Gå til innhold

MÅ dere servere middag absolutt hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini var invitert i bursdagsselskap kl 15 i dag. Kjempestas, siden det er langt mellom festlighetene for tiden. 

Vi møtte en mamma da vi var på tur i formiddag og hun var superfrustrert over at det ikke sto på innbydelsen om det ble servert varmmat eller ikke. Om det ikke ble det så måtte jo barnet få middag før selskapet, men hvis det ble servert så var det dumt at barnet hadde spist og var mett?!?

Jeg forsøkte meg på å si at noen form for mat får de helt sikkert, det er vel ikke så viktig akkurat hva det blir? Å Jøyemeg! Hun såg på meg som jeg var toppkandidat til tittelen Verdens Verste Mor og sa tydelig at middag må man ha. Hver dag. 

Da får de ev spise når de kommer hjem, da vel, prøvde jeg igjen. Men det ble også vanskelig for da hadde resten av familien spist og å varme opp mat gikk visst heller ikke. 

Jeg gikk med følelsen av at hun syns jeg var både sløv og håpløs og jeg vet ikke hvordan hun løste dette forferdelige dilemmaet

Men er det vanlig å insistere på at man må ha varmmat hver eneste dag?

Anonymkode: 6822b...428

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har det alltid, fordi vi liker det, ikke fordi vi må. Men om ungen ikke får varm mat hver dag, er virkelig ikke nøye. Så enig med deg. 

Anonymkode: 32f6b...895

Skrevet

Må og må, men vi har alltid middag, ja.

Anonymkode: caba5...8ab

Skrevet

Enig med deg, jeg syns hun virket veldig rigid. Men det kan jo hende at hun har et barn som tåler endringer i rutiner el.l. spesielt dårlig? Da kan jeg kanskje forstå det, selv om jeg fortsatt syns det var litt voldsom krisemaksimering. 

Skrevet

Det kan kansje skje 2 ganger i året at vi ikke lager middag, men ikke mer enn det.

Anonymkode: d146d...e6b

Skrevet

Jeg synes det er greit å vite om det er mat eller bare kaker, fordi jeg synes det er ulidelig å sende en sulten unge i kakebursdag 🤷🏻‍♀️ Men det handler sikkert mest om at jeg skammer meg litt hvis ungene gafler i seg store mengder kake... 

Anonymkode: 90ca5...c49

Skrevet

Nei vi har ikke middag hver dag. Men jeg er selv oppvokst med ordentlig middag ned poteter og saus hver dag til fast tid. Noen trenger mer rutiner og noen er også mer glad i middagen..

Skrevet

Vi MÅ ikle ha varm middag hver dag, men boe annet en brødmat synes jeg både vi og ungene skal ha.

Jeg synes også det er frustrerende å ikke vite om det serveres mat i bursdag. Servere det kun kaker og godis er det greit å få noe fornuftig i magen først.

Anonymkode: 083df...8b4

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Vi MÅ ikle ha varm middag hver dag, men boe annet en brødmat synes jeg både vi og ungene skal ha.

Jeg synes også det er frustrerende å ikke vite om det serveres mat i bursdag. Servere det kun kaker og godis er det greit å få noe fornuftig i magen først.

Anonymkode: 083df...8b4

Men hvorfor er det farlig å spise seg mett på kaker en gang i blant? Gjør det noen skade?

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Men hvorfor er det farlig å spise seg mett på kaker en gang i blant? Gjør det noen skade?

hi

For mine barn ville det antageligvis endt med at de overspiste fordi de var sultne og så ble kvalm og muligens kastet opp også. Så farlig er det selvsagt ikke, men ikke ønskelig heller. Det er slett ikke uvanlig å spise seg kvalm som barn hvis man er veldig sulten når man får søtsakene, det å begrense seg og skjønne at man ikke bør overdrive nettopp fordi man kan bli kvalm, er noe som mer kommer med alderen. Du kan jo forsøke selv med ditt/dine barn en gang. Ikke lag til noe mat på flere timer og server så kun kake, brus og godteri og se hva som skjer.

Skrevet

Ikke nødvendigvis varm mat, men ordentlig mat.

Anonymkode: 0ca21...1db

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

hi

Tuller du?

Man klusser jo til hele fordøyelsen og blodsukkeret og velværet. Så ja, det ødelegger jo gjerne den dagen og den neste. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

For mine barn ville det antageligvis endt med at de overspiste fordi de var sultne og så ble kvalm og muligens kastet opp også. Så farlig er det selvsagt ikke, men ikke ønskelig heller. Det er slett ikke uvanlig å spise seg kvalm som barn hvis man er veldig sulten når man får søtsakene, det å begrense seg og skjønne at man ikke bør overdrive nettopp fordi man kan bli kvalm, er noe som mer kommer med alderen. Du kan jo forsøke selv med ditt/dine barn en gang. Ikke lag til noe mat på flere timer og server så kun kake, brus og godteri og se hva som skjer.

Ja, og selv om man klarer å stoppe så er det ikke akkurat noe å leve på. Kaffe og bløtkake, minner om kostholdet til de folkene i krimbøkene 😣

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, og selv om man klarer å stoppe så er det ikke akkurat noe å leve på. Kaffe og bløtkake, minner om kostholdet til de folkene i krimbøkene 😣

Hvilke folk? Hvilke bøker? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvilke folk? Hvilke bøker? 

Husker ikke hvem og hvilke, kanskje bare en fordom jeg har om politifolk og detektiver i bøker og serier at de lever på smultringer, sur kaffe etc. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

hi

Fordi for mange så er ikke det så godt for magen.

Anonymkode: 7d49c...4e6

Skrevet

Her er vi vant med noe annet enn brødmat til middag. Og jeg liker også å vite om bursdagsselskap inkluderer middag, bare for å vite om jeg skal gi ungene middag før de drar i bursdag eller ikke. 

Skrevet

Nei, vi MÅ ikke ha middag hver dag, men vi må ha mat som er mer en kaker, is eller boller.  Vi har ukesmeny med to dager i uka uten middag, mandag og torsdag. Da spiser vi rester fra dagene før, og skulle vi ikke ha noen rester blir det brødmat, men gjerne med noe varmt som egg, ostesmørbrød etc. Vi klarer oss om det så bare blir brødskiver med pålegg også, men det er noe med at det skal være noe mer enn matpakka fra før på dagen. 

Men, jeg hadde ikke brukt energi på å bekymre meg om ungene får mat eller ikke i bursdag. Har de ikke fått "mat", får det det når de kommer hjem. Men nå har jeg aldri opplevd at det ikke blir servert mat i bursdag. Så det har aldri vært noe jeg har måtte tenke på. 

Anonymkode: 121f5...242

Skrevet

Helt innafor å ikke spise varmmat hver dag. Vi legger inn en dag ca i uka hvor middag er brødskiver, for å spise en del pålegg før det evt går ut på dato. Evt lager jeg litt eggerøre/koker noen egg

Like normalt som noe annet. 

Anonymkode: 4dfe9...839

Skrevet

Nei, man  ikke ha middag hver eneste dag. Å spise seg mett på kake er heller ikke krise en sjelden gang. Langt fra optimalt, selvsagt, men virkelig ikke noe å gå i fistel for. 

Vil tippe vi skipper middag kanskje to-tre ganger i måneden i snitt. Det lever vi godt med. 

Anonymkode: d1e4f...5b6

Skrevet

Vi har middag hver dag, men om alle spiser den eller om vi spiser samtidig varierer. 

Jeg tenker hun kommer til å måtte endre tankegangen sin ang middag etterhvert som ungene blir større. For å få samlet hele huset samtidig rundt middagsbordet fungerer dårlig i perioder der unger har aktiviteter på ettermiddagen/kvelden, de er med venner, har besøk osv. Vi valgte å ta middag som kveldsmat, for det var da vi oftes var samlet og ikke en hel hær av venner som måtte mates (unger fikk mat, men de fikk spise havregryn om de var sultene. Brød eller middagsmat når det kunne være 20unger ekstra i hus/hage var uaktuelt å fore med middag eller umulig å ha kontroll på brød til skolemat. Unger har ikke vett til å gi beskjed at det er for lite til skolemat dagen etter når vi voksne jobbetturnus) 

Idager skal begge ungene spise middag hjemme, igår var det en. Imorra får de bare varme opp lapskausen jeg lager nå. De har begge sine planer og skal vi spise mat samtidig må den bli kl 23 når eldste er ferdig på jobb. 

Anonymkode: 252d0...651

Skrevet

MÅ ikke, men er ikke så glad i brødmat som varmmat, så blir nå helst noe varmt.

Ellers foretrekker jeg absolutt at det står i invitasjonen om det er mat i tillegg til kaker jeg også... gjør alltid det selv.

Anonymkode: 81d5a...43d

Skrevet

Jeg har hatt barn i snart 30 år (hjelp!) og har aldri opplevd at det står noe på innbydelsen hva som blir servert i en barnebursdag. 

Jeg har forsåvidt heller ikke opplevd at det ikke har blitt servert pizza, hamburger eller pølser heller. 

Men om det så kun hadde vært kakebord så ser jeg ikke at det hadde vært den store krisen heller. Om man får dårlig fordøyelse av å spise seg mett på kaker én dag så tenker jeg at man har andre utfordringer i tillegg. 

Vi er ikke middagsmennesker selv, og kan godt ha skive etter jobb og skole flere ganger i uken. Frukt og grønt får vi i oss utenom middag. 

hi

Skrevet

Man MÅ ingen ting. 

Jeg lager/spise middag kun annenhver uke. 1 uke med middag hver dag, 1 uke uten middag noen av dagene. 

Før noen MÅ kommentere, barna bor hos meg annenhver uke, og jeg lager ikke middag til meg selv den uka de er borte.

Anonymkode: a94d2...187

Skrevet

Jeg tenker at hvis man inviterer til barnebursdag klokka tre, tar man høyde for at de fleste neppe har spist middag. Og har man hatt barnebursdag før, gjør man seg selv den kaosforebyggende tjenesten å også servere pølser eller annet som ikke er søtt.

Men om nå vertskapet ikke tenker slik som meg, har jeg likevel tiden mellom ca fem og leggetid til å fylle på med noe mer mettende om ungen har forspist seg på bare søtt i selskap. Så nei, jeg hadde ikke servert middag før selskap klokka tre. Men jeg hadde nok ikke sendt ungen skrubbsulten i selskap heller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...