Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Er det bare min mann som er slik eller er dette noe felles? Han planlegger ikke noe, aldri. Skal han gjøre noe, så bare begynner han et sted. Hvis en prosess feks har 8 trinn, og trinn 7 kan startes først fordi det må stå i x timer på "tørk", så tenker han ikke over det. Så når han kommer til trinn 7 så blir det jo stopp fordi han da må vente på "tørk". Eller noe blir feil, fordi han burde gjort trinn 2 først. Jeg blir så oppgitt og prøver hjelpe ham med å se over hva som trengs, og se hvilken rekkefølge det er lurt å gjøre ting for å forhindre feil og mye unødvendig venting. Men dette synes han er bare mas såklart. Resultatet er jo at han går og er forbanna fordi han må vente på "tørk", og ofte begynner han da med et nytt prosjekt mens han venter og fullfører "aldri" det første. Da må jeg inn å be ham gjøre siste trinnet så det blir ferdig, dvs mase i hans øyne. Han er god på å starte med ting, men helt håpløs på å fullføre. Alle rom mangler lister og siste finish. Møbler mangler knotten, eller siste ett eller annet. Det står x påbegynte prosjekter ute som noen blir ødelagte av å stå halvferdig lenge. Jeg blir gal. Og han er kronisk sur fordi han aldri rekker "noe", og har for mye å gjøre. Han får jo aldri en følelse av å ha utrettet noe når han aldri fullfører noe da. Hadde han planlagt litt, prioritert litt hadde han rukket mer og fått en følelse av å få ferdig noe. Sånn som nå blir det mas fra meg fordi jeg gjerne vil at noe skal bli ferdig. Det gjenstår jo så lite på det meste. Hva med å gjøre det ferdig før man begynner med noe nytt? At jeg gjør disse tingene er visstnok helt uaktuelt, og det er greit, jeg har nok andre ting å gjøre, men det hadde vært fint om noe av det ble ferdig engang. Og ikke bare ødelagt, penger ut av vinduet og misfornøyd mann. Utblåsning. Anonymkode: bd71b...cee
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 Og hva med at du tar siste finishen selv? Om dere gjør det i sammen? Om jeg skulle blitt mast på fra samboer om hvilken rekkefølge jeg henger klærne på snoren, eller retning på støvsugingen, eller annet av «mitt ansvar», hadde jeg bedt han gjøre det selv. Ja, så blir han muggen for ting han ikke såg der og da, men vær nå heller med da? Lær å kappe listene selv, og bli med på prosjektene i stedet for å mase på han. Det blir bare dårlig stemning om en hele tiden maser på hverandre. Hva med å heller rose han for alt det han har fått til, og spør om han trenger hjelp til de siste tingene. Jeg hadde tatt i mot hjelp om det var jeg som stod litt fast. Kjekkere å gjøre kjedelige ting sammen enn aleine synes nå jeg. Anonymkode: a1cad...01b
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 En ting til; alt skal skrives på en gul lapp. Alt. Han kan satt på spissen skrive en gul lapp på benken hvor han skriver: husk å skrive opp dopapir på handlelista. Denne legges da ved siden av handlelista. Hvorfor ikke bare skrive det rett på den?? Han har så mange ekstra trinn på alt, ikke rart det tar mye tid. Skal han rydde av etter middag, så bærer han en og en tallerken til benken. Setter dem der spredd utover. Så tar han en og en og skraper rester i søpla. På benken igjen. Så tar han en og en tallerken ned i vasken. Så en og en skylles og vaskes med børste. Settes til avrenning i andre vask. Så setter han en og en inn i oppvaskmaskin🙄 Altså, jeg samler alt ved bordet og bærer det til benk hvor alt settes rett inn etter at avfall som er samlet er hivd. Det tar 5 minutter, han står en time. Ny utblåsning, sorry. Han kaster bare bort så himla mye tid. Anonymkode: bd71b...cee
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Og hva med at du tar siste finishen selv? Om dere gjør det i sammen? Om jeg skulle blitt mast på fra samboer om hvilken rekkefølge jeg henger klærne på snoren, eller retning på støvsugingen, eller annet av «mitt ansvar», hadde jeg bedt han gjøre det selv. Ja, så blir han muggen for ting han ikke såg der og da, men vær nå heller med da? Lær å kappe listene selv, og bli med på prosjektene i stedet for å mase på han. Det blir bare dårlig stemning om en hele tiden maser på hverandre. Hva med å heller rose han for alt det han har fått til, og spør om han trenger hjelp til de siste tingene. Jeg hadde tatt i mot hjelp om det var jeg som stod litt fast. Kjekkere å gjøre kjedelige ting sammen enn aleine synes nå jeg. Anonymkode: a1cad...01b Ser nå du skriver at han ikke vil det at du gjør det. Men da setter du hardt mot hardt og sier du skal gjøre det. Så enten får han vise hvordan han ville ha gjort det selv, eller at det bare blir gjort på din måte. Anonymkode: a1cad...01b
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #5 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Og hva med at du tar siste finishen selv? Om dere gjør det i sammen? Om jeg skulle blitt mast på fra samboer om hvilken rekkefølge jeg henger klærne på snoren, eller retning på støvsugingen, eller annet av «mitt ansvar», hadde jeg bedt han gjøre det selv. Ja, så blir han muggen for ting han ikke såg der og da, men vær nå heller med da? Lær å kappe listene selv, og bli med på prosjektene i stedet for å mase på han. Det blir bare dårlig stemning om en hele tiden maser på hverandre. Hva med å heller rose han for alt det han har fått til, og spør om han trenger hjelp til de siste tingene. Jeg hadde tatt i mot hjelp om det var jeg som stod litt fast. Kjekkere å gjøre kjedelige ting sammen enn aleine synes nå jeg. Anonymkode: a1cad...01b Jeg får ikke lov å røre hans prosjekter, da blir han dypt fornærmet. Har prøvd. Disse prosjektene gjør vi ikke sammen, da ryker forholdet. Jeg greier ikke slik målløst arbeid, jeg gjør andre ting som maling og beising. Og alt i huset. Problemet er at det er lite å rose. Mye blir feil og stygt og halvferdig, jeg greier ikke rose det😅 Når han for fjerde gang gjør feil pga mangel på planlegging og må kjøpe nytt så greier jeg ikke rose at han hvertfall kom så langt. Jeg føler jo ikke at han har gjort noe som er så bra🤷♀️ Mine prosjekter krysses av en etter en og hans er evigvarende. Han tar ikke imot noe hjelp av noe slag, for alt er mas eller kritikk i hans øyne. Tror han ikke liker at hvis jeg hadde gjort det, hadde det faktisk blitt gjort ferdig. Anonymkode: bd71b...cee
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #6 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): En ting til; alt skal skrives på en gul lapp. Alt. Han kan satt på spissen skrive en gul lapp på benken hvor han skriver: husk å skrive opp dopapir på handlelista. Denne legges da ved siden av handlelista. Hvorfor ikke bare skrive det rett på den?? Han har så mange ekstra trinn på alt, ikke rart det tar mye tid. Skal han rydde av etter middag, så bærer han en og en tallerken til benken. Setter dem der spredd utover. Så tar han en og en og skraper rester i søpla. På benken igjen. Så tar han en og en tallerken ned i vasken. Så en og en skylles og vaskes med børste. Settes til avrenning i andre vask. Så setter han en og en inn i oppvaskmaskin🙄 Altså, jeg samler alt ved bordet og bærer det til benk hvor alt settes rett inn etter at avfall som er samlet er hivd. Det tar 5 minutter, han står en time. Ny utblåsning, sorry. Han kaster bare bort så himla mye tid. Anonymkode: bd71b...cee Da er du en hare og han en skilpadde av type. Han jobber jevnt og trutt hele tiden (?), mens du er en kjapp hare som spretter og fikser, for så å slappe av litt mellom øktene. Er det rett? Her i huset er det likt. Han er veldig nøye og forsiktig, men jobber alltid med noe, han sitter sjelden eller aldri ned for bare å hvile. I tilfelle er det for å betale regninger eller sjekke mail/avtaler og fremtidige ting. Jeg er hypereffektiv i det meste jeg gjør, og kan fint sette meg ned litt med en bok eller håndarbeid. Vi jobber ganske godt sammen siden vi er klar over hverandres arbeidsmetoder og tar hensyn til det. I tillegg ser hvor mye som blir gjort, om det samme tar 5 min eller 1 time spiller ingen trille. Så lenge en drar lasset sammen hele tiden. Tenker det første trinnet her er å akseptere at slik er han. Du kan ikke endre hans måte å jobbe på, men du kan endre din måte å se alt han faktisk gjør. Anerkjend i stedet for å mase tenker jeg. Anonymkode: a1cad...01b
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #7 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg får ikke lov å røre hans prosjekter, da blir han dypt fornærmet. Har prøvd. Disse prosjektene gjør vi ikke sammen, da ryker forholdet. Jeg greier ikke slik målløst arbeid, jeg gjør andre ting som maling og beising. Og alt i huset. Problemet er at det er lite å rose. Mye blir feil og stygt og halvferdig, jeg greier ikke rose det😅 Når han for fjerde gang gjør feil pga mangel på planlegging og må kjøpe nytt så greier jeg ikke rose at han hvertfall kom så langt. Jeg føler jo ikke at han har gjort noe som er så bra🤷♀️ Mine prosjekter krysses av en etter en og hans er evigvarende. Han tar ikke imot noe hjelp av noe slag, for alt er mas eller kritikk i hans øyne. Tror han ikke liker at hvis jeg hadde gjort det, hadde det faktisk blitt gjort ferdig. Anonymkode: bd71b...cee Ok, ja, ser den. Høres ut som om dere må ta en prat om forventninger og alt. Det er ikke enkelt å være i noen av deres sko når det blir en slik sirkel av forventninger som ikke innfris, og følelsen av å ikke få ting til. Anonymkode: a1cad...01b
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #8 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ser nå du skriver at han ikke vil det at du gjør det. Men da setter du hardt mot hardt og sier du skal gjøre det. Så enten får han vise hvordan han ville ha gjort det selv, eller at det bare blir gjort på din måte. Anonymkode: a1cad...01b Da blir det full krig. Hadde jeg listet ferdig hadde han flyttet tror jeg🤣😳Eneste han går med på er å sette det bort til fagmann. Men det koster jo mer penger enn det er verdt, siden lite gjenstår. Og vi har ikke god nok råd til det nå dessverre. Anonymkode: bd71b...cee
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #9 Skrevet 27. mai 2021 Har han adhd? Det høres veldig kjent ut det her.. Anonymkode: dcf4c...267
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #10 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Har han adhd? Det høres veldig kjent ut det her.. Anonymkode: dcf4c...267 Gjør det? Han har aldri sjekket ut noe, men det er noe jeg har tenkt på at han kanskje kunne ha. Mora hans er ganske lik😳 Hun sitter aldri stille. Men det ville han hvertfall ikke likt å høre, for da er det jo noe feil med ham liksom. Men det hadde jo forklart litt, og det kunne jo hjulpet å vite at han ikke "kan noe for det" da. Han greier ikke fokusere lenge, hvis vi feks prater så soner han ut og begynner gjøre ting etter kort, føler aldri jeg har oppmerksomheten hans. Han virker skikkelig uinteressert, men da kan det jo være han bare ikke greier holde fokus. Anonymkode: bd71b...cee
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #11 Skrevet 27. mai 2021 Uten å risikere å fjerndiagnostisere, så tenker jeg det kan være verst å undersøke. Høres helt klassisk adhd ut det her.. Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Gjør det? Han har aldri sjekket ut noe, men det er noe jeg har tenkt på at han kanskje kunne ha. Mora hans er ganske lik😳 Hun sitter aldri stille. Men det ville han hvertfall ikke likt å høre, for da er det jo noe feil med ham liksom. Men det hadde jo forklart litt, og det kunne jo hjulpet å vite at han ikke "kan noe for det" da. Han greier ikke fokusere lenge, hvis vi feks prater så soner han ut og begynner gjøre ting etter kort, føler aldri jeg har oppmerksomheten hans. Han virker skikkelig uinteressert, men da kan det jo være han bare ikke greier holde fokus. Anonymkode: bd71b...cee Anonymkode: dcf4c...267
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #12 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Uten å risikere å fjerndiagnostisere, så tenker jeg det kan være verst å undersøke. Høres helt klassisk adhd ut det her.. Anonymkode: dcf4c...267 Haha ikke verst, men VERDT å undersøke Anonymkode: dcf4c...267
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #13 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Da er du en hare og han en skilpadde av type. Han jobber jevnt og trutt hele tiden (?), mens du er en kjapp hare som spretter og fikser, for så å slappe av litt mellom øktene. Er det rett? Her i huset er det likt. Han er veldig nøye og forsiktig, men jobber alltid med noe, han sitter sjelden eller aldri ned for bare å hvile. I tilfelle er det for å betale regninger eller sjekke mail/avtaler og fremtidige ting. Jeg er hypereffektiv i det meste jeg gjør, og kan fint sette meg ned litt med en bok eller håndarbeid. Vi jobber ganske godt sammen siden vi er klar over hverandres arbeidsmetoder og tar hensyn til det. I tillegg ser hvor mye som blir gjort, om det samme tar 5 min eller 1 time spiller ingen trille. Så lenge en drar lasset sammen hele tiden. Tenker det første trinnet her er å akseptere at slik er han. Du kan ikke endre hans måte å jobbe på, men du kan endre din måte å se alt han faktisk gjør. Anerkjend i stedet for å mase tenker jeg. Anonymkode: a1cad...01b Tja, vi er vel kanskje det ja. Jeg får unna mitt og kan slappe litt av innimellom ja. Og da får jeg ulme blikk fordi jeg er lat og ikke gjør noe. Det er alltid snakk om hvor mye han har å gjøre, hvor sliten han er osv. At han aldri kan slappe av osv. Jeg får aldri noe anerkjennelse for det jeg gjør. Aldri. Maler jeg en vegg etter å ha valgt farge, ryddet rommet, vasket, maskert, sparklet og malt og så ryddet alt igjen, er det han som fortjener ros fordi han slo i den ene spikeren på veggen for å henge bildet på. Min er hverken hverken nøye eller forsiktig da, bare treg. Både pga manglende planlegging og fordi om han på vei for å hente hammeren ser noe som skulle vært fikset, så drifter han av og begynner med det istedenfor, og så videre. Han greier aldri holde fokus å gjøre det han skal, planlegge eller fullføre. Jeg har vansker med å akseptere at hver 5 minutters jobb skal ta en time, når det ikke er mye som skal til for å gjøre det raskere. Det går jo ut over hele familien når han står 55 min ekstra på kjøkkenet hver dag han skal rydde av feks? Innen han er klar skal yngste legge seg. Da faller alt annet på meg, lekser, leke med dem, stell osv. Så jeg føler overhodet ikke vi drar lasset sammen, heller at jeg drar lasset alene og at han tynger det. Hvorfor må han dra lasset over fjellet når han bare kan rusle rundt liksom? Alt MÅ ikke gjøres på lengst mulig tid og på mest tenkelig kompliserte måte. Det hadde jo gått an å ta noen innspill, så hadde jo han også spart enorme mengder med tid. Og fått en glad kone. Og blitt glad selv også. Anonymkode: bd71b...cee
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #14 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Uten å risikere å fjerndiagnostisere, så tenker jeg det kan være verst å undersøke. Høres helt klassisk adhd ut det her.. Anonymkode: dcf4c...267 Hmm... hjelper det å ha diagnose da? Får han da medisiner evt? Han går ikke til lege om han ikke må, og han ville aldri tatt opp dette med legen selv. Han tror ikke på diagnoser som ikke er fysiske.. Anonymkode: bd71b...cee
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #15 Skrevet 27. mai 2021 Er du meg hi? Min mann er akkurat lik. Og så skriver han lister for alt. Han har til og med en samleliste med oversikt over listene. 🙈 Anonymkode: 7d839...b20
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #16 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hmm... hjelper det å ha diagnose da? Får han da medisiner evt? Han går ikke til lege om han ikke må, og han ville aldri tatt opp dette med legen selv. Han tror ikke på diagnoser som ikke er fysiske.. Anonymkode: bd71b...cee Det finnes medisiner for å skjerpe konsentrasjonen ja. Og det å ha diagnose kan hjelpe for å tilrettelegge for seg selv, og ikke minst for at andre rundt skal skjønne at han sliter med visse ting. En jeg kjenner godt bruker for eks rubiks kube når han er på besøk hos andre og må sitte i ro, sånn at han ikke skal fly rundt når alle sitter i sofaen og skravler 😅 Anonymkode: dcf4c...267
Leverpostei Skrevet 27. mai 2021 #17 Skrevet 27. mai 2021 Jeg tenkte også på adhd. Det er ikke nødvendigvis noe «feil» med det, det høres jo ut som om han er kjempegod på å få i gang prosjekter. Tenk så mye han får gjort om han får litt bedre strategier for planlegging og gjennomføring.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #18 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ok, ja, ser den. Høres ut som om dere må ta en prat om forventninger og alt. Det er ikke enkelt å være i noen av deres sko når det blir en slik sirkel av forventninger som ikke innfris, og følelsen av å ikke få ting til. Anonymkode: a1cad...01b Ja, det blir ond sirkel. Vi har prøvd parterapi, det likte han ikke. Vanskelig å få pratet om ikke en tredjeperson er med, han har en tendens til å bare gå om han ikke liker det, og slikt er jo ikke gøy å ta opp. Anonymkode: bd71b...cee
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #19 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Er du meg hi? Min mann er akkurat lik. Og så skriver han lister for alt. Han har til og med en samleliste med oversikt over listene. 🙈 Anonymkode: 7d839...b20 Haha, godt det er flere da. Hvordan takler du det? Greier dere å kommunisere på en ok måte? Anonymkode: bd71b...cee
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #20 Skrevet 27. mai 2021 Leverpostei skrev (28 minutter siden): Jeg tenkte også på adhd. Det er ikke nødvendigvis noe «feil» med det, det høres jo ut som om han er kjempegod på å få i gang prosjekter. Tenk så mye han får gjort om han får litt bedre strategier for planlegging og gjennomføring. Ja, det er det jeg også prøver si til ham, men det kommer sikkert feil ut når jeg snakker med ham. Hadde han bare skrevet litt gule lapper på dette også😅 og planlagt litt mer ville han fått fullført og gjort masse. Anonymkode: bd71b...cee
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #21 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Er det bare min mann som er slik eller er dette noe felles? Han planlegger ikke noe, aldri. Skal han gjøre noe, så bare begynner han et sted. Hvis en prosess feks har 8 trinn, og trinn 7 kan startes først fordi det må stå i x timer på "tørk", så tenker han ikke over det. Så når han kommer til trinn 7 så blir det jo stopp fordi han da må vente på "tørk". Eller noe blir feil, fordi han burde gjort trinn 2 først. Jeg blir så oppgitt og prøver hjelpe ham med å se over hva som trengs, og se hvilken rekkefølge det er lurt å gjøre ting for å forhindre feil og mye unødvendig venting. Men dette synes han er bare mas såklart. Resultatet er jo at han går og er forbanna fordi han må vente på "tørk", og ofte begynner han da med et nytt prosjekt mens han venter og fullfører "aldri" det første. Da må jeg inn å be ham gjøre siste trinnet så det blir ferdig, dvs mase i hans øyne. Han er god på å starte med ting, men helt håpløs på å fullføre. Alle rom mangler lister og siste finish. Møbler mangler knotten, eller siste ett eller annet. Det står x påbegynte prosjekter ute som noen blir ødelagte av å stå halvferdig lenge. Jeg blir gal. Og han er kronisk sur fordi han aldri rekker "noe", og har for mye å gjøre. Han får jo aldri en følelse av å ha utrettet noe når han aldri fullfører noe da. Hadde han planlagt litt, prioritert litt hadde han rukket mer og fått en følelse av å få ferdig noe. Sånn som nå blir det mas fra meg fordi jeg gjerne vil at noe skal bli ferdig. Det gjenstår jo så lite på det meste. Hva med å gjøre det ferdig før man begynner med noe nytt? At jeg gjør disse tingene er visstnok helt uaktuelt, og det er greit, jeg har nok andre ting å gjøre, men det hadde vært fint om noe av det ble ferdig engang. Og ikke bare ødelagt, penger ut av vinduet og misfornøyd mann. Utblåsning. Anonymkode: bd71b...cee Det er sånn mange menn er. Så bare finn deg i det, og slutt å mas. Anonymkode: f4661...31e
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #22 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er sånn mange menn er. Så bare finn deg i det, og slutt å mas. Anonymkode: f4661...31e Da blir det ikke mye som blir gjort og gjennomført her gitt😅 Men er virkelig alt en sier og diskuterer om hva som burde vært gjort og prioriteringer osv mas? På en jobb så er det jo slik ting blir gjort, man kommuniserer, planlegger, prioriterer og minner hverandre på frister osv. I et parforhold burde det også være rom for å snakke om slikt? Han er definisjonen på "hvis en mann har sagt han skal gjøre noe, så gjør han det. Ingen grunn til å minne ham på det hver 6. mnd..."🥴🙄🤣 Anonymkode: bd71b...cee
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #23 Skrevet 28. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 27.5.2021 den 11.52): Jeg får ikke lov å røre hans prosjekter, da blir han dypt fornærmet. Har prøvd. Disse prosjektene gjør vi ikke sammen, da ryker forholdet. Jeg greier ikke slik målløst arbeid, jeg gjør andre ting som maling og beising. Og alt i huset. Problemet er at det er lite å rose. Mye blir feil og stygt og halvferdig, jeg greier ikke rose det😅 Når han for fjerde gang gjør feil pga mangel på planlegging og må kjøpe nytt så greier jeg ikke rose at han hvertfall kom så langt. Jeg føler jo ikke at han har gjort noe som er så bra🤷♀️ Mine prosjekter krysses av en etter en og hans er evigvarende. Han tar ikke imot noe hjelp av noe slag, for alt er mas eller kritikk i hans øyne. Tror han ikke liker at hvis jeg hadde gjort det, hadde det faktisk blitt gjort ferdig. Anonymkode: bd71b...cee Dere høres ut som et klassisk par fra Sinnasnekkern🤣 Anonymkode: 66aac...21b
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #24 Skrevet 28. mai 2021 Høres ut som autisme og. Må ha lister for alt mulig for å ha orden. Anonymkode: 99771...5e6
Mostly Harmless Skrevet 28. mai 2021 #25 Skrevet 28. mai 2021 Dette høres mer ut som et fokusproblem enn et manneproblem. Vansker med å planlegge og fullføre oppgaver er jo trekk som mange med ADHD har. Tenker det må jo være frustrerende for mannen også, at alt ender halvveis og så mye går galt på veien. Kan det være derfor han bruker så lang tid på å for eksempel ta av bordet? Fordi han rett og slett må ta en og en tallerken for ikke å miste tråden? I så fall kan jo det være en mestringsstrategi han har lært seg at fungerer, selv om den er ineffektiv. Tenker også at alle de gule lappene er et forsøk på å få kontroll, uten at det fungerer helt. Jeg ville prøvd å snakke med ham om hvordan han opplever å ha det slik. For om det er grenseløst irriterende for deg, og det skjønner jeg veldig godt, så må det jo være enda mer slitsomt for ham. Det er kanskje ikke så rart at han er lite villig til å snakke om hvordan organisere seg bedre, om han opplever at det er håpløst. Det må jo gjøre noe med selvbildet å føle at man ikke klarer å holde orden på noe. Kanskje kan du få ham mer på gli med tanke på en mulig utredning om du vektlegger hvordan han har det mer enn hvordan han gjør ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå