Gå til innhold

Ti år siden 22. juli? Hvor var du den dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle ut å løpe i skogen da jeg hørte det hadde vært eksplosjon i Oslo. En kort nyhetssending og jeg trodde det var en gasseksplosjon. Etter lang tur i skogen og på vei hjem i bilen skjønte jeg ingenting da jeg skrudde på radioen. 
Helt surrealistisk opplevelse. Og så da jeg skrur på TV-en hjemme kommer meldingene om Utøya. 
Det er lett å si man er lei skriverier om dette, det er lett å «legge det bak seg».
22. Juli - Vi må aldri glemme. 🌹

Anonymkode: ae4e7...868

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var på Utøya med søstrene mine. Lillesøsteren min på 15år ble skutt og drept❤️

Anonymkode: 19841...111

Skrevet

Jeg hadde fått med meg eksplosjonen i regjeringskvartalet før vi dro på kaffebesøk til min mor. 

Vi snakket om dette, så sier min nevø som så på nyhetene på tv at nå skyter de på Utøya. Jeg glemmer aldri Jens Stoltenberg som talte fra en hemmelig bunkers. 

La meg til nyheten om at noen mennesker var bekreftet døde og sjekket mobilen da jeg våknet i tretiden og holdt på å kaste opp da jeg leste over 80 døde! 

Jeg var stolt av landet mitt og håndteringen i nær ettertid. Jeg er ikke fullt så stolt av det nå. 

Vi MÅ aldri glemme 🌹

Anonymkode: 7b166...0e1

Skrevet

Var i hagen til naboen. Hørte godt smellet, men skjønte ikke hva det var. Hørtes ut som torden, men himmelen var blå. Det tok litt tid før vi forstod at noe hadde skjedd. 

Anonymkode: b2496...2ac

Skrevet

Vi var på vei hjem fra Sverige . Hørte nyhetene om bomben så sa mannen min, det kommer til å skje noe mere. .. grøss

Vi kom frem hjemme og satte på nyhetene på tv og da så vi om utøya. Vi satt opp langt på natt og fulgte med. Det var helt grusomt.

Anonymkode: be92b...c5c

Skrevet

På en strand på andre siden av jorda. Ganske absurd. 

Anonymkode: 60eac...1c7

Skrevet

Hadde kjøpt mitt første hus og holdt på med flytting. Hadde verken tv, radio eller internett så fikk ikke med meg hva som skjedde før jeg kom på jobb på mandag.

Anonymkode: 970b9...de2

Skrevet

Var ute og spiste med mann og barn. Hørte godt smellet. 

Anonymkode: 3e359...053

Skrevet

Først hjemme, da bomben gikk av, så til kaffe hos mine besteforeldre da skytingen begynte. Vi hadde fire små barn på det tidspunktet og fikk ikke helt grep om alt før de var i seng og vi fikk satt oss skikkelig ned hjemme på kvelden. Da fulgte vi nyhetene til ut på natten, helt i sjokk.

Anonymkode: c0bd6...137

Skrevet

Var i Sverige på campingtur. Hadde ikke noe særlig nett-tilgang, så fikk litt oppdateringer fra en venn. Dagen etter var vi i byen, og så forsidene på avisene og fikk sjokk. Dagen etter det igjen kom vi hjem til et stille Norge. Det var helt utrolig rart og vondt. 

Anonymkode: ba8e9...878

Skrevet

Var på standupshow, hadde sett at det hadde vært en eksplosjon i Oslo før vi gikk, men ikke fått med oss at det var terror og hvor alvorlig det var. Satt og så på showet når de som holdt det sa at det ble et minutts stillhet for Oslo, og vi skjønte ingenting. Skjønte ikke omfanget før dagen etter, når jeg så hva som hadde skjedd på Utøya.

Anonymkode: ceb06...f94

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

❤️

Anonymkode: ceb06...f94

Skrevet

Var på ferie Gøteborg, foreldre og søsken visste ikkje heilt kvar vi var og vi reiste vel frå Oslo den 21 fekk mange bekymra telefonar. Hugsar det var norske nyheiter i alle kanalar på hotellet, og vi sat oppe og såg lenge. Då vi sto opp sto det på skjermen at det var 89 døde, (hugsar ikkje heilt talet, dei nedjustert det litt) eit heilt absurd tal. Svenska kondolerte og sa kor lei seg dei var når dei høyrde vi snakka norsk. 

Anonymkode: f0120...cb2

Skrevet

Jeg var høygravid, og satt på McDonalds på Liertoppen med mann og barn. Plutselig ble det en intens summing inne ved alle bordene, og det var umulig å ikke få med seg at den bombe var gått av. Reiste raskt hjem og fulgte med på TVen hele natten. 

Anonymkode: 49536...641

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

❤️❤️❤️

Skrevet

Lå i senga på soverommet i leiligheten vår i Oslo, og forsøkte å få 1-åringen til å ta en liten lur. Han hadde akkurat sovnet, men våknet igjen av et smell og hele huset ristet. Trodde det var fra en byggeplass, men det var det jo ikke. 

Anonymkode: 18c6a...432

Skrevet

Bodde i Kirkenes på den tiden. 

Mamma var sjeleglad for at alle hennes 3 barn bodde der akkurat da. For vi var mye i Oslo da vi bodde sørpå. 

Det var helt absurd å følge nyhetssendingene. Måtte legge meg for å stå opp til jobb dagen etter og når jeg så tallene dagen etter, måtte jeg puste noen ganger ekstra. 

Anonymkode: b231f...9ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Anonymkode: 74c1d...521

Skrevet

Hørte om bomben mens jeg beveget meg i en sakte og tett kø på en musikkfestival. Utover kvelden ble det mye tv sammen med andre like sjokkerte venner i en hotellobby. Fullstendig surrealistisk. Fikk sms fra søsteren min om at hun eller ungene var trygt ute av byen før eksplosjonen. 

Anonymkode: 682bb...4aa

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hørte om bomben mens jeg beveget meg i en sakte og tett kø på en musikkfestival. Utover kvelden ble det mye tv sammen med andre like sjokkerte venner i en hotellobby. Fullstendig surrealistisk. Fikk sms fra søsteren min om at hun eller ungene var trygt ute av byen før eksplosjonen. 

Æh... Hun OG ungene var ute av byen. 

Skrevet

Vi var på tur hjem fra Kristiansand,var inne i operatunnellen når det smalt..Stoppet for å spise mat på Alnabru da vi hørte at det hadde vært en eksplosjon i Oslo. Da vi kjørte derifra og nordover møtte vi masse terrorpoliti på vei mot Oslo..

Anonymkode: 74c1d...521

Skrevet

Hadde akkurat landet i Barcelona da vi hørte om bomben. Våre foreldre sendte oss mld om at noe hadde skjedd i Oslo. Og etterhvert om utøya.

Da Vi kom på hotellet på kvelden, var alle spanske nyheter om terroren i Norge

Anonymkode: 01411...13f

Skrevet

Jeg var i Hønefoss på Ringerike sykehus på svangerskapskontroll pga komplikasjoner i svangerskapet sammen med mannen min. Etter kontrollen reiste vi å spiste litt, da så jeg nyhetsvarsel på et kjøpesenter om det som hadde skjedd i Oslo. 

Jeg har selv mange ganger vært på Utøya. Vi hadde egentlig avtale om å komme innom Buskerudleiren på besøk på Utøya denne dagen. Men jeg var ikke helt i form og fikk beskjed av sykehuset om å ta det helt med ro. Derfor bare spiste vi og reiste hjemover. Hørte på nyheter i bilen hjem. 

Hadde jeg vært i bedre form hadde med all sannsynlighet jeg og mannen enten kommet litt før terroren på Utøya eller omtrent samtidig med han ankom Utøya. 

Jeg mistet mange kjente denne dagen. Har også mange kjente med senskader den dag i dag. Tenker ofte på hvor tilfeldig ting kan være og glad for at jeg var i skikkelig dårlig form denne dagen. 

Anonymkode: 18b9c...f08

Skrevet

Satt hjemme i stua og så på Tour de France. Det silregnet ute. Så kom det melding om ekstra nyhetssending pga eksplosjonen i regjeringskvartalet. Resten av dagen så vi nyheter. Vi skulle egentlig ha vært i bursdag til en slektning, men de ringte og avlyste. Jeg glemmer aldri intervjuet med en av de som kjørte og plukket ungdommer opp av vannet. Da ble det meldt om noen få døde og sårede. Han sa om og om igjen at "det er mange". Klumpen i magen som ikke slapp. Meldinger som så smått tikket inn om bekjente og kollegers barn som var trygge og tilslutt beskjeden om hun som aldri kom hjem igjen. Det er en dag jeg aldri glemmer. Aldri. 

Skrevet

Vi var på camping i Sverige da med flere familiemedlemmer fordelt på flere hytter. Vi var ikke så mye på nett egentlig, men en sjekket plutselig vg og så fikk vi vite. Da fulgte vi med resten av dagen, for det gjorde inntrykk 😕 Søsteren min var på Utøya i sin ungdom. 

Anonymkode: 826df...146

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...