Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #1 Skrevet 16. juli 2021 Kort fortalt er det tre jenter i samme området her vi bor som begynte i klasse i fjor høst. Dette har ført til at jeg og mannen har fått telefonnummeret til mødrene og fedrene til de andre to jentene slik at vi kan sende sms dersom det er noe, med tanke på at barna våre leker mye sammen. F.eks.: "Kan dere sende Mia hjem kl. 18?" eller "Er det greit at Anne spiser middag her i dag?". Moren til den ene jenta har ved flere anledninger skrevet "hun" der det skulle stått "henne", altså roter med subjektsform og objektsform, f.eks. "Jeg skal sende med hun badetøy". Sånn bortsett fra at det svir litt i øynene, har jeg naturligvis ikke tenkt noe mer over det. Problemet nå er at jeg snakket litt med denne moren i går da vi møttes ute, og hun fortalte meg da at hun jobber som lærer. Og ikke bare det, men hun har norsk som undervisningsfag på mellomtrinnet! Formuleringene hennes på sms, og ikke minst den gjennomgående feilbruken av subjekstform, er jo faktisk ikke greit i det hele tatt for en som underviser i norsk. Så nå sitter jeg her og lurer litt på om jeg burde si noe? Og i så fall hvordan? Jeg kjenner henne ikke spesielt godt. Hva tenker dere? Anonymkode: b4cb6...7bf
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #3 Skrevet 16. juli 2021 Det er bedre enn hvordan læreren til min eldste skriver. Hun skriver mailer og sms konsekvent på «sms-språk». Hun gjør heldigvis ikke det på skolen eller på «offisielle» skriv. Men det irriterer meg grenseløst at en dame på nesten førti (og er lærer) skriver «D r greit.». Anonymkode: e40f2...9e2
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #4 Skrevet 16. juli 2021 Er du seriøs? Om det mot formodning er et seriøst spørsmål så nei, du skal selvsagt ikke si noe. Folk, altså! Anonymkode: 4c81d...523
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #5 Skrevet 16. juli 2021 Ugh... Egentlig synes jeg den der er ganske vanskelig. Det er, i en norsklærers øyne, ufattelig trist at det norske språket er i så stort forfall. Det er jo forkastelig at damen ikke kan å skrive korrekt. Men, og det er et seriøst men, er det din oppgave å korrigere henne? Antakelig ville jeg falt ned på å ikke ta det opp. Anonymkode: fef2b...d23
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #6 Skrevet 16. juli 2021 Datteren min har en lærer på skolen som er helt ekstrem, feiler hele tiden, på åpenbare ting som dobbel konsonant, og/å osv. Har han ikke i norsk heldigvis, det er en lærervikar som ikke er utdannet lærer, men jobber full tid som det. Har mange fag fast, som matte, kunst og håndverk osv. Sier ikke noe til han, men det har blitt noe vi foreldre snakker om, alle skrivefeilene fra han. Anonymkode: 4f6c3...4d9
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #7 Skrevet 16. juli 2021 Nei. Alvorlig talt. Ikke drit deg fullstendig ut. Hun vet nok forskjellen. Men kan ikke hun få ta fri på sms som alle andre? Jeg skriver dårlig norsk på sms, som svært mange andre. Anonymkode: 524e5...d96
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #8 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Kort fortalt er det tre jenter i samme området her vi bor som begynte i klasse i fjor høst. Dette har ført til at jeg og mannen har fått telefonnummeret til mødrene og fedrene til de andre to jentene slik at vi kan sende sms dersom det er noe, med tanke på at barna våre leker mye sammen. F.eks.: "Kan dere sende Mia hjem kl. 18?" eller "Er det greit at Anne spiser middag her i dag?". Moren til den ene jenta har ved flere anledninger skrevet "hun" der det skulle stått "henne", altså roter med subjektsform og objektsform, f.eks. "Jeg skal sende med hun badetøy". Sånn bortsett fra at det svir litt i øynene, har jeg naturligvis ikke tenkt noe mer over det. Problemet nå er at jeg snakket litt med denne moren i går da vi møttes ute, og hun fortalte meg da at hun jobber som lærer. Og ikke bare det, men hun har norsk som undervisningsfag på mellomtrinnet! Formuleringene hennes på sms, og ikke minst den gjennomgående feilbruken av subjekstform, er jo faktisk ikke greit i det hele tatt for en som underviser i norsk. Så nå sitter jeg her og lurer litt på om jeg burde si noe? Og i så fall hvordan? Jeg kjenner henne ikke spesielt godt. Hva tenker dere? Anonymkode: b4cb6...7bf Jeg tenker at det er deg som har et problem som du må jobbe med. Anonymkode: e71ff...d68
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #9 Skrevet 16. juli 2021 Hvis du er sjefen hennes eller hun er lærer til ditt barn kan du si fra. Hvis ikke kan jeg ikke finne en eneste grunn til at du skulle gi beskjed om dette? Hvorfor mener du selv at du burde si fra? Anonymkode: b343e...8bf
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #10 Skrevet 16. juli 2021 Er det du som går i spinn hver gang noen her inne surrer med hun og henne? Er dette egentlig et fordekt irritasjonsinnlegg pga dette? Anonymkode: d0952...277
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #11 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er du seriøs? Om det mot formodning er et seriøst spørsmål så nei, du skal selvsagt ikke si noe. Folk, altså! Anonymkode: 4c81d...523 Normalt sett ville jeg jo ikke det, men hun er norsklærer og kan ikke skrive skikkelig norsk. Akkurat det synes jeg faktisk at er litt problematisk. HI Anonymkode: b4cb6...7bf
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #12 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Hvis du er sjefen hennes eller hun er lærer til ditt barn kan du si fra. Hvis ikke kan jeg ikke finne en eneste grunn til at du skulle gi beskjed om dette? Hvorfor mener du selv at du burde si fra? Anonymkode: b343e...8bf Fordi hun er norsklærer, og da bør man faktisk kunne forskjellen på hun/henne. Jeg ville satt pris på om noen gjorde meg oppmerksom på noe jeg gjør feil knyttet til mitt yrke, slik at jeg kunne forbedret meg, men ut i fra tråden her ser jeg at det åpenbart ikke er en gjengs mening. HI Anonymkode: b4cb6...7bf
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #13 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Er det du som går i spinn hver gang noen her inne surrer med hun og henne? Er dette egentlig et fordekt irritasjonsinnlegg pga dette? Anonymkode: d0952...277 Nei, jeg har faktisk aldri kommentert skrivefeil her inne. Det er ikke min sak, noe jeg også tenkte om denne mammaen inntil jeg hørte at hun er norsklærer. Nå er jeg litt usikker på om jeg burde nevne noe siden hun tross alt skal lære barn korrekt norsk, og ikke behersker det selv. Anonymkode: b4cb6...7bf
Elizabeth Skrevet 16. juli 2021 #14 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Normalt sett ville jeg jo ikke det, men hun er norsklærer og kan ikke skrive skikkelig norsk. Akkurat det synes jeg faktisk at er litt problematisk. HI Anonymkode: b4cb6...7bf Det er enda verre hvis hun sier skjøtt, skylling osv, da hadde jeg sagt noe. Men hun driver selvfølgelig ikke med vranglære. Hva hun skriver, og hva hun lærer bort er to forskjellige ting.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #15 Skrevet 16. juli 2021 Elizabeth skrev (22 minutter siden): Det er enda verre hvis hun sier skjøtt, skylling osv, da hadde jeg sagt noe. Men hun driver selvfølgelig ikke med vranglære. Hva hun skriver, og hva hun lærer bort er to forskjellige ting. Det er ikke verre sier språkforskere. Kj-lyden er på vei ut og det er en naturlig utvikling. 😳 Hørte en språkforsker på radio. Synes selv kj-lyden skal bevare. Anonymkode: b343e...8bf
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #16 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Fordi hun er norsklærer, og da bør man faktisk kunne forskjellen på hun/henne. Jeg ville satt pris på om noen gjorde meg oppmerksom på noe jeg gjør feil knyttet til mitt yrke, slik at jeg kunne forbedret meg, men ut i fra tråden her ser jeg at det åpenbart ikke er en gjengs mening. HI Anonymkode: b4cb6...7bf Jeg er helt enig med deg. Hvis dere bor et sted, eller hun kommer fra et sted, hvor de ofte bytter henne med hun i dialekten, da ville jeg lagt godviljen til og tenkt at hun kanskje bruker "muntlig" når hun skriver sms. Jeg ville funnet en måte å si noe om det, kanskje linket det opp mot et spørsmål om hun kommer fra et område som bytter henne med hun, da du har sett at hun konsekvent bruker dette på sms. En god fagperson vil ikke ta det som en personlig fornærmelse, men heller som en mulighet til å forbedre seg. Så jeg stemmer for å ta det opp med henne! (men regner med at sånn rundt 95-99 % her inne vil si det motsatte - og da er det ikke rart om barn sliter med å lære seg korrekt rettskriving, om ikke lærerne deres kan det heller...) Anonymkode: d93a0...92d
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #17 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det er ikke verre sier språkforskere. Kj-lyden er på vei ut og det er en naturlig utvikling. 😳 Hørte en språkforsker på radio. Synes selv kj-lyden skal bevare. Anonymkode: b343e...8bf Den dagen når ordet skjede blir sagt, å ikke alle helt skjønner hvilket tema som blir presentert... Anonymkode: e71ff...d68
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #18 Skrevet 16. juli 2021 Svar på meldingene med riktig form. "Da sender jeg henne hjem." Anonymkode: e4467...798
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #19 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Svar på meldingene med riktig form. "Da sender jeg henne hjem." Anonymkode: e4467...798 Der gjør jeg, helt konsekvent, men det hjelper tydeligvis ikke. Til en over her: Det er ikke vanlig å rote med hun/henne i vår dialekt. Jeg har en kompis som sier "oss" (eller "øss") i stedet for "vi" og skriver dette i sms fordi han da skriver mer muntlig enn ellers, men det er ikke slik med denne mammaen. HI Anonymkode: b4cb6...7bf
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #20 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Normalt sett ville jeg jo ikke det, men hun er norsklærer og kan ikke skrive skikkelig norsk. Akkurat det synes jeg faktisk at er litt problematisk. HI Anonymkode: b4cb6...7bf Men det er ikke ditt problem å løse! For i det hele tatt å vurdere å si noe i en slik situasjon må du i det minste være 100 % sikker på at alle dine egne sms’er blir sendt med et korrekt språk. At hun er lærer har da virkelig ingenting med hennes private sms-korrespondanse å gjøre. Hadde dere vært gode venner hadde det vært ok å si fra, slik som nå er det ikke ok. Anonymkode: 4c81d...523
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #21 Skrevet 16. juli 2021 Jeg synes godt du kan si det på en fin måte. Greit det er ikke din jobb, men det er vel ikke noe galt i å si fra om feilaktig språk? Mitt barns lærer på barnetrinnet skrev til stadig noe som dette "Skriv det i skriveboka de" Hvis jeg skulle skrevet det samme ville det vært "Skriv det i skriveboken din" Er ikke det feil å bruke de på den måten? Slik barnets lærer gjorde. Anonymkode: 46f51...0b0
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #22 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Men det er ikke ditt problem å løse! For i det hele tatt å vurdere å si noe i en slik situasjon må du i det minste være 100 % sikker på at alle dine egne sms’er blir sendt med et korrekt språk. At hun er lærer har da virkelig ingenting med hennes private sms-korrespondanse å gjøre. Hadde dere vært gode venner hadde det vært ok å si fra, slik som nå er det ikke ok. Anonymkode: 4c81d...523 Hadde hun skrevet på en muntlig måte ellers hadde jeg kanskje ikke reagert noe særlig, men det virker virkelig som om hun ikke kan forskjellen. Jeg kommer uansett ikke til å si noe til henne med det utgangspunktet, men skulle vi komme inn på språk en gang, kan jeg jo se om det passer å nevne noe om hun/henne på generelt grunnlag. HI Anonymkode: b4cb6...7bf
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #23 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg synes godt du kan si det på en fin måte. Greit det er ikke din jobb, men det er vel ikke noe galt i å si fra om feilaktig språk? Mitt barns lærer på barnetrinnet skrev til stadig noe som dette "Skriv det i skriveboka de" Hvis jeg skulle skrevet det samme ville det vært "Skriv det i skriveboken din" Er ikke det feil å bruke de på den måten? Slik barnets lærer gjorde. Anonymkode: 46f51...0b0 Eller - skriv det i skriveboka di (ikke de, det blir helt feil). Anonymkode: d93a0...92d
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2021 #24 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Eller - skriv det i skriveboka di (ikke de, det blir helt feil). Anonymkode: d93a0...92d Ja nemlig. Dette var også en veldig flink lærer, dyktig med barna men dessverre ikke så faglig sterk. Anonymkode: 46f51...0b0
Syngensang Skrevet 16. juli 2021 #25 Skrevet 16. juli 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja nemlig. Dette var også en veldig flink lærer, dyktig med barna men dessverre ikke så faglig sterk. Anonymkode: 46f51...0b0 Korleis kan ho vere ein dyktig lærar om ho ikkje er fagleg sterk?? For å vere ein dyktig lærar må du faktisk ha både godt lag med borna òg vere fagleg sterk. Du klarar ikkje å lære vekk noko du knapt skjønnar sjølv. Og minstekravet er å kunne skrive norsk. Norsk skriftleg og munnleg er ein del av alle fag så det er ikkje noko unnskyldning at ein ikkje er norsklærar. Hi, eg ville ikkje sagt noko faktisk. Sjølv om eg som du ser over absolutt meinar at lærarar må kunne skrive så har ikkje du denne relasjonen til henne og det blir for søkt å bli retta på sms-ar ein sender i privat regi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå