Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #1 Skrevet 13. mai 2021 Hei! Jeg skal være konstituert leder i en seksjon i spesialisthelsetjenesten i noen måneder. Vi jobber med mennesker som i blant er veldig syke, og dødsfall forekommer. Mange av pasientene våre er også mindreårige. Som leder har jeg da ansvar for jobben vi leverer og økonomisk ansvar for seksjonen. Rapporterer til direktøren. Det står 50 000 pr år ekstra i kontrakten min. Er ikke det litt lite? Jeg har bachelor, videreutdanning og 17 års erfaring. Hva tenker du at jeg burde kunne forvente? Anonymkode: 90b8b...2ec
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #2 Skrevet 13. mai 2021 Jeg vet ikke hva du kan forvente, men jeg vet at forskjellene på å jobbe "på gulvet" og i ledelsen ofte er så liten at det ikke egentlig lønner seg. Alt merarbeidet, tankekjøret og hjemmearbeidet for at alt skal gå på skinner betales veldig dårlig i veldig veldig mange tilfeller. Jeg er leder i en privat bedrift og tjener minimalt mer enn de som er under meg. Anonymkode: 807dc...384
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #3 Skrevet 13. mai 2021 Jeg er leder for høyt kompetente medarbeidere med ulik utdanning. Selv har jeg master i adm.org. Noen av medarbeiderne mine tjener mer enn meg, og det er helt rimelig. De dyktigste og mest faglig kompetente medarbeiderne er mye vanskeligere å erstatte enn meg. I min forrige lederstilling tjente jeg ca. 60.000 mer enn medarbeiderne med høyest lønn. Anonymkode: 08219...8ab
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #4 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg er leder for høyt kompetente medarbeidere med ulik utdanning. Selv har jeg master i adm.org. Noen av medarbeiderne mine tjener mer enn meg, og det er helt rimelig. De dyktigste og mest faglig kompetente medarbeiderne er mye vanskeligere å erstatte enn meg. I min forrige lederstilling tjente jeg ca. 60.000 mer enn medarbeiderne med høyest lønn. Anonymkode: 08219...8ab Slik er situasjonen på min arbeidsplass også, jeg har overhodet ingen forventning om å tjene mest. Bare lurer på om 50 000 pr år virker som en rimelig lønn mtp for ansvaret jeg nå har,blant annet liv og død. Anonymkode: 90b8b...2ec
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #5 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Slik er situasjonen på min arbeidsplass også, jeg har overhodet ingen forventning om å tjene mest. Bare lurer på om 50 000 pr år virker som en rimelig lønn mtp for ansvaret jeg nå har,blant annet liv og død. Anonymkode: 90b8b...2ec Hallo! Forstår spørsmålsstillingen, og den er helt kurant. Men du har virkelig ikke ansvaret for liv og død! Hadde du hatt det, f.eks. at du kunne trykke på en knapp så døde eller overlevde et menneske, alt etter ditt ønske, så hadde du hatt det. Men å ha ansvar for svært syke mennesker er jo noe mange har, det har jeg også hatt en del ganger, det betyr ikke at man «har ansvar for liv og død». Du dramatiserer voldsomt. Anonymkode: 75334...d5a
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #6 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Slik er situasjonen på min arbeidsplass også, jeg har overhodet ingen forventning om å tjene mest. Bare lurer på om 50 000 pr år virker som en rimelig lønn mtp for ansvaret jeg nå har,blant annet liv og død. Anonymkode: 90b8b...2ec 😂😂😂 Litt høy på deg selv?? Måten du uttrykker deg på får meg til å lure på om du er rett for jobben. Anonymkode: 09309...b63
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #7 Skrevet 13. mai 2021 Det synes jeg er et rimelig spørsmål. Og i utgangspunktet høres ikke 50000 ut som så veldig mye. Jeg er teamleder i helsetjenesten, uten ansvar for personal og lønn, men oppgaver og fremdrift. Det gir 15000 mer. Har også vikariert i ferier for en direktør, det har gitt lite ekstra, men også lite ekstra jobb, siden det først og fremst har vært i tilfelle noe skjer. Jeg (og LO) mener du bør ha samme lønn som den som skal ha lederstillingen permanent. Anonymkode: 3e7b7...22a
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #8 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): 😂😂😂 Litt høy på deg selv?? Måten du uttrykker deg på får meg til å lure på om du er rett for jobben. Anonymkode: 09309...b63 Nei, det er jo helt reelt. Hvis pasienter dør, er det min jobb å redegjøre for hva som skjedde. Mulig formuleringen min var litt dramatisk, men slik er det altså. Anonymkode: 90b8b...2ec
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #9 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Nei, det er jo helt reelt. Hvis pasienter dør, er det min jobb å redegjøre for hva som skjedde. Mulig formuleringen min var litt dramatisk, men slik er det altså. Anonymkode: 90b8b...2ec Det er ikke det samme som å ha ansvar for liv og død. Du bestemmer ikke akkurat hvem som skal leve og hvem som må dø. Anonymkode: 08219...8ab
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #10 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke det samme som å ha ansvar for liv og død. Du bestemmer ikke akkurat hvem som skal leve og hvem som må dø. Anonymkode: 08219...8ab Okei, beklager klønete formulering. Regnet med dere forstod at jeg ikke opererer som God, dommer eller bøddel. Anonymkode: 90b8b...2ec
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #11 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Nei, det er jo helt reelt. Hvis pasienter dør, er det min jobb å redegjøre for hva som skjedde. Mulig formuleringen min var litt dramatisk, men slik er det altså. Anonymkode: 90b8b...2ec Da bør du kanskje fokusere på hva det vil si å redegjøre for noe. En del av det gamet handler om å ikke dramatisere. Tør ikke en gang tenke på hvordan du oppfører deg overfor pårørende. Anonymkode: 75334...d5a
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #12 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Okei, beklager klønete formulering. Regnet med dere forstod at jeg ikke opererer som God, dommer eller bøddel. Anonymkode: 90b8b...2ec Regnet med at dere forstod...bla bla Dette kalles ansvarsfraskrivelse. Du overlater til oss å forstå, i stedet for å ta ansvar for å formulere deg. Flere og flere elementer i denne tråden, viser at du ikke egner deg som (ansvarlig) leder, ergo tror jeg du burde være glad til for de 50K ekstra. Anonymkode: 75334...d5a
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #13 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Regnet med at dere forstod...bla bla Dette kalles ansvarsfraskrivelse. Du overlater til oss å forstå, i stedet for å ta ansvar for å formulere deg. Flere og flere elementer i denne tråden, viser at du ikke egner deg som (ansvarlig) leder, ergo tror jeg du burde være glad til for de 50K ekstra. Anonymkode: 75334...d5a Hvorfor er jeg egentlig overrasket. Dette er jo Dib, der det er helt umulig å stille et spørsmål uten å bli sablet ned av usakligheter. Jeg gidder faktisk ikke å forklare dere eller forsvare hvorfor jeg har fått denne jobben. Det jeg spør om er hva som vanlig lønn mtp grad av ansvar. Jeg har ansvar for de avgjørelser som vi gjør mtp pasientene, og risiko for død. Jeg har fått noen seriøse svar, tusen takk for dem! Dere andre orker jeg ikke bruke mer tid på nå. Anonymkode: 90b8b...2ec
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #14 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor er jeg egentlig overrasket. Dette er jo Dib, der det er helt umulig å stille et spørsmål uten å bli sablet ned av usakligheter. Jeg gidder faktisk ikke å forklare dere eller forsvare hvorfor jeg har fått denne jobben. Det jeg spør om er hva som vanlig lønn mtp grad av ansvar. Jeg har ansvar for de avgjørelser som vi gjør mtp pasientene, og risiko for død. Jeg har fått noen seriøse svar, tusen takk for dem! Dere andre orker jeg ikke bruke mer tid på nå. Anonymkode: 90b8b...2ec Å, jeg har hatt ledere som deg. Det var ikke jeg som hadde noe å frykte, for å si det på den måten. Hadde jeg vært pårørende og noen slike hadde hatt ansvar, så hadde jeg også lagt baluba. Anonymkode: 75334...d5a
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #15 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Regnet med at dere forstod...bla bla Dette kalles ansvarsfraskrivelse. Du overlater til oss å forstå, i stedet for å ta ansvar for å formulere deg. Flere og flere elementer i denne tråden, viser at du ikke egner deg som (ansvarlig) leder, ergo tror jeg du burde være glad til for de 50K ekstra. Anonymkode: 75334...d5a Jøye meg, du er skikkelig ute etter fight. Ikke plag oss her inne med det. Blir så slitsomt å lese trådene. Anonymkode: 40a20...f09
Gjest KenCreek Skrevet 13. mai 2021 #16 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Å, jeg har hatt ledere som deg. Det var ikke jeg som hadde noe å frykte, for å si det på den måten. Hadde jeg vært pårørende og noen slike hadde hatt ansvar, så hadde jeg også lagt baluba. Anonymkode: 75334...d5a Jøssenavn! Hva har skjedd med deg siden du har en så jævlig dårlig dag?
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #17 Skrevet 13. mai 2021 Jeg klarer ikke å fatte at en "leder" med litt ekstra ansvar, og ofte med langt ryddigere arbeidstid og eget kontor, skal ha så himla mye høyere lønn enn de som faktisk gjør jobben "på gølvet". Er du tilbudt 50k ekstra, så er det antakelig langt mer enn du fortjener. Anonymkode: 53a8f...4f2
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #18 Skrevet 13. mai 2021 Mannen er leder. Jobbet seg oppover. Han har to år på videregående, thats it. Ansvar for 80 ansatte i en typisk mannsbedrift. Jobber kun dag, fri i helger og røde dager. Han har grunnlønn på 46 000kr, 40% skifttillegg av grunnlønna (selv om han kun jobber dag)= 18400kr, ledertillegg 5000kr og ett eller annet tillegg på 1500kr. 70 900kr /mnd, vi snakket akkurat om det i stad ettersom han nylig startet i denne jobben. Selv har jeg bachelorgrad å tjener 25 000kr mindre /mnd😅. Jeg jobber i ett typisk kvinneyrke. Provoserende men dessverre en realitet. Anonymkode: 6bb9e...e7e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #19 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Mannen er leder. Jobbet seg oppover. Han har to år på videregående, thats it. Ansvar for 80 ansatte i en typisk mannsbedrift. Jobber kun dag, fri i helger og røde dager. Han har grunnlønn på 46 000kr, 40% skifttillegg av grunnlønna (selv om han kun jobber dag)= 18400kr, ledertillegg 5000kr og ett eller annet tillegg på 1500kr. 70 900kr /mnd, vi snakket akkurat om det i stad ettersom han nylig startet i denne jobben. Selv har jeg bachelorgrad å tjener 25 000kr mindre /mnd😅. Jeg jobber i ett typisk kvinneyrke. Provoserende men dessverre en realitet. Anonymkode: 6bb9e...e7e Ja, det var en fet lønn 😅. Her er det snakk om 50 000 ekstra som årslønn, så det utgjør jo ikke så mye pr. Mnd. Anonymkode: 90b8b...2ec
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #20 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg klarer ikke å fatte at en "leder" med litt ekstra ansvar, og ofte med langt ryddigere arbeidstid og eget kontor, skal ha så himla mye høyere lønn enn de som faktisk gjør jobben "på gølvet". Er du tilbudt 50k ekstra, så er det antakelig langt mer enn du fortjener. Anonymkode: 53a8f...4f2 Her har alle samme arbeidstid. Han jeg skal inn for sa at han hadde hatt litt mer, jeg var uformelt forespeilet et opprykk på 100 000, derfor jeg lurer på om dette er riktig. Anonymkode: 90b8b...2ec
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #21 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Her har alle samme arbeidstid. Han jeg skal inn for sa at han hadde hatt litt mer, jeg var uformelt forespeilet et opprykk på 100 000, derfor jeg lurer på om dette er riktig. Anonymkode: 90b8b...2ec Eller det vil si, leder må jo være tilgjengelig hele tiden, så leder har egentlig mer belastende arbeidstid enn resten av arbeidsstokken. Ikke til forkleinelse for folk på "gulvet". Det er jo det jeg selv har vært i alle år. Anonymkode: 90b8b...2ec
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #22 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg klarer ikke å fatte at en "leder" med litt ekstra ansvar, og ofte med langt ryddigere arbeidstid og eget kontor, skal ha så himla mye høyere lønn enn de som faktisk gjør jobben "på gølvet". Er du tilbudt 50k ekstra, så er det antakelig langt mer enn du fortjener. Anonymkode: 53a8f...4f2 Det å være leder innebærer helst litt mer enn å ha et fint kontor da, selve poenget er at en leder skal bringe de ansatte til eksellens; kunnskap, effektivitet, osv. Men i helsevesenet er det dessverre sjelden man finnet noen som er gode på ledelse, de er jo gjerne utdannet på fag, og det faget er gjerne omsorg, som er omtrent det motsatte av ledelse. Tråden er i seg selv et tragisk eksempel på manglende forståelse av hvordan man opptrer som leder; livredd for ansvar, svarer nebbete, osv. Anonymkode: 75334...d5a
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #23 Skrevet 14. mai 2021 Kommer vel litt an på hva du har i utgpkt i året. Er det ikke verdt det for deg, så si nei. Anonymkode: 4e78a...a2e
sug lut Skrevet 14. mai 2021 #24 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Å, jeg har hatt ledere som deg. Det var ikke jeg som hadde noe å frykte, for å si det på den måten. Hadde jeg vært pårørende og noen slike hadde hatt ansvar, så hadde jeg også lagt baluba. Anonymkode: 75334...d5a Jøss.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #25 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jøye meg, du er skikkelig ute etter fight. Ikke plag oss her inne med det. Blir så slitsomt å lese trådene. Anonymkode: 40a20...f09 KenCreek skrev (10 timer siden): Jøssenavn! Hva har skjedd med deg siden du har en så jævlig dårlig dag? sug lut skrev (13 minutter siden): Jøss. Dere som foretrekker Homer Simpson-nivå kan kanskje leke med hverandre? Anonymkode: 75334...d5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå