Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #1 Skrevet 30. august 2021 Hva hadde dere valgt? Jeg vet at jeg må holde fast min seksåring for test, uansett hvilken det er så vil hun få fullstendig noia og kommer ikke til å gi den en sjanse. Hun kommer til å nekte og jeg vil måtte holde fast. Så da er valget mitt, forsøke test men bare reise hjem om det ikke går den milde måten for da å måtte ta ti dagers karantene. Eller holde fast og gjennomføre? Hun vil da være rasende og lei seg en stund. Det føles som et overgrep. Har måttet holde fast for crp to ganger og begge gangene hentet hun seg inn og virket ikke å ha tatt noen skade av det etterpå. Aldri nevnt det eller virket «bitter». Jeg var selv et slikt livredd barn og husker godt å ha blitt holdt fast selv. Anonymkode: 7094d...b6b
Hengebukksvinet Skrevet 30. august 2021 #2 Skrevet 30. august 2021 Her er det bare å holde fast. Så enkelt og så vanskelig!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #3 Skrevet 30. august 2021 Hengebukksvinet skrev (Akkurat nå): Her er det bare å holde fast. Så enkelt og så vanskelig! Jeg heller mot det. Men det gjør så vondt langt inni meg lenge etterpå. Jeg vet det er nødvendig egentlig. Men kvier meg så veldig. Første test noensinne i morgen. Hun er med på å ta test nå men rimelig sikker på at dette vil bli et helvete. Jeg må lande en beslutning og stå i det om jeg velger å holde fast. Anonymkode: 7094d...b6b
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #4 Skrevet 30. august 2021 Jeg jobber som poder (ikke i Norge), og vi har ikke tillatelse til å teste mennesker uten samtykke, inkludert barn. Vi får ikke lov å teste barn som må holdes fast eller påtvinges testen. Vet ikke hvordan reglene er i Norge, men i Danmark er det rett og slett ikke lov å påtvinge en test Anonymkode: 0e576...4ca
Hengebukksvinet Skrevet 30. august 2021 #5 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg heller mot det. Men det gjør så vondt langt inni meg lenge etterpå. Jeg vet det er nødvendig egentlig. Men kvier meg så veldig. Første test noensinne i morgen. Hun er med på å ta test nå men rimelig sikker på at dette vil bli et helvete. Jeg må lande en beslutning og stå i det om jeg velger å holde fast. Anonymkode: 7094d...b6b Ja det er tøft å gjøre det, men det er bare noen sekunder. Tenker det blir fort glemt😄
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #6 Skrevet 30. august 2021 Hengebukksvinet skrev (3 minutter siden): Her er det bare å holde fast. Så enkelt og så vanskelig! Vi gjorde det med vår datter også, samt sykehuset gjorde det. Resultatet? Vi har nå en 14 åring som ikke har fått de to siste vaksinene og ikke fått tatt blodprøver på 2 år fordi hun er helt panisk av å bli holdt fast ifbm med blodprøver og veneflon. Siste gang hun skulle ta blodprøve forsøkte en voksen mannlig lege å holde henne fast, så hardt at hun fikk blåmerker på armene, men det nyttet ikke. Anonymkode: 1fafa...d0c
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #7 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobber som poder (ikke i Norge), og vi har ikke tillatelse til å teste mennesker uten samtykke, inkludert barn. Vi får ikke lov å teste barn som må holdes fast eller påtvinges testen. Vet ikke hvordan reglene er i Norge, men i Danmark er det rett og slett ikke lov å påtvinge en test Anonymkode: 0e576...4ca Det er lov i Norge. Vet flere her har måttet holde fast. Hadde vært veldig greit om det var en lovregulering på dette. Føles ikke greit. Anonymkode: 7094d...b6b
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #8 Skrevet 30. august 2021 Send henne til testing med far, besteforeldre eller noen andre hun har respekt for. Sansynlig vis smitter din nervøsitet over på henne og det vil gå greiere hvis du ikke er der. Ellers vil jeg si hold henne fast og få det unnagjort. Anonymkode: 5dba2...e22
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #9 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vi gjorde det med vår datter også, samt sykehuset gjorde det. Resultatet? Vi har nå en 14 åring som ikke har fått de to siste vaksinene og ikke fått tatt blodprøver på 2 år fordi hun er helt panisk av å bli holdt fast ifbm med blodprøver og veneflon. Siste gang hun skulle ta blodprøve forsøkte en voksen mannlig lege å holde henne fast, så hardt at hun fikk blåmerker på armene, men det nyttet ikke. Anonymkode: 1fafa...d0c Jeg kommer ikke til å bruke kraft. Jeg klarer fint å låse armene med en arm og støtte hodet mot skulder, hun er ikke så sterk at jeg må ta i om jeg får skikkelig grep. Jeg ble også holdt fast som barn (var mye syk) men har ikke hatt noen traumer med det og fra jeg var åtte ish så gjorde jeg det jeg skulle. Helt tragisk at barn holdes så hardt at de får blåmerker altså. Hvis hun skal holdes fast så skal jeg gjøre det. Ingen andre skal gjøre det. Anonymkode: 7094d...b6b
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #10 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Send henne til testing med far, besteforeldre eller noen andre hun har respekt for. Sansynlig vis smitter din nervøsitet over på henne og det vil gå greiere hvis du ikke er der. Ellers vil jeg si hold henne fast og få det unnagjort. Anonymkode: 5dba2...e22 Det nytter ikke. Siste crp dro far. Hun var helt umulig. Far syntes det var vanskelig å holde fordi han var redd for å skade henne med å holde for hardt så da måtte jeg gjøre det. Anonymkode: 7094d...b6b
Gjest Fornax Skrevet 30. august 2021 #11 Skrevet 30. august 2021 Jeg ville gjort et forsøk uten å holde fast. Jeg ville funnet ut av eksakt hvordan de tar prøven på barn der dere bor. Så kan dere øve hjemme, hun kan ta liksomprøve på deg og på seg selv. Dere kan snakke om det. Og når dere skal ta prøv kan du ta først og vise at det går fint. Kanskje lokke med premie samt forklare konsekvensen av ikke ta prøve?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #12 Skrevet 30. august 2021 Selvfølgelig holde fast, det gjelder alt.som er helserelatert, det er ikke noe man lar barn bestemme og trasse det ut av. Anonymkode: f4e46...afd
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #13 Skrevet 30. august 2021 Fornax skrev (Akkurat nå): Jeg ville gjort et forsøk uten å holde fast. Jeg ville funnet ut av eksakt hvordan de tar prøven på barn der dere bor. Så kan dere øve hjemme, hun kan ta liksomprøve på deg og på seg selv. Dere kan snakke om det. Og når dere skal ta prøv kan du ta først og vise at det går fint. Kanskje lokke med premie samt forklare konsekvensen av ikke ta prøve? Vi har øvd med q-tips. Hun tar på meg men hyler at hun ikke vil når jeg skal ta på henne. Har ennå ikke fått kommet nær nesa. Hun har fått løfte om premie. Og jeg vet at om jeg ikke får en gang ta på nesa med q-tips hjemme så vil hun aldri tillate det i morgen. Premien er noe hun ønsker seg og hun sier hun er klar. Men øving hjemme har ikke gitt resultater. Fått beskjed at overdreven øving kan gi motsatt effekt så vi kan ikke presse for på. Jeg får ta det som det kommer i morgen. Det beste er å få det unnagjort før hun får sukk for seg. Blir det for mye prat og dill så eskalerer det bare. Anonymkode: 7094d...b6b
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #14 Skrevet 30. august 2021 Fornax skrev (3 minutter siden): Jeg ville gjort et forsøk uten å holde fast. Jeg ville funnet ut av eksakt hvordan de tar prøven på barn der dere bor. Så kan dere øve hjemme, hun kan ta liksomprøve på deg og på seg selv. Dere kan snakke om det. Og når dere skal ta prøv kan du ta først og vise at det går fint. Kanskje lokke med premie samt forklare konsekvensen av ikke ta prøve? Å telle kan også være smart. Hvis dere avtaler med testeten at det skal være ferdig før tedteren har talt til 10 er det lettere å tåle enn når man ikke vet hvor mye tid som er igjen. Anonymkode: 5dba2...e22
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #15 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vi har øvd med q-tips. Hun tar på meg men hyler at hun ikke vil når jeg skal ta på henne. Har ennå ikke fått kommet nær nesa. Hun har fått løfte om premie. Og jeg vet at om jeg ikke får en gang ta på nesa med q-tips hjemme så vil hun aldri tillate det i morgen. Premien er noe hun ønsker seg og hun sier hun er klar. Men øving hjemme har ikke gitt resultater. Fått beskjed at overdreven øving kan gi motsatt effekt så vi kan ikke presse for på. Jeg får ta det som det kommer i morgen. Det beste er å få det unnagjort før hun får sukk for seg. Blir det for mye prat og dill så eskalerer det bare. Anonymkode: 7094d...b6b Feiler det henne noe eller er det bare en fiks idee hun har at det er skummelt? Anonymkode: 5dba2...e22
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #16 Skrevet 30. august 2021 Vi har samme utfordringen med yngste, og aldri i verden om jeg tvinger den jævlige testen på ham. Det er et totalt unødvendig overgrep. Vi tar karantenen. Vi har holdt ham fast ved crp, men det er jo nødvendig. Noe koronatest ikke er. Vi tester heller oss selve en ekstra gang. Anonymkode: ae06b...f8f
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #17 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vi har samme utfordringen med yngste, og aldri i verden om jeg tvinger den jævlige testen på ham. Det er et totalt unødvendig overgrep. Vi tar karantenen. Vi har holdt ham fast ved crp, men det er jo nødvendig. Noe koronatest ikke er. Vi tester heller oss selve en ekstra gang. Anonymkode: ae06b...f8f Legger til at vi har prøvd koronatest. Han fikk dritvondt og nektet. Aldri mer. Anonymkode: ae06b...f8f
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #18 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Feiler det henne noe eller er det bare en fiks idee hun har at det er skummelt? Anonymkode: 5dba2...e22 Hun har vært mye på sykehus frem til hun var tre år. Nå er hun frisk og ikke vært på sykehus på lenge. Men hun er veldig følsom på hvite frakker og sykehus. Tannlegen måtte vi kjøre tilvenning. Nå går tannlegen greit men vi måtte ha fire timer der de gradvis nærmet seg. Første gang var hun livredd. Legen er greit så lenge han bare lytter, å ta for mye på henne utløser angst, men dette har blitt mye bedre. Anonymkode: 7094d...b6b
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #19 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Vi har samme utfordringen med yngste, og aldri i verden om jeg tvinger den jævlige testen på ham. Det er et totalt unødvendig overgrep. Vi tar karantenen. Vi har holdt ham fast ved crp, men det er jo nødvendig. Noe koronatest ikke er. Vi tester heller oss selve en ekstra gang. Anonymkode: ae06b...f8f Er det jeg tenker. Crp MÅ hun. Koronatest er et valg. Men det kan bli MANGE karantener i høst da. 😥 Anonymkode: 7094d...b6b
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #20 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hun har vært mye på sykehus frem til hun var tre år. Nå er hun frisk og ikke vært på sykehus på lenge. Men hun er veldig følsom på hvite frakker og sykehus. Tannlegen måtte vi kjøre tilvenning. Nå går tannlegen greit men vi måtte ha fire timer der de gradvis nærmet seg. Første gang var hun livredd. Legen er greit så lenge han bare lytter, å ta for mye på henne utløser angst, men dette har blitt mye bedre. Anonymkode: 7094d...b6b Kanskje dere kan avtale med den som skal gjære testen at dere gjør det ute og uten hvit frakk? Da blir settingen en annen og hun slipper sykhuslukt. Det ksn kanskjegjøre det enklere. Her er de i hvertfall veldig fleksible fpr å finne gode løsninger for barn. Anonymkode: 5dba2...e22
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. august 2021 #21 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Vi har samme utfordringen med yngste, og aldri i verden om jeg tvinger den jævlige testen på ham. Det er et totalt unødvendig overgrep. Vi tar karantenen. Vi har holdt ham fast ved crp, men det er jo nødvendig. Noe koronatest ikke er. Vi tester heller oss selve en ekstra gang. Anonymkode: ae06b...f8f Da håper jeg virkelig ikke dere bor noe sted med mye smitte. Oppskriften på mye fravær. At du tenker på testen som jævlig hjelper heller ikke.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #22 Skrevet 30. august 2021 Tenker det er et problem dersom du allerede har bestemt for henne at hun må holdes fast? Hva med å avtale at man sitter sammen, og at hun kan klemme deg så hardt hun vil i hånda om hun syns det er ekkelt/ubehagelig. Hadd en kollega som fulgte tenåringen sin på skoletur til kinoen fordi han sikkert kom til å bli redd når han skulle kjøre heis. Året etterpå fløy han alene til et land en time unna for å gå på skole, måtte løsrive seg fra mor. Hun mente jo han var redd for å fly også. Anonymkode: 53360...b9e
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #23 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kanskje dere kan avtale med den som skal gjære testen at dere gjør det ute og uten hvit frakk? Da blir settingen en annen og hun slipper sykhuslukt. Det ksn kanskjegjøre det enklere. Her er de i hvertfall veldig fleksible fpr å finne gode løsninger for barn. Anonymkode: 5dba2...e22 De må bruke smittevernsutstyr sa de. Har spurt. Og de har ikke veldig god tid. Vi kunne komme inn først (en stor gruppe som kommer) slår hun seg vrang kan vi stille oss bakerst i køen og tenke litt for så prøve til slutt. Ulempen da er at om andre barn gråter og slår seg vrang vil det bare gi næring til angsten. Om de andre derimot takler det fint vil det trolig motivere henne. Så spørsmålet er om jeg skal våge å la henne stå og observere. Det vil bli ødelagt om en gråter. Vi skal prøve og jeg er egentlig avslappet. Enten går det eller så vil hun ikke. Det er her jeg må gjøre et valg. Anonymkode: 7094d...b6b
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #24 Skrevet 30. august 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Da håper jeg virkelig ikke dere bor noe sted med mye smitte. Oppskriften på mye fravær. At du tenker på testen som jævlig hjelper heller ikke. At den er jævlig har han funnet ut helt selv ved å prøve å ta den. Vi sa ingenting om det på forhånd. Testen kunne ikke bli gjennomført på korrekt måte, da gutten ble krakilsk. Det eneste alternativet hadde vært å holde ham fast, noe vi ikke vil utsette ham for. Vi har hatt tre karantener ila våren på grunn av det. Bor et sted med mye smitte. Mener du virkelig at man skal tvinge små barn gjennom vonde tester ved å fysisk holde dem fast? Er du klar hvilket overgrep det er? Anonymkode: ae06b...f8f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. august 2021 #25 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): At den er jævlig har han funnet ut helt selv ved å prøve å ta den. Vi sa ingenting om det på forhånd. Testen kunne ikke bli gjennomført på korrekt måte, da gutten ble krakilsk. Det eneste alternativet hadde vært å holde ham fast, noe vi ikke vil utsette ham for. Vi har hatt tre karantener ila våren på grunn av det. Bor et sted med mye smitte. Mener du virkelig at man skal tvinge små barn gjennom vonde tester ved å fysisk holde dem fast? Er du klar hvilket overgrep det er? Anonymkode: ae06b...f8f Vel… ja. Jeg mener at man skal gjøre det som kreves for å få gjennomført test. Jeg tenker at masse fravær på skolen er verre enn testen. Med økende smitte så sier det seg selv at det potensielt blir mye fravær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå