Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #1 Skrevet 27. juli 2021 Jeg er bergenser og reagerte derfor ikke på ordet "liggebesøk". Det er det vi ofte sier når noen overnatter, men jeg så at mange andre reagerte. Så da to spørsmål. 1. Hvor i landet bor du, og blir ordet "liggebesøk" brukt der som synonym til "overnatting". 2. Kommer du på andre ord som kan ha dobbeltbetydning på andres dialekt? Selv humret jeg godt da jeg som 18-19-åring fikk en nabo fra Østlandet som skulle ut med barnet sitt på "sklia". I mitt hode er sklie en jente som ligger rundt. Anonymkode: bd164...919
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #2 Skrevet 27. juli 2021 Liggebesøk er når noen kommer for å pule og sove over. Kommer fra Oslo. Kommer ikke på andre ord egentlig. Dissa på trøndersk tok litt tid før jeg skjønte som barn. Eller å «elte døra åpen» sier de nordpå om du skal forlate døra åpen. Anonymkode: cec8d...295
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #3 Skrevet 27. juli 2021 Jeg bor i Østfold og har hørt ordet liggebesøk én gang, og da fra en innflytter fra Bergen. Her brukes overnatting tror jeg. (Når jeg tenker meg om så er det oftest vi som har invitert, og jeg er ikke herfra selv, men kan ikke huske at andre har brukt et annet ord som jeg har lagt merke til i alle fall.) Hva sier dere i stedet for sklie? Det er det ordet jeg er vant til. Syntes det var så rart da vi flyttet hit og alle sa "akesklie" i stedet. Litt smør på flesk liksom? 😛 Anonymkode: 955b8...ba6
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #4 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Liggebesøk er når noen kommer for å pule og sove over. Kommer fra Oslo. Kommer ikke på andre ord egentlig. Dissa på trøndersk tok litt tid før jeg skjønte som barn. Eller å «elte døra åpen» sier de nordpå om du skal forlate døra åpen. Anonymkode: cec8d...295 Vi sier faktisk disse på bergensk også, men med e på slutten. HI Anonymkode: bd164...919
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #5 Skrevet 27. juli 2021 Med fare for å avspore tråden, men i hvilke tilfeller sier man til andre at man har liggebesøk som i besøk av en mann som man skal ha sex med? Er det at i dag kommer kjæresten på liggebesøk, liksom? Å disse/huske er begrep som brukes forskjellig i landet. Slikkepinne/kjærlighet er et annet. Anonymkode: 835b0...d6e
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #6 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg bor i Østfold og har hørt ordet liggebesøk én gang, og da fra en innflytter fra Bergen. Her brukes overnatting tror jeg. (Når jeg tenker meg om så er det oftest vi som har invitert, og jeg er ikke herfra selv, men kan ikke huske at andre har brukt et annet ord som jeg har lagt merke til i alle fall.) Hva sier dere i stedet for sklie? Det er det ordet jeg er vant til. Syntes det var så rart da vi flyttet hit og alle sa "akesklie" i stedet. Litt smør på flesk liksom? 😛 Anonymkode: 955b8...ba6 Å rutsje og rutsjebane. Uttalels "russjebane". HI Anonymkode: bd164...919
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #7 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Vi sier faktisk disse på bergensk også, men med e på slutten. HI Anonymkode: bd164...919 Her sier vi ronse og overnatting. Sørlandet. Jeg synes liggebesøk er et merkelig ord, aldri hørt det før. Anonymkode: c50ba...760
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #8 Skrevet 27. juli 2021 Jeg har bodd både på østlandet og sørlandet, aldri hørt ordet liggebesøk før. Vi sier overnatting begge steder. Ronse, disse og huske har jeg hørt alle da, og vet hva betyr. Noen lokale ting er litt morsomme, i Arendal sier de purke til skolebolle. Det reagerte jeg på første gang jeg så, gikk forbi et bakeri som på plakaten utenfor reklamerte for purke og en halvliter cola I Kristiansand har de rosiner i skolebolla og kaller den femøres, der skjønte jeg heller ikke hva de egentlig solgte i kantina på høyskolen når de på plakaten sto femøres... Men ble veldig positivt overrasket over rosinene i den da, det var godt. Anonymkode: 43336...27f
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #9 Skrevet 27. juli 2021 Jeg har aldri hørt ordet liggebesøk brukt, og heller ikke brukt det selv. Men da jeg så det i går tolket jeg det som en sex-overnatting, med henspill på «ligging». Ble overrasket over at det handlet om barn på overnatting. Da jeg flyttet fra Vestlandet til Sørlandet var det flere ord som var morsomme, som lagg (lå), ronse, krekslig (ekkelt), legimitasjon (legitimasjon) og ommøbleREre (ommøblere), for å nevne noe. Anonymkode: acd9c...ce3
sug lut Skrevet 27. juli 2021 #10 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg har aldri hørt ordet liggebesøk brukt, og heller ikke brukt det selv. Men da jeg så det i går tolket jeg det som en sex-overnatting, med henspill på «ligging». Ble overrasket over at det handlet om barn på overnatting. Da jeg flyttet fra Vestlandet til Sørlandet var det flere ord som var morsomme, som lagg (lå), ronse, krekslig (ekkelt), legimitasjon (legitimasjon) og ommøbleREre (ommøblere), for å nevne noe. Anonymkode: acd9c...ce3 De siste sier mer om det generelle utdanningsnivået der du bor.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #11 Skrevet 27. juli 2021 sug lut skrev (Akkurat nå): De siste sier mer om det generelle utdanningsnivået der du bor. Det skulle man tro, men det er mer etablerte talefeil som er uavhengig av utdanningsnivå. Anonymkode: acd9c...ce3
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #12 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det skulle man tro, men det er mer etablerte talefeil som er uavhengig av utdanningsnivå. Anonymkode: acd9c...ce3 Haha samme som "hvem bil" her jeg bor. Det skjærer i ørene, men ALLE sier det! Anonymkode: 955b8...ba6
Mostly Harmless Skrevet 27. juli 2021 #13 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Med fare for å avspore tråden, men i hvilke tilfeller sier man til andre at man har liggebesøk som i besøk av en mann som man skal ha sex med? Er det at i dag kommer kjæresten på liggebesøk, liksom? Sier bare at kjæresten skal overnatte, og lar folk legge sammen to og to selv.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #14 Skrevet 27. juli 2021 Mostly Harmless skrev (10 minutter siden): Sier bare at kjæresten skal overnatte, og lar folk legge sammen to og to selv. Selvsagt, det er sånn de fleste ordlegger seg. Jeg lurer bare på i hvilke situasjonen man snakker om liggebesøk som i å ha sex. Anonymkode: 835b0...d6e
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #15 Skrevet 27. juli 2021 Jeg er fra Bergensområdet og sier overnattingsbesøk. Jeg reagerte likevel ikke på liggebesøk og tenkte hvert fall ikke at det skulle bety pulebesøk. Ronse har jeg faktisk aldri hørt før. Bruker disse og rutsje. Skillingsbolle har også mange forskjellige navn rundt om i landet. Anonymkode: 42054...528
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #16 Skrevet 27. juli 2021 Liggebesøk bruker jeg ikke, men høres ut som knullebesøk. Sklia bruker vi om det en sklir på. Ingen jeg kjenner omtaler folk basert på hvor mange de har ligget med, men ordet kan bli brukt til det av folk på Østlandet. Anonymkode: a4d57...c24
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #17 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Selvsagt, det er sånn de fleste ordlegger seg. Jeg lurer bare på i hvilke situasjonen man snakker om liggebesøk som i å ha sex. Anonymkode: 835b0...d6e Liggebesøk er når ligget ditt kommer og overnatter. Altså ikke en kjærste, men en du bare ligger med. Anonymkode: a8eaf...0c0
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #18 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Liggebesøk er når ligget ditt kommer og overnatter. Altså ikke en kjærste, men en du bare ligger med. Anonymkode: a8eaf...0c0 Ja, jeg skjønner det🙈jeg er sikkert bare utrolig treig og naiv, men kan ikke tenke meg noen situasjon hvor jeg sier at «i kveld kommer Pål på liggebesøk til meg». Anonymkode: 835b0...d6e
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #19 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg skjønner det🙈jeg er sikkert bare utrolig treig og naiv, men kan ikke tenke meg noen situasjon hvor jeg sier at «i kveld kommer Pål på liggebesøk til meg». Anonymkode: 835b0...d6e Hehe, nei... mer sånn "kan ikke, får liggebesøk". Til venninner, ikke perifere folk eller sjefen! Anonymkode: a8eaf...0c0
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #20 Skrevet 27. juli 2021 På Karmøy så bety snål, at noen er søt 😉🙂. Anonymkode: 46b30...12a
Hengebukksvinet Skrevet 27. juli 2021 #21 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Her sier vi ronse og overnatting. Sørlandet. Jeg synes liggebesøk er et merkelig ord, aldri hørt det før. Anonymkode: c50ba...760 Jeg sier det samme, men hvis vi har besøk og det blir sent kan jeg f.eks like gjerne si: «dere må bare ligge over». Liggebesøk har jeg derimot aldri hørt. Sørlandet her også🤩
TøffiTrynet☠ Skrevet 27. juli 2021 #22 Skrevet 27. juli 2021 Bergensere altså! ❤️ Sier ikke dere barnebesøk om barnebursdag også? Dialekter er kult! 👍🏻
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #23 Skrevet 27. juli 2021 Her vi bor, nordvestlandet, sier vi overnattingsbesøk. Har aldri hørt noen brukt begrepet liggebesøk om hverken det ene eller andre. Et ord som har skapt problemer for nykommere i slekta, i flere generasjoner, er morsk. Her betyr det at en ser streng og sint ut, mens det på min fars hjemsted, betyr dyktig. Så det har vært mange brede glis, i håp om å slippe å bli kalt morsk😂 Anonymkode: e5008...443
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #24 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Haha samme som "hvem bil" her jeg bor. Det skjærer i ørene, men ALLE sier det! Anonymkode: 955b8...ba6 Da prater dere feil. Har ingenting med dialekt å gjøre. Er mindre intelligent å snakke slik. Liggebesøk = pule Overnattingsgjest = overnattingsgjest Anonymkode: 830f0...e53
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #25 Skrevet 27. juli 2021 TøffiTrynet☠ skrev (12 minutter siden): Bergensere altså! ❤️ Sier ikke dere barnebesøk om barnebursdag også? Dialekter er kult! 👍🏻 Jo, det gjør vi 😁 Anonymkode: 8e9ad...52d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå