Gå til innhold

Er dette vanlig oppførsel av en treåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Han er sta som en bukk. Vil ha på seg peppa gris sokk, de er til vask og han gir seg ikke. Samme med sko etc etc. Han vil gå først ut av bilen, ha blå gaffel osv. Jeg prøver å være i forkant og gi han adekvate valg, men vi kan ikke gå i barnehagen i pysj, så enkelt er det.

Pjuh, er deres tre åringer også slik?

Anonymkode: aece4...62e

Selvfølgelig er 3 åringen her slik. Han er 4 år, like ille. 😂 Men dette er jo bare sunt! Det jenker seg til. Han får bestemme det meste selv, av små enkle ting, som er store for han. De skal jo bli selvstendige. 4 åringen vil først ut av bilen, først inn døra, første mann til å vaske hender. Osv osv. Bare en fase. Det går heldighvis over. 😊Han vil jo bare bestemme over seg og sitt liv. Så jeg puster, teller til 10, og lar ungen bestemme endel. Men setter selvfølgelig grenser.

Anonymkode: be52e...272

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Min var også veldig krevende med mye sånt fra 3-4 år cirka. Det var en kamp om alt mulig rart, og som hun kunne hyyyle og grine bare for at søstra kom først inn i bilen, gikk først ut av døra osv. Hun ville ha på og ikke ha på diverse klær og slike kamper gadd jeg en periode ikke å ta så hun fikk gå i pandakostyme, pysj, en av hver sokk og med håret rett til værs de dagene det var behov for det. Det gikk seg til, nå for tida er hun veldig real og grei å ha med å gjøre. 

Anonymkode: dd3c7...0a6

Deilig å høre at andre har det slik også! 🤩 Stakkars storesøster som måtte løpe inn først for å gå på do. 🙄 Ai ai ai. Serenity now! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men det er da heller ikke poenget?? Men føler han at han får være med å bestemme på noen områder av og til så kan det jo hende han får dekket behovet for løsrivelse. Med den holdningen du viste nå så skjønner jeg jo at han utagerer. Gule kopper hadde vel uansett ikke skadet?

Du må velge dine kamper og ikke være så opptatt av at du er sjefen. 

Anonymkode: e7dfc...ca6

Enig med deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det var ironi! Han får velge mye, han får valg, han tar avgjørelser, og han har selvbestemmelse som ikke går utover rimelighetens grenser. Enkelte valg kan ikke en treåring ta. Han skal og kan ikke bestemme hva og hvilket de andre i huset kan spise og drikke av. Det må de få bestemme selv. Han får ikke gå med sokker med tiss på, ei heller gå i bhg i pysjamas. Han kan heller ikke spise sjokolade istedenfor middag, eller velge og ikke ha på solkrem. Ellers validerer jeg følelsen han har rundt det, og han har mye innflytelse der det er naturlig og forsvarlig. Han velger pysj selv, bestikk, pålegg, joggesko, shampoo etc etc. 

Tydeligvis gjør du det ikke bra nok, ellers hadde han jo ikke slitt sånn. Men en ser jo her at du mener du gjør det rett og bare ser på gutten som vanskelig. Det blir ikke noe bedre av det🤷‍♀️ Tenker du overhodet på hvordan han føler det oppi alt dette? At det er vanskelig for ham? Han har det ikke noe bra sånn. Eller mener du bare han ER vanskelig? 

Hvorfor er du så opptatt av å være sjefen? Må du ha kontroll på alt? Velg dine kamper, det er ekstremt viktig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Tydeligvis gjør du det ikke bra nok, ellers hadde han jo ikke slitt sånn. Men en ser jo her at du mener du gjør det rett og bare ser på gutten som vanskelig. Det blir ikke noe bedre av det🤷‍♀️ Tenker du overhodet på hvordan han føler det oppi alt dette? At det er vanskelig for ham? Han har det ikke noe bra sånn. Eller mener du bare han ER vanskelig? 

Hvorfor er du så opptatt av å være sjefen? Må du ha kontroll på alt? Velg dine kamper, det er ekstremt viktig.

Dette blir å sette det veldig på spissen, og trekke ut det du selv vil. 
Jeg tenker selvfølgelig på barna mine. At han er sta er jo ikke det som dominerer her hjemme, men jeg må gjerne trekke frem episoder når jeg skulle forklare. 
Sjef er jeg ikke, men jeg er moren deres. Minste får som nevnt mange valg i løpet av en dag, og vi går i barnehagen med dinosaurus-sandaler (og har med joggesko), han får både blå og grønn og gul kopp som han ønsker, men han kan ikke gå rundt i huset med sokker det er tiss på. 

De andre har ikke hatt en vilje lik minste, derav spørsmålet. 

Skrevet

Du har et murveggbarn. Jeg har to murveggbarn og et silkepapirbarn.

Dette er mine hjemmelagde sammenlikninger. Et murveggbarn trenger at du setter opp en murvegg av en grense, og likevel vil barnet kjøre hodet inn i den murveggen gang på gang, for å sjekke om den holder. Et silkepapirbarn vil akseptere at du setter opp et silkepapir til grense. Okay, det barnet vil kanskje sutre litt men det vil aldri komme på å sjekke om grensen holder. Du har sagt det, og da er det sånn.

Jeg synes ikke det høres så urimelig ut, det du gjør. Du gir ham valg der han kan få velge. Jeg er enig med deg i at ett barn ikke skal få ta alle valg også på vegne av sine søsken selv om det barnet er viljesterk og sta. Søsknene må da få lov til å få samme valgfrihet og selvbestemmelse som treåringen, selv om de er mer føyelige. Og noen grenser må man bare holde på. Jeg hadde aldri latt mine barn gå rundt i huset i sokker med tiss på. Rett og slett.

Skrevet
Superdolly skrev (1 time siden):

Dette er mine hjemmelagde sammenlikninger. Et murveggbarn trenger at du setter opp en murvegg av en grense, og likevel vil barnet kjøre hodet inn i den murveggen gang på gang, for å sjekke om den holder. Et silkepapirbarn vil akseptere at du setter opp et silkepapir til grense. Okay, det barnet vil kanskje sutre litt men det vil aldri komme på å sjekke om grensen holder. Du har sagt det, og da er det sånn.

Jeg synes ikke det høres så urimelig ut, det du gjør. Du gir ham valg der han kan få velge. Jeg er enig med deg i at ett barn ikke skal få ta alle valg også på vegne av sine søsken selv om det barnet er viljesterk og sta. Søsknene må da få lov til å få samme valgfrihet og selvbestemmelse som treåringen, selv om de er mer føyelige. Og noen grenser må man bare holde på. Jeg hadde aldri latt mine barn gå rundt i huset i sokker med tiss på. Rett og slett.

Det synes jeg var en utrolig god forklaring. Det var som om polletten gikk ned rett foran øynene mine. De to andre har vært «silkepapirbarn», mye mer forsiktige og rolige. Til gjengjeld er minste et fyrverkeri som det aldri er kjedelig å være rundt. 
Jeg likte forklaringen din veldig godt!

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg ga ungene to valg, uansett hva det var nesten, da slapp jeg dette. Vil du ha de gule eller de blå sokkene? Holdt de frem, så barna kunne velge hvem de tok. I de fleste sammenhenger hadde vi to valg, så det var ikke ett problem. Ungene trodde kanskje da at det vsr de som valgte, men i teorien bestemte jeg for begge alternativene var igrunn like. 

Og ja, jeg har to sta og stridige unger, men når de fikk to valg så ble ting enkelt. Eller eldste var ett år når jeg ga opp å finne frem klær til, hun har helt ekstrem. Hun klarte å finne frem klær,kle seg og jeg fikk det siste ordet om det var for lite ellr for kye før hun skjønte hun skulle titte ut døra før hun fant klær. Hun så ut som ett juletree noen ganger, men det var helt greit for det var ingen kamp med klær lengre og hun klarte det. Barnehagen lo mange ganger når hun troppet opp, men de skjønte også hvorfor hun så ut som ett juletre noen ganger. De fikk ikke lov å hjelpe til med noe, hun skulle ordne av og påkledning selv. 

Anonymkode: bf96e...8d0

God strategi, men litt for "enkelt" for min yngste. Hun liksom gjennomskuet det og ville noe helt annet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Deilig å høre at andre har det slik også! 🤩 Stakkars storesøster som måtte løpe inn først for å gå på do. 🙄 Ai ai ai. Serenity now! 

Her var storesøster litt av problemet. Hun gjørs på å havne i de situasjonene og lage konkurranse med søsteren. Hun er 7 år eldre og jeg hadde noen samtaler med henne om dette og prøvde å forklare henne at vi alle fikk en bedre dag hvis hun lot være å løpe først til bilen, døra osv. Bare la lillesøster vinne noen sånne, du får igjen for det etterpå sa jeg. Sakte, men sikkert lærte storesøster å ikke skape så mange konkurranser og lillesøster lærte å ikke kjempe alle unødvendige kamper. 

Skrevet

Dette blir å sette det veldig på spissen, og trekke ut det du selv vil. 
Jeg tenker selvfølgelig på barna mine. At han er sta er jo ikke det som dominerer her hjemme, men jeg må gjerne trekke frem episoder når jeg skulle forklare. 
Sjef er jeg ikke, men jeg er moren deres. Minste får som nevnt mange valg i løpet av en dag, og vi går i barnehagen med dinosaurus-sandaler (og har med joggesko), han får både blå og grønn og gul kopp som han ønsker, men han kan ikke gå rundt i huset med sokker det er tiss på. 

De andre har ikke hatt en vilje lik minste, derav spørsmålet. 

Men du må jo da snakke med ham og forklare. Vise forståelse og aksept av følelser. Det betyr ikke at han skal få det som han vil på alt, men at han føler seg sett og hørt. Og da finner dere en løsning. Og alt som ikke er viktig kan han jo være med å bestemme. Få dekke på bordet og hjelpe til. Det liker de, føle at de bidrar. 

Skrevet
Superdolly skrev (1 time siden):

Men her tror jeg murveggen er satt på feil sted. Og hvis den hadde blitt flyttet til rett sted så kanskje den ikke lenger hadde trengtes prøvd brutt ned hele tiden? 

Man kan ikke sette samme grenser for alle barn, da blir det slik du sier. Grenser må tilpasses barnet, og noen har mer behov for å teste enn andre. Og da er det nok bra for hodet deres om veggen ikke er laget av mur...

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Men du må jo da snakke med ham og forklare. Vise forståelse og aksept av følelser. Det betyr ikke at han skal få det som han vil på alt, men at han føler seg sett og hørt. Og da finner dere en løsning. Og alt som ikke er viktig kan han jo være med å bestemme. Få dekke på bordet og hjelpe til. Det liker de, føle at de bidrar. 

Veldig gode råd, og alt dette gjør vi. Jeg bekrefter følelsene hans, vi har lært oss både sint, glad, lei seg og frustrert. Og han forteller akkurat hvilken følelse han opplever. Han blir både sett og hørt, men selv om han blir sett og hørt så vil han likevel (innimellom, og det er her det er vanskelig). «Jeg forstår at du vil ha på peppa gris sokkene dine, men mamma må vaske de først». «Er du lei deg?» -Ja, lei meg! «Ja, det forstår jeg». Vil du ha en klem? Ja! Så er det på igjen, vil ha på peppa gris sokkene mine. Vi går ned, han legger de inn i maskinen, trykker på knapper og heller i vaskepulver. Vi går opp, og sorgen over sokkene fortsetter. Jeg forsøker å avlede, og innimellom fungere det. Vi går ut, og kommer inn igjen, og vil fortsatt ha på sokkene. 
Dette er i ekstreme tilfeller altså, bekrefte, anerkjenne og avlede fungerer som regel fint. 
Men, jeg trengte å høre at det er flere som opplever det samme, på tross av at du gjør som nevnt ovenfor. 
I dag var han verdens enkleste å ha med og gjøre, så det er sikkert en fase. Men, det er krevende og fint på en gang å se de på veien mot selvstendighet. Tror han minste her kommer til å oppfylle alt han setter seg fore❤️

Skrevet

Men her tror jeg murveggen er satt på feil sted. Og hvis den hadde blitt flyttet til rett sted så kanskje den ikke lenger hadde trengtes prøvd brutt ned hele tiden? 

Man kan ikke sette samme grenser for alle barn, da blir det slik du sier. Grenser må tilpasses barnet, og noen har mer behov for å teste enn andre. Og da er det nok bra for hodet deres om veggen ikke er laget av mur...

Det var en metafor, er jeg temmelig sikker på😉

Skrevet
On 5/4/2021 at 6:22 PM, Anonym bruker said:

Han er sta som en bukk. Vil ha på seg peppa gris sokk, de er til vask og han gir seg ikke. Samme med sko etc etc. Han vil gå først ut av bilen, ha blå gaffel osv. Jeg prøver å være i forkant og gi han adekvate valg, men vi kan ikke gå i barnehagen i pysj, så enkelt er det.

helt vanlig

Anonymkode: cbec0...8b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):God strategi, men litt for "enkelt" for min yngste. Hun liksom gjennomskuet det og ville noe helt annet. 

Haha samme her! Min er 2,5 år, og ofte hvis jeg prøver meg på dette med to valg blir hun bare provosert og roper: ingenting!!!

men pleier å løse seg på et vis til slutt 😅

merker også at hun kan bli stressa av å bli bedt om å velge hele tiden. Hun vil gjerne bestemme selv, men klarer ikke bestemme seg også blir det vanskelig. spesielt om hun er sliten. Så noen ganger trenger hun at en voksen leder an og bare bestemmer, selv på småting, selv om det ikke er så populært der og da. 

Anonymkode: 49a08...4cc

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det var en metafor, er jeg temmelig sikker på😉

Jøss. Du tror det altså? Du var nok eneste som skjønte det...........

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Godt å høre at det er flere bestemte unger. Han her har funnet ut på forhånd hva han vil ha, så to valg fungerer sjeldent. Vil du ha grønn eller blå caps? Vil ha lue svarer han da. Ikke på alt altså😀 I dag ble det helt krise fordi jeg begynte å tisse før han, han skulle tisse først på potta😅 
I går skulle han ha min pute, ikke den som lik på farens siden, men akkurat den. 
Jeg kan ikke la han bestemme alt, han må lære seg at jeg er den som er voksen. 
Når vi er ute og har besøk er han ikke sånn, heldigvis. 
Han er en godklump, men du og du for en stålvilje! 

Han høres helt bedårende ut da🥰

Hold ut, det vil gå over og en sterk vilje kan komme godt med etterhvert. Jeg syns det virker som du takler han helt fint, så får du heller ta noen time out på badet eller skrike i en pute noen ganger. 

Skrevet

Skjønner ikke at folk tørr å pule....

Anonymkode: fb260...bcb

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Skjønner ikke at folk tørr å pule....

Anonymkode: fb260...bcb

Er du i feil tråd? 

Anonymkode: cf22b...889

Skrevet

Det er alltid så gøy med alle dem som har fått det til med sine barn og som dermed mener at de som ikke får det til åpenbart gjør noe feil. 

Barn er ikke leireklumper som kan formes til hva som helst bare man gjør ting riktig. De er ulike, og noen har vilje av stål og er ekstra irrasjonelle.  Noen reagerer fullstendig motsatt av det "boken" påstår at de skal. Noen er mer uforutsigbare enn andre. 

Det som er fint er at det blir folk av de fleste, helt uavhengig av hvordan de er når de er tre. Og at en slik vilje av stål, når de har vokst til og lært seg å håndtere den, i de fleste tilfeller er en stor fordel i livet! 

Til HI: lykke til! 

Anonymkode: e9bbf...02f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er alltid så gøy med alle dem som har fått det til med sine barn og som dermed mener at de som ikke får det til åpenbart gjør noe feil. 

Barn er ikke leireklumper som kan formes til hva som helst bare man gjør ting riktig. De er ulike, og noen har vilje av stål og er ekstra irrasjonelle.  Noen reagerer fullstendig motsatt av det "boken" påstår at de skal. Noen er mer uforutsigbare enn andre. 

Det som er fint er at det blir folk av de fleste, helt uavhengig av hvordan de er når de er tre. Og at en slik vilje av stål, når de har vokst til og lært seg å håndtere den, i de fleste tilfeller er en stor fordel i livet! 

Til HI: lykke til! 

Anonymkode: e9bbf...02f

Man gjør jo det "riktige" for sitt barn eller er heldig når ungene har det bra og ikke oppfører seg slik hi beskriver. Og de som har en unge som gjør slik har jo ikke funnet trikset for sin unge enda. Mener du man bare skal la ungen ha det drit fordi man "ikke gjør noe feil"? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 4.5.2021 den 18.22):

Gi ham to valg som begge gagner deg også. Da føler han at han er med på å bestemme. Det kan kanskje hjelpe noe. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 4.5.2021 den 18.31):

Jeg forsøker å være rolig, og er konsekvent, men nå måtte jeg gå på badet og sitte ned i ti minutter. 
Hører han fortsatt maser på pappa om peppa gris sokkene, på 20 minuttet😑 Han blir ikke sint, bare lei seg. 
Jeg bekrefter at jeg forstår, men han gir seg ikke og er vanskelig å avlede. 
Sier jeg, her har du gaffel til maten, så svarer han: Ikke den! Og vil ha en annen, motsatt av den han har fått. Noen ganger må jeg gi etter så de store får et hyggelig måltid også.

Gud, i dag kan ikke leggetid komme fort nok😅

Du står i det, dette er bra. Fortsett som du stevner, vær trygg og forutsigbar. Og heldigvis går det over etterhvert😊

Anonymkode: 58cf9...e7a

Skrevet

Ikke hør på liksom-eksperter. Unger er forskjellige. Foreldre er forskjellige. Så lenge du står i det og ikke kapitulerer helt, og samtidig er trygg og omsorgsfull, kommer det til å gå veldig fint. Det du beskriver høres sunt og bra ut! Det finnes 100 ulike måter å løse trass på, og de fleste kommer ut av det på en god måte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ikke hør på liksom-eksperter. Unger er forskjellige. Foreldre er forskjellige. Så lenge du står i det og ikke kapitulerer helt, og samtidig er trygg og omsorgsfull, kommer det til å gå veldig fint. Det du beskriver høres sunt og bra ut! Det finnes 100 ulike måter å løse trass på, og de fleste kommer ut av det på en god måte.

Trass er bare en unge som ikke har blitt hørt... trass er ikke ei greie, det er noe vi bortforklare uønsket oppførsel med. Oppførsel man kan gjøre noe med...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...