Gå til innhold

Streikeretten for offentlig sektor er avviklet

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg mener denne streiken er eller var latterlig. De som streiker har hatt trygge jobber, vært sikret 100 % full lønn under pandemien. Offentlige ansatte verdsetter ikke at jobbene deres er langt mer trygge enn i det privat, og i hvertfall i konkurranseutsatt industri. Se på verftsindustrien. De kan ha ordrebøkene fulle i ett år, eller en tidshorisont på ett år. Utover dette er fremtiden usikker i mangel av nye kontrakter.

Jeg mener seriøst at streikeretten bør avskaffes. Av flere grunner. Streik rammer ofte helt uskyldig tredjepart, som barn i denne siste streiken. Barn som i lang tid under pandemien har vært utestengt fra skoler og fritidstilbud, levd med rødt nivå i kohorter osv.. For det andre, mange yrkesgrupper har ikke streikerett, eventuelt ikke reell streikerett. Bønder, store grupper i det private næringslivet, sykepleiere (lønnsnemd), pensjonister kan ikke "streike" for bedre pensjon. Små særorganisasjoner igjen har kunnet streike lenge fordi streiken ikke setter liv og helse i fare - som heismontører - og ved det fått en lønn som kanskje ikke er rettferdig basert på for eksempel lengde på utdannelse.

Anonymkode: 07af6...8c7

Helt enig med deg! Streik er et utdatert virkemiddel, og i dette konkrete tilfelle direkte skammelig å takke nei til et lønnsoppgjør som alle andre takket ja til. Dere som streiket har ikke en gang siste året behøvd å frykte for jobbene deres. I motsetning til så mange andre. En streik på et så syltynt grunnlag er i beste fall respektløst mot mennesker som har lidd pga pandemien siste året. 

Back to work, folkens. Sammen med oss andre! 

Anonymkode: 64f5e...2da

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Helt enig med deg! Streik er et utdatert virkemiddel, og i dette konkrete tilfelle direkte skammelig å takke nei til et lønnsoppgjør som alle andre takket ja til. Dere som streiket har ikke en gang siste året behøvd å frykte for jobbene deres. I motsetning til så mange andre. En streik på et så syltynt grunnlag er i beste fall respektløst mot mennesker som har lidd pga pandemien siste året. 

Min fagforening takket ja. Slik jeg forstår dem er det fordi de mener det ikke var mer å hente i dette oppgjøret. 

Det betyr ikke at de eller noen andre fagforeninger mener at det var et tilstrekkelig tilbud. Alle med høyere utdanning i offentlig sektor ble lurt i fjorårets oppgjør. 

Det er ingen direkte sammenheng mellom pandemien og lønnsnivået i det offentlige. Ingen av oss (hverken de som har jobb eller de som er arbeidsledige) tjener på at lønnsnivået til gruppene som tjener under 7000000 går enda mer ned i forhold til prisveksten.

Din reaksjon (som mange andre også har hatt) er å blande kort.

Anonymkode: 84161...1a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Det er nok også hyggelig for barna dine å ha kvalifiserte lærere på ungdomsskolen og VGS, men det ser mørkt ut nå som yrket ikke får et nødvendig løft som kan gjøre det mer attraktivt. Det er stor fare for lærermangel om ikke så altfor mange år (når dine barn fortsatt er elever). 

Anonymkode: 25792...1be

Solidaritet er tydeligvis blitt et fremmed ord her i landet. Hva med å ha solidaritet med barna? De trenger sosialiseringen som barnehage og skole gir. Lærermangelen kommer av de nye reglene som kom, ikke på grunn av lønn.

Anonymkode: 07538...cf1

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Solidaritet er tydeligvis blitt et fremmed ord her i landet. Hva med å ha solidaritet med barna? De trenger sosialiseringen som barnehage og skole gir. Lærermangelen kommer av de nye reglene som kom, ikke på grunn av lønn.

Anonymkode: 07538...cf1

Lærermangel er nok absolutt på grunn av lønn. Ikke den hele forklaringen, selvsagt, men en stor årsak. 

Selvsagt sjekker man ut et yrkes lønnsutvikling før man tar en endelig avgjørelse på hva man skal utdanne seg til. 

Og når man i tillegg opplever at streikeretten fjernes, så ...

Anonymkode: 8205b...559

Skrevet

Jeg ble provosert av denne streiken.

Sykepleiere hos oss ble tatt ut i streik og vi fikk ikke disp til tross 50% færre sykepleiere på jobb. Så stengte skoler og barnehager så flere sykepleiere ikke kunne komme på jobb fordi det ikke fantes barnepass! Ingen fikk disp av den grunn.

når streiken kommer på et slikt tidspunkt og rammer så brutalt allerede sårbare helseinstitusjoner, da er set noe gærent. Våset om at streik alltid rammer tredjepart holder ikke mål når sårbare eldre ikke lenger får pleien de trenger, eller fastvakt på dødsleiet. Folk må verdige avslutninger på livet 

Anonymkode: 4c106...a6f

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Barna hennes får ikke faglærte, dedikerte lærere når lærere opplever at de til tross for reallønnsnedgang får flere og flere arbeidsoppgaver, og blir tatt for gitt, heller. 

Anonymkode: 8205b...559

Lærerutdanning er ikke noen nødvendighet for å gjøre en god jobb som lærer. Den beste skolen jeg har gått på var en fagskole der under 20% av lærerene hadde lærerutdanning. God fagutdanning og praktisk erfaring var mye viktigere.

På barneskolen er det sikkert viktigere at en større andel har den typen itdanning, men at noen i hvert team har annen bakgrunn tror jeg er veldig positivt. Jeg tror minst 20-40% av dem som jobber som lærere bør ha en annen bakgrumn for å få en best mulog skole.

Anonymkode: cde9a...bdb

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Neida. Vi har ikke fryktet for jobbene våre frøken, men for oss som steller de sykeste så har vi jo bare risikert livet til oss og vår familie. DET betyr jo ingenting i mot at du må ha gullungene dine selv noen dager🙄

Anonymkode: af825...e90

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Du mener at det er hvor mye en pugger som 17 åring som avgjør om en fortjener lønn å leve noen lunde komfortabelt av?

Tullete kommentar av deg.

Men et av argumentene dere bruker, høy lønn for å beholde og rekruttere faglig dyktige lærere - jeg forventer iallfall at rettskriving er en forutsetning.

Anonymkode: a7a68...b57

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Lærerutdanning er ikke noen nødvendighet for å gjøre en god jobb som lærer. Den beste skolen jeg har gått på var en fagskole der under 20% av lærerene hadde lærerutdanning. God fagutdanning og praktisk erfaring var mye viktigere.

På barneskolen er det sikkert viktigere at en større andel har den typen itdanning, men at noen i hvert team har annen bakgrunn tror jeg er veldig positivt. Jeg tror minst 20-40% av dem som jobber som lærere bør ha en annen bakgrumn for å få en best mulog skole.

Da setter vi inn ungdommer som såvidt har klart seg gjennom vgs som lærere på skolen. Det blir supert!

Anonymkode: c9e10...ec5

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Tullete kommentar av deg.

Men et av argumentene dere bruker, høy lønn for å beholde og rekruttere faglig dyktige lærere - jeg forventer iallfall at rettskriving er en forutsetning.

Anonymkode: a7a68...b57

Jeg er ikke lærer. Forsøk på å avspore diskusjonen med flisespikkeri fungerer ikke.

Det er heller ingen her som snakker om høy lønn. Slik det er nå ligger lærere og andre kommunalt ansatte med høy kompetanse omtrent på medianen. Gjennomsnittet er noe høyere, og de har mer utdanning enn gjennomsnittsnordmannen. Det vil si at en taper penger på å utdanne seg om man vil jobbe i det offentlige. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg ble provosert av denne streiken.

Sykepleiere hos oss ble tatt ut i streik og vi fikk ikke disp til tross 50% færre sykepleiere på jobb. Så stengte skoler og barnehager så flere sykepleiere ikke kunne komme på jobb fordi det ikke fantes barnepass! Ingen fikk disp av den grunn.

når streiken kommer på et slikt tidspunkt og rammer så brutalt allerede sårbare helseinstitusjoner, da er set noe gærent. Våset om at streik alltid rammer tredjepart holder ikke mål når sårbare eldre ikke lenger får pleien de trenger, eller fastvakt på dødsleiet. Folk må verdige avslutninger på livet 

Anonymkode: 4c106...a6f

Da har leder mest sannsynlig skrevet dårlige disp.søknader. UNIO fikk inn 4000 søknader om disp. Rundt 3900 ble innvilget. Jeg fikk disp. hver dag det ble søkt om (6 dager) uten problem 

Anonymkode: 9523e...104

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Da setter vi inn ungdommer som såvidt har klart seg gjennom vgs som lærere på skolen. Det blir supert!

Anonymkode: c9e10...ec5

Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at det var bra at en del hadde annen bakgrunn enn lærerutdanning. Hvis alle har omtrent samme utdanning blir det ikke nok variasjon i gruppen. Det er yttig med mennesker som ser et problem fra ulik vinkel og som har forskjellige verktøy. Lærere kan mye og har et godt utgangspunkt for undervisning, men de er ofte svake på praktisk arbeid og har sjelden erfaring fra hva som kreves i det private næringsliv for eksempel. Lærere med ulok type bakgrunn kan være gode for forskjellige barn og unge.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 4.6.2021 den 18.03):

Det kunne fint vært løst med disp. Det ble søkt om disp men unio ville ikke innvilge denne!!

Anonymkode: 7eabd...b79

Det ble innvilget!

Anonymkode: 46655...8c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det ble innvilget!

Anonymkode: 46655...8c0

Det ble avvist 3 ganger. Da ba de om tvungen lønnsnemd og fikk brannvesenet til å stadfeste at situasjonen var så prekær som de påsto. Først etter at søknaden/kravet om tvungen lønnsnemd var fremmet ble unntaket innvilget. Da var det for sent. Jeg vet ikke om det er tekninsk mulig å trekke et slik krav tilbake, men det skjedde i hvertfall ikke. Her er det UNIO som har tabbet seg grovt ut ved ikke å ikke godta kravet. Det er mulig KS hadde hatt muligheten til å vere mer smidige, men det var UNIOs ansvar og tabbe.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det ble avvist 3 ganger. Da ba de om tvungen lønnsnemd og fikk brannvesenet til å stadfeste at situasjonen var så prekær som de påsto. Først etter at søknaden/kravet om tvungen lønnsnemd var fremmet ble unntaket innvilget. Da var det for sent. Jeg vet ikke om det er tekninsk mulig å trekke et slik krav tilbake, men det skjedde i hvertfall ikke. Her er det UNIO som har tabbet seg grovt ut ved ikke å ikke godta kravet. Det er mulig KS hadde hatt muligheten til å vere mer smidige, men det var UNIOs ansvar og tabbe.

https://www.f-b.no/frevar-tillitsvalgt-uforstaende-til-at-det-skulle-vare-brannfare-pa-frevar/s/5-59-2264098?fbclid=IwAR3UG79XbALYLHNGPK612EEWydCcxc8NPowp_rhPuIauibO8lrwDAJVFd64

Anonymkode: 09375...f7b

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Neida. Vi har ikke fryktet for jobbene våre frøken, men for oss som steller de sykeste så har vi jo bare risikert livet til oss og vår familie. DET betyr jo ingenting i mot at du må ha gullungene dine selv noen dager🙄

Det er 0,2% sjanse for å dø av korona for de under 60 år. Så lille venn, du var ikke risikert livet ditt ved å gjøre jobben din. Så slapp av og pust 

Anonymkode: 8b6ce...a76

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det er 0,2% sjanse for å dø av korona for de under 60 år. Så lille venn, du var ikke risikert livet ditt ved å gjøre jobben din. Så slapp av og pust 

Da bytter jeg og du jobb da søtnos😘  Du blir nok en fantastisk sykepleier som ivaretar jobben på en smitteavdeling på en suveren måte😁👍

Men vet du hva? Samme hvor jævlig min jobb har vært og hvilken risiko jeg løper så synes jeg mer synd i lærerne. All kred til de som skal ivareta dagens unge med alt det innebærer! Da jobber jeg heller doble skift med koronasyke pasienter

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Akkurat det siste det er det mange som har hatt covid som har problemer med... farene ved covid 19 er altså ikke bare død.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 4.6.2021 den 23.46):

De har ofte langt bedre livslønn enn arbeidstakere som har brukt år på å opparbeide seg kompetanse som samfunnet trenger. Samtidig har folk med utdanning fra vgs. tjent penger.

Det at andre tjener dårlig er ikke et argument for at offentlig ansatte med høyere utdanning skal tjene enda dårligere sett i forhold til kompetanse. 

Det er faktisk mer nærliggende å sammenligne en lærer med en lege enn med en renholder med fagbrev. Forskjellen mellom renholder og lærer er langt mindre enn forskjellen mellom en lege og en lærer. 

Fastleger jobber i snitt 55 timers uker. Og de har ikke avspasering og ferie som tilsvarer 12 uker i året. Hvis du tar timelønnen til fastleger så vil du ikke bli imponert. I tillegg til de 55 timene skal de ha legevakt. En vaktbelastning som i distriktene er helt sinnsvak.

Da leger streiket for begrensninger i antall timer legevakt per uke ble det tvungen lønnsnemd etter at 35 leger på landsbasis ble tatt ut i streik. 35!

Er du bekymret for rekrutteringen til skolen bør du skjelve i buksene med tenke på fastlegeordningen for den rakner i sømmene i dette øyeblikk. 

Anonymkode: eb3f4...735

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Fastleger jobber i snitt 55 timers uker. Og de har ikke avspasering og ferie som tilsvarer 12 uker i året. Hvis du tar timelønnen til fastleger så vil du ikke bli imponert. I tillegg til de 55 timene skal de ha legevakt. En vaktbelastning som i distriktene er helt sinnsvak.

Da leger streiket for begrensninger i antall timer legevakt per uke ble det tvungen lønnsnemd etter at 35 leger på landsbasis ble tatt ut i streik. 35!

Er du bekymret for rekrutteringen til skolen bør du skjelve i buksene med tenke på fastlegeordningen for den rakner i sømmene i dette øyeblikk. 

Jeg har ikke sagt at det ikke er et problem noen steder (min venninne som er fastlege tjente 1,6 mill i fjor, og joda, hun jobber veldig mye, men hun har ingen bekymringer for økonomien). 

Uansett så gjør ikke lønnsnivået ellers i offentlig sektor til et mindre problem. 

Det jeg svarte på her var en post om at arbeidstakere med fagbrev tjener dårligere enn lærere. Det gjør de selvsagt, lektorer ligger langt nærere leger i kompetanse en ufaglærte og håndtverkere.

Min egen situasjon er slik; relevant mastergrad for jobben min i kommunen men en lønn som ligger omtrent på det jeg ville hatt med bachelor om jeg jobbet i skole eller barnehage. Jeg har over to millioner i egenkapital på grunn av arv, men når mannen nå går fra meg får jeg så lite i boliglån (1x årsinntekt) at jeg må leie en bolig som koster minst 15000 i mnd om jeg skal ha soverom til barna mine (jeg har to).

Paradoksalt nok hadde jeg kunne lånt 1,5 mill og betalt halvparten på det i måneden, men det tar ikke bankene sjansen på. Heldigvis kan jeg investere egenkapitalen i en mindre bolig jeg kan leie ut og kanskje kjøpe noe større om noen år. Mange er ikke så heldige at de har så mye egenkapital. Altså har vi kommet dit at en ikke kan regne med å kjøpe bolig med plass til barn selv om man har høy utdanning og relevant jobb i det offentlige.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at det ikke er et problem noen steder (min venninne som er fastlege tjente 1,6 mill i fjor, og joda, hun jobber veldig mye, men hun har ingen bekymringer for økonomien). 

Uansett så gjør ikke lønnsnivået ellers i offentlig sektor til et mindre problem. 

Det jeg svarte på her var en post om at arbeidstakere med fagbrev tjener dårligere enn lærere. Det gjør de selvsagt, lektorer ligger langt nærere leger i kompetanse en ufaglærte og håndtverkere.

Min egen situasjon er slik; relevant mastergrad for jobben min i kommunen men en lønn som ligger omtrent på det jeg ville hatt med bachelor om jeg jobbet i skole eller barnehage. Jeg har over to millioner i egenkapital på grunn av arv, men når mannen nå går fra meg får jeg så lite i boliglån (1x årsinntekt) at jeg må leie en bolig som koster minst 15000 i mnd om jeg skal ha soverom til barna mine (jeg har to).

Paradoksalt nok hadde jeg kunne lånt 1,5 mill og betalt halvparten på det i måneden, men det tar ikke bankene sjansen på. Heldigvis kan jeg investere egenkapitalen i en mindre bolig jeg kan leie ut og kanskje kjøpe noe større om noen år. Mange er ikke så heldige at de har så mye egenkapital. Altså har vi kommet dit at en ikke kan regne med å kjøpe bolig med plass til barn selv om man har høy utdanning og relevant jobb i det offentlige.  

Forresten: om min venninne jobber 70 timer i uken (det gjør hun ikke alle uker, men har inntrykk av at det skjer innimellom. Hun har ofte ti timersdager, men når hun ikke har barna, men jobber ganske normalt når det er hennes uke) har hun en timelønn som ville gitt 800 000 i årsinntekt om hun jobbet 37,5 timer. Noen fastleger tjener en million mer i året uten at de på noen som helst måte kan klare å jobbe tilsvarende mer. Altså har noen fastleger mer igjen for arbeidet.

800 000 er ingen dårlig lønn, og mange som har høyere lønn enn det har jobber som fristilles fra arbeidsmiljøloven fordi det er en «særlig fri stilling». 

Fastlegeordningen er problematisk, men det går ikke an å si at leger ikke får en lønn å leve komfortablet av. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Forresten: om min venninne jobber 70 timer i uken (det gjør hun ikke alle uker, men har inntrykk av at det skjer innimellom. Hun har ofte ti timersdager, men når hun ikke har barna, men jobber ganske normalt når det er hennes uke) har hun en timelønn som ville gitt 800 000 i årsinntekt om hun jobbet 37,5 timer. Noen fastleger tjener en million mer i året uten at de på noen som helst måte kan klare å jobbe tilsvarende mer. Altså har noen fastleger mer igjen for arbeidet.

800 000 er ingen dårlig lønn, og mange som har høyere lønn enn det har jobber som fristilles fra arbeidsmiljøloven fordi det er en «særlig fri stilling». 

Fastlegeordningen er problematisk, men det går ikke an å si at leger ikke får en lønn å leve komfortablet av. 

Nei, men du kan si at de har en arbeidshverdag som ikke gjør det mulig å ha et fornuftig familieliv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Nei, men du kan si at de har en arbeidshverdag som ikke gjør det mulig å ha et fornuftig familieliv.

Ja, og det er et problem, hele fastlegeordningen er et problem fordi den baserer seg på at folk organiserer livene sine som på sekstitallet da alle leger med barn hadde hjemmeværende kone. 

Samtidig handler denne tråden om de offentlig ansatte med høy utdanning og lav lønn. Det er ikke legene, de har stort sett god lønn men dårlige arbeidsvilkår i visse jobber. 

Alt fagbevegelsen får gjennomslag for, gagner på sikt alle arbeidstakere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Ja, og det er et problem, hele fastlegeordningen er et problem fordi den baserer seg på at folk organiserer livene sine som på sekstitallet da alle leger med barn hadde hjemmeværende kone. 

Samtidig handler denne tråden om de offentlig ansatte med høy utdanning og lav lønn. Det er ikke legene, de har stort sett god lønn men dårlige arbeidsvilkår i visse jobber. 

Alt fagbevegelsen får gjennomslag for, gagner på sikt alle arbeidstakere. 

Nei, denne tråden handler om at offentlig ansatte ikke har reell streikerett. Ikke læreres lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...