Gå til innhold

Hvor mye skal jeg tåle?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Så bra du har snakket med familie og en venninne :)

Hvis du oppsøker banken som privatperson så skal de overholde taushetsplikten sin, og det er også noe du kan påpeke, at du er der kun som deg selv, og at dette ikke har noe med din mann å gjøre. Når du som privatperson oppsøker dem kan de likevel se på hvor mye av lånet som er ditt, se hva huset er verdt og hvor mye du ev. må ta opp i lån for å sitte med huset alene, om det er mulig. Og er ikke det mulig kan du be om en vurdering på hvor mye du kan få i lån til en leilighet eller et mindre hus.

Blir det til at han flytter langt unna blir det uansett lite samvær med barna, og da vil bidraget også være høyere. Uansett vil jeg tro han pr. i dag ikke har stor evne til å ha særlig samvær, så dårlig han tilsynelatende fungerer.

Anonymkode: 836f5...121

Takk for at du tar deg tid til å svare. Jeg setter stor pris på det. Bør jeg fortelle banken hvorfor jeg kommer?

Anonymkode: a472f...e19

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da sitter du med en verdi på ca 750 000 så sant dere har gått inn med lik egenkapital. 

Anonymkode: 0456e...182

Det gjorde vi.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da sitter du med en verdi på ca 750 000 så sant dere har gått inn med lik egenkapital. 

Tar du da og ganger årsinntekten din med 5 (uføre + lønn) og legger til disse 750 000kr ser du hva du ca kan ha å rute  med ved ett eventuelt boligkjøp. Banken kan så klart være rundere ved at de ser på alder på barna og at du dermed har bidrag i mange år fremover. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tar du da og ganger årsinntekten din med 5 (uføre + lønn) og legger til disse 750 000kr ser du hva du ca kan ha å rute  med ved ett eventuelt boligkjøp. Banken kan så klart være rundere ved at de ser på alder på barna og at du dermed har bidrag i mange år fremover. 

Men, alt dette vil du få hjelp til i banken. Kan også være at du kan få startlån og boligtilskudd fra kommunen. Se linken under. p

https://www.husbanken.no/person/startlaan/

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men, alt dette vil du få hjelp til i banken. Kan også være at du kan få startlån og boligtilskudd fra kommunen. Se linken under. p

https://www.husbanken.no/person/startlaan/

Hjelper banken med å sjekke ut dette eller må jeg snakke med kommunen? Hvor langt kan de strekke seg for at ungene ikke må skifte skolekrets? Eller bryr de seg ikke om det? Beklager mange spørsmål.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hjelper banken med å sjekke ut dette eller må jeg snakke med kommunen? Hvor langt kan de strekke seg for at ungene ikke må skifte skolekrets? Eller bryr de seg ikke om det? Beklager mange spørsmål.

Hvor langt banken strekker seg er nok veldig personavhengig tror jeg. For de har muligheten til å la en gitt prosentandel av kundene gå utenfor rammene. 

Startlån har jeg ingen kjennskap til uten at jeg vet det finnes. Jeg er usikker på om dette tas gjennom NAV, kommunen eller husbanken direkte. Men, jeg tror ikke at banken kan hjelpe deg her iom at dette er et produkt gjennom husbanken. Men, jeg vet ikke. Så hadde jeg vært deg så hadde jeg spurt når jeg var i møte med dei. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvor langt banken strekker seg er nok veldig personavhengig tror jeg. For de har muligheten til å la en gitt prosentandel av kundene gå utenfor rammene. 

Startlån har jeg ingen kjennskap til uten at jeg vet det finnes. Jeg er usikker på om dette tas gjennom NAV, kommunen eller husbanken direkte. Men, jeg tror ikke at banken kan hjelpe deg her iom at dette er et produkt gjennom husbanken. Men, jeg vet ikke. Så hadde jeg vært deg så hadde jeg spurt når jeg var i møte med dei. 

Det skal jeg gjøre. Banken her strekker seg langt, men det er jo begrenset hvor langt de kan strekke seg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det skal jeg gjøre. Banken her strekker seg langt, men det er jo begrenset hvor langt de kan strekke seg.

Du får ha lykke til 🤗

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du får ha lykke til 🤗

Tusen takk! ❤

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Takk for at du tar deg tid til å svare. Jeg setter stor pris på det. Bør jeg fortelle banken hvorfor jeg kommer?

Jeg ville vært det - men også da påpekt til den du snakker med at du nå kommer som privatperson, helt uavhengig av din mann, og at du derfor forventer at ikke noe informasjon om det dere to snakker om kommer ut til din mann eller andre.

Jeg ville sagt at du må flytte fra mannen, men at du ikke ønsker å fortelle mer detaljer om akkurat det, men at nå er fokuset ditt å få oversikt over egen økonomi, egne muligheter fremover, og om banken har mulighet til å hjelpe deg med ev. lån til mulig ny bolig.

Godt tips fra hun over her også. Tar du en telefon til Husbanken eller kommunen din, så får du svar på hvem av dem du bør henvende deg til for å søke om lån gjennom Husbanken også. Bare det å få deler av et hus-/leilighetslån gjennom Husbanken vil gjerne hjelpe på. Litt usikker på hvordan de går frem nå, så ta en telefon og finn ut av det :)

Anonymkode: 836f5...121

Skrevet

Er det dumt av meg å spørre banken om hun kan finne ut hvor mye jeg må betale av forsikringer osv i mnd, eller bør jeg finne ut av det selv? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er det dumt av meg å spørre banken om hun kan finne ut hvor mye jeg må betale av forsikringer osv i mnd, eller bør jeg finne ut av det selv? 

Dette kan kun banken hjelpe deg med hvis du velger å ta forsikring igjennom dei. I noen tilfeller så vil det kunne være gunstig ift å få lavere rente som totalkunde. Men, banken sitter normalt ikke på prisene på forsikringer. 

Når det er sagt, så er ikke det vanskelig å ta en ringerunde til forskjellige forsikringsselskap og innhente tilbud. Du må bare vite hvilke forsikringer du trenger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 1.5.2021 den 15.26):

Jeg har så lyst til å dra men er redd for det ukjente. Jeg synes det er skikkelig skummelt. Det knyter seg i magen. Jeg er også redd hvordan barna vil takle det. 

Hi

Det er naturlig at du synes det er skummelt, men barna dine lever med psykisk mishandling og det kan umulig være bedre.

Anonymkode: 1745f...d97

Skrevet

Dette kan kun banken hjelpe deg med hvis du velger å ta forsikring igjennom dei. I noen tilfeller så vil det kunne være gunstig ift å få lavere rente som totalkunde. Men, banken sitter normalt ikke på prisene på forsikringer. 

Når det er sagt, så er ikke det vanskelig å ta en ringerunde til forskjellige forsikringsselskap og innhente tilbud. Du må bare vite hvilke forsikringer du trenger. 

Vi er totalkunde.

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Vi er totalkunde.

Hvis du mener med å si at dere er totalkunde har forsikring igjennom banken, så kan banken gå inn og se hva dere pr i dag betaler for forsikringene. 

Men, dette skal du også strengt tatt kunne da se i din nettbank under forsikringer så sant forsikringene står i deres begge navn. 

Skrevet

Hvis du mener med å si at dere er totalkunde har forsikring igjennom banken, så kan banken gå inn og se hva dere pr i dag betaler for forsikringene. 

Men, dette skal du også strengt tatt kunne da se i din nettbank under forsikringer så sant forsikringene står i deres begge navn. 

Jeg ser summen av hva vi betaler men det er under én post hvis du skjønner. Jeg vet ikke hva vi betaler for hver enkelt.

Da hører jeg med banken. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser summen av hva vi betaler men det er under én post hvis du skjønner. Jeg vet ikke hva vi betaler for hver enkelt.

Da hører jeg med banken. 

Nå vet ikke jeg hvilken bank du har. Men, hos DNB som jeg har, er det en egen «fane» som heter forsikring. Går jeg inn på den finner jeg forsikringsdokumentene mine (iom at jeg har forsikring gjennom banken). I de finner jeg prisen på hver forsikring. 

Men, husk på at når det gjelder forsikring så er det mye å hente på å sjekke litt rundt. 

(Og før noen begynner å kommentere at både banken og forsikringen min er dyr, så  kan jeg bekrefte at forsikringen er litt dyrere enn andre steder ja. Men, dette et kompensert ved de lave rentene jeg har fått på rammelånet mitt. Like fullt er jeg nå i en prosess der jeg holder på å hente inn tilbud fra andre på forsikring.) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...