Gå til innhold

Hva legger dere i «white trash» på norsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det er et amerikansk uttrykk, men hva slags folk putter dere i den kategorien om man skal bruke det om norske forhold?

Anonymkode: b058e...d5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lange klør, fake edderkoppvipper, hjælbleket hår, utfordrende kledd, røyker og henger på hockeykamper

Anonymkode: 5ecf6...638

Skrevet

Her jeg bor kan man bruke ordet 'Slaur'

Anonymkode: 4a842...62b

Skrevet

Jeg tenker for meg selv at det å bruke det begrepet på andre sier mest om den som sier det, og lite om mottakeren. Så jeg synes ikke det bør brukes. Det handler ofte mer om at noen har behov for å distansere seg fra personer eller en gruppe som de selv mener de står over.

Det er ofte en grunn til at folk er som de er. Les forøvrig det strålende innlegget Iiiiik hadde i tråden som handlet om å være sin egen lykkes smed.

Anonymkode: 47cb1...734

Skrevet

Rullingsrøkende "islamkritiske" navere som sitter på nettet og spyr om seg med brunt gørr,samtidig som de bor i den norske kolonien i Spania,krever brunost,VG og at spanjolene i butikkene snakker norsk slik at de forstår,faller glatt under kategorien "White trash" i mine øyne.

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Vet det er et amerikansk uttrykk, men hva slags folk putter dere i den kategorien om man skal bruke det om norske forhold?

Anonymkode: b058e...d5a

Ikke helt det samme som jeg legger i «black trash» og «muslim shit»… egentlig litt rart.

Anonymkode: 19f9e...c43

Skrevet

Det er de som bedriver svulstig vokalonani når de navngir ungene sine😁

Skrevet
Østerdølen skrev (12 minutter siden):

Rullingsrøkende "islamkritiske" navere som sitter på nettet og spyr om seg med brunt gørr,samtidig som de bor i den norske kolonien i Spania,krever brunost,VG og at spanjolene i butikkene snakker norsk slik at de forstår,faller glatt under kategorien "White trash" i mine øyne.

God beskrivelse!

I tillegg:

Utdanning: Livets harde (ev. hare) skole, rettskriving er sjelden en prioritert kunst i denne gruppen. Miljøvern er skjellsord, samme med klimaendringer

Anonymkode: 4444c...6db

Skrevet

Unge mødre som røyker mens de går med barnevognen i vasne joggebukser og med venninna på røret hvor de klager over manglende støtte fra barnefar som de naturligvis ikke er sammen med. 

Anonymkode: 62039...d9a

Skrevet

White trash er vel et ladet begrep... men overlapper vel noe med det vi tenker på som harry?

Og mine tanker om harry er dette: høylytte, taktløse, sladrete, ustabile relasjoner, x antall barnemødre eller barnefedre hvor man har et dårlig forhold til disse og stadig drama på gang. 

Visuelt: ihjelfarget og slitt hår, alltid røyken hengende i munnviken, tatoveringer(ikke alle slags tatoveringer, men av dårlig kvalitet eller med pinlige motiver, slike man har tatt i fylla og snart angrer), glorete merke-kopi-klær med store logoer, crocs til alt, joggebukse til anledninger der andre ville vært pent/ordentlig kledd. 

Anonymkode: a18b4...40b

Skrevet

Folk som drar til Sverige for å handle sprit og bacon under corona og står fram i avisa for å klage over hvor mye styr det er å ta seg over grensen.

Anonymkode: a8581...6c2

Skrevet

Det er et uttrykk som ikke brukes av voksne, oppegående folk! De som bruker uttrykket tenker jeg er svært ressurssvake, og har egentlig falt utenfor samfunnet. 

Anonymkode: 4121c...384

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

God beskrivelse!

I tillegg:

Utdanning: Livets harde (ev. hare) skole, rettskriving er sjelden en prioritert kunst i denne gruppen. Miljøvern er skjellsord, samme med klimaendringer

Signerer dere begge! 

Og må legge til: overdreven og tilsiktet cameltoe. Enkelte drar jo buksa helt opp til tynntarmen nesten. 

Anonymkode: 4c474...c9d

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er et uttrykk som ikke brukes av voksne, oppegående folk! De som bruker uttrykket tenker jeg er svært ressurssvake, og har egentlig falt utenfor samfunnet. 

Anonymkode: 4121c...384

Det var et godt forsøk på hersketeknikk, men den faller på sin egen urimelighet. Ordet er innarbeidet og gir assosiasjoner, uavhengig av om man er ressurssterke eller ressurssvake, og assosiasjonene er nettopp knyttet opp mot de som er av ressurssvake. De er nok altså minst tilbøyelig til å bruke det om seg selv. En helt annen sak er om man bruker uttrykket høyt og overfor de det gjelder i det virkelige liv, for i så fall er man rett og slett ufin. 

Anonymkode: a06d9...f23

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

God beskrivelse!

I tillegg:

* Sjeldent 

Anonymkode: a1485...425

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det var et godt forsøk på hersketeknikk, men den faller på sin egen urimelighet. Ordet er innarbeidet og gir assosiasjoner, uavhengig av om man er ressurssterke eller ressurssvake, og assosiasjonene er nettopp knyttet opp mot de som er av ressurssvake. De er nok altså minst tilbøyelig til å bruke det om seg selv. En helt annen sak er om man bruker uttrykket høyt og overfor de det gjelder i det virkelige liv, for i så fall er man rett og slett ufin. 

Ordet fitte er også innarbeidet og gir assosiasjoner. Likevel anser jeg voksne folk som bruker ordet i samtale med andre for å være vulgære. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

* Sjeldent 

Nope, ikke nødvendigvis, siden sjelden her viser til substantivet aktivitet, så kan bøyingen like gjerne være som har brukt den. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nope, ikke nødvendigvis, siden sjelden her viser til substantivet aktivitet, så kan bøyingen like gjerne være som har brukt den. 

Argh... 

* som jeg har brukt den. 

Skrevet

Bruker ikke ordet og synes slik kategorisering av andre mennesker basert på livsstil og utseende ikke er ok. Det er en forlengelse av rasisme. 
Hvorfor har man et behov for å snakke nedlatende om andre mennesker? Selvsagt tenker jeg noen ganger mitt om andre, og mange mennesker tar dumme valg og fremstår kanskje som enkle. Likevel så får jeg meg ikke til å putte folk i bås og kategorisere de som søppel fordi de lever sitt liv på en helt annen måte jeg ville gjort. 
Søppelfolk for meg er de som ikke er snill med andre (mulig jeg er en Kardemommebylov dame og litt enkel) Søppel er troll som prøver å trykke ned andre, på nettforum, i virkeligheten, på gata, bussen, arbeidsplassen osv. 

Jeg hater rasisme, homofober, folk som ikke tar vare på barna sine, de som utøver partnervold, de som snylter på systemet. Og min erfaring er at disse menneskene finnes i alle samfunnslag. De er søppelfolk. 
At du røyker rullings og har joggebukse og ettervekst gjør deg ikke til søppel. Med mindre du utsetter barnet ditt for passiv røyking, det er også søppelfolk. 

Skrevet

Jeg jobber i en gammel bygård, hvor det leies ut til både næring og privatpersoner, vil absolutt si ene leietaker der går innunder definisjonen. 

Bygget er gammelt og dårlig vedlikeholdt, vi burde flyttet til ett annet lokale for lenge siden, men det er en annen diskusjon. Vegg i vegg bor det en leietaker med ett barn. Det er rene søppelfyllingen på utsiden, det stakkars barnet vasser i rot, leker og søppel/knuste glasskår. Moren sitter bare ut å røyker og er så sluskete som du kan tenke deg, mens ungen stabber rundt i denne driten. Jeg har passert enheten deres flere ganger og ser i vinduene at det ikke er særlig bedre på innsiden. Det har vært mye bråk fra enheten, de gangene jeg har vært innom i helgene er det full partystemning. Jeg har ringt barnevernet hver gang jeg ser eller hører noe som ikke er greit, men det skjer ingenting. 

Ikke alle som kan formere seg, burde formere seg. 

Anonymkode: 0799a...c7c

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Ordet fitte er også innarbeidet og gir assosiasjoner. Likevel anser jeg voksne folk som bruker ordet i samtale med andre for å være vulgære. 

Men nå snakker vi ikke om bruk av ordet i samtale, bare hva folk tenker på når de hører ordet. Jeg bruker ikke white trash om noen, men jeg får de samme assosiasjonene som flere her ramser opp likevel. 

Skrevet

Ut fra denne tråden er jeg white trash. Det lever jeg egentlig helt greit med. Den slitne joggebuksa, det bustete håret mitt, de slitne crocsa og tatoveringene mine, det fungerer helt fint for meg og jeg bryr meg en helt utrolig minimal mengde om hvordan jeg ser ut. Synes det er mye verre å se ned på andre enn at noen tror jeg er søppel/harry kun basert på hva de ser utenpå.

Anonymkode: f049f...fdc

Skrevet
Tante Hufsa skrev (40 minutter siden):

Bruker ikke ordet og synes slik kategorisering av andre mennesker basert på livsstil og utseende ikke er ok. Det er en forlengelse av rasisme. 
Hvorfor har man et behov for å snakke nedlatende om andre mennesker? Selvsagt tenker jeg noen ganger mitt om andre, og mange mennesker tar dumme valg og fremstår kanskje som enkle. Likevel så får jeg meg ikke til å putte folk i bås og kategorisere de som søppel fordi de lever sitt liv på en helt annen måte jeg ville gjort. 
Søppelfolk for meg er de som ikke er snill med andre (mulig jeg er en Kardemommebylov dame og litt enkel) Søppel er troll som prøver å trykke ned andre, på nettforum, i virkeligheten, på gata, bussen, arbeidsplassen osv. 

Jeg hater rasisme, homofober, folk som ikke tar vare på barna sine, de som utøver partnervold, de som snylter på systemet. Og min erfaring er at disse menneskene finnes i alle samfunnslag. De er søppelfolk. 
At du røyker rullings og har joggebukse og ettervekst gjør deg ikke til søppel. Med mindre du utsetter barnet ditt for passiv røyking, det er også søppelfolk. 

Men å kategorisere folk som søppel og søppelfolk gjør du likevel gjerne.

Anonymkode: fe5c8...82b

Skrevet

Det lar seg ikke overføre til norske forhold.

Denne gruppen amerikanere er ofte etterkommere etter straffanger som ble skipet over fra Europa. De var ikke slaver, men hadde samme status og levekår. Da slaveriet ble opphevet klarte de seg av ulike grunner dårligere enn de frigitte slavene, og dårlige levekår og manglende utdannelse har forfulgt dem i generasjoner. Da de ofte fremdeles bor i sørstatene der systemisk rasisme har vært framtredende eller har flyttet derfra i løpet av de siste 1-2 generasjonene, er rasismen inngrodd i mange av dem. Det er et utbredt syn at de svarte har fått mer muligheter enn dem og at de svarte er skyld i deres egen misære.

Vi har mange i landet vårt som kunne glidd inn i en slik populasjon, men de deler ikke historien.

Anonymkode: f3a6f...d84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...