Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #26 Skrevet 18. mai 2021 Nei, det tenker jeg aldri på. Og vil heller ikke at foreldrene mine skal leve livet slitt slik at det blir igjen arv, altså ta valg basert på det. Vi får arve det som måtte være igjen, men mitt eget liv har jeg ansvar for selv. Anonymkode: e48ec...e15
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #27 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Nei, det tenker jeg aldri på. Og vil heller ikke at foreldrene mine skal leve livet slitt slik at det blir igjen arv, altså ta valg basert på det. Vi får arve det som måtte være igjen, men mitt eget liv har jeg ansvar for selv. Anonymkode: e48ec...e15 Bare for å oppklare: Det er ingen motsetning mellom det å være klar over at man arver og det å ta ansvar for eget liv. Anonymkode: f5310...a55
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #28 Skrevet 18. mai 2021 Ja, det vet vi jo kommer. Jeg har tenkt tanken, ikke som i at vi legger opp økonomien vår etter det. Vi har trygg inntekt, lite lån og null ønske om hytte eller andre investeringer. Men det er en slags forsikring for familien, tenker jeg. Det er det jo i og for seg nå også - vi vet jo vi ville fått hjelp om vi trengte det. Jeg tenker på hva vi skal gjøre med arven. Men ikke for å bruke den. Det er ikke penger vi har tjent og for eksempel har svigerforelderen mine alltid levd sparsommelig, handlet lite og billig, dyrket mat selv og heller kjøpt brukt enn nytt. Da hadde det jo vært utrolig respektløst å dra på shopping og ferie for penga deres. Jeg tenker at arv er penger vi forvalter for kommende generasjoner. En slags familietrygghet som skal hjelpe den som trenger det en gang i fremtiden. Investering i barnas bolig ser jeg på som en måte å forvalte arven på så den videreføres. Og egentlig også en hytte, så lenge det er en eiendom med litt varige kvaliteter. VI kommet til å Arve en hytte, verdien er tidoblet siden den ble kjøpt for arv for tretti år siden, det er vanskelig å få slik avkastning på andre måter. Anonymkode: 86ed5...463
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #29 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Er det mange her inne som tror at dersom man er klar over at man arver penger og legget det inn i beregningen for fremtiden, så ønsker man foreldrene sine døde, unner dem ingenting og attpåtil ikke klarer å skaffe seg levebrød selv…? Det kan nesten virke sånn. Anonymkode: f5310...a55 For egen del orker jeg ikke forholde meg til den tanken. Så er jeg muligens umoden eller engstelig. Etter jeg mistet pappa så har jeg blitt så redd for mamma. Så slike tanker fortrenger jeg, orker ikke tenke helt ut. Anonymkode: 56518...d9f
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #30 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): For egen del orker jeg ikke forholde meg til den tanken. Så er jeg muligens umoden eller engstelig. Etter jeg mistet pappa så har jeg blitt så redd for mamma. Så slike tanker fortrenger jeg, orker ikke tenke helt ut. Anonymkode: 56518...d9f Vel, her har vi også mistet foreldre, og jeg skal love deg at vi heller ville hatt dem i live enn å ha arvet dem. Sånn er det vel med de aller fleste med normale familierelasjoner. Likevel vet vi jo av erfaring at vi ikke har dem for alltid, like lite som våre barn har oss for alltid. Anonymkode: f5310...a55
gale damen Skrevet 18. mai 2021 #31 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Bare for å oppklare: Det er ingen motsetning mellom det å være klar over at man arver og det å ta ansvar for eget liv. Anonymkode: f5310...a55 Nei, men det spørres heller ikke om det er en motsetning mellom disse to, men om man planlegger egen økonomi ut fra det man tror man skal arve. Jeg er også klar over at jeg en dag skal arve, men det er da mulig at begge foreldrene mine lever til de er over 100, det er mulig at de bestemmer at en arv skal tilfalle barnebarna, det er mulig at de selger alt de har for å leve sine siste dager på et cruiseskip. Det gjør de akkurat som de vil med, for det er deres verdier som de selv har akkumulert.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #32 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Vel, her har vi også mistet foreldre, og jeg skal love deg at vi heller ville hatt dem i live enn å ha arvet dem. Sånn er det vel med de aller fleste med normale familierelasjoner. Likevel vet vi jo av erfaring at vi ikke har dem for alltid, like lite som våre barn har oss for alltid. Anonymkode: f5310...a55 Selvsagt. Det er rimelig sikkert at alle skal dø. Men nå svarte jeg på hi sitt spørsmål. Og da svarte jeg nei, det tenker jeg ikke på/har ingen formening om. Fordi jeg ikke orker å gjøre det. Anonymkode: 56518...d9f
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #33 Skrevet 18. mai 2021 Det eneste jeg planlegger, er at jeg skal arve en hytte og det er fordi foreldrene mine har sagt de ønsker jeg skal overta den nå. Når de en gang dør, er det stor sannsynlighet for at jeg arver en del penger, men jeg har planlagt økonomien min sånn at jeg uansett vil klare meg bra fremover. Anonymkode: 6a0a8...75d
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #34 Skrevet 18. mai 2021 4 hours ago, Anonym bruker said: Inspirert fra annen tråd om økonomi hvor flere skrev at de fikk arv om noen år. Tas slikt med i planlegging mtp økonomi? At om x år får vi inn så og så mye og kan kjøpe hytte, pusse opp etc? Er det da arv etter foreldre? Og har dere full innsikt i ca hvor mye dere arver? Ei venninne opplevde at når faren hennes døde (moren døde flere år tidligere), så ble det ikke mye verdier igjen da det viste seg han hadde endel gjeld. Jeg har aldri tenkt tanken på å tenke på framtidig arv i der hele tatt, og vet ikke hva folk "er verdt". Men får jo inntrykk av at mange folk er opptatt av dette og tenker framover på en arv. Anonymkode: dfe57...7c6 Jeg har skrevet alt til barnet mitt, hvis jeg evt skal få en kjæreste/ samboer eller gifte meg en gang, så er han sikret alt som er mitt før jeg gikk inn i et samboerskap/giftet meg, Leiligheten blir også hans hvis jeg dør før han vokser opp Anonymkode: f3ecb...391
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #35 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg har skrevet alt til barnet mitt, hvis jeg evt skal få en kjæreste/ samboer eller gifte meg en gang, så er han sikret alt som er mitt før jeg gikk inn i et samboerskap/giftet meg, Leiligheten blir også hans hvis jeg dør før han vokser opp Anonymkode: f3ecb...391 Alt blir vel hans uansett? Anonymkode: f5310...a55
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #36 Skrevet 18. mai 2021 Jeg arver vel når jeg er et sted mellom 50 og 60 år gammel. Så det er muligens 20 - 30 år til. Men jeg tenker jo at om jeg ikke skulle klare å få til et par ting jeg drømmer om innen da, så blir det veldig hyggelig å i alle fall kunne oppfylle drømmene da (tomt og hus). Det er også fint å tenke på at vi blir enda mer økonomisk stabile, så det blir lettere å hjelpe barna. Anonymkode: 9df82...b16
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #37 Skrevet 18. mai 2021 2 minutes ago, Anonym bruker said: Alt blir vel hans uansett? Anonymkode: f5310...a55 er måtte 2 i nær familie krangle med stefaren sin, så da tenker jeg at det er lurt og ha det skrivtlig også Anonymkode: f3ecb...391
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #38 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): er måtte 2 i nær familie krangle med stefaren sin, så da tenker jeg at det er lurt og ha det skrivtlig også Anonymkode: f3ecb...391 Ok, sikkert greit å forsikre seg. Anonymkode: f5310...a55
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #39 Skrevet 18. mai 2021 Jeg planlegger absolutt ikke økonomien med tanke på evt. fremtidig arv. Likevel har jeg et lite håp om litt arv slik at jeg kan få en økonomisk romsligere pensjonisttilværelse selv. Mulighet til å reise på noen ferier, treffe venner på café av og til og lignende. Anonymkode: 15bd5...24c
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #40 Skrevet 18. mai 2021 Just now, Anonym bruker said: Ok, sikkert greit å forsikre seg. Anonymkode: f5310...a55 Ja,man vet jo ikke hvordan det blir når man er død selv Anonymkode: f3ecb...391
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #41 Skrevet 18. mai 2021 🤣Nei aldri tenkt på😅 Vi er 3 unger og foreldra mine kommer til å bruke alt på seg selv(Noe vi har sagt til dem også). Det har de fortjent etter langt arbeidsliv. I tillegg veeeeet jeg at det ikke er annet enn bilder å arve Anonymkode: 82282...5a4
uhhuhher Skrevet 18. mai 2021 #42 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Min pappa er også veldig åpen om dette. Han er kanskje gammeldags, men han har sagt flere ganger at for ham så er det viktig å etterlate seg noe til etterkommerne sine. Det har kanskje noe å gjøre med at han kommer fra enkle kår og har måttet jobbe beinhardt, ingenting har kommer gratis. Han sier at han ikke hadde kunnet dø i fred om han ikke kunne føle seg trygg på at barn og barnebarn klarer seg, og at han ønsker å bidra til det. Jeg synes det er en fin holdning og ikke noe som trenger å «skitnes til» ved å skulle skape er bilde av grådige etterkommere som ikke kan vente med å få foreldrene i grava. Jeg deler pappas tanker selv, og kommer etter beste evne til å sørge for å gi barna mine økonomisk trygghet, helt i pappas ånd. Anonymkode: f5310...a55 Høres ut som en staut og fin mann. 😊
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #43 Skrevet 18. mai 2021 uhhuhher skrev (49 minutter siden): Høres ut som en staut og fin mann. 😊 Det er han ❤️ Anonymkode: f5310...a55
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #44 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Inspirert fra annen tråd om økonomi hvor flere skrev at de fikk arv om noen år. Tas slikt med i planlegging mtp økonomi? At om x år får vi inn så og så mye og kan kjøpe hytte, pusse opp etc? Er det da arv etter foreldre? Og har dere full innsikt i ca hvor mye dere arver? Ei venninne opplevde at når faren hennes døde (moren døde flere år tidligere), så ble det ikke mye verdier igjen da det viste seg han hadde endel gjeld. Jeg har aldri tenkt tanken på å tenke på framtidig arv i der hele tatt, og vet ikke hva folk "er verdt". Men får jo inntrykk av at mange folk er opptatt av dette og tenker framover på en arv. Anonymkode: dfe57...7c6 Nei, overhode ikke. Jeg vil før ha foreldrene mine enn formuen jeg vet de sitter på. Jeg tar utgangspunkt i det jeg tjener og vil tjene i fremtiden, ikke det jeg vil få, ved deling etter dødsfall. Jeg kan ikke si det samme om mine søsken, de gjør alt for å finne ut hvor mye hus og eiendommer er verdt og de har ved et tilfelle bestilt en takstmann , uten at foreldrene våre visste om det engang.. Anonymkode: d4e4f...81a
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #45 Skrevet 18. mai 2021 I slekten til mamma og pappa så lever de i over 100 år. Gjennomsnitt 97 de seneste generasjoner. Med andre ord er jeg sannsynligvis langt inn i pensjonistalder når jeg arver og garantert gjeldsfri selv. Hvis jeg da er 75 år så er barna mine 50-56 år og eldste kan være over 80 år før det drypper noe arv på han. Anonymkode: dabf6...214
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #46 Skrevet 18. mai 2021 Nei, jeg planlegger ingen arv. Pappa eier så lite at alt vil gå til kona hans om han dør før henne, noe som er sannsynlig. Mamma skal aldri dø. Og om hun dør, så vet jeg at hun vil ha en del penger som jeg ikke er sånn spesielt interessert i. Vet at faren min kommer til å arve en god sum etter moren sin når hun går bort, men de pengene bruker han mest sannsynlig på å sikre yngste barnet fordi hun kun har en forelder i live Anonymkode: 430d0...ae7
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #47 Skrevet 18. mai 2021 Jeg har akkurat arvet etter faren min. Ble ca 2 mill på oss hver. Vi er godt etablerte og greier oss fint. Hadde aldri trodd arven skulle bli så mye heller. Og hadde jeg fått velge ville jeg heller hatt pappa her❤️. Jeg har valgt å bruke 1/3 på nytt kjøkken, et rom jeg bruker utrolig mye, så da kan jeg tenke på han når jeg bruker det. Etter svigers kommer det nok til å bli ca 5 mill, men de håper jeg å beholde i mange år til. Men vi tenker jo på at det kommer til å bli tilskudd til pensjonen vår. Det er vel ingen som vet helt hvordan den er om 30 år🤷♀️ Anonymkode: e747b...58f
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #48 Skrevet 18. mai 2021 Planlegger absolutt IKKE for en fremtidig arv! For det første, så håper jeg at foreldrene mine lever i mange år til. De er litt over 70, så de KAN jo leve i 30 år til for alt vi vet! Og kanskje de plutselig går helt bananas og bruker opp alt de har! 😉 Ikke at jeg tror det skjer, de er MEGET sparsommelige - hadde de begynt å oppføre seg sånn, hadde nok vi barna oppsøkt lege!! 😉 Men, ja, jeg VET jo at det mest sannsynlig kommer noen kroner i arv en gang i fremtiden, men man kan jo ikke planlegge for noe som kan skje så langt frem i tid. Anonymkode: e0eca...648
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #49 Skrevet 18. mai 2021 Det blir nok svært lite å arve. Jeg har unge foreldre som lever i nuet, og det beundrer jeg de for. Innen de dør har jeg med stor sannsynlighet vært pensjonist lenge og har lite behov for arv. Mine foreldre er selvgjort og jeg likeså. Jeg er litt stolt av at alt jeg eier har jeg jobbet for helt selv, slik de også har gjort. Anonymkode: 53c5a...30f
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #50 Skrevet 19. mai 2021 Jeg vet at arv fra mine foreldre kommer på et tidspunkt, forhåpentligvis er det lenge til. Vi har ikke behov for disse pengene, vi har solid økonomi selv, og jeg oppfordrer foreldrene mine til å nyte livet og bruke penger mens de lever. De er gjeldfrie og eier en del verdier i eiendom, og har nylig blitt pensjonister. Hvis foreldrene mine blir mellom åtti og nitti vil barna mine være på min alder (30-årene) når arven fordeles. Da kan vi kanskje hjelpe med å betale ned en mill til hvert barn på huslånet deres. Eventuelt til EK hvis de er sene med etablering. Fra mannens familie kommer det nok lite arv. Anonymkode: 56e09...40a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå