Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #1 Skrevet 4. mai 2021 Han er sta som en bukk. Vil ha på seg peppa gris sokk, de er til vask og han gir seg ikke. Samme med sko etc etc. Han vil gå først ut av bilen, ha blå gaffel osv. Jeg prøver å være i forkant og gi han adekvate valg, men vi kan ikke gå i barnehagen i pysj, så enkelt er det. Pjuh, er deres tre åringer også slik? Anonymkode: aece4...62e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #2 Skrevet 4. mai 2021 Ja, mange er slik. De prøver å teste grensene og de prøver å finne sin egen vei til sin selvstendighet. Det er nå du må passe på å ikke gå i fella. Selvsagt skal du møte barnet på noe, men det er du som er voksen og det er du som avgjør. Sinte tre-åringer har vi alle hatt 🤪 Anonymkode: 3d6a9...4c1
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #3 Skrevet 4. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, mange er slik. De prøver å teste grensene og de prøver å finne sin egen vei til sin selvstendighet. Det er nå du må passe på å ikke gå i fella. Selvsagt skal du møte barnet på noe, men det er du som er voksen og det er du som avgjør. Sinte tre-åringer har vi alle hatt 🤪 Anonymkode: 3d6a9...4c1 Jeg forsøker å være rolig, og er konsekvent, men nå måtte jeg gå på badet og sitte ned i ti minutter. Hører han fortsatt maser på pappa om peppa gris sokkene, på 20 minuttet😑 Han blir ikke sint, bare lei seg. Jeg bekrefter at jeg forstår, men han gir seg ikke og er vanskelig å avlede. Sier jeg, her har du gaffel til maten, så svarer han: Ikke den! Og vil ha en annen, motsatt av den han har fått. Noen ganger må jeg gi etter så de store får et hyggelig måltid også. Gud, i dag kan ikke leggetid komme fort nok😅 Anonymkode: aece4...62e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #4 Skrevet 4. mai 2021 Ganske normalt. Velg dine kamper. Og joda, man kan godt gå i barnehagen i pysjamas Hva gjør han om han får velge mellom to gafler da? Tar et valg, eller vil han ha den tredje? Anonymkode: cf22b...889
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #5 Skrevet 4. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ganske normalt. Velg dine kamper. Og joda, man kan godt gå i barnehagen i pysjamas Hva gjør han om han får velge mellom to gafler da? Tar et valg, eller vil han ha den tredje? Anonymkode: cf22b...889 Det er bare så slitsomt. Han er heldigvis kun slik hjemme. Han er fornøyd bare han får gjennomslag på det han vil. Sier jeg, du kan få to seigmenn svarer han med en gang: 3!!!! Tre seigmenn mamma. Det er sjeldent jeg gir meg, men gir han ofte valg, vil du ha den eller den luen f.eks. Helt vilt for en vilje! De andre var ikke sånn. Anonymkode: aece4...62e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #6 Skrevet 4. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er bare så slitsomt. Han er heldigvis kun slik hjemme. Han er fornøyd bare han får gjennomslag på det han vil. Sier jeg, du kan få to seigmenn svarer han med en gang: 3!!!! Tre seigmenn mamma. Det er sjeldent jeg gir meg, men gir han ofte valg, vil du ha den eller den luen f.eks. Helt vilt for en vilje! De andre var ikke sånn. Anonymkode: aece4...62e Jeg hadde også en med stålvilje og en av tingene som virket her var, for å ta eksempelet med seigemenn, at når tilbudet om to straks ble høynet med en, så fikk hun valget om å ta de to, eller miste én. Sikkert ikke pedagogisk riktig, men de må lære at det ikke svarer seg å mase. Men det er en kamp å stå i det, du har min fulle sympati. Trøst deg med at standhaftigheten kan komme godt med senere. Anonymkode: cf22b...889
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #7 Skrevet 4. mai 2021 Min var også veldig krevende med mye sånt fra 3-4 år cirka. Det var en kamp om alt mulig rart, og som hun kunne hyyyle og grine bare for at søstra kom først inn i bilen, gikk først ut av døra osv. Hun ville ha på og ikke ha på diverse klær og slike kamper gadd jeg en periode ikke å ta så hun fikk gå i pandakostyme, pysj, en av hver sokk og med håret rett til værs de dagene det var behov for det. Det gikk seg til, nå for tida er hun veldig real og grei å ha med å gjøre. Anonymkode: dd3c7...0a6
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #8 Skrevet 4. mai 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Jeg hadde også en med stålvilje og en av tingene som virket her var, for å ta eksempelet med seigemenn, at når tilbudet om to straks ble høynet med en, så fikk hun valget om å ta de to, eller miste én. Sikkert ikke pedagogisk riktig, men de må lære at det ikke svarer seg å mase. Men det er en kamp å stå i det, du har min fulle sympati. Trøst deg med at standhaftigheten kan komme godt med senere. Anonymkode: cf22b...889 Jeg gir aldri etter om mas om mer, svarer at jeg spiser de selv.. veldig pedagogisk, men jeg er menneske og ikke pedagog på heltid😅 Problemet kan være at far er veldig mild, og jeg er den som setter krav. Til gjengjeld kommer han alltid til meg. Far har aldri i sitt liv hevet stemmen, så når sønnen blir lik mora vet ikke far sine arme råd. Håper standhaftigheten kan brukes til noe nyttig i fremtiden, for i nåtiden gjør det intet annet enn å borre hull i øra til mor😂 Anonymkode: aece4...62e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #9 Skrevet 4. mai 2021 Min var et helvete ved den alderen. Nytta ikke snakke fornuft heller, de er tre liksom. Det går seg til. Nå er hun syv. Fortsatt viljesterk men har veldig lyst å samarbeide. I tillegg fungerer det nå å forklare hvorfor ting er som de er. Anonymkode: 22acd...cb6
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #10 Skrevet 4. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Min var et helvete ved den alderen. Nytta ikke snakke fornuft heller, de er tre liksom. Det går seg til. Nå er hun syv. Fortsatt viljesterk men har veldig lyst å samarbeide. I tillegg fungerer det nå å forklare hvorfor ting er som de er. Anonymkode: 22acd...cb6 Godt å høre:) Håper det skjer her og! Anonymkode: aece4...62e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #11 Skrevet 4. mai 2021 Min klikka fordi han ikke klarte å lukke seg selv inn i kjøleskapet 😂, å flere sånne ting. Å kutte brødskiven feil vei var krise 😂 eller feil kopp. Heldigvis vokste han det av seg. Anonymkode: 7b447...ccd
Bondejenta&lillegutt Skrevet 4. mai 2021 #12 Skrevet 4. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Han er sta som en bukk. Vil ha på seg peppa gris sokk, de er til vask og han gir seg ikke. Samme med sko etc etc. Han vil gå først ut av bilen, ha blå gaffel osv. Jeg prøver å være i forkant og gi han adekvate valg, men vi kan ikke gå i barnehagen i pysj, så enkelt er det. Pjuh, er deres tre åringer også slik? Anonymkode: aece4...62e Varte fra 3 år til typ nå, 8år 😆😆
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #13 Skrevet 4. mai 2021 Ja, definitivt. Hilsen barnehageansatt med flere enn en av de 😁 Anonymkode: 338cb...f34
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #14 Skrevet 4. mai 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Min klikka fordi han ikke klarte å lukke seg selv inn i kjøleskapet 😂 Nå måtte jeg le, ser det for meg 😂 Anonymkode: 338cb...f34
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #15 Skrevet 4. mai 2021 Alle mine har vært sånn, og minste på 2 år har gått flere ganger i barnehagen i pysj. Det gjør da ingenting. Jeg gidder ikke krangle om ting som ikke betyr noe. For henne er det viktig at koppen er rosa, og for meg er det helt likegyldig, så da får hun rosa kopp. Ingen problem. Hun blir blid og fornøyd. Anonymkode: bce9d...e9c
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #16 Skrevet 4. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg forsøker å være rolig, og er konsekvent, men nå måtte jeg gå på badet og sitte ned i ti minutter. Hører han fortsatt maser på pappa om peppa gris sokkene, på 20 minuttet😑 Han blir ikke sint, bare lei seg. Jeg bekrefter at jeg forstår, men han gir seg ikke og er vanskelig å avlede. Sier jeg, her har du gaffel til maten, så svarer han: Ikke den! Og vil ha en annen, motsatt av den han har fått. Noen ganger må jeg gi etter så de store får et hyggelig måltid også. Gud, i dag kan ikke leggetid komme fort nok😅 Anonymkode: aece4...62e Kan du ikke holde fram to gafler og spørre hvilken han vil ha? Gi ham valget mellom ting han kan velge i, så føler han at han er med og bestemmer litt. Anonymkode: e7dfc...ca6
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #17 Skrevet 4. mai 2021 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Kan du ikke holde fram to gafler og spørre hvilken han vil ha? Gi ham valget mellom ting han kan velge i, så føler han at han er med og bestemmer litt. Anonymkode: e7dfc...ca6 Jo, og jeg gjør ofte det, men han kan ikke ha medbestemmelse på alt! Jeg har to andre barn også, og hadde han fått bestemme alt hadde vi alle sittet rundt bordet utkledd som peppa gris med blå gafler og gule kopper. Anonymkode: aece4...62e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #18 Skrevet 4. mai 2021 Jeg ga ungene to valg, uansett hva det var nesten, da slapp jeg dette. Vil du ha de gule eller de blå sokkene? Holdt de frem, så barna kunne velge hvem de tok. I de fleste sammenhenger hadde vi to valg, så det var ikke ett problem. Ungene trodde kanskje da at det vsr de som valgte, men i teorien bestemte jeg for begge alternativene var igrunn like. Og ja, jeg har to sta og stridige unger, men når de fikk to valg så ble ting enkelt. Eller eldste var ett år når jeg ga opp å finne frem klær til, hun har helt ekstrem. Hun klarte å finne frem klær,kle seg og jeg fikk det siste ordet om det var for lite ellr for kye før hun skjønte hun skulle titte ut døra før hun fant klær. Hun så ut som ett juletree noen ganger, men det var helt greit for det var ingen kamp med klær lengre og hun klarte det. Barnehagen lo mange ganger når hun troppet opp, men de skjønte også hvorfor hun så ut som ett juletre noen ganger. De fikk ikke lov å hjelpe til med noe, hun skulle ordne av og påkledning selv. Anonymkode: bf96e...8d0
Banderas Skrevet 4. mai 2021 #19 Skrevet 4. mai 2021 Jeg hadde også blitt lei meg om Peppa Gris-sokkene mine lå til vask.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #20 Skrevet 4. mai 2021 Banderas skrev (1 time siden): Jeg hadde også blitt lei meg om Peppa Gris-sokkene mine lå til vask. Hehehehe, men ville du hatt de på når det var tiss på de?? Anonymkode: aece4...62e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #21 Skrevet 4. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg ga ungene to valg, uansett hva det var nesten, da slapp jeg dette. Vil du ha de gule eller de blå sokkene? Holdt de frem, så barna kunne velge hvem de tok. I de fleste sammenhenger hadde vi to valg, så det var ikke ett problem. Ungene trodde kanskje da at det vsr de som valgte, men i teorien bestemte jeg for begge alternativene var igrunn like. Og ja, jeg har to sta og stridige unger, men når de fikk to valg så ble ting enkelt. Eller eldste var ett år når jeg ga opp å finne frem klær til, hun har helt ekstrem. Hun klarte å finne frem klær,kle seg og jeg fikk det siste ordet om det var for lite ellr for kye før hun skjønte hun skulle titte ut døra før hun fant klær. Hun så ut som ett juletree noen ganger, men det var helt greit for det var ingen kamp med klær lengre og hun klarte det. Barnehagen lo mange ganger når hun troppet opp, men de skjønte også hvorfor hun så ut som ett juletre noen ganger. De fikk ikke lov å hjelpe til med noe, hun skulle ordne av og påkledning selv. Anonymkode: bf96e...8d0 Godt å høre at det er flere bestemte unger. Han her har funnet ut på forhånd hva han vil ha, så to valg fungerer sjeldent. Vil du ha grønn eller blå caps? Vil ha lue svarer han da. Ikke på alt altså😀 I dag ble det helt krise fordi jeg begynte å tisse før han, han skulle tisse først på potta😅 I går skulle han ha min pute, ikke den som lik på farens siden, men akkurat den. Jeg kan ikke la han bestemme alt, han må lære seg at jeg er den som er voksen. Når vi er ute og har besøk er han ikke sånn, heldigvis. Han er en godklump, men du og du for en stålvilje! Anonymkode: aece4...62e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #22 Skrevet 4. mai 2021 Føler med deg.. Har en femåring med vilje av stål. Han skal gjerne bestemme alt. Og han gir-seg-IKKE. Det hjelper som regel å gi han begrensede valg som noen nevner her, mens andre ganger må jeg bare stå i det og være konsekvent. Enkelte ting bestemmer jeg (som leggetid og når vi må dra i barnehagen), mens andre ting får han velge (som klesplagg eller lengre på håret). Min har vært slik hele livet og jeg øyner ingen bedring. Det eneste som er forskjellen mellom nå og da han var 3 år er at nå kan man snakke litt fornuft med han og forklare hvorfor til ting. Trøster meg med at det er nå i bunn og grunn en god egenskap å være bestemt og egenrådig. Men man må lære seg å være litt samarbeidsvillig også... Anonymkode: e4e92...105
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #23 Skrevet 4. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jo, og jeg gjør ofte det, men han kan ikke ha medbestemmelse på alt! Jeg har to andre barn også, og hadde han fått bestemme alt hadde vi alle sittet rundt bordet utkledd som peppa gris med blå gafler og gule kopper. Anonymkode: aece4...62e Men det er da heller ikke poenget?? Men føler han at han får være med å bestemme på noen områder av og til så kan det jo hende han får dekket behovet for løsrivelse. Med den holdningen du viste nå så skjønner jeg jo at han utagerer. Gule kopper hadde vel uansett ikke skadet? Du må velge dine kamper og ikke være så opptatt av at du er sjefen. Anonymkode: e7dfc...ca6
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #24 Skrevet 4. mai 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Men det er da heller ikke poenget?? Men føler han at han får være med å bestemme på noen områder av og til så kan det jo hende han får dekket behovet for løsrivelse. Med den holdningen du viste nå så skjønner jeg jo at han utagerer. Gule kopper hadde vel uansett ikke skadet? Du må velge dine kamper og ikke være så opptatt av at du er sjefen. Anonymkode: e7dfc...ca6 Det var ironi! Han får velge mye, han får valg, han tar avgjørelser, og han har selvbestemmelse som ikke går utover rimelighetens grenser. Enkelte valg kan ikke en treåring ta. Han skal og kan ikke bestemme hva og hvilket de andre i huset kan spise og drikke av. Det må de få bestemme selv. Han får ikke gå med sokker med tiss på, ei heller gå i bhg i pysjamas. Han kan heller ikke spise sjokolade istedenfor middag, eller velge og ikke ha på solkrem. Ellers validerer jeg følelsen han har rundt det, og han har mye innflytelse der det er naturlig og forsvarlig. Han velger pysj selv, bestikk, pålegg, joggesko, shampoo etc etc. Anonymkode: aece4...62e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2021 #25 Skrevet 4. mai 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Føler med deg.. Har en femåring med vilje av stål. Han skal gjerne bestemme alt. Og han gir-seg-IKKE. Det hjelper som regel å gi han begrensede valg som noen nevner her, mens andre ganger må jeg bare stå i det og være konsekvent. Enkelte ting bestemmer jeg (som leggetid og når vi må dra i barnehagen), mens andre ting får han velge (som klesplagg eller lengre på håret). Min har vært slik hele livet og jeg øyner ingen bedring. Det eneste som er forskjellen mellom nå og da han var 3 år er at nå kan man snakke litt fornuft med han og forklare hvorfor til ting. Trøster meg med at det er nå i bunn og grunn en god egenskap å være bestemt og egenrådig. Men man må lære seg å være litt samarbeidsvillig også... Anonymkode: e4e92...105 Flotte ord! Takk:) Anonymkode: aece4...62e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå