Gå til innhold

Migrene og vekt - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har noen av dere opplevd at migrene oppstår eller forverres ved vektøkning eller blir bedre eller forsvinner ved vektnedgang?

Vil dere i så fall fortelle litt, gjerne om det var snakk om stor eller liten vektforskjell som utgjorde endringene, om dere hadde normal BMI eller havnet utenom denne.

Om noen har motsatt effekt så fortell gjerne om det også :) 

Mvh trives som tjukk, men hater migrene

Anonymkode: c6c6c...199

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt jo-jo i vekt. Plutselig har jeg 10 for mye, så har jeg 10 for lite osv. Har uansett 15-20 anfall i mnd

Anonymkode: c1e05...d14

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er litt jo-jo i vekt. Plutselig har jeg 10 for mye, så har jeg 10 for lite osv. Har uansett 15-20 anfall i mnd

Anonymkode: c1e05...d14

Ok, tror kanskje det er enklere å vurdere ved stabil vekt over tid. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ok, tror kanskje det er enklere å vurdere ved stabil vekt over tid. 

For meg har vekt 0 å si på min migrene. Migrene er en nevrologisk sykdom. Jeg hadde stabil vekt i 10 år, hadde 25 dager migrene i mnd. Siste 4 årene har vekten vært + /- 10 kg. Ingen endring. 

Anonymkode: 11e69...fda

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

For meg har vekt 0 å si på min migrene. Migrene er en nevrologisk sykdom. Jeg hadde stabil vekt i 10 år, hadde 25 dager migrene i mnd. Siste 4 årene har vekten vært + /- 10 kg. Ingen endring. 

Vet ikke hva du mener med å si at det er en nevrologisk sykdom. De har uansett ikke kartlagt hele årsakssammenhengen bak migrene, men de vet en del om triggere og hva som hjelper.

Vekt regnes visstnok som en nokså avgjørende faktor når man undersøker mange mennesker med migrene, uten at det betyr at det nødvendigvis gjelder for den enkelte :) 

Skrevet

Vekt har ikke hatt noe å si for meg heller. Fikk diagnostisert migrene for 30 år og 15 kg siden. Gikk opp 8 kg de første 10 årene. Vært stort sett stabil vekt frem til for 2-3 år siden. Da kom de siste 7-8 kg. Har nå en bmi på akkurat 26 og er derfor definert som overvektig.

Anonymkode: 578be...778

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Vet ikke hva du mener med å si at det er en nevrologisk sykdom. De har uansett ikke kartlagt hele årsakssammenhengen bak migrene, men de vet en del om triggere og hva som hjelper.

Vekt regnes visstnok som en nokså avgjørende faktor når man undersøker mange mennesker med migrene, uten at det betyr at det nødvendigvis gjelder for den enkelte :) 

At vekt er en npkså avgjørende faktor når de undersøker mange mennesker med migrene har jeg aldri hørt om, hvor har du hørt det?

Anonymkode: dd837...290

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Du sitter på veldig lite kunnskap til å være så bastant i dine antagelser. Anbefaler derfor at du tar og leser deg opp litt på hva migrene faktisk er. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

At vekt er en npkså avgjørende faktor når de undersøker mange mennesker med migrene har jeg aldri hørt om, hvor har du hørt det?

Jeg mistenkte sammenheng så jeg googlet vekt og migrene og da dukket det opp en hel masse.

Kan dele etpar-tre eksempler her, men resten får dere nesten sjekke selv, om dere lurer, da denne tråden var for å spørre DERE om erfaringer, ikke å diskutere hva migrene er :) 

https://forskning.no/forebyggende-helse-overvekt-sykdommer/far-du-migrene-av-vekta/1131921

https://www.nettavisen.no/artikkel/migrene-folger-vekten/s/12-95-579545

https://www.roede.com/artikkel/spiste-vekk-migrene/

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Du sitter på veldig lite kunnskap til å være så bastant i dine antagelser. Anbefaler derfor at du tar og leser deg opp litt på hva migrene faktisk er. 

Jeg spurte om erfaringer, ikke om noen hadde lyst til å være med å diskutere hva migrene er :) 

Får nesten en følelse av at jeg tråkket på noens tær...

Skrevet

Har hatt migrene siden 12 års alder og i tenårene spydde jeg som en gris da anfallene kom. Må si at jeg hadde hyppigere migrene som feit enn nå som tynn. Gått ned 40 kg og fått mye mindre anfall, men kan legge til at jeg også setter botox i nakke, skuldre og hoderegionen de siste 9 årene.

Svigerinnen min er svært overvektig og har hyppig migrene. Har luftet for henne at vektnedgang kan være er pådriver på mindre anfall. Har tatt det opp på en hyggelig måte så ingen føler seg støtt her. Hun sliter også med å bli gravid og legen har også sagt at hun burde gå ned i vekt.

Før hadde jeg BMI 37 og nå 24. Migrenedagene før 20-25 og nå 1-3 :D Et helt nytt liv ❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Jeg mistenkte sammenheng så jeg googlet vekt og migrene og da dukket det opp en hel masse.

Kan dele etpar-tre eksempler her, men resten får dere nesten sjekke selv, om dere lurer, da denne tråden var for å spørre DERE om erfaringer, ikke å diskutere hva migrene er :) 

https://forskning.no/forebyggende-helse-overvekt-sykdommer/far-du-migrene-av-vekta/1131921

https://www.nettavisen.no/artikkel/migrene-folger-vekten/s/12-95-579545

https://www.roede.com/artikkel/spiste-vekk-migrene/

Takk, interessant. Er godt overvektig og har kronisk migrene, men aldri noen som har nevnt vekt i den forbindelse til meg.

Skrevet

Jeg var 30 kg overvektig og hadde svært hyppige migreneanfall. Flere ganger pr uke. Nå, som normalvektig er anfallene nede i 7-8 pr år.

Anonymkode: 30100...3d4

Skrevet

Da jeg var yngre, så hadde jeg hyppige migreneanfall. Etter en ulykke , hvor jeg ikke kunne være så aktiv lengre og gikk opp i vekt, så stagnerte migreneanfallene. Nå er mine anfall hormon - og stressrelatert,så spørs om vekt har noe å si i det hele tatt , egentlig. 

Anonymkode: 9ecb3...5d6

Skrevet

Hadde ca 8-12 migrenedager i måneden som normalvektig. Nå, 30 kilo i pluss, er migrenen mer enn halvert.

Anonymkode: fece4...7eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg spurte om erfaringer, ikke om noen hadde lyst til å være med å diskutere hva migrene er :) 

Når folk har svart at vekten ikke har påvirket for deres tilfelle, kommenterer du med at vekten har nok ikke vært stabil nok til at de kan vurdere dette. Samtidig vet ikke du hva det vil si at migrene er nevrologisk sykdom. Dette er grunnen til kommentaren min.

Det er ingen ting som er farligere enn en dum person som tror han er smart. For å kunne tolke forskning innen en fagområde bør man først og fremst ha basis kunnskap om emne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Selvfølgelig tråkker du på tær når du kommer med uttalelser som ikke stemmer. 

Hva jeg mener med at migrene er en nevrologisk sykdom? At det er en nevrologisk sykdom. Det er ikke spekulasjoner om det er det eller ikke. 

Ang triggere.. Anfallet kan være på vei FØR du reagerer på den sjokoladen du spiser,og du kan få migreneanfall etter inntak av diverse matvarer. 

https://www.forskningsdagene.no/artikler/migrenehjernen-er-alltid-i-en-fase-av-migrene!t-8120

Skrevet
KellyTaylor skrev (16 timer siden):

Har hatt migrene siden 12 års alder og i tenårene spydde jeg som en gris da anfallene kom. Må si at jeg hadde hyppigere migrene som feit enn nå som tynn. Gått ned 40 kg og fått mye mindre anfall, men kan legge til at jeg også setter botox i nakke, skuldre og hoderegionen de siste 9 årene.

Svigerinnen min er svært overvektig og har hyppig migrene. Har luftet for henne at vektnedgang kan være er pådriver på mindre anfall. Har tatt det opp på en hyggelig måte så ingen føler seg støtt her. Hun sliter også med å bli gravid og legen har også sagt at hun burde gå ned i vekt.

Før hadde jeg BMI 37 og nå 24. Migrenedagene før 20-25 og nå 1-3 :D Et helt nytt liv ❤️

Wow, dette er jo helt utrolig!

Det var sånne erfaringer jeg lurte på om noen hadde, og din var jo ekstremt motiverende, men aller mest:

Virkelig bra jobba! 👏🏻👏🏻👏🏻 Jeg er glad på dine vegne at du opplever en så stor gevinst etter den jobben 💛

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg var 30 kg overvektig og hadde svært hyppige migreneanfall. Flere ganger pr uke. Nå, som normalvektig er anfallene nede i 7-8 pr år.

Anonymkode: 30100...3d4

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Da jeg var yngre, så hadde jeg hyppige migreneanfall. Etter en ulykke , hvor jeg ikke kunne være så aktiv lengre og gikk opp i vekt, så stagnerte migreneanfallene. Nå er mine anfall hormon - og stressrelatert,så spørs om vekt har noe å si i det hele tatt , egentlig. 

Anonymkode: 9ecb3...5d6

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hadde ca 8-12 migrenedager i måneden som normalvektig. Nå, 30 kilo i pluss, er migrenen mer enn halvert.

Anonymkode: fece4...7eb

Takk skal dere ha for at dere deler :) dette er akkurat slike historier jeg var på jakt etter.

Til deg som var utsatt for en ulykke, så kan kanskje det ha gjort at du måtte stresse ned, slik at samlet sett var det sunnere for deg? Det å gå opp i vekt er jo ikke alltid usunt, det kommer jo an på hva man veide i utgangspunktet og hvor mye man går opp. 

Skrevet

Tråden handler forøvrig om migrene, ikke om personlighetsforstyrrelser. 
Jeg var ikke forberedt i går, på de helt syke svarene som noen av dere kommer med. I dag er jeg det. 
Dere som klikker noen nevner fordelene med vektnedgang, får ikke flere svar av meg.

Det å være tjukk er ikke sunt. Det å holde seg slank eller normalvektig har mange helsefordeler. Og nei, de aller aller færreste har noen god grunn til at de ikke går ned i vekt. Sjansen er uhyre stor for at man bare er lat. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Takk, interessant. Er godt overvektig og har kronisk migrene, men aldri noen som har nevnt vekt i den forbindelse til meg.

Bare hyggelig, jeg visste jo selv ikke om det før nylig.

Det er mulig de ikke har visst om dette med koblingen mellom vekt og migrene, men på et generelt plan så er det jo ofte mange ulike helseplager knyttet til høy vekt. En over her nevnte hormoner, og jeg tror hormonene er ofte på villspor når man veier mer.

Dette er et av treffene på vekt og migrene, hvor det står om at mange kan ha nytte av å gå ned i vekt:

https://www.lhl.no/sandvika-nevrosenter/nevrologiske-lidelser/migrene/

Men det er ett treff, liksom, det burde vært nevnt over alt, dersom det virkelig er en kobling der.

Hvorfor det er sånn? Vet ikke. Kanskje fordi det er en kvinnesykdom?

Skrevet

Stress, blodtrykk og hormoner har vært faktorer for min migrene. 

Anonymkode: 3168e...240

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Stress, blodtrykk og hormoner har vært faktorer for min migrene. 

Anonymkode: 3168e...240

Jepp.

Men alle disse igjen, er jo kjent for å henge sammen med vekt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jepp.

Men alle disse igjen, er jo kjent for å henge sammen med vekt. 

Men.. Jeg er normalvektig. Sliter med blodtrykk og hormoner. 

Føles ut som folk i denne tråden linker migrene opp mot overvekt. 

Jeg fikk migrene etter ulykke. Nevrologisk skade. 

Jeg tenker heller at diverse usunne matvarer trigger. Brus, juice, sjokolade, potetgull, tilsetningsstoffer.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...