Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #1 Skrevet 6. mai 2021 Mitt mellomste er nå Russ, han blir 19 snart, nå skal ha og en hel gjeng med andre russ dra og feste, må ærlig talt si jeg ikke liker det, siden det ble sikkelig stort utbrudd u stavanger. Vi bor på det sentrale østlandet som endelig har begynt og bli bedre, så redd for nedstening igjen. Vi har også akkurat blitt besteforeldre til tvillinger som vår datter på 23 har fått og vår yngste har hatt Korona, så ønsker jo ikke en omgang til med det, han er snart 13 og ble veldig syk sist, selvom det ikke var noe fare for liv. Bør jeg nekte han eller bør jeg la han dra? Anonymkode: 545b5...d15
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #2 Skrevet 6. mai 2021 Du kan ikke nekte han noen ting, men du kan si at du ikke vil ha han i hus etter turen i tilfelle smitte.... Anonymkode: 5ca44...7d3
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #3 Skrevet 6. mai 2021 3 minutes ago, Anonym bruker said: Du kan ikke nekte han noen ting, men du kan si at du ikke vil ha han i hus etter turen i tilfelle smitte.... Anonymkode: 5ca44...7d3 Han har jo ingen andre steder og dra da, så kan ikke kaste han ut Anonymkode: 545b5...d15
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #4 Skrevet 6. mai 2021 Nei, du kan ikke nekte han det siden han er myndig, og du kan ikke kaste han ut så lenge han er under 25 år og går på videregående. Anonymkode: a9833...e82
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #5 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei, du kan ikke nekte han det siden han er myndig, og du kan ikke kaste han ut så lenge han er under 25 år og går på videregående. Anonymkode: a9833...e82 Klart hun kan kaste ut en myndig person, men gutten kan kreve barnebidrag så lenge han går på videregående - som han da gjør i knapt 1 måned til Anonymkode: 4bfea...9f2
Himmel og hav Skrevet 6. mai 2021 #6 Skrevet 6. mai 2021 Det er kanskje bedre å snakke med han om han ser for seg en løsning der han både kan feste, men unngå å smitte familien med noe om han skulle pådra seg noe. Kanskje dere kommer opp med noe smart sammen.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #7 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Klart hun kan kaste ut en myndig person, men gutten kan kreve barnebidrag så lenge han går på videregående - som han da gjør i knapt 1 måned til Anonymkode: 4bfea...9f2 Så lenge han ikke har noe annet sted å være har hun ikke lov til det Anonymkode: a9833...e82
amandine Skrevet 6. mai 2021 #8 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Så lenge han ikke har noe annet sted å være har hun ikke lov til det Anonymkode: a9833...e82 Hun kan helt fint si til ham at han har et valg. Om han velger å feste så kan han gjøre det, men da må han finne seg et hotellrom til han er ferdig.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #9 Skrevet 6. mai 2021 Jeg hadde spurt ham hvor han tenker bo resten av russetiden slik at han ikke smitter familien. Anonymkode: 37586...8be
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #10 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Så lenge han ikke har noe annet sted å være har hun ikke lov til det Anonymkode: a9833...e82 Joda, det har hun lov til Anonymkode: 4bfea...9f2
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #11 Skrevet 6. mai 2021 Min var russ i fjor. Var ikke på noen store fester. Festet kun med de i russegruppen sin. Sånn er det når det er pandemi Anonymkode: f11de...53a
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #12 Skrevet 6. mai 2021 Han kan feste med de i russegruppa si. har russ og vi bor nær Stavanger. Russen vår og gruppa fikk alle negativ test for de fester kun med de som er med i russebilen. Litt kipt, men samtidig et ansvar de tar. Det er bussene som er problemet her, i tillegg tar de med yngre jenter. Anonymkode: 4b487...408
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #13 Skrevet 6. mai 2021 Her ser man hvor mange gærne mennesker har kastet maska si og avdekket sitt sanne "jeg". Kaste sønnen sin ut av huset fordi han fester. Idioter. Hvorfor fikk de barn i utgangspunktet? Anonymkode: 597f7...aca
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #14 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Her ser man hvor mange gærne mennesker har kastet maska si og avdekket sitt sanne "jeg". Kaste sønnen sin ut av huset fordi han fester. Idioter. Hvorfor fikk de barn i utgangspunktet? Anonymkode: 597f7...aca Det er ikke fordi han fester. Det er fordi han med overlegg velger å utsette seg for stor smitterisiko, som igjen gjør at andre i familien risikerer å bli syke, sykemeldt, få langtidsskader. De fleste oppegående unge vil forstå dette og ta hensyn. De som tror verden dreier seg kun om dem selv, derimot, de tar egoistiske valg, selv om de med det vet de kan skade andre. Anonymkode: 37586...8be
Pobie Skrevet 7. mai 2021 #15 Skrevet 7. mai 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Så lenge han ikke har noe annet sted å være har hun ikke lov til det Anonymkode: a9833...e82 Han kan da ta inn på hotell? Jeg ville ikke gitt han lov til å komme inn i huset etter en slik fest altså, spesielt ikke med nyfødte tvillinger å tenke på. Da får han ta inn på hotell eller overnatte hos en kamerat.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2021 #16 Skrevet 7. mai 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Her ser man hvor mange gærne mennesker har kastet maska si og avdekket sitt sanne "jeg". Kaste sønnen sin ut av huset fordi han fester. Idioter. Hvorfor fikk de barn i utgangspunktet? Anonymkode: 597f7...aca Det er lett å si slikt om andres barn. Det skinner vel ganske godt gjennom at det er mennesker som egentlig kun liker egne barn og synes alle andre er bortskjemte drittunger. HI, du kan stille krav til han så lenge han bor hos dere. Husregler opphører ikke fordi man er myndig. Selvsagt tar han valg selv men krav kan du stille. Så lenge det gjøres på en voksen saklig måte. Her får du jo håpe at deres gode oppdragelse gjennom mange år slår til. Min er også russ, vi har hatt mange diskusjoner rundt dette. Gode diskusjoner. Takk og lov er datteren min rimelig fornuftig. Selvsagt vil hun ha en fest men hun vil IKKE ha korona. Her har de holdt seg slavisk til sin kohort og ikke oppsøkt steder med stor ansamling av russ. Her i bygda har russen så langt skikket seg bra. Jeg tenker en prat i rolige former kan løse mye. Hvordan er sønnen din? Fornuftig eller en som lar seg dra med og mister hodet litt? Spør han hvordan denne festen skal foregå, hva gjør du om det dukker om 20 til og 20 til som ikke er i din kohort? Bare hør på hva han sier. Og igjen, selvsagt kan du stille krav, dere er en familie som deler hus, da må man være varsom og vise hensyn. Anonymkode: 83f5e...2eb
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2021 #17 Skrevet 7. mai 2021 Jeg har også russ i huset, de er ansvarlige, de fester men i kohort med kun 5-6. Jeg synes så synd på disse ungdommene som ikke får feire livet og våren og bekymringsfritt møte andre. Store skrekken er karantene I eksamensperioden, de har fått vite at de må vente lenge med konting og da ryker vitnemål og evt studier. Det er så mye som står på spill. Anonymkode: 2b068...be9
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2021 #18 Skrevet 7. mai 2021 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Jeg har også russ i huset, de er ansvarlige, de fester men i kohort med kun 5-6. Jeg synes så synd på disse ungdommene som ikke får feire livet og våren og bekymringsfritt møte andre. Store skrekken er karantene I eksamensperioden, de har fått vite at de må vente lenge med konting og da ryker vitnemål og evt studier. Det er så mye som står på spill. Anonymkode: 2b068...be9 Det der er ikke helt riktig. De må rett nok vente ned eksamen til høsten, men de fleste steder vil man kunne få betinget opptak. Vitnemålet ryker ikke, det kommer et halvt år senere. Men kjipt er det jo selvsagt likevel. Anonymkode: 57820...a85
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2021 #19 Skrevet 7. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det der er ikke helt riktig. De må rett nok vente ned eksamen til høsten, men de fleste steder vil man kunne få betinget opptak. Vitnemålet ryker ikke, det kommer et halvt år senere. Men kjipt er det jo selvsagt likevel. Anonymkode: 57820...a85 Det er jo uansett en stor ulempe for de som bryr seg, og det gjelder jo de fleste. Min ungdom er ikke her til høsten, da er han langt inni skogen ved Grense Jakobs elv i militæret. Det er ikke lystelig å skulle ta en eksamen da, spesielt når man er avhengig av god karakter. Anonymkode: 2b068...be9
sug lut Skrevet 7. mai 2021 #20 Skrevet 7. mai 2021 Da ville han måttet gå i isolat til han var russe- og smittefri.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2021 #21 Skrevet 7. mai 2021 sug lut skrev (2 minutter siden): Da ville han måttet gå i isolat til han var russe- og smittefri. Det hadde han sikkert likt Sitte på rommet sitt og få alt servert, klærne vasket og sånt. Han er jo isolert Anonymkode: 597f7...aca
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2021 #22 Skrevet 7. mai 2021 Takk for alle svar vi ble enig om at han skal dra på hytta i 10 dager, Han sa at han gjorde som han ville så lenge han er myndig, og det er greit nok, vi skal ikke på hytta på lenge uansett, vi skal ut med båten i langhelga Anonymkode: 545b5...d15
KellyTaylor Skrevet 7. mai 2021 #23 Skrevet 7. mai 2021 Så bra at dere fant en løsning. Men alikevel så stiller jeg meg undrende til at en russ/ voksent barn ikke respekterer sine foreldre bedre enn dette en å MÅÅÅ feste slik i denne tiden som vi er i. Hva om dere ikke hadde hatt denne hytta? Nå er det haug av år siden jeg var russ og husker jeg ville til Stavanger og Kongeparken, men foreldrene mine sa nei siden det gikk smittsom hjernehinnebetennelse på den tiden, og da ble jeg hjemme gitt. Følte ikke at jeg gikk glipp noe heller.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2021 #24 Skrevet 7. mai 2021 KellyTaylor skrev (7 minutter siden): Så bra at dere fant en løsning. Men alikevel så stiller jeg meg undrende til at en russ/ voksent barn ikke respekterer sine foreldre bedre enn dette en å MÅÅÅ feste slik i denne tiden som vi er i. Hva om dere ikke hadde hatt denne hytta? Nå er det haug av år siden jeg var russ og husker jeg ville til Stavanger og Kongeparken, men foreldrene mine sa nei siden det gikk smittsom hjernehinnebetennelse på den tiden, og da ble jeg hjemme gitt. Følte ikke at jeg gikk glipp noe heller. Ja, man sammenligner smittsom hjernehinnebetennelse med dødsrate på 60 prosent med korona som har dødsrate på 0,12. Saklig. Anonymkode: 597f7...aca
KellyTaylor Skrevet 7. mai 2021 #25 Skrevet 7. mai 2021 (endret) Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ja, man sammenligner smittsom hjernehinnebetennelse med dødsrate på 60 prosent med korona som har dødsrate på 0,12. Saklig. Anonymkode: 597f7...aca Ssaklig eller ei. Corona kan gi et dødlig utfall som alt annet? Og ingen russ døde den gangen så det er nevnt. Hiss deg gjerne opp og kveruler så mye du vil, men tror ikke vi skal dysse ned det med smitte blandt russen og respekten for foreldre så lenge man bor under samme tak. Ikke alt "unger" skal og kan få lov til! Endret 7. mai 2021 av KellyTaylor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå