Gå til innhold

Hei du som aldri stiller opp for barna

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tipp topp skrev (1 time siden):

Jeg har full forståelse for at ikke balle kan påta seg verv osv, men jeg har liten forståelse for at de som slipper ikke engang klarer å svare på enkle e-poster. Er man satt opp som smittevakt på trening og ikke kan, så må det være mulig å gi beskjed med en gang i stedet for å ikke stille så treningen må avlyses. Og svar nå med en gang på om barnet ditt kommer på kamp så man vet og det er mulig å planlegge. Det går utover alle når de plutselig ikke er mange nok likevel. Og når man skal ordne med felles overnatting og flere ikke klarer å svare på om de skal ha rom eller ikke innen fristen. Eller man skal bestille nye drakter for laget og foreldrene ikke kan klare å svare på hvilken størrelse man skal bestille til deres barn (og klubben betalte for draktene så det var ikke at det var for dyrt for noen). 

Det er ganske frustrerende når man legger ned masse jobb for å lage et best mulig arrangement og i tillegg må bruke masse ekstra tid fordi mange ikke klarer å gjøre sin bittelille del av jobben som ofte kun er et enkelt svar. 

Dette har jeg også lurt meg grønn på.  At det kan glippe i ny og ne kan jo skje alle, men det er overraskende hvor mange det glipper for hver gang. 

Anonymkode: 3844c...31a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hele premisset i tråden handler i stor grad om kjønn.

Mens resten av samfunnet haler i kvinner for å få de til å bli selvstendige, ta tøffe avgjørelser, delta i arbeidslivet ig samfunnslivet, så møter man det helt motsatte kravet med en gang man får barn. Da skal man plutselig gå helt 1950, sulle rundt på kjøkkenet, med trivielle ting som kakebaking, arbeide gratis og smile strålende likevel.

Disse ekstremt motsetningsfylte kravene til kvinner er i seg selv nok til at man kan få angst.

Sier ikke at det er det som er din grunn, poenget mitt er bare at nettopp på grunn av holdningen til HI, så ender mange opp med å bli som de HI irriterer seg over.

HI, du burde spørre menn i stedet for å spørre damer. Forsøk samme taktikk overfor menn. Se hvordan mannfolk reagerer på denne «uskyldige» spørsmålet ditt;

«Jeg ser at noen av dere pappaer er så slemme mot barn at dere ikke vil bake kake. Kan noen av dere forklare hvorfor dere ikke elsker barna deres?» 

Anonymkode: ee72a...c6d

Menn stiller opp i kiosk og kjøkken, på dugnad og turer, som trenere og ledere, og som bakere og burgerflippere i like stor grad som kvinner i de sammenhengene jeg har hatt barna engasjert i.

Anonymkode: bd3df...9c9

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg er ikke en av dem, men jeg kan likevel greie å tenke meg til at noen kan slite med helse, hjemmesituasjon, dårlig økonomi eller andre utfordringer som gjør at slikt blir uoverkommelige for dem.

Og jeg tenker at det er flott at de likevel lar ungene sine få delta, at de ikke hemmer barnas deltakelse i fritidsaktiviteter.

Nå vil det alltid være et fåtall som snylter på andre, fordi de rett og slett ikke gidder. Men jeg tror det er mange flere som sliter med ting som de forsøker å skjule for andre, ofte pga. det er skambelagt eller tabu å innrømme.

Prøv heller å snakke med de det gjelder.

Anonymkode: aa5a8...0c7

Alle sliter med noe! Man kan bite tenne sammen å bake en kake en gang iblant.

Slutt å vær så blåøyd!

Anonymkode: 33691...68b

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Slutt å vær så blåøyd!

Det finnes faktisk de som er fullstendig katastrofe på kjøkkenet. Så det er ikke bare å bite tennene sammen. De jeg vet om leverer kjøpekake når det er deres tur, så de bidrar likevel.

Anonymkode: afbe7...e70

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Menn stiller opp i kiosk og kjøkken, på dugnad og turer, som trenere og ledere, og som bakere og burgerflippere i like stor grad som kvinner i de sammenhengene jeg har hatt barna engasjert i.

Ja, det skulle bare mangle.

Men det var jo ikke relatert til poenget mitt. 

Skrevet

Slutt å vær så blåøyd!

Hi ønsket å vite hvorfor noen ikke stiller opp. Jeg ga henne årsaker til det som jeg vet fra andre.

Og nei, det er faktisk ikke alle som har råd til å bake en kake en gang iblant. Noen har det så stramt at de ikke kan tillate seg en slik utskeielse. Ofte er det personer som også av helsemessige årsaker har falt ut av arbeidslivet. Sykdom og dårlig økonomi fører oftere til samlivsbrudd, så noen får dessverre en rekke ekstrabelastninger på flere grunnleggende nivå i livet. Leiemarkedet i Norge har blitt latterlig dyrt etter at mange huseiere, som egentlig ikke har råd til eget hus, velger å finansiere huskjøp ved at leietakere skal betale det meste av lånet sitt. Dette rammer igjen de svakeste.

HI har fått råd om hva hun nå kan gjøre, både fra meg og andre, men det har hun ikke kommentert. Uansett litt sent å komme med frustrasjonen sin kvelden før siste skoledag. Da er spørsmålet om både kontaktlærer, som hadde ytret ønske om kake til elevene, og HI har vært altfor treige i planleggingen. En slik avslutning kommer aldri overraskende når man har barn, så det er fullt mulig å planlegge bedre. Det trenger ikke være His feil, men HI kan vise at de alle foreldrene har noe å lære av dette, at neste år må planlegges mye bedre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Nei, det er jeg som lager KAKE. Og det på tross av at jeg har en høy stilling i et mannsdominert yrke og en mann som tar seg av middagslaging og minst 50 % av øvrig husarbeid - tenk det! Noen klarer å både stille opp for barna OG å ha en karriere som ikke er «fjollete».

Anonymkode: 18e31...189

Jeg håper datteren min ikke krysser stien til deg og dine likemenn før hun har lært seg å slå tilbake skikkelig hardt. 

Skrevet

Har man ikke råd til å lage billig tomatsuppe til et ekstra barn en dag, burde man kanskje ikke fått barn. 

Har man så stor sosial angst at man ikke kan delta på noe som helst i regi av foreldregruppen, burde man kanskje ikke fått barn.

Evner man ikke å smelle i hop en Toro-kake i ny og ne, eller har råd til å kjøpe en kake på Rema, burde man kanskje ikke fått barn. 

Kan man ikke kjøre bil, eller for en bil, men bor slik til at barna trenger skyss, burde man kanskje ikke fått barn. 

Alle klarer noe. Ingen klarer alt. Om du ikke kan bidra med noe som helst i forbindelse med barna sine liv, skulle man gjerne gått i tenkeboksen både en og to ganger før man produserte nye verdensborgere. 

Ps: ingen rår over fremtiden. Man kan selvsagt oppleve ting som gjør at livet endres i stor skala. Men våger likevel å påstå at alle disse problemene var der før de fleste unnasluntrerne fikk barn...

Anonymkode: 31af1...765

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Har man ikke råd til å lage billig tomatsuppe til et ekstra barn en dag, burde man kanskje ikke fått barn. 

Har man så stor sosial angst at man ikke kan delta på noe som helst i regi av foreldregruppen, burde man kanskje ikke fått barn.

Evner man ikke å smelle i hop en Toro-kake i ny og ne, eller har råd til å kjøpe en kake på Rema, burde man kanskje ikke fått barn. 

Kan man ikke kjøre bil, eller for en bil, men bor slik til at barna trenger skyss, burde man kanskje ikke fått barn. 

Alle klarer noe. Ingen klarer alt. Om du ikke kan bidra med noe som helst i forbindelse med barna sine liv, skulle man gjerne gått i tenkeboksen både en og to ganger før man produserte nye verdensborgere. 

Ps: ingen rår over fremtiden. Man kan selvsagt oppleve ting som gjør at livet endres i stor skala. Men våger likevel å påstå at alle disse problemene var der før de fleste unnasluntrerne fikk barn...

Og folk med dine holdninger burde ikke fått barn! 

Anonymkode: 86c91...476

Skrevet

Har man så store fordommer som beskrevet her, burde man kanskje ikke fått barn heller.

Våger påstå at slike fordommer var der før man fikk barn...

Skrevet

Det er kanskje ikke noe stemning for kake, da, selv om læreren hadde syntes at det hadde vært hyggelig. Kan du ikke bare melde tilbake at ingen av foreldrene kunne eller ville bake, så da må de finne på noe annet. Barn får i seg nok sukker som det er.

Anonymkode: b70a3...5dc

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Så når jeg sender ut Mail til foreldrene til 24 barn (som alle bortsett fra en har to foreldre hver), og INGEN melder seg til å hjelpe, så tenker du at det er fordi alle disse er i ulykkelige omstendigheter?

Og hva foreslår du egentlig? Er det 1) At jeg skal bake fire kaker hver gang fordi ingen andre «kan», eller 2) at vi skal droppe alle festligheter? 

Anonymkode: 18e31...189

Eller fordi folk er drittlei at det hele tiden er pengesluk og stress. 

Anonymkode: cec3d...8d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Eller fordi folk er drittlei at det hele tiden er pengesluk og stress. 

Å bake en kake er pengesluk? Såpass må man regne med når man setter barn til verden, altså. 

Det er klart at mange kan ha utfordringer andre ikke ser, men jeg nekter å tro at 34 barn har foreldre som ikke virker. Da er det giddeløse som gjelder. 

Anonymkode: 5fd16...d27

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Å bake en kake er pengesluk? Såpass må man regne med når man setter barn til verden, altså. 

Det er klart at mange kan ha utfordringer andre ikke ser, men jeg nekter å tro at 34 barn har foreldre som ikke virker. Da er det giddeløse som gjelder. 

Virkelig?

Etter å ha lest denne tråden så tror du fremdeles det hjelper å komme med emosjonelt press?

Hva er det de sier om mennesker som gjør det samme om og om igjen og forventer at resultatet skal bli noe annet?

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor så vanvittig bitter? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Nope.

Skrevet

Virkelig?

Etter å ha lest denne tråden så tror du fremdeles det hjelper å komme med emosjonelt press?

Hva er det de sier om mennesker som gjør det samme om og om igjen og forventer at resultatet skal bli noe annet?

Mener du at det er sannsynlig at alle foreldrene til de 34 barna sliter så mye at de ikke har kapasitet til å bake en kake? 

Skrevet

De aller fleste foreldre stiller opp for barna. De er tilstede når barna trenger trøst/omsorg, og hjelp med andre ting. At de ikke deltar på dugnader eller baker kake er ikke noen krise og er mer å stille opp for alle andre enn egne barn. 

Anonymkode: a1346...6c2

Skrevet

Sånne tafatte hjelpesløse foreldre som aldri bidrar med noe som helst til fellesskapet blir konsekvent satt på ryddegruppa.

«Takk for i kveld, og takk for nydelig kake og flott fruktfat. Da har vi ikke noe mer på programmet. Fint hvis foreldrene til Anne, Erik og Ibrahim tar ansvar for å rydde lokalene, dere finner søppelsekker på kjøkkenet».

Anonymkode: 0bca7...a82

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Sånne tafatte hjelpesløse foreldre som aldri bidrar med noe som helst til fellesskapet blir konsekvent satt på ryddegruppa.

«Takk for i kveld, og takk for nydelig kake og flott fruktfat. Da har vi ikke noe mer på programmet. Fint hvis foreldrene til Anne, Erik og Ibrahim tar ansvar for å rydde lokalene, dere finner søppelsekker på kjøkkenet».

Og kanskje er det greit for dem? Ikke alle kan bake, sånn er det bare. Og enkelte ganger wr klubbene kravstore som faen. Jeg er god til å bake, og baker gjerne kaker for diverse tilstelninger. Men en gang fikk jeg beskjed om at jeg må bake bløtkake med marsipanlokk. Da meldte jeg pass, for det er den eneste kaka jeg ikke klarer å få til. Da satt jeg meg på rydding i stedet.

Men snu det litt - er det ikke dere kakebakere som er late, egentlig? Dere smeller sammen en Torokake, der det eneste dere må gjøre, er å tilsette vann, sette det i ovnen og så skjære i biter. Rydding er mye tyngre og mye mer tidkrevende oppgave. Så kanskje dere burde overta ryddingen, hvis dere er så flinke og så mye bedre enn alle andre? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men skal alle gjøre det da? Litt kjipt å stå med 34 kaker også? 

Anonymkode: eab8a...4c9

Skrevet

Og kanskje er det greit for dem? Ikke alle kan bake, sånn er det bare. Og enkelte ganger wr klubbene kravstore som faen. Jeg er god til å bake, og baker gjerne kaker for diverse tilstelninger. Men en gang fikk jeg beskjed om at jeg må bake bløtkake med marsipanlokk. Da meldte jeg pass, for det er den eneste kaka jeg ikke klarer å få til. Da satt jeg meg på rydding i stedet.

Men snu det litt - er det ikke dere kakebakere som er late, egentlig? Dere smeller sammen en Torokake, der det eneste dere må gjøre, er å tilsette vann, sette det i ovnen og så skjære i biter. Rydding er mye tyngre og mye mer tidkrevende oppgave. Så kanskje dere burde overta ryddingen, hvis dere er så flinke og så mye bedre enn alle andre? 

Mange av oss klarer helt fint å bake kake uten hjelp fra Toro. Jeg hadde aldri levert fra meg en posekake (om det ikke var behov for gluten- og laktosefri kake). 

Men skal alle gjøre det da? Litt kjipt å stå med 34 kaker også? 

Anonymkode: eab8a...4c9

Nei. Alle skal selvsagt ikke ta med kake🙄hi hadde jo organisert det om det var for mange som meldte seg. Herlighet, er det mulig å ha så tungt for det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mener du at det er sannsynlig at alle foreldrene til de 34 barna sliter så mye at de ikke har kapasitet til å bake en kake? 

Tar det som et ja 😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så bra!

Noen må jo rydde også :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...