Gå til innhold

Dette er nok Upopulært,men

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du virker voldsomt nærtagende på jødenes vegne. De aller færreste ser på konflikten som mellom alle av jødisk tro eller avstamning (kan man si at man stammer fra en religion?) og alle av palestinsk hærkomst i hele verden. Da Israel ble opprettet var det så vidt jeg vet bestemt at det skulle være en jødisk og en palestinsk stat. Dermed er det vanlig å omtale det slik.

Anonymkode: d135d...a5c

Du er noe historieløs. Jeg bare sier det. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Milfy Way skrev (2 minutter siden):

Du er noe historieløs. Jeg bare sier det. 

Jeg synes du er forsiktig. Men helt enig med deg.

Anonymkode: 03a6f...ef7

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Du virker voldsomt nærtagende på jødenes vegne. De aller færreste ser på konflikten som mellom alle av jødisk tro eller avstamning (kan man si at man stammer fra en religion?) og alle av palestinsk hærkomst i hele verden. Da Israel ble opprettet var det så vidt jeg vet bestemt at det skulle være en jødisk og en palestinsk stat. Dermed er det vanlig å omtale det slik.

Herlighet, du vet jo ikke den minste ting verken om religion, historie eller norsk språk 

Jødedom er både en religion og en etnisitet. 

Det ble ikke opprettet en palestinsk stat i 1948. For øvrig har Norge ennå ikke anerkjent «Palestina» som en stat. Det riktigste er å referere til dette som «det palestinske territoriet» eller lignende.

Det heter «herkomst».

Anonymkode: 228da...2c4

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ditt første avsnitt er noe misvisende. Ja, det er Staten Israel om er ansvarlig, og ikke all verdens Jøder. Men staten Israels eksistens hviler på jøder verden over støtter både eksistensen og oppførselen til staten Israel. Uten militær, økonomisk og sosial/politisk støtte til eksistensen og politikken til styresmaktene, ville Israel som stat kollapse. 

Anonymkode: f0ff0...8ae

Det stemmer jo ikke over hodet. Jøder verden over? Hvor mange andre jødiske land mener du finnes? 

Staten Israels eksistens hviler på støtten fra andre tidligere kolonistater, som f.eks. USA. Husk at både Belgia, Frankrike, Storbritannia, Tyskland, + + er land som har lang historie med kolonialisme. Og hvis disse statene skulle aktivt gått ut og kritisert ville de ha måttet ta et oppgjør med sin egen historie. Det vil de naturligvis ikke. Men alle disse landene er altså ikke jødiske stater. De er kristne. 

Anonymkode: 09b95...7f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Ja, jeg har en mening, og den er rimelig motsatt av din. 

Da den jødiske staten Israel ble opprettet, var tanken og intensjonen god. Og det ville antakelig gått rimelig bra dersom jødene hadde holdt seg i det vedtatte området OG oppført seg. Byen Jerusalem er hellig for tre religioner, og da må man heller samarbeide framfor å kjempe om "eierrettighet". 

Anonymkode: 5ec06...110

Dette stemmer for så vidt også bare til en viss grad, for tanken med å opprette Israel var ikke bare god. Jødehatet var utbredt også etter 2. verdens krig. Det var ikke sånn at jødene var velkomne hjem til landene og husene de hadde blitt deportert fra. I mange land (som Norge) var husene deres «overtatt» (okkupert) da de kom hjem, og de fikk ikke eiendelene sine tilbake. Hvis de i det hele tatt kom seg hjem. Norge hentet f.eks. ikke jødiske flyktninger/krigsfanger. Mange måtte pent komme seg hjem selv.

Opprettelsen av Israel var derfor veldig beleilig. Da ble man kvitt jødeproblemet og det spilte jo ikke så stor rolle om man tok littegranne araberland. Et ganske rasistisk utgangspunkt der altså. 

Så tanken bak opprettelsen av staten Israel var ikke bare god. Den var egentlig ganske fæl.

Skrevet

Jeg kan virkelig ikke skjønne hvordan noen kan støtte den ene parten i denne konflikten fremfor den andre når begge partene velger å kjøre så grusom krigføring der de dreper uskyldige sivile mennesker, inkl små barn.

Konflikten er også såpass omfattende og består av så mange detaljer, at går man grundig igjennom den og ser på hvordan uroen har foregått oppigjennom årene, så ser man at ingen av partene gode og uskyldige oppi dette.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.5.2021 den 20.13):

Å redusere dette til en konflikt om religion er akkurat det Israel vil for å forenkle bildet, og retorisk vri fokus vekk fra det de gjør. Det var jøder, kristne og muslimer som levde fredelig sammen i Palestina før kolonien Israel ble etablert. Hatet fra Palestinerne er ikke i utgangspunktet rettet mot jøder spesielt. Det er rettet mot kolonister som har okkupert husene deres og hjemmene deres. Og det er altså helt legitimt. Du ville også vært sint hvis noen hadde kastet deg ut av ditt hjem og tvunget deg og barna dine til å leve i flyktningeleirer med utsikt til ditt gamle hjem. Men fullstendig fratatt rent vann, sanitære forhold, helsehjelp, utdanning, jobb, grunnleggende ernæring, m.m. 

Klart man blir både sint og fortvilet om noen kaster deg og familien din ut av hjemmet ditt og over til fæle flykningleirer. Men å da svare med å bombe ned familiene og de små barna som tilhører fienden, gjør at de blir like kalde og grusomme selv. Dermed går det ikke an å forsvare noen av partene mener jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Herlighet, du vet jo ikke den minste ting verken om religion, historie eller norsk språk 

Jødedom er både en religion og en etnisitet. 

Det ble ikke opprettet en palestinsk stat i 1948. For øvrig har Norge ennå ikke anerkjent «Palestina» som en stat. Det riktigste er å referere til dette som «det palestinske territoriet» eller lignende.

Det heter «herkomst».

Anonymkode: 228da...2c4

Det ville kanskje vært riktigere å si at Israel ble opprettet i en del av Palestina. Om "restpalestina" er en egen stat er det uenighet om. De står litt i en mellomstilling, blandt annet med observatørstatus i FN.

Noe av problemet her er at samme ord brukes om flere ting. Hvis man da leser en tekst med vrangvilje finner man altid noe å hakke på eller bli fornermet for.

Hva skal foresten egentlig til for å kunne si at en person er av jødisk etnisitet? Er det alle som kan føre familien sin tilbake til Jakob? Da er jeg sansynlig vis jøde selv. 

Hvordan kan du avgjøre at jeg ikke vet noe om religion når jeg ikke har skrevet noe om det?

Skrevet

her var det mange ulike meninger.

Synes Irsael får altfor mye neagtiv , De kjemper mot Hamas som er terrorister

Anonymkode: 4fa1c...f7f

Skrevet
Jo-lene skrev (18 timer siden):

Klart man blir både sint og fortvilet om noen kaster deg og familien din ut av hjemmet ditt og over til fæle flykningleirer. Men å da svare med å bombe ned familiene og de små barna som tilhører fienden, gjør at de blir like kalde og grusomme selv. Dermed går det ikke an å forsvare noen av partene mener jeg. 

Hva mener du Palestinerne burde gjort da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

her var det mange ulike meninger.

Synes Irsael får altfor mye neagtiv , De kjemper mot Hamas som er terrorister

Anonymkode: 4fa1c...f7f

Man blir gjerne «terrorister» når noen okkuperer landet ditt - eller militær motstandsorgsnisasjon som er et bedre navn. 

Det er rart hvordan vi hyller militære motstandsfolk som kjempet mot tysk okkupasjon i Norge under krigen, men ikke anerkjenner motstandsorgsnisasjoner i andre land. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Man blir gjerne «terrorister» når noen okkuperer landet ditt - eller militær motstandsorgsnisasjon som er et bedre navn. 

Det er rart hvordan vi hyller militære motstandsfolk som kjempet mot tysk okkupasjon i Norge under krigen, men ikke anerkjenner motstandsorgsnisasjoner i andre land. 

Altså, det første stemmer ikke. Hamas er kjent som terrororganisasjon innad også, eller salafister/islamister. Dette er de som følger den bokstavtroe troen.

Men uansett, jeg skjønner palestinerne på sett og vis. Hadde valget som skulle vært avholdt gått igjennom ville det nok skjedd mye der nede, men sånn det er pr nå er valget å bli kastet ut, bli sendt på flukt og gi fra seg husene de har bodd i flere generasjoner, eller la islamiser kjempe for de.

Men til gjengjeld gjorde Israel en stor feil når de skjøt ned lokalene til den røde halvmåne, ikke engang Hitler tok ut Røde kors!

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hva mener du Palestinerne burde gjort da?

Alt annet enn å drepe uskyldige barn ihvertfall.

Skjønner det er en helt forferdelig grusom situasjon. Men det forsvarer bare ikke å oppføre seg like grusomt tilbake.

Anonymkode: 4bd21...340

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...