Gå til innhold

Bør jeg si noe? Og i så fall hvordan? Ang. rettskriving.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si i fra! 

Og har ikke du en frisørvenn som faktisk har litt slitte tupper? 

En legevenn som begynner å bli litt overvektig? 

En elektrikervenn som lar vannkokeren stå i stikkontakten? 

En psykologvenn som er redd for edderkopper? 

Si i fra! Du moralens vokter - du er vårt eneste håp! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja gjør det så får de seg en god latter😀😀

Anonymkode: df990...278

Skrevet

Jeg er enig i at det er helt krise at en norsklærer ikke kan forskjellen på subjekts- og objektsform. Men folk bryr seg jo ikke om korrekt språk lenger - det er litt anstrengende å lære seg, og dermed unødvendig.

Hadde en engelsklærer skrevet «send she home» er jeg derimot sikker på at det hadde blitt ramaskrik. Av en eller annen merkelig grunn er det verre å bruke feil engelsk enn feil norsk. 

Anonymkode: 6db74...44b

Skrevet

Så lenge lærerutdanninga slipper gjennom alt mulig rask får du gjort lite, da vil du alltid få både faglig svake og pedagogisk inkompetente lærere i massevis, lærere som hverken kan skrive riktig eller har noen som helst naturlig autoritet eller formidlingsevne.

Skrevet
On 7/16/2021 at 10:44 AM, Anonym bruker said:

Kort fortalt er det tre jenter i samme området her vi bor som begynte i klasse i fjor høst. Dette har ført til at jeg og mannen har fått telefonnummeret til mødrene og fedrene til de andre to jentene slik at vi kan sende sms dersom det er noe, med tanke på at barna våre leker mye sammen. F.eks.: "Kan dere sende Mia hjem kl. 18?" eller "Er det greit at Anne spiser middag her i dag?". 

Moren til den ene jenta har ved flere anledninger skrevet "hun" der det skulle stått "henne", altså roter med subjektsform og objektsform, f.eks. "Jeg skal sende med hun badetøy". Sånn bortsett fra at det svir litt i øynene, har jeg naturligvis ikke tenkt noe mer over det.

Problemet nå er at jeg snakket litt med denne moren i går da vi møttes ute, og hun fortalte meg da at hun jobber som lærer. Og ikke bare det, men hun har norsk som undervisningsfag på mellomtrinnet! Formuleringene hennes på sms, og ikke minst den gjennomgående feilbruken av subjekstform, er jo faktisk ikke greit i det hele tatt for en som underviser i norsk. Så nå sitter jeg her og lurer litt på om jeg burde si noe? Og i så fall hvordan? Jeg kjenner henne ikke spesielt godt. Hva tenker dere?

Anonymkode: b4cb6...7bf

Nei.. dette er foreldrene sin jobb

Anonymkode: 1386a...f09

Skrevet
On 7/16/2021 at 10:44 AM, Anonym bruker said:

Kort fortalt er det tre jenter i samme området her vi bor som begynte i klasse i fjor høst. Dette har ført til at jeg og mannen har fått telefonnummeret til mødrene og fedrene til de andre to jentene slik at vi kan sende sms dersom det er noe, med tanke på at barna våre leker mye sammen. F.eks.: "Kan dere sende Mia hjem kl. 18?" eller "Er det greit at Anne spiser middag her i dag?". 

Moren til den ene jenta har ved flere anledninger skrevet "hun" der det skulle stått "henne", altså roter med subjektsform og objektsform, f.eks. "Jeg skal sende med hun badetøy". Sånn bortsett fra at det svir litt i øynene, har jeg naturligvis ikke tenkt noe mer over det.

Problemet nå er at jeg snakket litt med denne moren i går da vi møttes ute, og hun fortalte meg da at hun jobber som lærer. Og ikke bare det, men hun har norsk som undervisningsfag på mellomtrinnet! Formuleringene hennes på sms, og ikke minst den gjennomgående feilbruken av subjekstform, er jo faktisk ikke greit i det hele tatt for en som underviser i norsk. Så nå sitter jeg her og lurer litt på om jeg burde si noe? Og i så fall hvordan? Jeg kjenner henne ikke spesielt godt. Hva tenker dere?

Anonymkode: b4cb6...7bf

ops ser det er moren, Nei du skal aboslutt ikke si noe

Anonymkode: 1386a...f09

Skrevet
sug lut skrev (4 timer siden):

Så lenge lærerutdanninga slipper gjennom alt mulig rask får du gjort lite, da vil du alltid få både faglig svake og pedagogisk inkompetente lærere i massevis, lærere som hverken kan skrive riktig eller har noen som helst naturlig autoritet eller formidlingsevne.

Og så lenge det å vere lærar held fram med å vere ein dritjobb med for lite løn og for omfattande arbeidsoppgåver må vel lærarskulane berre ta inn dei lærarstudentane dei får.... Viss ein kunne få lov til å undervise igjen og ikkje drive med alt mogleg anna så kanskje det hadde vore håp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...