurer da på hva DU gjør for å være en god vertinne hvis du inviterer på middag? Hva vektlegger du, og hva er mindre viktig. Selv inviterer jeg omtrent bare familie/venner til middagsbesøk, og vet derfor sånn noenlunde hva folk liker og tåler. Kommer det mer ukjente personer, som ny partner til en venn, spør jeg gjerne på forhånd om det er noe jeg må ta hensyn til. For meg er det nemlig veldig viktig at alle gjestene mine skal få mat de både liker og tåler, selv om det betyr mer arbeid for meg. I tillegg beregner jeg alltid en god del mer mat enn jeg antar at vil bli spist, rett og slett fordi jeg vet at folk flest ofte spiser mer i festlige lag. Både fordi man gjerne får mat man kanskje ikke lager så ofte selv, men fordi man sitter lengre til bords og det er mer sosialt. Rester blir en god middag neste dag. Ellers er jeg opptatt av at folk skal føle seg komfortable, så jeg unngår fast bordsetning (med unntak av konfirmasjon ol.) og leker og sånt som mange synes er veldig kleint. Hvis noen ser ut for å falle litt utenfor, ser jeg på det som min oppgave å forsøke å inkludere gjesten igjen. Ellers er det ikke så viktig for meg hvordan jeg/gjestene er kledd, at huset er helt striglet (bare det er rent og noenlunde ryddig) eller at gjestene mine skal spise alt jeg lager. Det er helt lov å ikke like alt, så jeg legger alltid opp til at det er mulig å forsyne seg selv og å ha litt alternativer slik at alle kan ta av det de selv ønsker. Hadde jeg opplevd at noen satt og tvang i seg mat bare for å være høflig, hadde jeg blitt lei meg. Hva med dere? Anonymkode: 1afc3...555
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg lager maten slik jeg alltid lager den. Tar hensyn til allergier, ellers ingen hensyn. Anonymkode: 4ad18...909
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 Stort sett som deg, men med noen forbehold. Hvis det kommer noen som ikke er bedt, tilrettelegger jeg ikke menyen, da er de selv ansvarlige for om de kan spise maten eller ikke. Selvsagt er den nye kjæresten til venninna mi velkommen, men hvis det var henne jeg ba og ikke ham, så skreddersyr jeg ikke etter ham. Men alle jeg selv har bedt, får noe de tåler å spise. F eks en melkefri versjon eller en vegetarversjon av hovedretten. I store selskaper styrer jeg bordsitsen med bordkort. Det er i mine øyne høfligere og snillere mot gjestene. Hvis ikke blir de sittende sammen med kun dem de sitter med til vanlig, og de som er enslige blir litt «kasteball» i systemet. Så siden jeg kjenner alle gjestene, er det jeg som fordeler dem på plassene. Da kan jeg se til at de får en borddame eller en bordkavaler som vil slå an. Jeg plasserer dem jo med bruk av skjønn. Anonymkode: 96263...0bc
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 Passer all på å lage noe som alle kan ha, ene venninna mi har ett barn som ikke tåler gluten, så jeg lager alle kakene til bursdagen glutenfri. Har ei venninne som ikke spiser sukker, så jeg lager ett fruktfat med masse frukt. Jeg er nesten litt for opptatt av at alle kan ha noe å spise, mye å passe på så jeg er glad for at jeg ikke inviterer til ting så veldig ofte 🙂. Anonymkode: fae3b...f62
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg liker at det er uformelt og jovialt:) Tar hensyn til allergier og liker å finne retter som alle liker. Videre nøder jeg ikke men oppfordrer folk til å ta seg til rette Enkelt og greit. Anonymkode: 70dc8...548
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #6 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg tar mot gjestene med lave skuldre, tar hensyn til allergier, religion, preferanser og annet når jeg planlegger menyen, lager mer enn nok mat, har drikke for enhver smak. Jeg vil at alle skal få mat de liker, at de skal bli mette og ønske å sitte lenge ved bordet. Anonymkode: 702f9...1a0
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #7 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg tar hensyn til allergier og intoleranser og andre grunner til å ikke spise spesiell mat. Og jeg serverer selvfølgelig ikke mat jeg vet folk ikke liker når jeg inviterer til mat, i alle fall ikke uten å ha et alternativ. Om folk spør om ketchup til biffen så finner jeg fram det med et smil, og om de ikke liker rosenkål, så la være å spise det. Men jeg forventer også at voksne folk kan klare å spise mat selv om den ikke er nøyaktig sånn som de lager den hjemme. Det er ok å ikke like noe, men å bli sur fordi jeg ikke serverer tyttebærsyltetøy til kjøttkakene eller ikke lager pizzaen akkurat sånn som de er vant med, har jeg liten sans for. Til gjengjeld blir jeg ikke sur om noen har med seg en tyttebær selv. Jeg nekter ungenes venner å spise 5 fiskekaker fordi de ikke liker poteter. Er det voksne på besøk, forventer jeg at de skjønner selv at det ikke er ok å bare spise eller kjøtt eller fisk og tro at de da kan ta dobbelt så mye av det fordi de ikke spiser andre ting som metter ved siden av. Det ser jeg på som sunn fornuft. Personlig synes jeg det er artig å komme til andre som serverer maten på andre måter og med annet tilbehør enn jeg gjør. Og liker jeg det, tar jeg kanskje ideen med meg hjem. Hadde jeg blitt invitert til får-i-kål og fått servert får-i-kålrot i stede for, så hadde det gått helt fint. Selv om jeg nok hadde tenkt noe sånn som at det var rart å kalle det får-i-kål. Anonymkode: 62c78...a26
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 Noen som tar seg bryet å lage middag til meg helt frivillig, tenker jeg i utgangspunktet er godt vertskap. Jeg legger til rette ved allergier og har nok mat. Utover det er jeg ikke så nøye på noe egentlig, det er ingen skikk og bruk utover normal folkeskikk her. Anonymkode: f9782...2f6
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #9 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg lager maten slik jeg alltid lager den. Tar hensyn til allergier, ellers ingen hensyn. Anonymkode: 4ad18...909 Da er du ingen god vert. Anonymkode: 702f9...1a0
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #10 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Da er du ingen god vert. Anonymkode: 702f9...1a0 Det streber jeg heller ikke etter å være. Men gjestene kommer igjen og igjen Anonymkode: 4ad18...909
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #11 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det streber jeg heller ikke etter å være. Men gjestene kommer igjen og igjen Anonymkode: 4ad18...909 Spørsmålet i hi var jo akkurat det, om hva som er et godt vertskap. Det er rart å ikke ønske at gjestene skal ha det fint. Anonymkode: 702f9...1a0
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #12 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Da er du ingen god vert. Anonymkode: 702f9...1a0 Med DIBstandard for hva som er en god vert, blir det jammen ikke mange middagene igjen å invitere til. Er det helt utenkelig å være litt takknemlig for å bli invitert, til en gratis middag som noen har brukt tid på å lage? Litt så jeg tenker vi trenger ei lita krise, så utakknemlige folk har blitt. Anonymkode: f9782...2f6
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #13 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Spørsmålet i hi var jo akkurat det, om hva som er et godt vertskap. Det er rart å ikke ønske at gjestene skal ha det fint. Anonymkode: 702f9...1a0 Er ikke det å lage mat til noen i seg selv å gi noen noe fint da? Nytt for meg at det var en dårlig ting å gjøre og sidestilles med å ikke ønske at gjestene skal ha det fint. Anonymkode: f9782...2f6
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #14 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Med DIBstandard for hva som er en god vert, blir det jammen ikke mange middagene igjen å invitere til. Er det helt utenkelig å være litt takknemlig for å bli invitert, til en gratis middag som noen har brukt tid på å lage? Litt så jeg tenker vi trenger ei lita krise, så utakknemlige folk har blitt. Anonymkode: f9782...2f6 Det hjelper jo ikke om man får servert mat man ikke kan/ønsker å spise? Serverer du svinekjøtt til en muslim er det nok begrenset hvor mye takknemlighet hn føler, tror du ikke? Eller kjøtt til en vegetarianer? Da går de jo like sultne fra bordet som da de kom. Anonymkode: 702f9...1a0
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #15 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg tilrettelegger for allergier/intoleranser, vegetarianisme og religion, men ellers legger jeg til grunn at voksne folk "liker" det meste. Tilrettelegger derimot til en viss grad for kresne barn. I tillegg til mye annet som er nevnt her, synes jeg det er godt vertskap å tilby folk noe å drikke ganske rett etter at de har kommet, og å både servere alkohol og gode alkholfrie alternativer. Det er dårlig stil å la gjestene bli stående lenge uten noe i glasset. Anonymkode: 60e0a...385
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #16 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Det hjelper jo ikke om man får servert mat man ikke kan/ønsker å spise? Serverer du svinekjøtt til en muslim er det nok begrenset hvor mye takknemlighet hn føler, tror du ikke? Eller kjøtt til en vegetarianer? Da går de jo like sultne fra bordet som da de kom. Anonymkode: 702f9...1a0 Jeg er vegetarianer selv, men har ikke opplevd at det er problematisk selv om svigermor serverer oksestek. Er dette virkelig problem man ofte støter på, eller lager man rare problemstillinger bare for muligheten å kalle noen en dårlig vert fordi vedkommende skrev noe så utenkelig som, tilrettelegger kun for allergi? Kan være maten der er helt fantastisk og vertskapet er særs trivelig for alt vi vet. Anonymkode: f9782...2f6
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #17 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg er vegetarianer selv, men har ikke opplevd at det er problematisk selv om svigermor serverer oksestek. Er dette virkelig problem man ofte støter på, eller lager man rare problemstillinger bare for muligheten å kalle noen en dårlig vert fordi vedkommende skrev noe så utenkelig som, tilrettelegger kun for allergi? Kan være maten der er helt fantastisk og vertskapet er særs trivelig for alt vi vet. Anonymkode: f9782...2f6 Men da inviterer ikke svigermor deg på middag? Det kan godt være at maten er vidunderlig, det hjelper bare ikke så mye når gjestene ikke kan spise den. Mat som man vet gjestene ikke spiser = ingen god vert. Anonymkode: 702f9...1a0
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #18 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er ikke det å lage mat til noen i seg selv å gi noen noe fint da? Nytt for meg at det var en dårlig ting å gjøre og sidestilles med å ikke ønske at gjestene skal ha det fint. Anonymkode: f9782...2f6 Hvis de ikke kan spise maten, har de det ikke fint. Ber du en jødisk familie og serverer svineribbe, så ville de sannsynligvis tatt det som et forsøk på fornærmelse. Jeg ønsker ikke å stille mine gjester i forlegenhet. Anonymkode: 96263...0bc
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #19 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Spørsmålet i hi var jo akkurat det, om hva som er et godt vertskap. Det er rart å ikke ønske at gjestene skal ha det fint. Anonymkode: 702f9...1a0 For meg er et godt vertskap noen som lager mat så jeg slipper å gjøre det selv. Samtalene kommer av seg selv, og man trenger ikke alt mulig ekstra for at jeg skal trives. Jeg takker jo ikke ja om jeg ikke tror det blir hyggelig. Og for normale folk er det ikke nødvendig med så mye ekstra Anonymkode: 4ad18...909
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #20 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Hvis de ikke kan spise maten, har de det ikke fint. Ber du en jødisk familie og serverer svineribbe, så ville de sannsynligvis tatt det som et forsøk på fornærmelse. Jeg ønsker ikke å stille mine gjester i forlegenhet. Anonymkode: 96263...0bc Jeg tilrettelegger for allergi skrev jeg vel. Da kan man spise det jeg serverer. Det er sjelden jeg serverer noe slag av svin annet enn til jul. Men til jul gjør jeg mange unntak. Datteren min får torsketunge og muslimer får pinnekjøtt Anonymkode: 4ad18...909
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #21 Skrevet 12. oktober 2021 Har igrunnen aldri tenkt over dette før, og blir litt satt ut over DIB som mener man må både det ene og det andre. Skjønner jo at jeg antakelig er utrolig heldig både med familie og venner, de fleste spiser det meste og det er lite allergi. Ikke er det flust av selskaper å rope opp om heller, så problemet ville vært veldig lite uansett... De gangene jeg har folk over på middag så lager jeg noe JEG liker. Det skal være lettvint å lage slik at jeg ikke er utkjørt og kjøkkenet ser bomba ut når gjestene kommer, og jeg kan sitte med et glass vin og slappe av mens jeg venter. Jeg beregner bestandig nok mat slik at vi kan ha Rester dagen etter av både hovedrett og dessert. På den måten er jeg helt sikker på å ikke få for lite. Vi vet ca hva folk liker å drikke, så vi kjøper inn både rødt, hvitt, øl, cider, bobbler og brus. Og setter selvsagt frem vann på bordet. Vi har lave skuldrer her, takhøyden er stor og kunne ikke falle meg inn å bli fornærmet om noen ønsket annet tilbehør til maten enn det som sto fremme. Har også opplevd at folk har tatt med ting til feks lunsjbord - bare koselig! Tilbakemeldingene vi får er at folk trives her. Er det spørsmål om hvor man skal være, er det ofte hos oss vi ender opp, så noe rett må jeg gjøre. Og vi bor ikke sentralt til altså, folk må enten overnatte eller ordne sjåfør. (Blir fort 1500 i taxi) Anonymkode: 78946...22d
HeiteH Skrevet 12. oktober 2021 #22 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg lager god og spennende mat i rikelige mengder og er en jævel på bordpynt og selskapsleker. Videre har jeg rikelig å drikke og setter frem snacks. Jeg passer på at alle får sitte slik at de trives (ved å benytte bordkort når man er flere enn åtte). Jeg tilrettelegger for allergi.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #23 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg er vegetarianer selv, men har ikke opplevd at det er problematisk selv om svigermor serverer oksestek. Er dette virkelig problem man ofte støter på, eller lager man rare problemstillinger bare for muligheten å kalle noen en dårlig vert fordi vedkommende skrev noe så utenkelig som, tilrettelegger kun for allergi? Kan være maten der er helt fantastisk og vertskapet er særs trivelig for alt vi vet. Anonymkode: f9782...2f6 Hvis din svigermor ber deg, og serverer oksestek uten noe alternativ, så er hun ikke en god vertinne nei. Enten prøver hun å si deg at du må endre deg, eller hun driter i deg. Ingen av delene er OK. Anonymkode: 96263...0bc
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #24 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg tilrettelegger for allergi skrev jeg vel. Da kan man spise det jeg serverer. Det er sjelden jeg serverer noe slag av svin annet enn til jul. Men til jul gjør jeg mange unntak. Datteren min får torsketunge og muslimer får pinnekjøtt Anonymkode: 4ad18...909 Jeg oppfatta at allergi var det eneste du tilrettela for; og siden religiøse regler ikke er allergi, så trodde jeg ikke det var inkludert. Men nå ser jeg jo at du mente det også. Anonymkode: 96263...0bc
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2021 #25 Skrevet 12. oktober 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Men da inviterer ikke svigermor deg på middag? Det kan godt være at maten er vidunderlig, det hjelper bare ikke så mye når gjestene ikke kan spise den. Mat som man vet gjestene ikke spiser = ingen god vert. Anonymkode: 702f9...1a0 Det gjør hun vel. Middag består da ikke av kun en ingrediens. Anonymkode: f9782...2f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå