Gå til innhold

MÅ dere servere middag absolutt hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har brød, egg og makrell i tomat til middag en kveld i uka. Det er billig, det er ikke usunt og det er lettvint den dagen hvor ungene kommer fra forskjellige treninger og man aldri helt vet når de er hjemme. Annenhver fredag (når ungene er hos meg) får de lov til å spise yogurt/ havregryn/ brødskiver foran tv, det elsker de. 

Til gjengjeld får de varm mat på skolen hver dag (kjøtt/fisk/grønnsaker osv.), så de får ganske variert kost allikevel. Og de andre dagene lager jeg selvfølgelig vanlig middag. 

Anonymkode: fc7cc...5d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi lager middag de aller fleste dager, men det hender i blant at vi ikke gjør det også. F.eks. noen ganger er det ikke tid, eller om barna er borte på noe og får mat der de er, slike dager hvor alle i huset har spist litt forskjellig til ulik tid og ingen egentlig er sultne klokka 17. Da kan det av og til hende at vi bare tar brødskiver til middag/kvelds eller varmer noen rester. 

Anonymkode: fc215...d6d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.5.2021 den 18.12):

Men hvorfor er det farlig å spise seg mett på kaker en gang i blant? Gjør det noen skade?

hi

Anonymkode: 6822b...428

Det har ikke noe med at kaker er usunt, men mine barn kan bli slappe og grinete hvis de ikke har spist ordentlig mat på mange timer. 

Når det er bursdag syne sjeg verten skal si om det blir mat eller ei, mest fordi det er praktisk. Helt greit å bare få kake, men da må jeg planlegge når de skal spise den dagen. 

Det er vel helt normalt. 

Anonymkode: 0919d...c6b

Skrevet

På travle dager kan middagen være tomatsuppe, skive med speilegg, ostesmørbrød, havregrøt el.l. 
Men om noen er på bursdag/besøk/trening/kamp mens andre spiser er null problem. 
Da får de mat når de kommer hjem. 

Jeg har tre store barn, og har aldri opplevd at de ikke får mat i bursdag. Pølse og pizza er vanlig i barneselskap. 

Anonymkode: 01de7...e8d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.5.2021 den 17.12):

Mini var invitert i bursdagsselskap kl 15 i dag. Kjempestas, siden det er langt mellom festlighetene for tiden. 

Vi møtte en mamma da vi var på tur i formiddag og hun var superfrustrert over at det ikke sto på innbydelsen om det ble servert varmmat eller ikke. Om det ikke ble det så måtte jo barnet få middag før selskapet, men hvis det ble servert så var det dumt at barnet hadde spist og var mett?!?

Jeg forsøkte meg på å si at noen form for mat får de helt sikkert, det er vel ikke så viktig akkurat hva det blir? Å Jøyemeg! Hun såg på meg som jeg var toppkandidat til tittelen Verdens Verste Mor og sa tydelig at middag må man ha. Hver dag. 

Da får de ev spise når de kommer hjem, da vel, prøvde jeg igjen. Men det ble også vanskelig for da hadde resten av familien spist og å varme opp mat gikk visst heller ikke. 

Jeg gikk med følelsen av at hun syns jeg var både sløv og håpløs og jeg vet ikke hvordan hun løste dette forferdelige dilemmaet

Men er det vanlig å insistere på at man må ha varmmat hver eneste dag?

Ser utifra tegnsettingen din at du synes denne mammaen var VELDIG rar. Det er vel ikke rart å planlegge når barnet skal spise den dagen?? 

Jeg er helt enig med den andre mammaen, den moren som ville vite. 

Skjønner ikke hvorfor du laget ett innlegg om dette. 

Skrevet

Mine har blitt bedt i bursdag flere ganger hvor det kun serveres kake og godis. I de tilfellene foretrekker jeg å vite det slik at de kan spise noe før de drar bort. Å komme sulten foreslå å fylle på med gelé, muffins og sjokolade er ikke noe særlig. Ikke fordi det er så usunt men fordi blodsukkeret får rett til værs og ungene får gjerne vondt i magen og blir etterhvert litt grinete. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ser utifra tegnsettingen din at du synes denne mammaen var VELDIG rar. Det er vel ikke rart å planlegge når barnet skal spise den dagen?? 

Jeg er helt enig med den andre mammaen, den moren som ville vite. 

Skjønner ikke hvorfor du laget ett innlegg om dette. 

Det er ikke alt man trenger å skjønne. 

Jeg syns det er merkelig å stresse seg opp over tanken på at et barn ikke får varmmat en gang i blant. 

Jeg har kanskje enkle barn i matveien, men de tåler helt fint å spise kake uten å bli klin kokos bananas av det. 

hi

Skrevet

Her har vi middag hver dag. Noen ganger enkle middager. Og på sommeren har vi ofte en god salat. Barna her elsker salat. I dag hadde vi ferdig pannekaker 😄 Blir spist både frukt og grønt ellers på dagen. Og vi har mye grønnsaker til middag ellers i uken. 

Hadde tenkt at om det ikke ble servert noe varmt så hadde det ikke vært noe krise for en gangs skyld. Om det ble kaker til middag, så hadde det nok gått greit den dagen 😅 

Anonymkode: 0df13...401

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke alt man trenger å skjønne. 

Jeg syns det er merkelig å stresse seg opp over tanken på at et barn ikke får varmmat en gang i blant. 

Jeg har kanskje enkle barn i matveien, men de tåler helt fint å spise kake uten å bli klin kokos bananas av det. 

hi

Synes også dette var merkelig. Så enig med deg.  Går ann å senke skuldrene litte grann. 

Anonymkode: 0df13...401

Skrevet

Tre retters middag med saus og poteter bør man ha hver dag. 🤗

Anonymkode: 9217a...6c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.5.2021 den 18.12):

Men hvorfor er det farlig å spise seg mett på kaker en gang i blant? Gjør det noen skade?

hi

Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Jeg blir kvalm, får vondt i hodet og blir oppblåst og får luftsmerter. Jeg tåler heller ikke frukt på tom mage, så det handler ikke om sunnhet eller ikke.

Jeg undersøker stort sett på egne vegne om jeg blir invitert til noe slikt, for å ha noe i magen fra før om det bare er kake. Barneselskap her er alltid med mat, og jeg har aldri undersøkt på forhånd selv om det aldri er spesifisert meny i innbydelsene. Hadde jeg vært usikker hadde jeg nok sendt en sms.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...