Gå til innhold

1.mai eller søndag?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må gjøte noe ganske bråkete arbeid i helgen, rett ved både flere bolighus og en turvei. Det tar nok rindt 5 timer. Arbeidet er helt lovelig å gjøre selv om det er helgedag, men hvilken av dagene og når på dagen er drt best å gjøre det?

Anonymkode: 776ac...1c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lørdag fra klokken 11 tenker jeg, men mulig noen blir provosert av at man jobber på arbeidernes høytidsdag ;)

Om du går for søndag bør det skje etter kirketid, å bråke før kl 13-14 på søndager er provoserende for mange altså.

Anonymkode: 888fc...968

Skrevet

1.mai for den helligdagen er det ingen som bryr seg om.

Anonymkode: 71c04...de3

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jeg må gjøte noe ganske bråkete arbeid i helgen, rett ved både flere bolighus og en turvei. Det tar nok rindt 5 timer. Arbeidet er helt lovelig å gjøre selv om det er helgedag, men hvilken av dagene og når på dagen er drt best å gjøre det?

Anonymkode: 776ac...1c9

Lovelig?

Anonymkode: ca279...485

Skrevet

Du får late som du er en gammel høyremann som bruker dagen til å rote i hagen...

 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Lovelig?

Anonymkode: ca279...485

Lovlig da.

Anonymkode: 776ac...1c9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg må gjøte noe ganske bråkete arbeid i helgen, rett ved både flere bolighus og en turvei. Det tar nok rindt 5 timer. Arbeidet er helt lovelig å gjøre selv om det er helgedag, men hvilken av dagene og når på dagen er drt best å gjøre det?

Anonymkode: 776ac...1c9

Det er helligdagsfred, så du har ikke lov til å bråke i følge det.

Anonymkode: fe74c...ee3

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er helligdagsfred, så du har ikke lov til å bråke i følge det.

Anonymkode: fe74c...ee3

Joda 1.mai er det ingen som bryr seg om.

Anonymkode: 71c04...de3

Skrevet

Du sier det du skal gjøre er lov å gjøre også på helligdager - er du bonde, eller har annet yrke hvor det er unntak fra helligdagsfreden, Hi?

Hvis det er tilfelle, da ville jeg faktisk tatt arbeidet på søndag, av respekt for de som markerer 1. mai.

Hvis det er annen type arbeid så bør du heller legge det til 1. mai, men da ville jeg lagt det til etter at taler og tog er ferdige der du bor.

https://dinside.dagbladet.no/fritid/klippe-plen-pa-1-og-17mai/69747829

Anonymkode: 77df8...de1

Skrevet

I ettermiddag, altså fredag, og mandag  ettermiddag. 1. mai er omfattet av loven om helligdagsfred. Heldigvis. 

Anonymkode: 0d18e...202

Skrevet

Hva er det du skal gjøre da?

Anonymkode: a5e5e...b36

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Du sier det du skal gjøre er lov å gjøre også på helligdager - er du bonde, eller har annet yrke hvor det er unntak fra helligdagsfreden, Hi?

Hvis det er tilfelle, da ville jeg faktisk tatt arbeidet på søndag, av respekt for de som markerer 1. mai.

Hvis det er annen type arbeid så bør du heller legge det til 1. mai, men da ville jeg lagt det til etter at taler og tog er ferdige der du bor.

https://dinside.dagbladet.no/fritid/klippe-plen-pa-1-og-17mai/69747829

Anonymkode: 77df8...de1

Ja, jeg er bonde og har noe jeg må ha ferdig før det begynner å regne på mandag.

Anonymkode: 776ac...1c9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg er bonde og har noe jeg må ha ferdig før det begynner å regne på mandag.

Anonymkode: 776ac...1c9

Skal du kjøre såmaskin? Søndag etter kirketid. Det er mange som blir provosert av bønder som nærmest demonstrerer mot 1. mai ved å kjøre møkk, pløye eller generelt utføre (unødvendig) støyende arbeid denne dagen. 

Skrevet
Petra Prøvedukke skrev (1 minutt siden):

Skal du kjøre såmaskin? Søndag etter kirketid. Det er mange som blir provosert av bønder som nærmest demonstrerer mot 1. mai ved å kjøre møkk, pløye eller generelt utføre (unødvendig) støyende arbeid denne dagen. 

Ikke så, men det er nødvendig.

Anonymkode: 776ac...1c9

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ikke så, men det er nødvendig.

Anonymkode: 776ac...1c9

Samme det. Søndag etter kirketid. 

Håper det ikke er møkkjøring. 🤮

Skrevet

Ingen av dagene er lovlige, du risikerer dermed bøter begge dager om du gjør noe som bråker. 
 

Personlig bryr jeg meg ikke om støy, men skjønt det blir strengenere og strengere (altså at folk er mer nøye på at det er stille, reglene har alltid vært de samme) Jeg kommer akkurat inn,har måtte fått gjort unna det som bråker slik st jeg kna gjøre ting som ikke bråker lørdag og søndag. 

Anonymkode: c044c...705

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ingen av dagene er lovlige, du risikerer dermed bøter begge dager om du gjør noe som bråker. 
 

Personlig bryr jeg meg ikke om støy, men skjønt det blir strengenere og strengere (altså at folk er mer nøye på at det er stille, reglene har alltid vært de samme) Jeg kommer akkurat inn,har måtte fått gjort unna det som bråker slik st jeg kna gjøre ting som ikke bråker lørdag og søndag. 

Anonymkode: c044c...705

Det er barevunødvendig arbeid og arbeid som like godt kan utsettes som er forbudt. 

Anonymkode: 776ac...1c9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Joda 1.mai er det ingen som bryr seg om.

Anonymkode: 71c04...de3

Kødder du?

Anonymkode: e740d...4f1

Skrevet

Søndag ettermiddag er best

Anonymkode: c36a6...783

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Kødder du?

Anonymkode: e740d...4f1

Ehh nei. Det er en helt vanlig dag for folk.

Anonymkode: 71c04...de3

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ehh nei. Det er en helt vanlig dag for folk.

Anonymkode: 71c04...de3

Ehh nei. Det er, og bør absolutt ikke være, en vanlig dag. Særlig nå, slik arbeidslivet er for tiden, så er 1. mai en svært viktig dag å markere. 

Anonymkode: 0d18e...202

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ehh nei. Det er, og bør absolutt ikke være, en vanlig dag. Særlig nå, slik arbeidslivet er for tiden, så er 1. mai en svært viktig dag å markere. 

Anonymkode: 0d18e...202

Uuups...

Det er IKKE en vanlig dag. 

Anonymkode: 0d18e...202

Skrevet

Det er fullt tillatt på egen tomt på 1. Mai. 

Anonymkode: 4709a...c1a

Skrevet

Denne helgen får ingen gjøre noe som bråker så mye som et pip ute i hagen. Dette landet altså….🙄.

Lover og regler fra da Jesus Kristus levde. Og det verste er at unge moderne mennesker virker synes som om det er helt greit.

Anonymkode: c3ad4...c00

Skrevet

Ifølge loven er 1. mai og 17. mai kategorisert som høytidsdager, og skal være likestilt med søndager og helligdager. Men til forskjell fra søndager så gjelder ikke bestemmelsene om helligdagsfreden. Du kan med andre ord støye i din egen hage 1. mai, men bestemmelser i naboloven og straffeloven har innvirkning på hva du kan, og hva du ikke kan gjøre.

Anonymkode: 9e18b...fa2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...