Gå til innhold

Hei du som aldri stiller opp for barna

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Går det virkelig ikke an å ha «festligheter» uten kake?

Hva ER det med denne kake-greia? 

Anonymkode: ee72a...c6d

Klassens kontaktlærer har bedt om at de skal få kake denne dagen. Det er altså ikke noe jeg har funnet på for å være jævlig.

Anonymkode: 18e31...189

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke en av de, men jeg vet flere tror min nabo er det. Hun har ME som ikke er veldig synlig enda og en mann som jobber borte hele uka. Så det er sjeldent å se de på dugnad og planlegge kjøring hit eller dit kan hun ikke for hun kan ikke planlegge formen sin. Jeg som kjenner de godt vet de tar sin del av dugnad og jobb, men det er ting andre foreldre ikke ser. Moren baker og gjør slike ting og jeg tar med siden hun syns det er litt ubehagelig å dukke opp uten å jobbe som de andre. Det er heller ingen som ser når faren låner maskiner fra jobb, graver og fikser ting som idrettsanlegget tenger hjelp til og helst vil slippe å betale noen å gjøre. 

De er heller ikke de som vil stå der og brette ut om hva og hvorfor til alle og enhver. Det skjønner jeg godt, for foreldrepolitiet er ikke en hyggelig rase. Jeg fikk merke den når jeg ikke stilte opp på 17mai dugnaden på skolen her når det var klassens sin tur. Jeg sa jeg kunne sitte i kommiteen, mot at jeg ikke var der 17mai for da var jeg opptatt med korpset. Så at jeg brukte høsten, vinteren og våren på å planlegge, skaffe sponsorer, gaver, premier, kjøpe og ordne var det ingen som så selv om de fleste hadde vært på møtet året før og nesten gjemte seg når de trengte noen til å sitte i komiteen. Jeg brukte 16mai på å rigge og 18 mai tol å rydde, men jeg fikk huden full av kjeft siden jeg ikke var der den 17. 

Så dere som føler dere som politi, tenk dere litt om, det er noen ganger mer enn hva dere ser. 

Anonymkode: d321a...c21

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du er så full av crap og så høy på deg selv at du ikke klarer svare på et enkelt spørsmål en gang. Spørsmålet var altså: vil du at barna skal ha avslutning med klassen med kake (som læreren har bedt om)? Ja eller nei? Det er ok om du svarer nei - hvis det viser seg at du er en svoren sukkermotstander er det iallefall litt letter å forstå hvorfor du ikke stiller opp på dette. Men du må iallefall kunne svare som et vanlig menneske og ikke som Øde Nerdrum eller Morten Harket.

Jeg har overhodet ingen forventninger til at du skal forstå mine innlegg, og heller ingen vyer om at jeg kan klare å få deg til å forstå.

Så svaret er ja, jeg kan «svare som et normalt menneske», eller, synke til ditt nivå.

Jeg har bare ingen motivasjon for det.

Jeg vil at kvinner skal ØKE sin bevissthet, heller enn å synke sammen og bli fjoller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Klassens kontaktlærer har bedt om at de skal få kake denne dagen. Det er altså ikke noe jeg har funnet på for å være jævlig.

Det er du som lager oppstyr. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er du som lager oppstyr. 

Nei, det er jeg som lager KAKE. Og det på tross av at jeg har en høy stilling i et mannsdominert yrke og en mann som tar seg av middagslaging og minst 50 % av øvrig husarbeid - tenk det! Noen klarer å både stille opp for barna OG å ha en karriere som ikke er «fjollete».

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er ikke en av de, men jeg vet flere tror min nabo er det. Hun har ME som ikke er veldig synlig enda og en mann som jobber borte hele uka. Så det er sjeldent å se de på dugnad og planlegge kjøring hit eller dit kan hun ikke for hun kan ikke planlegge formen sin. Jeg som kjenner de godt vet de tar sin del av dugnad og jobb, men det er ting andre foreldre ikke ser. Moren baker og gjør slike ting og jeg tar med siden hun syns det er litt ubehagelig å dukke opp uten å jobbe som de andre. Det er heller ingen som ser når faren låner maskiner fra jobb, graver og fikser ting som idrettsanlegget tenger hjelp til og helst vil slippe å betale noen å gjøre. 

De er heller ikke de som vil stå der og brette ut om hva og hvorfor til alle og enhver. Det skjønner jeg godt, for foreldrepolitiet er ikke en hyggelig rase. Jeg fikk merke den når jeg ikke stilte opp på 17mai dugnaden på skolen her når det var klassens sin tur. Jeg sa jeg kunne sitte i kommiteen, mot at jeg ikke var der 17mai for da var jeg opptatt med korpset. Så at jeg brukte høsten, vinteren og våren på å planlegge, skaffe sponsorer, gaver, premier, kjøpe og ordne var det ingen som så selv om de fleste hadde vært på møtet året før og nesten gjemte seg når de trengte noen til å sitte i komiteen. Jeg brukte 16mai på å rigge og 18 mai tol å rydde, men jeg fikk huden full av kjeft siden jeg ikke var der den 17. 

Så dere som føler dere som politi, tenk dere litt om, det er noen ganger mer enn hva dere ser. 

Anonymkode: d321a...c21

Hvordan er dette relevant for min situasjon? Jeg er klassekontakt og har full kontroll på hvem som gjør (eller ikke gjør) hva. Rett og slett fordi det er meg som organiserer alt (enn så lenge).

Skrevet

Hmmmm, mye passer for meg. Intensivsykepleier i tredelt turnus. Med flere nattevakter enn i en vanlig turnus. Og i en avdeling med alvorlig personalmangel. I mitt liv handler mye om å få nok søv, i tillegg til å håndtere stadig omstillinger av døgnrytme. Unger blir ikke så ofte invitert hjem pga jeg sover på dagen (ofte). Og siden mannen også jobber (todelt) turnus er det begrenset hvor mange aktiviteter våre barn kan gå på. Jeg og mannen sees ikke så ofte, men vi prøver å tilbringe så mye (våken) tid med barna som vi kan. Egne aktiviteter, på faste tidspunkt, kan jeg bare glemme, siden det stadig er omskifting på turnus, dobbeltvakter, beordring. Men jeg prøver å la ungene få gå på aktiviteter. Det blir skjevt hvem som kjører, da. Og boller/baking har jeg veeeeldig sjeldent anledning til å hoste opp på kort varsel. Jeg har vært med i Fau og jeg har vært klassekontakt. Men møter har kræsjet med aftenvakter, og jeg har ikke klart å følge opp noe som helst igrunnen. (Heldigvis har vi vært flere samtidig) 

Jeg vil så gjerne, men turnuslivet kvælertak tar knekken på det meste. Og min kjærkomne fritid må nesten ungene få. 
Jeg er en drittmor, jeg vet. Men jeg gjør så godt jeg kan. Får toppkarakter i dårlig samvittighet, da. Hvis det er noen trøst. 

Anonymkode: 995b1...07d

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Men du må iallefall kunne svare som et vanlig menneske og ikke som Øde Nerdrum eller Morten Harket.

Trodde forresten at du skrev du hadde høy utdannelse?

Høy utdannelse er ikke forenlig med det utsagnet du kommer med her. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Trodde forresten at du skrev du hadde høy utdannelse?

Høy utdannelse er ikke forenlig med det utsagnet du kommer med her. 

Jeg er ferdig med deg, du var ikke så interessant.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er jeg som lager KAKE. Og det på tross av at jeg har en høy stilling i et mannsdominert yrke og en mann som tar seg av middagslaging og minst 50 % av øvrig husarbeid - tenk det! Noen klarer å både stille opp for barna OG å ha en karriere som ikke er «fjollete».

Jeg hører du påstår det. Jeg tror bare ikke på deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gjør meg dårlig som narsissistisk fuel kan du si! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Sånn som du svarer her i tråden, så er det ikke rart du ikke får noe særlig respons på mailene du sender ut.

Anonymkode: 47e63...a4e

Skrevet

Jeg unngår å stille opp på slikt siden jeg er helt døv og har sterke kroniske smerter i kropp og  hodepine. Å være døv i en forsamling med hørende og stå i kiosk er utrolig vanskelig med tanke på kommunikasjon. Jeg får ikke med meg noe særlig og det jeg får med med av munnavlesning er lite og det koster uante krefter fordi det er ikke bare å lese på munn. Så på sånt sender jeg mannen, men han har jobb og andre verv som han ikke bestandig kan komme fra. 

Jeg stiller opp ellers med lekser, kjøring og samkjøring til idrett og bursdager og har andre sine barn på besøk hos oss.

Alle har ikke mulighet til å bidra med absolutt alt. Så å si at vi som ikke er slike supermødre er snyltere er ikke greit. 

Anonymkode: afbe7...e70

Skrevet

Hos oss setter klassekontakten opp en plan hver høst om hvem som har ansvar for klassemiljøtiltak (to familier høst og to familier vår), hvem som skal ha med kaffe, kake og stå i kiosken på sommerfesten (felles for hele skolen, i normale tider). Er det noen som ikke kan må de bytte innbyrdes. 

Det er jo ikke snakk om at det i en klasse med 24 barn ikke er noen foreldre som er ressurssterke nok til å smelle sammen en kake eller som klarer å stå i kiosken. Har man barn må man stille opp. Sykdom er selvsagt fraværsgrunn god nok, men samtlige foresatte i en klasse kan ikke slite med sosial angst eller fysisk sykdom. 

Anonymkode: 5fd16...d27

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke deg jeg snakker til. Jeg forstår at ikke alle klarer alt. Jeg har ikke noe problem med å være klassekontakt og snakke foran alle, men jeg forstår at andre føler det er vanskelig. Men det ser ut til at du ville invitert jenta mi hjem til dere hvis hun var god venninne med din, istedet for at de alltid var hos meg? Jeg sendte nettop Mail til en rekke foreldre i klassen og spurte om noen kunne bidra med en kake til avslutning. Jeg fikk ETT svar (og hun kunne ikke). Du ville sagt ja.

En epost sendt til en hel gruppe er det jo lett å overse. Da tenker man at "noen andre svarer og tar seg av det". Prøv heller å sende epost til enkeltpersoner, begynn med "hei [navn]" og spør direkte om de kan. Da vil du hvertfall få svar, enten de kan eller ikke. 

Skrevet

Jeg var en av dem HI. Var alenemor for et psykisk utviklingshemmet barn. Dårlig økonomi og lite overskudd (og penger) til noe som helst ekstra. Var helt utslitt etter sinneutbrudd, slag og spark hver eneste dag. Hadde jeg tatt på meg flere ting hadde det sagt stopp. Ville allikevel at barnet skulle prøve enkelte aktiviteter for å bli delvis inkludert og lære samarbeid med andre barn i tillegg til mestringsfølelse. På slutten av barneskolen og for barn nr 2 med ny partner snudde det seg helt. Jeg er med i foreldreutvalget for minste og engasjerer meg i skolen for eldste. Baker kaker og kjører andre barn til aktiviteter. Er med på se fleste dugnadene selv om ikke alt er like lett med den eldste og utviklingshemmingen.

Anonymkode: 263e1...450

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg unngår å stille opp på slikt siden jeg er helt døv og har sterke kroniske smerter i kropp og  hodepine. Å være døv i en forsamling med hørende og stå i kiosk er utrolig vanskelig med tanke på kommunikasjon. Jeg får ikke med meg noe særlig og det jeg får med med av munnavlesning er lite og det koster uante krefter fordi det er ikke bare å lese på munn. Så på sånt sender jeg mannen, men han har jobb og andre verv som han ikke bestandig kan komme fra. 

Jeg stiller opp ellers med lekser, kjøring og samkjøring til idrett og bursdager og har andre sine barn på besøk hos oss.

Alle har ikke mulighet til å bidra med absolutt alt. Så å si at vi som ikke er slike supermødre er snyltere er ikke greit. 

Anonymkode: afbe7...e70

Men du er jo tydeligvis ikke i målgruppen for dette innlegger heller, siden du gjør en hel del for fellesskapet.

Skrevet

Det er mange som har usynlige grunner til å ikke orke.

Husker de trakk engang, om hvem som skulle være klassekontakt. Hun som "vant" begynte å gråte. Alenemor til tre gutter hvor den ene hadde spesielle behov, eksmann som var alkoholiker og lagde problemer ut av alt og selv kronisk syk med leddgikt og utnyttelse, hun hadde ikke kapasitet til mer og knakk sammen foran alle foreldrene. Læreren ble sint og sa at man kan ikke ha trekning om sånne verv, det må være noen med bittelitt overskudd som tar det, selv om de ikke egentlig vil. Og plutselig var det flere som meldte seg.

Akkurat der er jeg enig med hi, det er synd sånne ting må skje før noen melder seg.

Når det kommer til kake så er det bare å sende en ny mail. "Siden ingen har meldt seg til kakebaking lager vi heller en buffet, alle elevene som har mulighet tar med seg noe kjeks, frukt e.l og setter på et felles bord som alle kan forsyne seg fra."

Anonymkode: 421dd...cf1

Skrevet

Mens jeg var gift var jeg klassekontakt og største arrangør av sosialt for barna. 

så ble jeg skilt, og kronisk syk. Så ting er naturlig nok annerledes nå! Jeg kjører barna til trening, gjør min innsats på dugnad. Ungenes bestevenner er på besøk, men utover dette gjør jeg ikke noe ekstra nei. 

Anonymkode: 01c5a...082

Skrevet

Jeg har full forståelse for at ikke balle kan påta seg verv osv, men jeg har liten forståelse for at de som slipper ikke engang klarer å svare på enkle e-poster. Er man satt opp som smittevakt på trening og ikke kan, så må det være mulig å gi beskjed med en gang i stedet for å ikke stille så treningen må avlyses. Og svar nå med en gang på om barnet ditt kommer på kamp så man vet og det er mulig å planlegge. Det går utover alle når de plutselig ikke er mange nok likevel. Og når man skal ordne med felles overnatting og flere ikke klarer å svare på om de skal ha rom eller ikke innen fristen. Eller man skal bestille nye drakter for laget og foreldrene ikke kan klare å svare på hvilken størrelse man skal bestille til deres barn (og klubben betalte for draktene så det var ikke at det var for dyrt for noen). 

Det er ganske frustrerende når man legger ned masse jobb for å lage et best mulig arrangement og i tillegg må bruke masse ekstra tid fordi mange ikke klarer å gjøre sin bittelille del av jobben som ofte kun er et enkelt svar. 

Skrevet

Som tråden viser, er det mange som synes at livet byr på så mange utfordringer at de ikke har overskudd til noe ekstra. I tillegg er det nok en del som prinsipielt mener at samfunnet krever for mye av foreldre, og som vil ha seg frabedt moralisering av den grunn.

Jeg irriterer meg ikke over at andre gjør mindre enn meg, det er et aktivt valg. For egen del svarer jeg som regel kjapt positivt på spørsmål om baking eller fruktfat, og gjør det fordi jeg har lyst. Da spiller det ingen rolle om jeg gjorde det sist også, fordi det å si ja er mitt valg, og det gir meg noe. Å irritere seg over andre går kun utover meg, og det er helt bortkastet. Har møtt foreldre som deg, HI, og jeg vil virkelig ikke være som dem. Å gjøre seg selv bedre enn andre fordi man baker eller kjører eller er klassekontakt, det er usjarmerende og uinteressant. Jeg anser meg heldig fordi jeg har kapasitet til å gjøre mye, og skjønner at livet er annerledes for mange andre. Å være fotballtrener, klassekontakt og å kjøre andres unger hit og dit, gir meg mye, og jeg gjør det fordi jeg vil.

Skrevet
Iiiiik skrev (4 minutter siden):

Som tråden viser, er det mange som synes at livet byr på så mange utfordringer at de ikke har overskudd til noe ekstra. I tillegg er det nok en del som prinsipielt mener at samfunnet krever for mye av foreldre, og som vil ha seg frabedt moralisering av den grunn.

Jeg irriterer meg ikke over at andre gjør mindre enn meg, det er et aktivt valg. For egen del svarer jeg som regel kjapt positivt på spørsmål om baking eller fruktfat, og gjør det fordi jeg har lyst. Da spiller det ingen rolle om jeg gjorde det sist også, fordi det å si ja er mitt valg, og det gir meg noe. Å irritere seg over andre går kun utover meg, og det er helt bortkastet. Har møtt foreldre som deg, HI, og jeg vil virkelig ikke være som dem. Å gjøre seg selv bedre enn andre fordi man baker eller kjører eller er klassekontakt, det er usjarmerende og uinteressant. Jeg anser meg heldig fordi jeg har kapasitet til å gjøre mye, og skjønner at livet er annerledes for mange andre. Å være fotballtrener, klassekontakt og å kjøre andres unger hit og dit, gir meg mye, og jeg gjør det fordi jeg vil.

Å gjøre seg selv bedre enn andre fordi man gjør alle disse tingene fordi man har SÅ LYST, det er usjarmerende og uinteressant.

Jeg har ikke LYST til å være klassekontakt, gå på dugnad, stå i kiosk eller bake kake. Jeg er ikke veldig glad i andres barn. Men jeg er veldig glad i mine egne barn og vil at de skal ha det bra. Har man fått barn må man følge opp. Jeg lurer rett og slett på hvorfor de som ikke gidder/evner å følge opp i det hele tatt har barn. (Og nei, det er ikke slik at alle ble uføretrygdet først ETTER at de fikk fjorten unger og en labrador). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du som aldri melder deg til å bake kake eller kjøpe gave til skoleavslutning, som aldri sier «jeg kan godt kjøre barna til fotballen i dag», og som aldri stille på dugnad i kiosken i håndballklubben. Du som aldri stiller deg til disposisjon som foreldrekontakt, og du som aldri inviterer noen av vennene til barna hjem. Og du som konsekvent lar være å svare når noen sender ut mail om vennegrupper eller andre sosiale aktiviteter for barna. 

Du lar likevel barnet ditt gå både på håndball og fotball, sitte på med andre foreldre, delta på klasseaktiviteter, spise bollene de andre foreldrene har bakt, og bli med andre barn hjem fra skolen.

Det er alltid deg som ikke stiller.

Forklar meg tankegangen din?

Skjønner du blir utslitt av å ta alt det sosiale ansvaret. Kanskje du kan prøve å slippe kontrollen og se hva som skjer? Det kan jo hende det går seg til uten at du tar ansvaret?

Anonymkode: 89e8c...c55

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner du blir utslitt av å ta alt det sosiale ansvaret. Kanskje du kan prøve å slippe kontrollen og se hva som skjer? Det kan jo hende det går seg til uten at du tar ansvaret?

Anonymkode: 89e8c...c55

Skulle akkurat til å si det, når man har sånne "rivjern" som hi tydeligvis er i foreldregruppa så skremmer man vekk de litt mer forsiktige og sjenerte, som helt klart kunne stilt opp men som ikke tør for de føler de ikke når opp til kravene..

Anonymkode: 421dd...cf1

Skrevet

Fordi livet er en berg-og-dalbane og man ikke helt vet hva som kommer bak neste sving? Barn med angst, egen sykdom, en prematur baby, rolleblanding. Jeg var aldri klassekontakt fordi min mann var rektor på samme skole, jeg visste så mye om alt mulig at det føltes helt feil.

Du får holde deg godt fast på din høye hest og nyte utsikten mens du har den. 

Anonymkode: f0a26...377

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...