Gå til innhold

Rimelig lederlønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Kommer vel litt an på hva du har i utgpkt i året. Er det ikke verdt det for deg, så si nei.

Anonymkode: 4e78a...a2e

Akkurat. Endelig noen som har skjønt hvordan verden fungerer. 

Anonymkode: 75334...d5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du takker ja til en stilling, så takker du også ja til lønnen. Vil du ikke ha lønnen eller stillingen, så takker du bare nei, så går den til en annen

Anonymkode: e618a...c1e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når du takker ja til en stilling, så takker du også ja til lønnen. Vil du ikke ha lønnen eller stillingen, så takker du bare nei, så går den til en annen

Det er ikke aktuelt for meg å takke nei. Jeg lurer bare på om lønnen høres rimelig ut mtp ansvar.

Anonymkode: 90b8b...2ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det å være leder innebærer helst litt mer enn å ha et fint kontor da, selve poenget er at en leder skal bringe de ansatte til eksellens; kunnskap, effektivitet, osv. 

Men i helsevesenet er det dessverre sjelden man finnet noen som er gode på ledelse, de er jo gjerne utdannet på fag, og det faget er gjerne omsorg, som er omtrent det motsatte av ledelse. Tråden er i seg selv et tragisk eksempel på manglende forståelse av hvordan man opptrer som leder; livredd for ansvar, svarer nebbete, osv. 

Noe av det dummeste jeg har hørt. De aller fleste foretrekker ledere med relasjonell kompetanse og evne til å vise omsorg. Det er ikke en motsats til det å levere på resultat. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke aktuelt for meg å takke nei. Jeg lurer bare på om lønnen høres rimelig ut mtp ansvar.

Da er den jo rimelig da, hvis du ikke tør si nei. 

Skrevet
HeiteH skrev (3 minutter siden):

Noe av det dummeste jeg har hørt. De aller fleste foretrekker ledere med relasjonell kompetanse og evne til å vise omsorg. Det er ikke en motsats til det å levere på resultat. 

Se innlegget over, så ser du hvor feil det er. Det er ikke aktuelt å si nei. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvis det ikke er aktuelt å si nei, så er det vel ikke aktuelt å diskutere tillegget? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det ikke er aktuelt å si nei, så er det vel ikke aktuelt å diskutere tillegget? 

Spørsmålet mitt er ikke om jeg burde takke nei, men om lønnen er rimelig. Greit å vite hva som er vanlig. Arbeidsplassen min sier stadig at man skal få riktig lønn. Det er det jeg lurer på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Spørsmålet mitt er ikke om jeg burde takke nei, men om lønnen er rimelig. Greit å vite hva som er vanlig. Arbeidsplassen min sier stadig at man skal få riktig lønn. Det er det jeg lurer på. 

Men hva som er rimelig er jo helt individuelt.

Dersom du takker ja til den, er den rimelig for deg.

Dersom du takker nei til den, er den ikke rimelig for deg. Da vil de kanskje tilby høyere lønn, og så vil du måtte gjennom den samme prosessen igjen.

Det er sånn man operererer i arbeidslivet. Velkommen skal du være!

Skrevet

Du sier jo ingenting om hva lønnen blir i året så ingen kan svare deg på det. Kan du ikke ta en tlf til forbundet, søke på nett for å finne ut hva som er vanlig? 

Jobber selv i sykehus som rådgiver og vi forhandler lønn selv, på vår avd skiller vi mellom 100-150 tusen i året blant oss ansatte. Jeg kjenner til hva gjennomsnitt lønnen for rådgiver på vårt sykehus er. Noen tjener mer noen mindre hos oss. 

Skrevet

Men hva som er rimelig er jo helt individuelt.

Dersom du takker ja til den, er den rimelig for deg.

Dersom du takker nei til den, er den ikke rimelig for deg. Da vil de kanskje tilby høyere lønn, og så vil du måtte gjennom den samme prosessen igjen.

Det er sånn man operererer i arbeidslivet. Velkommen skal du være!

Det de sier hos oss er at lønn ikke kan forhandles, men settes etter faste satser. Så da syntes jeg det var rart at forgjengeren min fikk mer. Jeg har spurt om årsaken til dette, venter på svar. Grunnen til at jeg ikke takker nei, er fordi det er bra for både jobben og meg at jeg takker ja.

Skrevet

Du sier jo ingenting om hva lønnen blir i året så ingen kan svare deg på det. Kan du ikke ta en tlf til forbundet, søke på nett for å finne ut hva som er vanlig? 

Jobber selv i sykehus som rådgiver og vi forhandler lønn selv, på vår avd skiller vi mellom 100-150 tusen i året blant oss ansatte. Jeg kjenner til hva gjennomsnitt lønnen for rådgiver på vårt sykehus er. Noen tjener mer noen mindre hos oss. 

Jeg venter på et svar fra ledelsen, mulig det vil være oppklarende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg venter på et svar fra ledelsen, mulig det vil være oppklarende. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo, det årlige tillegget er 50 000,-.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det de sier hos oss er at lønn ikke kan forhandles, men settes etter faste satser. Så da syntes jeg det var rart at forgjengeren min fikk mer. Jeg har spurt om årsaken til dette, venter på svar. Grunnen til at jeg ikke takker nei, er fordi det er bra for både jobben og meg at jeg takker ja.

Det er den holdningen om at det er bra for jobben og deg, jeg siktet til med at de i omsorgsyrker ofte feiler på administrative avgjørelser. Du kan kun kontrollere den ene av disse, hva som er bra for deg. Det er de som ansetter deg som avgjør hva de mener er bra for jobben.

Din oppgave blir da å selge din tjeneste inn, slik at de også synes at du er best for jobben. 

De har tydeligvis mulighet til å betale mer for tjenesten, men det kan godt være at din forgjenger hadde mer å tilby og dermed fikk bedre betalt. Hva om du slår deg til ro med 50K som er utgangspunkt, men at arbeidsgiver skal sørge for at du får utdannet deg ved siden av, og at lønnen skal økes etter endt utdannelse til det samme som din forgjenger/markedsverdi?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva om du slår deg til ro med 50K som er utgangspunkt, men at arbeidsgiver skal sørge for at du får utdannet deg ved siden av, og at lønnen skal økes etter endt utdannelse til det samme som din forgjenger/markedsverdi?

Dette må da med i kontrakten, naturligvis. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva om du slår deg til ro med 50K som er utgangspunkt, men at arbeidsgiver skal sørge for at du får utdannet deg ved siden av, og at lønnen skal økes etter endt utdannelse til det samme som din forgjenger/markedsverdi?

Og enda en ting til om dette forslaget: Dette viser at du er interessert i å utvikle deg og gjøre en bedre jobb som leder, og dersom du har bindingstid så viser det vilje til å knytte seg til arbeidsplassen. Begge deler er positivt for arbeidsgiver. For deg vil det være enklere å utføre jobben dersom du har noen gode verktøy i bagasjen, og du vil føle at de investerer i deg selv om det ikke er i ren lønn (umiddelbart). Det å be om kompetanseutvikling i stedet for bare om lønn, er gjerne vinn-vinn for alle. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Og enda en ting til om dette forslaget: Dette viser at du er interessert i å utvikle deg og gjøre en bedre jobb som leder, og dersom du har bindingstid så viser det vilje til å knytte seg til arbeidsplassen. Begge deler er positivt for arbeidsgiver. For deg vil det være enklere å utføre jobben dersom du har noen gode verktøy i bagasjen, og du vil føle at de investerer i deg selv om det ikke er i ren lønn (umiddelbart). Det å be om kompetanseutvikling i stedet for bare om lønn, er gjerne vinn-vinn for alle. 

Takk for et godt svar. Jeg er meldt på noen lederkurs med bindingstid, så de signaliserer ganske tydelig at de ønsker å invitere i min utvikling.

Skrevet

Takk for et godt svar. Jeg er meldt på noen lederkurs med bindingstid, så de signaliserer ganske tydelig at de ønsker å invitere i min utvikling.

Dette var forresten ikke en jobb jeg søkte på. Jeg ble spurt, så jeg tviler ikke på at de vil ha meg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.5.2021 den 13.56):

Regnet med at dere forstod...bla bla

Dette kalles ansvarsfraskrivelse. Du overlater til oss å forstå, i stedet for å ta ansvar for å formulere deg.

Flere og flere elementer i denne tråden, viser at du ikke egner deg som (ansvarlig) leder, ergo tror jeg du burde være glad til for de 50K ekstra. 

Jesus i enga, er dere vanskelig med vilje eller? Jeg skjønner godt hva hun mener. 

50 000 er lite for ekstra ansvar. Er det noen tilsvarende stillinger det kan sammenlignes med? Forhøre deg litt hva som er vanlig. Ville aldri livet tatt på meg det ansvaret for å lite. Nattesøvnen er verdt mer. 

Anonymkode: 4dea2...bcd

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jo, det årlige tillegget er 50 000,-.

Fast tillegg for en lederjobb ja.

en nyutd spl har jo en lønn + 50 som leder da og en fagkoordinator med x-antall års ansiennitet + 50 får en annen lønn. Her ender man ut på langt ulik lønn. Leter du på intranett kan du sikker finne ut hvilket forhandlingsrammer de har.

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Dette var forresten ikke en jobb jeg søkte på. Jeg ble spurt, så jeg tviler ikke på at de vil ha meg.

Veldig bra!

Nei, når det gjelder hvorvidt de vil ha deg eller ikke, så mente jeg hvor mye de er villig til å investere. Det bør jo være sånn at de ikke spurte deg fordi de tror de kan komme unna med mindre lønn enn om de spør noen andre, det bør være slik at de er villig til å konkurrere om deg (inntil en fornuftig grense, naturligvis, men det at din forgjenger tjente mer, sier litt om hva de har mulighet til). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja, det var en fet lønn 😅. Her er det snakk om 50 000 ekstra som årslønn, så det utgjør jo ikke så mye pr. Mnd.

Nei det utgjør lite. Vi i kvinneyrker har en helt annen lønn enn menn. Og vi(meg inkl) finner oss i det.

Anonymkode: 6bb9e...e7e

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jesus i enga, er dere vanskelig med vilje eller? Jeg skjønner godt hva hun mener. 

Anonymkode: 4dea2...bcd

Ja, selvfølgelig er vi «vanskelig med vilje».

Ledelse er litt som fotball. Vil man spille så må man godta at motstanderen prøver å få inn mål. Vil man at de ikke skal få inn mål, så må man spille tilbake og prøve å få mål selv. 

Det nytter ikke å sutre og rope at motstanderen er «vanskelig med vilje». Da har man misforstått hva fotball er.

Sånn er det med ledelse også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei det utgjør lite. Vi i kvinneyrker har en helt annen lønn enn menn. Og vi(meg inkl) finner oss i det.

Anonymkode: 6bb9e...e7e

Men det skyldes jo i stor grad at man har en helt annen holdning til konkurranse, som beskrevet over her, med fotball-metaforen.

Når menn går inn på banen, så gjelder det å få inn flest mulig mål, og ingen tar det personlig om de vinner eller taper eller scorer mot bestekompisen.

Mens når kvinner går inn på banen så tar de det som en fornærmelse at andre i det hele tatt prøver å score, roper unnskyld når de selv scorer, og ender opp med å bli enig om at ingen skal tape og at alle er vinnere.

Det er litt overdrevet, men det er jo bare å se hvor fornærmet man blir i denne tråden, når noen i det hele tatt våger å kritisere, stille vanskelige spørsmål, osv. Da stiller man seg sammen mot de som gjør det, i stedet for å bare sparke ballen tilbake. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men det er det jo ingen her som kan svare på uten at de kjenner til policy eller andres tillegg på arbeidsplassen. 50 k høres helt innafor ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...