Gå til innhold

Å sitte i bilstol som 9 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 9 åring som fremdeles sitter i bilstolen sin ( cybex pallas 2fix) Og ser nå at den begynner å bli for trang, selv om den kan brukes opptil 36 kg og 150 cm mener jeg.

Min veier 28 kg og er ca 138 høy. Har flere barn og merker at jeg er blir mer og mer hønemor med alderen og har liksom ikke lyst til at han bare skal sitte på bilpute eller uten.

Hva gjør dere andre? Er det helt bak mål å bruke bilstol i den alderen?

Anonymkode: 8efe0...862

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner ingen barn som sitter så lenge i bilstol. Mine begynte med pute i 7-8 års alder. Slik de fleste jeg kjenner 

Anonymkode: b88f9...38a

Skrevet

Min jente på 10 sitter i stol(Cybex M Fix) i ene bilen og på pute i den andre. Og i alle fall i stol på langturer. Passer helt fint i stolen og hun har ikke noe i mot det selv, så da brukes den så lenge som mulig.

Anonymkode: 23abe...227

Skrevet

Og ang Cybex Pallas så tror jeg ikke den varer så lenge som til 150 cm. Det er ikke så mange stoler som kan det. Men samtidig så kommer det jo an på hvor barnet har lengden.

Vi har en Cybex x2 Fix som jeg mener på er samme stolen som Pallas 2 fix. Har ikke brukt den på en stund, men ser for meg at den kanskje bli litt knapp for min 10 åring.

Skrevet

Min som blir 9 senere i år sitter å i cybex stol. Er drøye 140 cm og i underkant av 30 kg. Sitter av og til på pute i nærmiljøet, men på lenger turer er det bilstol som gjelder. Ser færre og færre bruker det, noe jeg stusser over, siden det er anbefalt til 150 cm.

Anonymkode: 80dee...f07

Skrevet

Min på 8 sitter fortsatt i stol. Han er lang, men lett (veier 25 kg.)

Ser at han er omtrent den eneste i klassen og jeg stusser også på det. Jeg er ekstremt opptatt av bilsikkerhet, det er jo livsviktig.

Anonymkode: 56864...e2d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Min som blir 9 senere i år sitter å i cybex stol. Er drøye 140 cm og i underkant av 30 kg. Sitter av og til på pute i nærmiljøet, men på lenger turer er det bilstol som gjelder. Ser færre og færre bruker det, noe jeg stusser over, siden det er anbefalt til 150 cm.

Er slik vi gjør også. Sitter noen ganger på pute i nærmiljøet og bruker stolen på lengre turer.

Skrevet

Min 8åring bruker bare bilpute.

Anonymkode: 633be...d76

Skrevet

Min 9-åring sitter også fortsatt i sin cybex beltestol og sitter fint der. Klager ikke selv og da ser jeg ingen grunn til å velge en annen løsning. Hun er også liten og lett, så plassmangel er ikke et tema for henne. 

Anonymkode: 0b9ac...b3a

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Er det anbefalt med beltestol til de er 150 cm? Hvor står det?

Anonymkode: 86241...f3e

Skrevet

Mine begynte med pute da de var 3, 6 og 7 år. Da de var 9 var det bare en av de som brukte sete eller stol. Hun var bare 122 da hun var 9, så trengte den litt lenger. De andre var 140 om trent da de begynte på skolen. Men det var andre regler og anbefalinger for eldste den gang hun ble satt på pute da hun var 3 år.

Anonymkode: 40645...1f3

Skrevet

Vår snart 10-åring bruker fortsatt cybex-beltestolen. Han er vel 145 cm, men har fortsatt plass ift høyden. På korte turer i nærområdet i den lille bilen vår, eller når han sitter på med andre sitter han uten både beltestol og pute. Jeg har sagt at han kan slutte med beltestolen når han blir 150 cm. 

Anonymkode: 753fc...6dc

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Er det anbefalt med beltestol til de er 150 cm? Hvor står det?

Les også historien om Kaja, som ble alvorlig skadet i kollisjon, og hvor havarikommisjonen konkluderte med at hvis de hadde brukt beltestol i stedet for pute ville skaden blitt begrenset.

https://www.nrk.no/vestland/xl/jakta-pa-den-avgjerande-detaljen-_-difor-vart-kaja-_6_-alvorleg-skadd-1.14446461

hun var riktignok 6 år, men trafikkekspertene anbefaler beltestol så lenge som mulig.

Anonymkode: 36949...262

Skrevet

Ser det er delte meninger og ikke minst erfaringer her inne. Tenker jeg lar han sitte i stolen sin til sommerferien er over og reisevirksomheten har blitt mindre. Takket være gode barneseter og riktig sikring i Norge, så har barnedødligheten vedr krasj gått betraktlig ned :)

HI

Skrevet

Min eldste på 8 1/2 bruker bilstol. Alle i klassen som har bil gjør det. Kommer til å bruke den til den ikke passer lenger.

Anonymkode: db095...a72

Skrevet

Min eldste satt i bilstol til han var 9. Han var nok da en av de siste i klassen. 

Yngste er nå 8 år, og vi får se hvor lenge hun blir å sitte i bilstolen da hun er 145 cm nå og 39 kg. 

Anonymkode: 5a65d...a6f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det står ikke at det anbefales beltestol til de er 150 cm. Det står at det finnes beltestoler opp til 150 cm. Det står også at disse beltestolene ikke vil passe i alle biler.

Fra trygg trafikk(og lovverket): 

• Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt og høyde.
  • Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet.

Loven sier til 135 cm. Deretter om det finnes ledig i bilen, opp til de 150 cm

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1979-09-21-7

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Fra trygg trafikk(og lovverket): 

• Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt og høyde.
  • Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet.

Loven sier til 135 cm. Deretter om det finnes ledig i bilen, opp til de 150 cm

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1979-09-21-7

Men, det står jo ingen steder at det er anbefalt med akkurat beltestol. Det kan like gjerne være pute for de mellom 135-150 cm.

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Men, det står jo ingen steder at det er anbefalt med akkurat beltestol. Det kan like gjerne være pute for de mellom 135-150 cm.

Men det står også i utallige kilder at det er veldig krevende for barn å sitte riktig på pute, at beltestol beskytter både kropp og hode bedre og er langt tryggere enn pute, og at det er lurt å bruke pute så lenge det går. Hvorfor er du interessert i å bestride dette? Kan du ikke bare gjøre det som er tryggest for barnet ditt uten å krangle? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men det står også i utallige kilder at det er veldig krevende for barn å sitte riktig på pute, at beltestol beskytter både kropp og hode bedre og er langt tryggere enn pute, og at det er lurt å bruke pute så lenge det går. Hvorfor er du interessert i å bestride dette? Kan du ikke bare gjøre det som er tryggest for barnet ditt uten å krangle? 

Fordi når noen påstår at det er anbefalt å sitte i beltestol til de er 150 cm og det faktisk ikke stemmer, så syns jeg det er greit å få frem det som faktisk står skrevet. Er lei av at folk kommer med påstander som ikke er riktige.

Skrevet

Min snart niåring sitter fremdeles i beltestol. Han liker det bedre enn pute, så da er jo valget enkelt.

Men dere som bruker pute i nærmiljø og stol ellers - hva er tanken bak det? Man kan like godt komme i en alvorlig ulykke på vei til butikken som på ferie? 

Anonymkode: 9f51b...82e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Fordi når noen påstår at det er anbefalt å sitte i beltestol til de er 150 cm og det faktisk ikke stemmer, så syns jeg det er greit å få frem det som faktisk står skrevet. Er lei av at folk kommer med påstander som ikke er riktige.

Hvis du googler litt, eller leser historien om Kaja som jeg har linket til over, ser du at ekspertene anbefaler å sitte i beltestol så lenge barnet får plass.

Hva vil du oppnå med å "få frem" at dette ikke er riktig? Du vil helst ikke at barn skal være FOR godt sikret? Gode foreldre sørger for ordentlig bilsikring av barna sine. 

Skrevet

Min niåring sitter i beltestol, men hun er 130 cm og 25 kg. Ser ikke poenget i å bytte ut noe som passer.

Anonymkode: df635...6f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...