Gå til innhold

Holde fast barn for koronatest eller ta ti dagers karantene?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tenker det er et problem dersom du allerede har bestemt for henne at hun må holdes fast? Hva med å avtale at man sitter sammen, og at hun kan klemme deg så hardt hun vil i hånda om hun syns det er ekkelt/ubehagelig. 
Hadd en kollega som fulgte tenåringen sin på skoletur til kinoen fordi han sikkert kom til å bli redd når han skulle kjøre heis. 
Året etterpå fløy han alene til et land en time unna for å gå på skole, måtte løsrive seg fra mor. Hun mente jo han var redd for å fly også. 

Anonymkode: 53360...b9e

Jeg har ikke bestemt noe. Men jeg kjenner ungen min og vet ganske godt hva hun takler og ikke. Hvite frakker og fremmede som skal gjøre noe med henne er skrekken. Handler ikke på noe som helst område om at jeg påfører henne forventning om å være redd. Hun ER redd og det vet jeg veldig godt. 
Vi har pratet, forberedt, øvd med q-tips og hun skal få premie. Så får jeg selvsagt se hvordan det går. All erfaring tilsier at hun ikke vil og derfor spør jeg damene her hva dere hadde valgt av tvang eller frivillig karantene hvis situasjonen oppstår i morgen. For slik min datter er så er dette noe jeg bør ta stilling til i dag slik at jeg vet hva jeg ønsker å gjøre. 

Anonymkode: 7094d...b6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke bestemt noe. Men jeg kjenner ungen min og vet ganske godt hva hun takler og ikke. Hvite frakker og fremmede som skal gjøre noe med henne er skrekken. Handler ikke på noe som helst område om at jeg påfører henne forventning om å være redd. Hun ER redd og det vet jeg veldig godt. 
Vi har pratet, forberedt, øvd med q-tips og hun skal få premie. Så får jeg selvsagt se hvordan det går. All erfaring tilsier at hun ikke vil og derfor spør jeg damene her hva dere hadde valgt av tvang eller frivillig karantene hvis situasjonen oppstår i morgen. For slik min datter er så er dette noe jeg bør ta stilling til i dag slik at jeg vet hva jeg ønsker å gjøre. 

Men er det «bare» å være i karantene i ti dager? Hva med jobb?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Da er vel alternativet at om det ikke går med å holde fast (hva om det var tannlegebehandling, noen ting må man jo bare gjøre…), eller så får hun ikke treffe venner eller være på skolen i ti dager. Forstår hun den konsekvensen? Og har du mulighet til å være hjemme i disse ti dagene? For det er jo ikke sånn at det ikke finnes en annen mulighet… 

Anonymkode: 53360...b9e

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Vi har øvd med q-tips. Hun tar på meg men hyler at hun ikke vil når jeg skal ta på henne. Har ennå ikke fått kommet nær nesa. Hun har fått løfte om premie. Og jeg vet at om jeg ikke får en gang ta på nesa med q-tips hjemme så vil hun aldri tillate det i morgen. Premien er noe hun ønsker seg og hun sier hun er klar. Men øving hjemme har ikke gitt resultater. Fått beskjed at overdreven øving kan gi motsatt effekt så vi kan ikke presse for på. 
Jeg får ta det som det kommer i morgen. Det beste er å få det unnagjort før hun får sukk for seg. Blir det for mye prat og dill så eskalerer det bare. 

Har dere prøvd at hun tar q-tips i egen nese, ikke at hun tar i din og du i hennes?

Noen i familien hun ser opp til, eldre fetter/kusine som hun kan øve med? Barn har noen ganger tendens til å teste grenser mest med egne foreldre.

Skrevet
Fornax skrev (2 minutter siden):

Har dere prøvd at hun tar q-tips i egen nese, ikke at hun tar i din og du i hennes?

Noen i familien hun ser opp til, eldre fetter/kusine som hun kan øve med? Barn har noen ganger tendens til å teste grenser mest med egne foreldre.

Hun får ikke øvd med andre pga karantene inntil test. 😊 Hun vil jo og sier seg enig, vi har forklart og oppmuntret. Så får vi bare gjøre et forsøk. Spørsmålet var jo bare hva dere hadde valgt da. Om det var slik at barnet deres slo seg vrang og eneste mulighet var å holde fast. 
Tannlege hadde vi tid å øve, nå går det greit. Legen har hun fått tillit til så han får lytte og se i øre hals, men crp må hun holdes fast. Og da holder vi fast. 

Skrevet

Dette virker helt ærlig,HI, som at du faktisk overfører din krisemaksimering til barnet. Og det er ikke ok. Testen er ubehagelig men ikke som du later som, altså. Og det er rett og slett urettferdig gjort overfor barnet å lage en forestilling om at dette er så grusomt at det må øves med q-tips og whatnot. Skjerp deg! Du må være voksen og trygg!

Anonymkode: 0b2e4...7b8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva hadde dere valgt? Jeg vet at jeg må holde fast min seksåring for test, uansett hvilken det er så vil hun få fullstendig noia og kommer ikke til å gi den en sjanse. Hun kommer til å nekte og jeg vil måtte holde fast. Så da er valget mitt, forsøke test men bare reise hjem om det ikke går den milde måten for da å måtte ta ti dagers karantene. Eller holde fast og gjennomføre? Hun vil da være rasende og lei seg en stund. 
Det føles som et overgrep. Har måttet holde fast for crp to ganger og begge gangene hentet hun seg inn og virket ikke å ha tatt noen skade av det etterpå. Aldri nevnt det eller virket «bitter». 
Jeg var selv et slikt livredd barn og husker godt å ha blitt holdt fast selv. 

Vi skal ta test hos fastlegen i morgen. Han vet på forhånd at barnet her sliter med å ta test. 

Anonymkode: 77579...82c

Skrevet

Hadde holdt ungen fast ja! Ville først prøvd med en rolig forklaring, latt ungen holde på testpinnen selv,  og lovet et stor premie. 

Men hvis ingenting hadde fungert så hadde jeg holdt armer og hodet fast med makt. 

Noen ting MÅ bare gjøres, ferdig snakka! 

Har tviholdt på 3 åringen min i flere lignende situasjoner,  null problem etterpå. 

Anonymkode: c05de...c57

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

At den er jævlig har han funnet ut helt selv ved å prøve å ta den. Vi sa ingenting om det på forhånd. Testen kunne ikke bli gjennomført på korrekt måte, da gutten ble krakilsk. Det eneste alternativet hadde vært å holde ham fast, noe vi ikke vil utsette ham for. Vi har hatt tre karantener ila våren på grunn av det. Bor et sted med mye smitte. 

Mener du virkelig at man skal tvinge små barn gjennom vonde tester ved å fysisk holde dem fast? 

Anonymkode: ae06b...f8f

Selvsagt.

Anonymkode: f4e46...afd

Skrevet

Er barnet ditt klar over at holding er et alternativ i morgen, Hi? 

Anonymkode: ead4c...8bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Er barnet ditt klar over at holding er et alternativ i morgen, Hi? 

Anonymkode: ead4c...8bb

Har snakket med henne om det. Jeg har forklart konsekvensen ved karantene. Det er kjedelig synes hun. Hun vil ta test. Vi har snakket om hva hvis du blir redd. Hva skal jeg gjøre for å hjelpe deg. Hun er egentlig ganske flink å sette ord på hva hun er redd for. Hun er redd hun skal blø og at det er vondt. Hun har hatt mye vondt på sykehus de første årene og i følge bup på sykehuset så husker kroppen hennes selv om hun ikke kan sette ord på det. De har også sagt at hun bare må eksponeres for dette, der vi kan øve og trygge (slik som hos tannlegen) er det supert. Men i akutte situasjoner kan tvang være eneste løsning. Jeg har snakket om at noen ganger må jeg holde fast fordi du faktisk MÅ gjøre ting (når hun ble holdt fast pga crp). Jeg har ikke sagt jeg kanskje må holde fast i morgen men hun vet godt at noen ganger så må voksne ta avgjørelser fordi de vet best. 
Blir litt oppgitt over svarene om at jeg overfører angst og forventer hun skal klikke. Jeg kjenner eget barn, jeg vet triggerne hennes, (hvitt tøy, munnbind, helt fremmede og gjøre noe hun egentlig ikke vet hva er) Jeg er en avslappet mamma, og det vi MÅ gjøre må jeg holde fast for. En koronatest er frivillig, vi har et alternativ og det er ti dagers karantene. Ved å mikse og trikse med mannen så får vi til det. Ulempen er å gå glipp av skole. 
Jeg vet ikke om jeg skal snakke om at holde fast er en mulighet. Kanskje lurt å spesifikt forberede på det også?

Skrevet
Hengebukksvinet skrev (1 time siden):

Men er det «bare» å være i karantene i ti dager? Hva med jobb?

Jeg har mulighet til hjemmekontor inntil tre dager i uka og mannen er selvstendig og kan styre dagene sine. 
Hun er ikke noe stress å ha hjemme, lite mas og kan holde på med perler og tegning på pulten inntil min. Så småprater vi litt og har det fint sammen. Lærer har sagt hun kan sende meg oppgaver på Mail som hun kan gjøre på dagtid også. 

Skrevet

Kanskje det beste er å avtale med jenta at du kan holde henne slik at det ikke er hennes ansvar å sitte stille. Dere kan også avtale at det er lov å hyle og vri seg så mye hun orker. Hvis du synes det er nødvendig kan hun ha et kodeord som vil avbryte, men det er det ikke meningen å bruke.

Anonymkode: 5dba2...e22

Skrevet

Kanskje det beste er å avtale med jenta at du kan holde henne slik at det ikke er hennes ansvar å sitte stille. Dere kan også avtale at det er lov å hyle og vri seg så mye hun orker. Hvis du synes det er nødvendig kan hun ha et kodeord som vil avbryte, men det er det ikke meningen å bruke.

Anonymkode: 5dba2...e22

Tenker vi nå bare møter i morgen. Vi har sett film, øvd med q-tips. Sagt det er vanlig å være spent og litt redd. Forklart hva de ansatte har på seg av klær og beskyttelse. Hun er rimelig godt forberedt nå. Så får jeg krysse fingre for at premien i andre enden er nok. 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tenker vi nå bare møter i morgen. Vi har sett film, øvd med q-tips. Sagt det er vanlig å være spent og litt redd. Forklart hva de ansatte har på seg av klær og beskyttelse. Hun er rimelig godt forberedt nå. Så får jeg krysse fingre for at premien i andre enden er nok. 😊

Fortalt at den pinnen ikke skal lenger inn enn en finger som peller nese? Dette sa legen her. Den skal så vidt inn i nesen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Fortalt at den pinnen ikke skal lenger inn enn en finger som peller nese? Dette sa legen her. Den skal så vidt inn i nesen. 

Det gjør de i hvert fall ikke her

Anonymkode: 6231e...bf9

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det kan hende at de tar forenklet test hos dere, men mange steder tar de samme testen som på voksne. Og tro meg, den pinnen føres mye lenger inn enn en finger du piller nesa med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det gjør de i hvert fall ikke her

Anonymkode: 6231e...bf9

Det gjør de her (oslo).

Anonymkode: b58e7...fc7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hva hadde dere valgt? Jeg vet at jeg må holde fast min seksåring for test, uansett hvilken det er så vil hun få fullstendig noia og kommer ikke til å gi den en sjanse. Hun kommer til å nekte og jeg vil måtte holde fast. Så da er valget mitt, forsøke test men bare reise hjem om det ikke går den milde måten for da å måtte ta ti dagers karantene. Eller holde fast og gjennomføre? Hun vil da være rasende og lei seg en stund. 
Det føles som et overgrep. Har måttet holde fast for crp to ganger og begge gangene hentet hun seg inn og virket ikke å ha tatt noen skade av det etterpå. Aldri nevnt det eller virket «bitter». 
Jeg var selv et slikt livredd barn og husker godt å ha blitt holdt fast selv. 

Lokk med belønning

Anonymkode: 16e16...c1b

Skrevet

Få et selvtestkit og test når hun sover. 

Anonymkode: aa820...744

Skrevet
Hengebukksvinet skrev (4 timer siden):

Ja det er tøft å gjøre det, men det er bare noen sekunder. Tenker det blir fort glemt😄

Kanskje for noen, men ikke alltid - dette ble gjort med min treåring for å ta blodprøve. Resulterte i ekstrem legeskrekk i to år etterpå og mareritt om å bli holdt fast. Det var ekstremt mye jobbing og tilrettelegging for å fikse den ene episoden hun hadde hvor hun ble holdt fast. 

Jeg hadde ikke holdt fast for å ta koronatest. Jeg mener at en holder bare fast et menneske, voksne og barn, hvis det er fare for personens liv. Det er det ikke. 

Anonymkode: ebbb0...093

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Få et selvtestkit og test når hun sover. 

Anonymkode: aa820...744

Nei. Det skjer ikke. Å teste å vekke henne med det er ikke ok. 
Til deg med at de kunn tester ytterst i nesa. Her tar de fortsatt kun dyp nesetest. Sjekket med Oslo også, Volvat tar også kun dyp nesetest. 

Skrevet

Jeg synes du høres ut som en flott og reflektert mamma🥰

Hvis barnet allerede har begynnende legeskrekk grunnet tidligere opplevelser, ville jeg IKKE ha holdt henne fast.

Jeg ville ha forklart konsekvensene av å ikke gjennomføre test, slik at jeg var sikker på at hun virkelig var motivert for å pushe egne grenser, men jeg ville altså ikke ha brukt fysisk makt.

Hun har tydeligvis allerede en begynnende angst for slike prosedyrer, og det er det viktig at man tar på alvor. 

Kjenner jeg blir sjokkert av en del av svarene du får. Det er jo pokker ikke rart at det finnes tusenvis av voksne som har både sprøyteskrekk og tannlegeskrekk hvis det er så mange korttenkte foreldre der ute som det kan se ut som🤦🏻‍♀️

Dere har gjort en kjempejobb med å gi henne tid til å bli trygg på både tannlege og fastlege! Bra jobba!

Ang å stille seg bakerst i køen, så hadde jeg nok ikke gjort det.

Jeg hadde gitt EN sjanse til å få tatt testen, og vært knallhard på det. («Dette er den sjansen du får. Du vet konsekvensene av å ikke ta testen.») Det blir sjelden bedre hvis de får mulighet til å utsette det de gruer seg til.

På forhånd hadde jeg i samtaler med barnet gitt uttrykk for at det var en selvfølge at det skulle klare å gjennomføre testen. Ikke vist at jeg tvilte på om hun kom til å klare det.

«Ja, jeg vet at du gruer deg, men det går fint. Det er fort gjort, og når du er ferdig skal vi (sett inn valgfri aktivitet). Så får vi vite om du har korona eller ikke så du kan leke med vennene dine igjen så fort som mulig. Tenk så kjedelig det hadde vært å måtte være hjemme og ikke treffe noen i TI dager. DET vil du jo ikke.»

Og så ville jeg ha sørget for ganske kjedelige dager hjemme hvis det ikke gikk å få tatt testen. Ikke noe «straff» eller bebreidelser, men bare en nøytral konstantering. «Ja, det er kjedelig med karantene, men sånn er det bare når du ikke er testet.»

Hvis barnet angret seg og ville prøve på nytt, kunne vi ha bestilt ny time EN gang.

Skrevet

Kanskje for noen, men ikke alltid - dette ble gjort med min treåring for å ta blodprøve. Resulterte i ekstrem legeskrekk i to år etterpå og mareritt om å bli holdt fast. Det var ekstremt mye jobbing og tilrettelegging for å fikse den ene episoden hun hadde hvor hun ble holdt fast. 

Jeg hadde ikke holdt fast for å ta koronatest. Jeg mener at en holder bare fast et menneske, voksne og barn, hvis det er fare for personens liv. Det er det ikke. 

Anonymkode: ebbb0...093

Jeg er litt der jeg også. Derfor jeg spør. Jeg klarer fint å holde henne uten for mye makt. Spørsmålet er om jeg skal utsette henne for dette. Karantene i ti dager og borte fra skolen og det sosiale er en litt høy pris da. Jeg er veldig usikker. Jeg har null lyst å bruke tvang. Må diskutere med mannen i kveld. 
Takk for innspill alle. 
HI

Skrevet
ma(G)ma med to små :) skrev (11 minutter siden):

Jeg synes du høres ut som en flott og reflektert mamma🥰

Hvis barnet allerede har begynnende legeskrekk grunnet tidligere opplevelser, ville jeg IKKE ha holdt henne fast.

Jeg ville ha forklart konsekvensene av å ikke gjennomføre test, slik at jeg var sikker på at hun virkelig var motivert for å pushe egne grenser, men jeg ville altså ikke ha brukt fysisk makt.

Hun har tydeligvis allerede en begynnende angst for slike prosedyrer, og det er det viktig at man tar på alvor. 

Kjenner jeg blir sjokkert av en del av svarene du får. Det er jo pokker ikke rart at det finnes tusenvis av voksne som har både sprøyteskrekk og tannlegeskrekk hvis det er så mange korttenkte foreldre der ute som det kan se ut som🤦🏻‍♀️

Dere har gjort en kjempejobb med å gi henne tid til å bli trygg på både tannlege og fastlege! Bra jobba!

Ang å stille seg bakerst i køen, så hadde jeg nok ikke gjort det.

Jeg hadde gitt EN sjanse til å få tatt testen, og vært knallhard på det. («Dette er den sjansen du får. Du vet konsekvensene av å ikke ta testen.») Det blir sjelden bedre hvis de får mulighet til å utsette det de gruer seg til.

På forhånd hadde jeg i samtaler med barnet gitt uttrykk for at det var en selvfølge at det skulle klare å gjennomføre testen. Ikke vist at jeg tvilte på om hun kom til å klare det.

«Ja, jeg vet at du gruer deg, men det går fint. Det er fort gjort, og når du er ferdig skal vi (sett inn valgfri aktivitet). Så får vi vite om du har korona eller ikke så du kan leke med vennene dine igjen så fort som mulig. Tenk så kjedelig det hadde vært å måtte være hjemme og ikke treffe noen i TI dager. DET vil du jo ikke.»

Og så ville jeg ha sørget for ganske kjedelige dager hjemme hvis det ikke gikk å få tatt testen. Ikke noe «straff» eller bebreidelser, men bare en nøytral konstantering. «Ja, det er kjedelig med karantene, men sånn er det bare når du ikke er testet.»

Hvis barnet angret seg og ville prøve på nytt, kunne vi ha bestilt ny time EN gang.

Tusen takk for hyggelige ord. ❤️ Der varmer å få en slik tilbakemelding. Jeg prøver virkelig å møte hennes traumer og angst på en avslappet og støttende måte. Folk som ikke har «sykehusbarn» vet ikke hvordan det er å forholde seg til dette. Hun skal presses men ikke for mye, hun skal møtes med forståelse men ikke pakkes inn i bomull. Hun er såpass stor nå at hun kan muligens forstå hvorfor tvang brukes (etter testen er gjort) men jeg er altså usikker på om denne testen er rette sted å bruke tvang. For tvang skal ikke misbrukes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...