Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #1 Skrevet 3. juni 2021 I tråden om adhd og skyld hos foreldrene hevdes det at foreldrene kan ikke gjøre noe verken til eller fra, relatert til ungenes diagnose. Diagnosen avfeies som noe nevrologisk, som om nerver er noe er vanlig menneske ikke kan forstå seg på, og må ha leger og vitenskapsfolk til å ta seg av. Samtidig, her inne leser man titt og stadig om helt hasardiøse kosthold og mangel på kunnskap om matvarer. Sunnhet måles i hvor slankende det er, mens kostfiber, omega 3, vitaminer og mineraler, ikke vies en eneste tanke. Dietter er kult, statlige kostholdsråd er gammeldagse. Man kan bli nesten syk, bare av å lese om det. Mat er viktig, det er byggesteinene som vår kropp er satt sammen av. Den igjen er infrastruktur for våre tanker og følelser, hvor godt vi mestrer hverdagen, alt fra adferd, energinivå til skoleprestasjoner og jobbprestasjoner. Så dette er et hjertesukk og en oppfordring til å sette seg mer inn i matens funksjon som medisin. Kom gjerne med tips! Anonymkode: af1bb...7a2
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #2 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Diagnosen avfeies som noe nevrologisk, som om nerver er noe er vanlig menneske ikke kan forstå seg på, og må ha leger og vitenskapsfolk til å ta seg av. Tuller du? Anonymkode: 2ef74...743
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #3 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Tuller du? Anonymkode: 2ef74...743 Nei. Men vil bruke denne tråden til tips for mat som fungerer som medisin, ikke til å rope eller skrike eller latterliggjøre. Anonymkode: af1bb...7a2
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #4 Skrevet 3. juni 2021 Fokuset ditt blir feil, HI, når du sammenligner det med de kommentarene Hi i den andre tråden hadde fått - for de kommentarene kom tydelig fra folk som ikke har peiling overhodet, og som også bruker kritikken som en hersketeknikk. Du kan heller ikke sammenligne noen kostholdstråder her inne til automatisk å komme fra de som har barn med adhd. Så sier du til slutt at du ønsker tips for mat som kan fungere som medisin. Hadde du startet en mer saklig tråd om temaet kosthold som forebygging og behandling av en rekke sykdommer, da hadde det vært noe helt annet enn at du setter foreldre til barn med adhd i en egen bås. Norge, med dr. Reichelt, lå foran de fleste land i forskning på intoleranser og adhd og lignende problematikk. Andre land kikket til Norge. Men i Norge så var hans forskning tydeligvis for vanskelig for andre å svelge, og mange leger i Norge har fremdeles ikke som standard å teste for peptider i urin hos de man mistenker har slike diagnoser. Enkle tester som ikke er dyre og ikke krever særlig ressurser og som i tillegg er risikofritt for pasientene. Men det brukes av mange leger (og spesialister). Så kommer det faktum at hva som er optimalt kosthold kommer helt an på den enkelte. Så selv om det kanskje hjalp å kutte visse matvarer for Kari til å bli symptomfri for adhd, så må kanskje Ole kutte helt andre ting for å bli symptomfri eller redusere symptomer. Når man samtidig vet at norske leger i undersøkelser har innrømmet at de synes det er vanskelig å ta opp kosthold med pasientene, fordi de føler de har for lite kunnskap om det, da kan man forstå at det er lite trolig de greier å rådgi pasienter i individuell oppfølging og tilpasning av kostholdet. Noen sender pasienter videre til klinisk ernæringsfysiologer, men også der er det ganske variabelt hvilken hjelp man får, spesielt hvis man faller utenfor "A4" og myndighetenes kostholdsråd. Har man egentlig behov for spesialtilpassede næringstilskudd, da får man ofte ingen hjelp - for helsevesenet velger nesten utelukkende å holde seg til de generelle referanseområdene på det de tester, og kan ikke nok til å vite at der noen fungerer fint på de nivåene, så må andre ha helt andre nivåer for å få behandlende effekt av de næringsstoffene. Når det er så store problemer å få riktig hjelp rundt dette i helsevesenet, da blir det dessverre opp til de enkelte foreldre, hvilke muligheter og interesse de har for å tilegne seg kunnskap selv, om de har ressurser til å betale for privat oppfølging, prøvetakning og behandling. Når vi i tillegg vet at godt over halvparten av befolkningen er overvektige eller større, og livsstilssykdommer har så stort omfang, så sier det seg selv at det er mange som ikke spiser optimalt. Mange har nok ikke hørt det uttrykket heller, langt mindre hørt om ortomolekylærmedisin eller funksjonell medisin. De legene og spesialistene som har stått frem og gjort seg synlige i debatter, de blir ofte uglesett av det offentlige helsevesen, eller tiet ihjelp, eller kritisert ihjel av personer som ikke har satt seg godt nok inn i hvordan disse jobber og hvilke resultater disse har. Poenget er at din linking til den andre tråden blir feil. Diskuter heller temaet generelt, ev. med linker til forskning som finnes på området. Forbausende mange får hjelp av optimalisert kosthold, og disse har da ofte egentlig vært feildiagnostiserte - eller de har diagnosene, men at de kan helt eller i større eller mindre grad være symptomfrie hvis optimalt kosthold følges. Å avfeie adhd som diagnose er like feil som å blåholde på at alle som er diagnostisert med det egentlig bare lider av slappe foreldre - for begge deler blir feil og unyansert. Kosthold og ernæring som medisin er utrolig spennende og det er et enormt potensiale i forebygging av problemer og sykdom og behandling. Dessverre er det også sterke krefter som motarbeider dette, for man kan ikke ta patent på grunnleggende næringsstoffer. Legemiddelindustrien tjener ikke penger på forebygging og behandling med kosthold og ernæring... Kosthold og ernæring burde vært langt viktigere fag, både i skoler og i ulike utdanninger, men dette prioriteres ikke nok. Anonymkode: b62d6...711
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #5 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Når det er så store problemer å få riktig hjelp rundt dette i helsevesenet, da blir det dessverre opp til de enkelte foreldre, hvilke muligheter og interesse de har for å tilegne seg kunnskap selv [...] Ja, derfor forsøkte jeg å lage en tråd, hvor vi kan dele tips og triks. Men den var nok dårlig formulert og kan skrotes. Eventuelt kan du overta den, det hørtes ut som du hadde mye på hjertet. Er du østlending eller? Anonymkode: af1bb...7a2
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #6 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Tuller du? Anonymkode: 2ef74...743 Det er fakta at enkelte ting kan bedres ved rett kosthold. Min nevø som har adhd (snart voksen) sier han merker en markant bedring om han kutter ut sukker, raffinerte matvarer og kunstige tilsetningsstoffer. Han er 17 år og velger selv å gå på en slags lavkarbo/middelhavsdiett fordi han selv merker at hodet fungerer bedre på skolen. Min mann har reumatiske plager uten diagnose (klarer ikke sette) så han går på reumatisme diett (unngår masse matvarer deriblant svin) og plagene hans eksploderer om han skulle få i seg svin. Synes vel at hi formulerte seg utrolig klønete der hun konkluderer at alle foreldre har bedritne kosthold og da de med barn med diagnoser kan takke seg selv. Det er mye forskning på kosthold, tarmflora og sykdom og diagnoser. Tarmflora kan sees i sammenheng med flere diagnoser, altså de ser at mange med en diagnose har avvikende og lik tarmflora enn de uten diagnose. Så er spørsmålet om dette er medfødt eller om dette kan endres, eller i det minste bedres. Det har nylig vært forskning i Norge der mennesker med tarmsykdommer UC blant annet har fått tarmflora fra friske mennesker. De har blitt tilnærmet friske, eller de har blitt kvitt de mest livshemmende symptomene. En absolutt interessant diskusjon, men hovedinnlegget var altså litt for bestridende til at jeg tror det kan bli en fruktbar diskusjon i denne tråden. Anonymkode: e419e...247
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #7 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Synes vel at hi formulerte seg utrolig klønete der hun konkluderer at alle foreldre har bedritne kosthold og da de med barn med diagnoser kan takke seg selv. Det har jeg da altså ikke gjort, men innser jo at det er sånn det uansett blir lest, og har dermed skrotet tråden. Jeg synes det er synd at man skal lese ting mest mulog vrangt og påstå ting som ikke står, særlig når det gjelder dere som faktisk har brukbare ting å komme med. Men sånn er det. Anonymkode: af1bb...7a2
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #8 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det har jeg da altså ikke gjort, men innser jo at det er sånn det uansett blir lest, og har dermed skrotet tråden. Jeg synes det er synd at man skal lese ting mest mulog vrangt og påstå ting som ikke står, særlig når det gjelder dere som faktisk har brukbare ting å komme med. Men sånn er det. Anonymkode: af1bb...7a2 Jeg følte meg hverken truffet eller krenket på noe vis. Men jeg oppfattet deg som belærende. Så hva føler da folk som faktisk har kjære som sliter med noe? Du hadde en lang utredning om hvor lite folk kan om kosthold før du konkluderer med at du vil lage en tråd med tips og råd. Hvorfor ikke bare formulere det uten angrep?? Anonymkode: e419e...247
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #9 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg følte meg hverken truffet eller krenket på noe vis. Men jeg oppfattet deg som belærende. Så hva føler da folk som faktisk har kjære som sliter med noe? Du hadde en lang utredning om hvor lite folk kan om kosthold før du konkluderer med at du vil lage en tråd med tips og råd. Hvorfor ikke bare formulere det uten angrep?? Anonymkode: e419e...247 At du ikke føler deg truffet, enda du oppfattet meg som belærende, er som å si at keiseren har fine klær, enda han er naken. Du spør hva folk føler som faktisk har folk som sliter med noe. Mitt svar til det, er at de føler ting ut fra hva slags syn de har på seg selv og på verden. Åpenbart. I tillegg kan man spørre hva de gjør med disse følelsene. Da er mitt svar at dersom de føler ting de ikke liker, så kjefter de. Også åpenbart. Så derfor trekker jeg meg helt ut, så får de som føler ting de ikke liker, kjefte i vei. Men det er altså ikke jeg som har skrevet det de føler, de ville antakeligvis ha følt det samme om det var noen andre de opplevde på samme vis. Man har et problem, man forsøker å få andre til å ta ansvaret for det. Det føles sikkert fantastisk, men det hjelper altså ingenting. Anonymkode: af1bb...7a2
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #10 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): At du ikke føler deg truffet, enda du oppfattet meg som belærende, er som å si at keiseren har fine klær, enda han er naken. Du spør hva folk føler som faktisk har folk som sliter med noe. Mitt svar til det, er at de føler ting ut fra hva slags syn de har på seg selv og på verden. Åpenbart. I tillegg kan man spørre hva de gjør med disse følelsene. Da er mitt svar at dersom de føler ting de ikke liker, så kjefter de. Også åpenbart. Så derfor trekker jeg meg helt ut, så får de som føler ting de ikke liker, kjefte i vei. Men det er altså ikke jeg som har skrevet det de føler, de ville antakeligvis ha følt det samme om det var noen andre de opplevde på samme vis. Man har et problem, man forsøker å få andre til å ta ansvaret for det. Det føles sikkert fantastisk, men det hjelper altså ingenting. Anonymkode: af1bb...7a2 Men i all verden. Den som er mest krenket her nå er jo deg. Du får en ganske grei tilbakemelding på at temaet ditt er interessant men måten du kommuniserer på er for belærende og så går du rett i skyttergraven og skal ta alle. Hva med å ta til seg at når man ønsker en god diskusjon må man unngå å fremstå som belærende. Anonymkode: e419e...247
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #11 Skrevet 4. juni 2021 Problemet ditt er at du er antar ting (at alle med adhd har et dårlig/mangelfullt kosthold, noe som selvfølgelig ikke er tilfelle) og i tillegg åpenbart ikke helt vet hva adhd egentlig er. Det er ikke en avfeing å hevde at adhd er nevrologisk, det er en sannhet (de med adhd har bl.a. mangel på signalstoffet dopamin i hjernen, dette bidrar til dårligere og mindre overføringer mellom nervecellene i hjernen). Derimot er det ikke en motsetning mellom dette og at kosthold til en viss grad kan fungere som et positivt bidrag. Det er fastslått at et rikelig inntak av omega-3 kan ha en gunstig effekt på vansker knyttet til adhd, dette er ikke noe nytt. Derimot er det absolutt ingen seriøs forskning som viser en klar sammenheng mellom andre typer kosthold og bedring, men på generell basis vil jo alle ha bedre konsentrasjon og yteevne ved et sunt og variert kosthold. I vårt tilfelle har to av fire barn adhd, og begge disse må av fysiske årsaker gå på ulike dietter. Eldste er i tillegg veldig opptatt av trening og kosthold. Han spiser glutenfritt (cøliaki), og da mest mulig naturlig glutenfritt med frukt, grønnsaker, egg, kylling osv. Han tar tran hver eneste dag og har gjort det fra han var smårolling, og han spiser minimalt med sukker. I tillegg trener han 2-3 timer hver dag. Slik har han levd i mange år nå. Likevel har han like fullt adhd, han sliter fortsatt med konsentrasjon, oppmerksomhet, hyperaktivitet og dårlig impulskontroll. Fordi han nå per definisjon er voksen, 18 år, har han naturligvis blitt flinkere til å håndtere vanskene sine, men han tar fortsatt medisin på skoledager for å i det hele tatt få med seg noe som helst på skolen. I tillegg kommer naturligvis de kormobide tilstandene som mange med adhd har som understreker at man faktisk ikke alltid kan spise seg frisk. Jeg som mor er også opptatt av kosthold, av kunnskap og naturligvis av å gjøre det beste jeg kan for barna mine. Jeg, vi foreldre, er svært ressurssterke. Begge har høy utdanning, solide jobber og godt nettverk rundt oss. Gjennom dette kommer også evnen til å oppsøke kunnskap og å utvise kildekritikk. Legen som nevnes lenger oppe i tråden her er f.eks. svært kontroversiell og har ikke belegg for mange av påstandene sine fordi forskningsgrunnlaget hans er for tynt og i tillegg går han feil vei. I stedet for å framsette en hypotese og forske på denne for å finne et svar, tar han utgangspunkt i et svar og lager til forskning som støtter svaret. Anonymkode: 8f714...f69
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #12 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Problemet ditt er at du er antar ting (at alle med adhd har et dårlig/mangelfullt kosthold, noe som selvfølgelig ikke er tilfelle) og i tillegg åpenbart ikke helt vet hva adhd egentlig er. Neida, det stemmer ikke. Men du får bare tro det. Det må være digg, eller? Tro hva man vil om folk og ikke i det hele tatt forsøke å forstå hva de mener? Anonymkode: af1bb...7a2
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #13 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Neida, det stemmer ikke. Men du får bare tro det. Det må være digg, eller? Tro hva man vil om folk og ikke i det hele tatt forsøke å forstå hva de mener? Anonymkode: af1bb...7a2 Trodde du hadde skrotet tråden? Anonymkode: 2ef74...743
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #14 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Trodde du hadde skrotet tråden? Anonymkode: 2ef74...743 Jepp 😃 Men ser den egner seg for de som vil blåse ut litt stim, så det er bare å fortsette gnålet hvis det hjelper. Anonymkode: af1bb...7a2
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #15 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Neida, det stemmer ikke. Men du får bare tro det. Det må være digg, eller? Tro hva man vil om folk og ikke i det hele tatt forsøke å forstå hva de mener? Anonymkode: af1bb...7a2 Tja, det er jo akkurat det HI gjør, så ... 🤷♀️ Anonymkode: 8f714...f69
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #16 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Tja, det er jo akkurat det HI gjør, så ... 🤷♀️ Anonymkode: 8f714...f69 Er det ikke HI du snakker med nå da? 🤔 Anonymkode: e419e...247
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #17 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Er det ikke HI du snakker med nå da? 🤔 Anonymkode: e419e...247 Joda. Men hold forventningene nede Anonymkode: af1bb...7a2
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #18 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jepp 😃 Men ser den egner seg for de som vil blåse ut litt stim, så det er bare å fortsette gnålet hvis det hjelper. Anonymkode: af1bb...7a2 Du er jo så oppmerksomhetssyk at det er festlig, ikke første tråden i samme stil Anonymkode: 2ef74...743
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #19 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Er det ikke HI du snakker med nå da? 🤔 Anonymkode: e419e...247 Det blir rot med anonymkodene, men jo. Da er det jo litt ekstra rart å bli fornærmet over at noen antar noe, for det er jo faktisk det HI gjør selv. Jaja. Anonymkode: 8f714...f69
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #20 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ja, derfor forsøkte jeg å lage en tråd, hvor vi kan dele tips og triks. Men den var nok dårlig formulert og kan skrotes. Eventuelt kan du overta den, det hørtes ut som du hadde mye på hjertet. Er du østlending eller? Anonymkode: af1bb...7a2 Den bør absolutt skrotes. Det høres ut som du er ganske bastant og tror du har resepten på det meste. Er du bergenser eller? Anonymkode: d7168...1e1
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #21 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Den bør absolutt skrotes. Det høres ut som du er ganske bastant og tror du har resepten på det meste. Er du bergenser eller? Anonymkode: d7168...1e1 Haha, nei. Bergenser var kanskje det jeg burde ha spurt om, før østlending. Anonymkode: af1bb...7a2
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #22 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Haha, nei. Bergenser var kanskje det jeg burde ha spurt om, før østlending. Anonymkode: af1bb...7a2 Neida, det trenger du ikke. Hi er et oppgulp av antagelser og vås, og du bør håpe den forsvinner raskt nedover siden her. Skikkelig puteflaut å se noen bommer så pass brutalt. Anonymkode: d7168...1e1
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #23 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Neida, det trenger du ikke. Hi er et oppgulp av antagelser og vås, og du bør håpe den forsvinner raskt nedover siden her. Skikkelig puteflaut å se noen bommer så pass brutalt. Anonymkode: d7168...1e1 Jeg håpet egentlig det. Men «noen» har visst en tendens til å tro at tråden vil forsvinne nedover, enda om de selv skriver i tråden. Så da får det bare være. Som jeg tidligere har nevnt, jeg holder forventningene nede. Laaangt nede. Anonymkode: af1bb...7a2
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #24 Skrevet 4. juni 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg håpet egentlig det. Men «noen» har visst en tendens til å tro at tråden vil forsvinne nedover, enda om de selv skriver i tråden. Så da får det bare være. Som jeg tidligere har nevnt, jeg holder forventningene nede. Laaangt nede. Anonymkode: af1bb...7a2 Jeg sa at du bør håpe. Ikke at jeg vil bidra til det. Jeg syns det er gøy når noen som er så høye på seg selv buklander på denne måten. Høyst underholdende. Anonymkode: d7168...1e1
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2021 #25 Skrevet 4. juni 2021 Svaret på spørsmålet ditt er jo enkelt i teorien - spis minst mulig prosessert mat og mest mulig rene produkter. Grønne grønnsaker, bær, nøtter, frø etc. Anonymkode: 4c7ba...8d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå