Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #26 Skrevet 30. april 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Denne helgen får ingen gjøre noe som bråker så mye som et pip ute i hagen. Dette landet altså….🙄. Lover og regler fra da Jesus Kristus levde. Og det verste er at unge moderne mennesker virker synes som om det er helt greit. Anonymkode: c3ad4...c00 Loven om at det ikke skal bråke på hviledag og helligdag er faktisk ikke så gammel. Anonymkode: ce73d...2a2
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #27 Skrevet 30. april 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Ehh nei. Det er en helt vanlig dag for folk. Anonymkode: 71c04...de3 Det er hel vanlig for enkelte å råkjøre og, det betyr ikke at det er lov. Anonymkode: fe74c...ee3
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #28 Skrevet 30. april 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Loven om at det ikke skal bråke på hviledag og helligdag er faktisk ikke så gammel. Anonymkode: ce73d...2a2 Greit. Da er det jo enda verre. Hvis den faktisk er kommet i moderne tid da alle voksne jobber 5 dager i uken og har aktiviteter mange kvelder. Så har man 1 liten dag på seg å handle inn diverse og gjøre alt arbeid. Og henge ut klær på tørk🤪. Det er på tide å tenke nytt. Anonymkode: c3ad4...c00
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #29 Skrevet 30. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Greit. Da er det jo enda verre. Hvis den faktisk er kommet i moderne tid da alle voksne jobber 5 dager i uken og har aktiviteter mange kvelder. Så har man 1 liten dag på seg å handle inn diverse og gjøre alt arbeid. Og henge ut klær på tørk🤪. Det er på tide å tenke nytt. Anonymkode: c3ad4...c00 Nei, det er det ikke. Vi trenger virkelig helligdagsfreden, ellers vil vi være "på" 24/7 og det har vi ikke godt av. Anonymkode: 0d18e...202
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #30 Skrevet 30. april 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Nei, det er det ikke. Vi trenger virkelig helligdagsfreden, ellers vil vi være "på" 24/7 og det har vi ikke godt av. Anonymkode: 0d18e...202 Må du ha en lov som bestemmer det? Jeg vil helst bestemme det selv. Kanskje det passer meg bedre å hvile på lørdagen fordi det øspøsregner. Kan jobbe ute i hagen på søndagen isteden. Det går da fint i de fleste andre land? Der kan jo de stakkars menneskene faktisk gå på byggevarehus, store matbutikker og klesforretninger på søndager også. Anonymkode: c3ad4...c00
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #31 Skrevet 30. april 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Må du ha en lov som bestemmer det? Jeg vil helst bestemme det selv. Kanskje det passer meg bedre å hvile på lørdagen fordi det øspøsregner. Kan jobbe ute i hagen på søndagen isteden. Det går da fint i de fleste andre land? Der kan jo de stakkars menneskene faktisk gå på byggevarehus, store matbutikker og klesforretninger på søndager også. Anonymkode: c3ad4...c00 - og det er en uting. I Norge, annerledes-landet, har vi altså heldigvis en lov som regulerer dette. En human lov, den tar vare på oss. Det er ikke så enkelt å forstå dette mens man er ung, og har energi som et fulladet batteri. Jeg vet, jeg fnøs selv at sånt vas om en stille dag, en hviledag, da jeg var ung. Nå, som godt voksen: Ah... Det er deilig med en litt roligere dag, der man kan samle overskudd til å gå på neste harde arbeidsuke der det er forventet, og nødvendig, med ca 150 % innsats. Anonymkode: 0d18e...202
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #32 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (14 timer siden): - og det er en uting. I Norge, annerledes-landet, har vi altså heldigvis en lov som regulerer dette. En human lov, den tar vare på oss. Det er ikke så enkelt å forstå dette mens man er ung, og har energi som et fulladet batteri. Jeg vet, jeg fnøs selv at sånt vas om en stille dag, en hviledag, da jeg var ung. Nå, som godt voksen: Ah... Det er deilig med en litt roligere dag, der man kan samle overskudd til å gå på neste harde arbeidsuke der det er forventet, og nødvendig, med ca 150 % innsats. Anonymkode: 0d18e...202 Haha …. Jeg er 48 år. Men da har jeg sikkert et ungt sinn og mye energi😎 Det betyr jo ikke at man skal hvile mindre, bare bestemme selv når det passer. Anonymkode: c3ad4...c00
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #33 Skrevet 1. mai 2021 Naboen her flagger og pusser opp. Legger utvendig panel med saging og det som hører med. Jeg bryr meg ikke, men syntes det var litt komisk å da henge opp flagget Anonymkode: 1c6e9...28f
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #34 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Ehh nei. Det er en helt vanlig dag for folk. Anonymkode: 71c04...de3 Det finnes muligens noen som ikke setter pris på ting som sykelønnsordning, ferie, regulert arbeidstid, minstelønn, fødselspermisjon og pensjon, men for oss andre er 1. mai absolutt viktig. Jeg ville tatt det i morgen, hi. Anonymkode: 9279e...0ff
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #35 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Det er helligdagsfred, så du har ikke lov til å bråke i følge det. Anonymkode: fe74c...ee3 1. mai er ikke en helligdag. Anonymkode: 93df7...a0a
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #36 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Det finnes muligens noen som ikke setter pris på ting som sykelønnsordning, ferie, regulert arbeidstid, minstelønn, fødselspermisjon og pensjon, men for oss andre er 1. mai absolutt viktig. Jeg ville tatt det i morgen, hi. Anonymkode: 9279e...0ff I dag er ikke en helligdag. Som norsk må du jo forstå hva ordet "hellig" er. Det er noe som har med kirken, kristendommen osv å gjøre. Det er ingenting hellig ved 1. mai. Anonymkode: 93df7...a0a
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #37 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (19 timer siden): I ettermiddag, altså fredag, og mandag ettermiddag. 1. mai er omfattet av loven om helligdagsfred. Heldigvis. Anonymkode: 0d18e...202 Det er den ikke. Anonymkode: 93df7...a0a
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #38 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Ifølge loven er 1. mai og 17. mai kategorisert som høytidsdager, og skal være likestilt med søndager og helligdager. Men til forskjell fra søndager så gjelder ikke bestemmelsene om helligdagsfreden. Du kan med andre ord støye i din egen hage 1. mai, men bestemmelser i naboloven og straffeloven har innvirkning på hva du kan, og hva du ikke kan gjøre. Anonymkode: 9e18b...fa2 Dette. Helligdagsfreden gjelder kun helligdager, ikke andre offentlige høytidsdager. Helligdager er kirkelige høytidsdager. Anonymkode: 93df7...a0a
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #39 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er den ikke. Anonymkode: 93df7...a0a Det har du rett i, jeg beklager, jeg blingsa på den i farta. Det er likevel ganske respektløst å anvende 1. mai som en alminnelig hverdag. Kampen for gode ordninger i arbeidslivet og rettferdighet for arbeidstakere over hele verden er så absolutt ikke vunnet. Husk at uten arbeidstakerorganisasjonene - ingen rettferdighet i arbeidslivet. Anonymkode: 0d18e...202
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #40 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Ja, jeg er bonde og har noe jeg må ha ferdig før det begynner å regne på mandag. Anonymkode: 776ac...1c9 Jeg hadde gjort det i dag, lørdag. For da får folk en rolig søndag, unger skal tidlig i seng. Ikke at jobben din forstyrrer søvnen, men at man får en avslappende søndag. Anonymkode: f462e...b33
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #41 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det har du rett i, jeg beklager, jeg blingsa på den i farta. Det er likevel ganske respektløst å anvende 1. mai som en alminnelig hverdag. Kampen for gode ordninger i arbeidslivet og rettferdighet for arbeidstakere over hele verden er så absolutt ikke vunnet. Husk at uten arbeidstakerorganisasjonene - ingen rettferdighet i arbeidslivet. Anonymkode: 0d18e...202 Så hva skal vi sitte å gjøre i dag? Tenke på hvor heldige vi har det? Her bråker naboene. Vi har tenkt til å vaske verandaen. Vi gjør det nå kl 15-16. Søndager synes jeg det skal være rolig. Anonymkode: f462e...b33
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #42 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): I dag er ikke en helligdag. Som norsk må du jo forstå hva ordet "hellig" er. Det er noe som har med kirken, kristendommen osv å gjøre. Det er ingenting hellig ved 1. mai. Anonymkode: 93df7...a0a Jeg skriver i gen steder at det er en helligdag. Selvfølgelig er det ingen kobling mellom 1. mai og religion. Jeg siterer en som mener det er en «vanlig dag», noe som er både historie- og respektløst. Anonymkode: 9279e...0ff
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #43 Skrevet 1. mai 2021 Jeg kommer fra en gammel arbeider- og fagforeningsslekt, og 1. Mai er en big deal I familien. Men! Så lenge denne datoen ikke faller på en søndag kan du gjøre så mye arbeid for deg selv du vil, lønnet arbeid (bortsett fra på sykehus o.l.)er fyfy, men plenklipping og husmaling for deg selv er helt ok. For noen er jo det faktisk og rekreasjon. Ingen helgedagsfred. Men husk på naboloven. Anonymkode: 17c44...130
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå