Gå til innhold

Må gjøres noe med inkasso selskaper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt tullete den renten de tar. Når noen havner i økonomisk ufør og får inkasso, så hjelper det ikke at gjelden øker veldig mye på kort tid. Her må politikere gjøre noe. Eller glem det....de gjør ikke en dritt for de svake 

Anonymkode: 7623a...bd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Er helt tullete den renten de tar. Når noen havner i økonomisk ufør og får inkasso, så hjelper det ikke at gjelden øker veldig mye på kort tid. Her må politikere gjøre noe. Eller glem det....de gjør ikke en dritt for de svake 

Renten er lovbestemt. Styringsrente+7. det er vanlig forsinkelsesrente det

Anonymkode: 8d123...478

Skrevet

Da må den enkelte ta ansvar for å ikke få inkasso... Problemet løst.

Anonymkode: 509e5...3ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Eh...de er ikke vergen din, og heller ikke ute etter å gjøre "noe" for de "svake", du har ansvaret for din eget økonomiske misere.

Anonymkode: 8a207...1ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Da må den enkelte ta ansvar for å ikke få inkasso... Problemet løst.

Anonymkode: 509e5...3ce

Aaa, så de som røyker trenger ikke helsehjelp fordi de skulle ha tatt ansvar for å ikke få lungekreft. De som får barn uten å ha økonomisk grunnlag, skal ikke ha stønader fordi de skulle ha tatt ansvaret for prevensjon. Og så videre, ikke sant? 

Anonymkode: 3d814...988

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Aaa, så de som røyker trenger ikke helsehjelp fordi de skulle ha tatt ansvar for å ikke få lungekreft. De som får barn uten å ha økonomisk grunnlag, skal ikke ha stønader fordi de skulle ha tatt ansvaret for prevensjon. Og så videre, ikke sant? 

Sammenligningene dine er fullstendig idiotiske. Man unngår svært enkelt inkasso ved å betale regningene sine ved forfall, ved å ikke bruke mere penger enn man har, eller hvis det er helt krise - så ringer man kreditor og spør om utsettelse eller delbetaling. 

Anonymkode: 38688...85e

Skrevet

Det å ta kontroll over sitt økonomiske liv, er noe man må selv! Fra jeg var barn, blei jeg lært opp i dette, dvs ikke bruke penger man ikke har, heller spare det man kan osv

Så mange år f eks luksusfellen har gått på tv, og ennå har ikke folk lært!

Anonymkode: 347f8...202

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sammenligningene dine er fullstendig idiotiske. Man unngår svært enkelt inkasso ved å betale regningene sine ved forfall, ved å ikke bruke mere penger enn man har, eller hvis det er helt krise - så ringer man kreditor og spør om utsettelse eller delbetaling. 

Anonymkode: 38688...85e

Og man unngår lungekreft og KOLS forårsaket av røyk ved å la være å røyke. Man unngår tenåringsgraviditeter ved å la være å ha sex eller bruke prevensjon. Og så videre. 

Skrevet

Det å ta kontroll over sitt økonomiske liv, er noe man må selv! Fra jeg var barn, blei jeg lært opp i dette, dvs ikke bruke penger man ikke har, heller spare det man kan osv

Om livet bare var så enkelt.

Du skal være glad for at du aldri har havnet i en uheldig situasjon. Selv så gikk jeg 3 mnd uten noen inntekt, var sykemeldt, helt nyutdanna, så hadde ingen sparepenger, alene med 2 barn. Søkte om sosialhjelp, nødhjelp, fikk avslag på alt, tok 4,5 mnd før sykepengene kom. Ringte Nav nesten daglig og purret. Hvordan skulle jeg få betalt regninger i den perioden?

Anonymkode: c254a...e54

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig. Det må skilles på om årsaken er betalingsvilje eller betalingsevne. 

De som mangler betalingsevne blir ikke mer i stand til å kunne gjøre opp for seg når beløpet dobles. 

Inkassobransjen tjener dessuten helt vanvittige summer.

Anonymkode: 0ccdc...042

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du skal være glad for at du aldri har havnet i en uheldig situasjon. Selv så gikk jeg 3 mnd uten noen inntekt, var sykemeldt, helt nyutdanna, så hadde ingen sparepenger, alene med 2 barn. Søkte om sosialhjelp, nødhjelp, fikk avslag på alt, tok 4,5 mnd før sykepengene kom. Ringte Nav nesten daglig og purret. Hvordan skulle jeg få betalt regninger i den perioden?

Jeg har alltid jobbet og spart penger fra ca 13 års alder( alt jeg kunne få oppover i alder , og sparte mesteparten både konto og bsu)

Og har aldri brukt penger jeg ikke har.

Vet at alt kan skje, er ikke født igår, men en kan prøve å sette av en sum hver måned fra en begynner å tjene penger, og det kan bli endel.

Men slike diskusjoner kommer en som regel ingen vei med.

Skrevet

Ja, for DET var veldig lett å få til nå under pandemien. Jeg kjenner et par der han er pilot og hun jobbet på flyplassen i Tax Free-avdelingen. Begge mistet jobben så å si på dagen etter at pandemien traff. Han hadde inntekt på rundt 900 000, hun tjente rundt 400 000. De hadde derfor råd til å kjøpe stort hus, ordentlig bil, da de hadde trygge jobber og gode muligheter til å betjene lånene sine. Så traff pandemien, begge mistet jobben og søkte om arbeidsledighetstrygd til NAV. Husker du hvor mange måneder det tok med saksbehandling før regjeringen endelig fikk ut fingeren og innførte ordningen med forskuddsbetaling? Så var det uansett ventetid, fordi flere hundre tusen søknaden dumpet ned på bordene til NAV, uten at de ansatte veldig mange av den grunn. 

Selv om de kuttet ut alt som kunne kuttes, måtte de fortsatt betale strøm, billån, huslån, forsikringer, mat, diesel, internett, telefonabonnementer og så videre. Det er litt vanskelig å få betalt alt dette når man har NULL i inntekt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har alltid jobbet og spart penger fra ca 13 års alder( alt jeg kunne få oppover i alder , og sparte mesteparten både konto og bsu)

Og har aldri brukt penger jeg ikke har.

Vet at alt kan skje, er ikke født igår, men en kan prøve å sette av en sum hver måned fra en begynner å tjene penger, og det kan bli endel.

Men slike diskusjoner kommer en som regel ingen vei med.

Folk som har små barn og vanlige jobber har ikke masse penger å sette av hver måned "i tilfelle". I tillegg kommer slike "tilfeller" ofte på løpende bånd - reparasjon på bil, hunden blir syk, vaskemaskinen blir ødelagt og så videre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Enig. Det må skilles på om årsaken er betalingsvilje eller betalingsevne. 

De som mangler betalingsevne blir ikke mer i stand til å kunne gjøre opp for seg når beløpet dobles. 

Inkassobransjen tjener dessuten helt vanvittige summer.

Mange kreditorer går heller ikke inn i dialog. Har opplevd et par ganger når jeg måtte utsette regninger at de ikke ønsket å dele regningen, men de kunne sende den til inkasso, og jeg kunne avtale avdragsordning med inkassoselskapet. Altså, de ønsket å påføre meg unødvendig utgift uten at de fikk pengene noe fortere enn hvis jeg hadde betalt avdragene til dem direkte. 

Skrevet

Her er det nok heller du som ikke har lært og kan nok om dette. 

Ta et tenkt scenario. Du har ett barn på 16 år, leier leilighet til 12000, har bil og er avhengig av denne for å komme deg til jobb, har inntekt på 28000 per måned og faste utgifter på totalt 19000 til husleie, forsikring, studielån, telefon, strøm. I tillegg kommer månedlig mat, fritidsaktiviteter, bilutgifter mm. I november ødelegger tenåringen ved et uhell skole- pc’en og bilen streiker må repareres for 14 000.  Utsettelse av avdrag på studielån har du allerede brukt opp tidligere for å kunne ha littegranne romsligere økonomi et kvartal annethvert år. Du har en buffer på 3000. 
Hva gjør du? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Folk som har små barn og vanlige jobber har ikke masse penger å sette av hver måned "i tilfelle". I tillegg kommer slike "tilfeller" ofte på løpende bånd - reparasjon på bil, hunden blir syk, vaskemaskinen blir ødelagt og så videre. 

Nettopp. De har ofte levd av lite i lang tid.

Husker en tidligere venninne sa til meg for 15 år siden at en venn av henne hadde klart å spare 200 000 på ett år. Hvis hun kan så kan jeg! sa hun. 

Det er det du tjener i året det, sa jeg.

Da ble det stille gitt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, for DET var veldig lett å få til nå under pandemien. Jeg kjenner et par der han er pilot og hun jobbet på flyplassen i Tax Free-avdelingen. Begge mistet jobben så å si på dagen etter at pandemien traff. Han hadde inntekt på rundt 900 000, hun tjente rundt 400 000. De hadde derfor råd til å kjøpe stort hus, ordentlig bil, da de hadde trygge jobber og gode muligheter til å betjene lånene sine. Så traff pandemien, begge mistet jobben og søkte om arbeidsledighetstrygd til NAV. Husker du hvor mange måneder det tok med saksbehandling før regjeringen endelig fikk ut fingeren og innførte ordningen med forskuddsbetaling? Så var det uansett ventetid, fordi flere hundre tusen søknaden dumpet ned på bordene til NAV, uten at de ansatte veldig mange av den grunn. 

Selv om de kuttet ut alt som kunne kuttes, måtte de fortsatt betale strøm, billån, huslån, forsikringer, mat, diesel, internett, telefonabonnementer og så videre. Det er litt vanskelig å få betalt alt dette når man har NULL i inntekt. 

Med 1,3 mill i inntekt burde de ha en solid buffer vel.

Anonymkode: a7416...da7

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Med 1,3 mill i inntekt burde de ha en solid buffer vel.

Anonymkode: a7416...da7

Den bufferen har nok blitt brukt de to første månedene de levde HELT uten lønn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Du kunne jo ringt til kreditorene og forklart situasjonen? De er ikke så vanskelig å ha med å gjøre om du bare snakker med dem i stedet for å la det tøffe og gå.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Den bufferen har nok blitt brukt de to første månedene de levde HELT uten lønn. 

De aller fleste fikk muligheten til å få fryst lånene til nav hadde ordnet opp. Dersom de ikke søkte om det, så er jo det et valg de tok

Skrevet

De aller fleste fikk muligheten til å få fryst lånene til nav hadde ordnet opp. Dersom de ikke søkte om det, så er jo det et valg de tok

De fikk ikke frosset billånet, og kunne kun få avdragsfrihet på huslånet. Utgiftene til mat, internett, strøm osv var fortsatt til stede, selv om de ikke fikk inn noe lønn. 

Skrevet

Du kunne jo ringt til kreditorene og forklart situasjonen? De er ikke så vanskelig å ha med å gjøre om du bare snakker med dem i stedet for å la det tøffe og gå.

Noen er lette å ha med å gjøre, andre ikke. Jeg husker da jeg var 20 år gammel student og ønsket å utsette Telenor-regningen. Jeg ringte dem tre uker før forfall og ba om å få flyttet forfallsdato. Saksbehandleren svarte at de bare kunne utsette med to uker, og satt forfallsdato en uke FREM, altså, to uker fra jeg ringte. Lyset på og ingen hjemme. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg gjorde selvfølgelig det. Og noen gikk det fint med, andre ikke. 

Skrevet

I denne pandemien er det gjort mye med inkasso selskapene. Salærer og gebyrer er redusert, det har blitt benyttet mye mindre rettslige metoder for å inndrive krav, mindre press på skyldnere og færre har blitt sendt til inkasso.

Skyldner må også forstå at flere av selskapene som benytter inkasso også trenger sine penger. Selv om staten har gitt støtte til bedrifter, trenger de pengene sine for å drive virksomheten og ha mulighet til å holde bedriften over vann.

I begynnelsen ab pandemien tok det tid å få utbetaling fra NAV, men banker og bedrifter gjorde mye for å lette penge utfordringer for privatpersoner.

De fleste selskaper tilbyr avtaler bare man spør.

Anonymkode: bbe4b...719

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Man betaler selvsagt regninger i tide. Og handler ikke det man ikke har råd til. Har man økonomiske problemer som alle kan få. Så er man voksen, ordner nedbetaling før det går til inkasso. 
Jeg jobbet med inkasso i mine unge år. På den tiden var det så vanvittig mye inkasso på diverse abonnement på feks magasiner, diverse el butikker osv. Altså rent forbruk og ikke livsnødvendige ting. Jeg mener de må differensiere hva det er inkasso på. Hvis du er så dum at du tegner et abonnement på et magasin når du fra før av ikke har råd til mat, ja da fortjener du å gå på en smell. 

Anonymkode: f899f...5d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...