Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Inspirert fra annen tråd om økonomi hvor flere skrev at de fikk arv om noen år. Tas slikt med i planlegging mtp økonomi? At om x år får vi inn så og så mye og kan kjøpe hytte, pusse opp etc? Er det da arv etter foreldre? Og har dere full innsikt i ca hvor mye dere arver? Ei venninne opplevde at når faren hennes døde (moren døde flere år tidligere), så ble det ikke mye verdier igjen da det viste seg han hadde endel gjeld. Jeg har aldri tenkt tanken på å tenke på framtidig arv i der hele tatt, og vet ikke hva folk "er verdt". Men får jo inntrykk av at mange folk er opptatt av dette og tenker framover på en arv. Anonymkode: dfe57...7c6
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 Nei, så absolutt ikke imin villeste fantasi. Blir nok ikke mye fra min familie, tenker ikke så mye på det heller. Anonymkode: e6e27...a45
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 Det er ikke sånn at jeg går og planlegger hva jeg skal kjøpe for det jeg arver, men jeg synes det er en trygghet i det å vite at jeg vil arve nok til å ikke måtte bekymre meg for økonomien. Jeg er en nøktern person som klarer meg med lite og kommer ikke til å gå bananas, men det er fint å vite at jeg vil bli i stand til å hjelpe barna mine økonomisk. Og det vet jeg er det dem jeg arver fra ønsker også, og har jobbet for. Anonymkode: f5310...a55
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Inspirert fra annen tråd om økonomi hvor flere skrev at de fikk arv om noen år. Tas slikt med i planlegging mtp økonomi? At om x år får vi inn så og så mye og kan kjøpe hytte, pusse opp etc? Er det da arv etter foreldre? Og har dere full innsikt i ca hvor mye dere arver? Ei venninne opplevde at når faren hennes døde (moren døde flere år tidligere), så ble det ikke mye verdier igjen da det viste seg han hadde endel gjeld. Jeg har aldri tenkt tanken på å tenke på framtidig arv i der hele tatt, og vet ikke hva folk "er verdt". Men får jo inntrykk av at mange folk er opptatt av dette og tenker framover på en arv. Anonymkode: dfe57...7c6 Vel.... ungene kommer til å arve nok til å etablere seg på boligmarkedet. De står skrevet inn i testamentet til en av våre nærmeste . Jeg og barna er eneste arvinger. Alt er spesifisert der. Fordelingsnøkkelen og eventualiteter . Vedkommende er i slutten av 70 årene og innen ungene blir voksne så vil de altså arve . Vi kjøper dog ikke hytte eller hus med tanke på fremtidig arv . Både jeg og mannen vil arve en god del så det er mer sånn at man vet det kommer .
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 Nei. Arv er ikke noe jeg orker tenke på da det betyr at jeg må miste mamma først. Pappa er død og jeg håper mamma har maaaaaaaange år igjen. Jeg har også sagt til mamma at hun skal leve nå og bruke SINE penger uten å tenke på arv. Det må gjerne være null igjen. Anonymkode: 56518...d9f
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #6 Skrevet 18. mai 2021 Nei. Men både min mor og mine svigerforeldre eier bolig med lite gjeld og en grei pensjon, så med mindre de gjør noe helt crazy og out of character, så arver vi noe. Jeg har ikke oversikt og har heller ingen interesse av å ha det - det blir grafsende i mine øyne. Det er deres liv og deres penger. Enden på visa er vel at jeg tenker at vi nok kommer til å kunne være pensjonister selv uten gjeld. Anonymkode: cdd5d...c90
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #7 Skrevet 18. mai 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (17 minutter siden): Vel.... ungene kommer til å arve nok til å etablere seg på boligmarkedet. De står skrevet inn i testamentet til en av våre nærmeste . Jeg og barna er eneste arvinger. Alt er spesifisert der. Fordelingsnøkkelen og eventualiteter . Vedkommende er i slutten av 70 årene og innen ungene blir voksne så vil de altså arve . Vi kjøper dog ikke hytte eller hus med tanke på fremtidig arv . Både jeg og mannen vil arve en god del så det er mer sånn at man vet det kommer . Selvsagt 👌😂 Anonymkode: 11462...04a
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #8 Skrevet 18. mai 2021 Overhode ikke. Tvert imot oppfordrer jeg mine foreldre til å unne seg å leve godt for pengene sine på sine eldre dager. Det har de ærlig fortjent. Nå er de både sparsommelige og nøye med penger, og eier store verdier uten lån. Så bruke opp sine verdier vil de nok ikle verken ønske eller klare. Men jeg måler ikke mine foreldres verdi i penger og vil beholde dem lengst mulig i livet mitt og barnas. Jeg planlegger livets forbruk ut fra egne økonomiske ressurser. Ingen eventualiteter. Anonymkode: 8373c...e7d
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #9 Skrevet 18. mai 2021 Nei, det er ikke noe særlig å hente der så det tenker jeg ikke på. Hadde kanskje vært annerledes om foreldrene min satt på millioner, men det gjør de ikke. Mannen har arvet, men ikke veldig mye. Hans foreldre satt på et nedbetalt lite hus, men hadde ingen penger. Vi visste jo at den dagen de ble borte ville huset selges og pengene fordeles på søsknene, men det ble 500.000 på hver så ingen stor formue. Min mamma har mer gjeld enn meg, belånt til pipa og aldri vært flink med penger. Der er vi heldig om det går i null den dagen hun blir borte, men ikke usannsynlig at det går i minus. Hun bruker alle sine penger. Pappa har nok noen verdier, men han har også 6 barn, og en ny kone som har særeie på alt hun kan ha særeie på siden han har såpass mange barn med forskjellige mødre så vil hun beholde huset den dagen han evt dør så hun har særeie på det. Han er en del eldre enn henne og de har barn sammen, så det er vel sånn hun har sikret seg og sine. Tror ikke vi barna fra tidligere forhold får så mye derfra. Anonymkode: 62a04...08e
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #10 Skrevet 18. mai 2021 Ikke annet enn at jeg vet at jeg ikke trenger å bekymre meg over å bli fattig pensjonist. Jobber selv 100% på 24. året og sparer litt i IPS så tar ansvar selv også. Om foreldrene mine lever til de er 90 år vil jeg være nærmere 70 selv så kan ligge langt frem dette. Mine foreldre er gift, 2 felles barn og ryddig økonomi. Leilighet verdt 7 millioner og hytte verdt 3 mill og 500 000,- i fond. Så vet jo at jeg og bror på et tidspunkt vil arve endel penger men håper mine foreldre lever lenge. Anonymkode: 85bde...52e
gale damen Skrevet 18. mai 2021 #11 Skrevet 18. mai 2021 Om jeg tenker på alle de flotte tingene jeg skal kjøpe når bare foreldrene mine legger seg og dør? Nei. Det gjør jeg faktisk ikke. Jeg har selv ansvaret for å skaffe meg det jeg trenger, og det gjør jeg gjennom å skaffe meg inntekter ved utnyttelse, anskaffelse og anvendelse av kunnskap og ferdigheter.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #12 Skrevet 18. mai 2021 Er det mange her inne som tror at dersom man er klar over at man arver penger og legget det inn i beregningen for fremtiden, så ønsker man foreldrene sine døde, unner dem ingenting og attpåtil ikke klarer å skaffe seg levebrød selv…? Det kan nesten virke sånn. Anonymkode: f5310...a55
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #13 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Er det mange her inne som tror at dersom man er klar over at man arver penger og legget det inn i beregningen for fremtiden, så ønsker man foreldrene sine døde, unner dem ingenting og attpåtil ikke klarer å skaffe seg levebrød selv…? Det kan nesten virke sånn. Anonymkode: f5310...a55 To tanker i hodet på én gang har vel aldri vært dibs styrke? 😉 Anonymkode: cdd5d...c90
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #14 Skrevet 18. mai 2021 Nei. Men siden min mor har passert 80, så er det ingen hemmelighet at antall år igjen begrenser seg. Hun kan imidlertid leve i 20 år til, så det et ingenting jeg tar med i planleggingen nei. Anonymkode: 0f1ba...4ab
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #15 Skrevet 18. mai 2021 Arv er ikke noe jeg eller brødrene mine tenker på. Min far døde i fjor og vi har sagt til mamma at hun må leve og reise og gjøre som hun vil nå. Hun har passet en syk mann i mange år. Vi bryr oss ikke om det er noe igjen til oss. Brødrene mine har eget hus, det er bare jeg som ikke eier selv, men jeg klarer meg. Anonymkode: 9aa84...a50
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #16 Skrevet 18. mai 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden): Vel.... ungene kommer til å arve nok til å etablere seg på boligmarkedet. De står skrevet inn i testamentet til en av våre nærmeste . Jeg og barna er eneste arvinger. Alt er spesifisert der. Fordelingsnøkkelen og eventualiteter . Vedkommende er i slutten av 70 årene og innen ungene blir voksne så vil de altså arve . Vi kjøper dog ikke hytte eller hus med tanke på fremtidig arv . Både jeg og mannen vil arve en god del så det er mer sånn at man vet det kommer . Hvorfor ble jeg ikke overasket?? 🤣🤣🤣 Anonymkode: c5be3...823
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #17 Skrevet 18. mai 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden): Vel.... ungene kommer til å arve nok til å etablere seg på boligmarkedet. De står skrevet inn i testamentet til en av våre nærmeste . Jeg og barna er eneste arvinger. Alt er spesifisert der. Fordelingsnøkkelen og eventualiteter . Vedkommende er i slutten av 70 årene og innen ungene blir voksne så vil de altså arve . Vi kjøper dog ikke hytte eller hus med tanke på fremtidig arv . Både jeg og mannen vil arve en god del så det er mer sånn at man vet det kommer . Ungene dine er voksne om ca 5 år. Med mindre arvgiver er akutt syk vil samsynlig vis hun eller han leve vesentlig lenger enn det. De kan godt bi 30 før det blir aktuelt med den arven, men uansett kan det jo være godt å vite at det kommer penger. Anonymkode: 572b0...2a5
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. mai 2021 #18 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ungene dine er voksne om ca 5 år. Med mindre arvgiver er akutt syk vil samsynlig vis hun eller han leve vesentlig lenger enn det. De kan godt bi 30 før det blir aktuelt med den arven, men uansett kan det jo være godt å vite at det kommer penger. Anonymkode: 572b0...2a5 Nå tenkte jeg voksne som i etablering av familie osv . Tryggheten for meg er at jeg vet at de vil ha penger til å kunne komme seg inn på boligmarkedet . Det er flere vilkår i denne arven og dersom de ikke har arvet penger den dagen de er 25 så får de forskudd på arven dersom det er til utdanning eller bolig. Det er ikke snakk om uante mengder , men nok . Arvgiver er ikke akutt syk og vi håper på å ha vedkommende i livet vårt i mange år. Endel av arven er eiendom som skal gå i arv i familien og blir først overført meg og så til dem. Som sagt ; mange vilkår og eventualiteter . Ungene er de første i familien som får denne gode starten og det er jeg veldig takknemlig for 😊
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #19 Skrevet 18. mai 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden): Nå tenkte jeg voksne som i etablering av familie osv . Tryggheten for meg er at jeg vet at de vil ha penger til å kunne komme seg inn på boligmarkedet . Det er flere vilkår i denne arven og dersom de ikke har arvet penger den dagen de er 25 så får de forskudd på arven dersom det er til utdanning eller bolig. Det er ikke snakk om uante mengder , men nok . Arvgiver er ikke akutt syk og vi håper på å ha vedkommende i livet vårt i mange år. Endel av arven er eiendom som skal gå i arv i familien og blir først overført meg og så til dem. Som sagt ; mange vilkår og eventualiteter . Ungene er de første i familien som får denne gode starten og det er jeg veldig takknemlig for 😊 Husk at et testamente kan endres da. Anonymkode: 572b0...2a5
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. mai 2021 #20 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Husk at et testamente kan endres da. Anonymkode: 572b0...2a5 Det er jeg selvsagt fullstendig klar over. Det ville dog overraske meg stort hvis dette blir endret.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #21 Skrevet 18. mai 2021 Ja, jeg planlegger hele livet ut fra at jeg skal arve. Jeg har odelsretten til en gård. Arv utenom det, forholder jeg meg ikke til. Formue i form av penger, får enhver bruke som de lyster mens de lever, og å ha slikt i bakhodet mens personene lever, blir for meg litt smakløst. Anonymkode: 1615c...216
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #22 Skrevet 18. mai 2021 Ja, jeg planlegger med arv. Hvorfor skulle jeg ikke det? Pappa er helt åpen på det, og er en nøktern person. Han er godt over 70, så innen jeg selv er pensjonist er han sannsynligvis borte. Jeg planlegger slik at jeg skal være gjeldfri når jeg blir pensjonist. Planlegger selvsagt ikke noe ut over det. Men arven er i regnestykket mitt, ja. Anonymkode: 5e63e...c44
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #23 Skrevet 18. mai 2021 Nei, planlegger ikke med det. Men vet jeg får er større beløp i løpet av året. Vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Sķulle ønske jeg fikk det etter deres død, men ifølge mine foreldre måtte det bli i år så det ikke skulle bli skjevfordeling mellom oss søsknene. Anonymkode: c0c33...94d
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #24 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg planlegger med arv. Hvorfor skulle jeg ikke det? Pappa er helt åpen på det, og er en nøktern person. Han er godt over 70, så innen jeg selv er pensjonist er han sannsynligvis borte. Jeg planlegger slik at jeg skal være gjeldfri når jeg blir pensjonist. Planlegger selvsagt ikke noe ut over det. Men arven er i regnestykket mitt, ja. Anonymkode: 5e63e...c44 Min pappa er også veldig åpen om dette. Han er kanskje gammeldags, men han har sagt flere ganger at for ham så er det viktig å etterlate seg noe til etterkommerne sine. Det har kanskje noe å gjøre med at han kommer fra enkle kår og har måttet jobbe beinhardt, ingenting har kommer gratis. Han sier at han ikke hadde kunnet dø i fred om han ikke kunne føle seg trygg på at barn og barnebarn klarer seg, og at han ønsker å bidra til det. Jeg synes det er en fin holdning og ikke noe som trenger å «skitnes til» ved å skulle skape er bilde av grådige etterkommere som ikke kan vente med å få foreldrene i grava. Jeg deler pappas tanker selv, og kommer etter beste evne til å sørge for å gi barna mine økonomisk trygghet, helt i pappas ånd. Anonymkode: f5310...a55
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #25 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Nei, planlegger ikke med det. Men vet jeg får er større beløp i løpet av året. Vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Sķulle ønske jeg fikk det etter deres død, men ifølge mine foreldre måtte det bli i år så det ikke skulle bli skjevfordeling mellom oss søsknene. Anonymkode: c0c33...94d Nå hadde ikke mine foreldre eller svigerforeldre mye penger, men de hadde nedbetalt bolig. Da faren min solgte og flyttet til noe mindre fikk vi forskudd på arv av mellomværende. Han ønsket å få gleden av å se det i bruk, fremfor at vi skulle få disse pengene etter hans død. Vi brukte pengene som innskudd på hytte i stedet for å betale ned på huslånet. Han fikk dermed god glede av pengene ved å kunne tilbringe tid med barn og barnebarn på hytta. Anonymkode: c611a...7b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå